Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
Vandaag om 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
Vandaag om 15:21:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 15:17:08
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:04:10
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:02:35
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:28:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door aad52
Vandaag om 14:25:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:55:02
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door bellejt
Vandaag om 13:43:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
Vandaag om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
Vandaag om 13:18:06
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 12:50:26
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 12:38:57
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
Vandaag om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:25:27
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 12:23:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:08:41
Aanpassen baanplan bestaande baan door VAM65
Vandaag om 11:43:23
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 11:38:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:36:00
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 11:20:25
Aachenau West door wob
Vandaag om 11:05:47
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door tijgernootje
Vandaag om 10:42:03
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
Vandaag om 07:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
  

Auteur Topic: Waar bovenleiding plaatsen  (gelezen 2847 keer)

Thomas G.

  • Guns 'N Roses
  • Offline Offline
  • Berichten: 661
    • Nieuwerveen
Waar bovenleiding plaatsen
« Gepost op: 28 September 2013, 22:16:03 »
Hallo,

Ik wil bovenleiding gaan plaatsen op mijn station.
Nou zit ik met een probleem.
Ik weet niet wat voor portalen ik waar moet plaatsen.
Of er bijvoorbeeld 1 2 3 of 4 (5?) sporige portalen moet plaatsen.
Graag jullie ingevingen:


Groeten uit Zwolle,
Thomas


mrinsane

  • Modelspoor-digi-beet
  • Offline Offline
  • Berichten: 274
  • NS 1300 - NS 1100
Re: Waar bovenleiding plaatsen
« Reactie #1 Gepost op: 28 September 2013, 23:11:35 »
Waarom zijn jouw meest recente foto's zo wazig? Bouw je je baan in de sauna?  :o
Mvg,
MrInsane, [Paul]

* N-spoor - ..
* Tijdperk III/IV

Bad Breijtenberg
Bad Breijtenberg goes Digital

Thomas G.

  • Guns 'N Roses
  • Offline Offline
  • Berichten: 661
    • Nieuwerveen
Re: Waar bovenleiding plaatsen
« Reactie #2 Gepost op: 28 September 2013, 23:46:44 »
Hallo,

Mijn camera doet het  niet dus moet ik het met mn telefoon doen.
En deze maakt nou niet echt geweldige foto's zeg maar.

Thomas

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Waar bovenleiding plaatsen
« Reactie #3 Gepost op: 29 September 2013, 00:12:09 »
 :) Cameraproblemen, wie kent ze niet...
Even Off-Topic dus: haal eens een (brillen)poetsdoekje over de lens van je foon, dat wíl wel eens een dramatisch en positief effect hebben... Aldus Prof. Mr. Dr. Ervaringsdeskunoloog  :-[

Nu serieus: bovenleiding voor welk land en welk tijdperk? Kijk maar eens bij de raadplaatjes: áls er een waslijn hangt is die voor menigeen het eerste aanknopingspunt... Ieder land, zelfs vrijwel ieder tijdperk heeft "Typerende bovenleidingsconstructies"...

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2835
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Waar bovenleiding plaatsen
« Reactie #4 Gepost op: 29 September 2013, 09:52:25 »
Thomas
Ik ga er van uit dat je Ned rijdt
Er zijn vele mogelijk heden
Je kunt in een keer 5 sporen pakken
Volgende optie is mast 3 sporen mast 2sporen mast of anders om
Op mijn baan Doornvliet heb ik vele mogelijk heden gemaakt wat afhankelijk is van de wissels.

Cor

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1405
    • Facebook
Re: Waar bovenleiding plaatsen
« Reactie #5 Gepost op: 29 September 2013, 12:31:54 »
Dat ligt toch maar net wat voorhanden is, en prijstechnisch/constructief gezien het beste werkt? Maar, in de werkelijkheid blijkt dat er zoveel mogelijk een overspanning over alle sporen wordt gebruikt (Behalve bij héule grote stations) Dit lijkt me om zo min mogelijk masten te moeten aanschaffen.

Het verschilt natuurlijk ook per ligging van de sporen, en de eventuele bochten die erin liggen. Aangezien jij simpele rechte sporen hebt, is een mast die over alle sporen loopt prima, toch?



Bron; het utrechst archief
Check ook mijn Facebook

Thomas G.

  • Guns 'N Roses
  • Offline Offline
  • Berichten: 661
    • Nieuwerveen
Re: Waar bovenleiding plaatsen
« Reactie #6 Gepost op: 29 September 2013, 14:59:17 »
Hallo,

Ik rij inderdaad nl.
Is een viersporig portaal met aan een van de zijkanten nog een 'houder' ook mogelijk?

Thomas

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1405
    • Facebook
Re: Waar bovenleiding plaatsen
« Reactie #7 Gepost op: 29 September 2013, 15:10:05 »
Alles is mogelijk als jij dat wilt Thomas. Ergens in de wereld zal het vast al eens gebeurd zijn, in Nederland misschien ook. Ik ken geen voorbeeld, maar jij kunt het ook het eerste voorbeeld worden, toch!?

Succes, Wes
Check ook mijn Facebook

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Waar bovenleiding plaatsen
« Reactie #8 Gepost op: 29 September 2013, 15:59:56 »
In aanvulling op wat anderen al gezegd hebben: probeer je eens in te denken dat je de ontwerper bent die dit voor het grootbedrijf moet uitdenken.
Die is gebonden aan een aantal regels, maar gaat ook kosten berekenen. Een overspanning over alle sporen kost maar 2 masten, maar je hebt wel een zware ligger nodig. Een extra mast spaart op de ligger, maar daar moet wel plaats voor zijn. Dus een mast wordt bij voorkeur niet aan de spoorzijde op het perron geplaatst, maar aan de "achterkant". Alleen heb jij geen achterkant, want er liggen sporen aan beide kanten van de perrons. Dan kun je nog een mast op het midden van het perron zetten, maar dat doen ze alleen maar als het perron breed genoeg is.

Een ligger over 4 sporen en een uithouder naar het vijfde spoor kan ook, maar dat zullen ze in jouw geval niet zo gauw doen aan de rechterkant, omdat daar het laatste spoor te ver van de mast af ligt. Dan moet de ligger dus ook doorlopen, en dan kan je net zo goed de mast helemaal rechts zetten.
Aan de linkerkant zou het wel kunnen, dan moet de mast tussen de sporen staan. Dat doen ze ook niet graag, vanwege het aanrijdingsgevaar, en omdat dan de sporen een halve meter verder uit elkaar moeten liggen.

Ga eens kijken op echte stations, dan zie je tot wat voor resultaat de overwegingen van het grootbedrijf leiden. Maar dan zie je ook dat  in vergelijkbare situaties toch voor verschillende oplossingen wordt gekozen. Ook zie je wel eens vreemde situaties die zijn ontstaan doordat in de loop van de tijd het sporenplan is gewijzigd. Dan staan de constructeurs voor de keuze: gaan we alles slopen en opnieuw opbouwen, of borduren we voort op de bestaande situatie?
Kortom, zoals eerder gezegd, alles is mogelijk, en jij mag kiezen. Als het maar geloofwaardig blijft
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1193
  • Bestuur MSG-Drechtsteden
Re: Waar bovenleiding plaatsen
« Reactie #9 Gepost op: 29 September 2013, 16:43:29 »
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3452
    • Mijn van-alles website
Re: Waar bovenleiding plaatsen
« Reactie #10 Gepost op: 29 September 2013, 17:50:30 »
Maar, in de werkelijkheid blijkt dat er zoveel mogelijk een overspanning over alle sporen wordt gebruikt (Behalve bij héule grote stations) Dit lijkt me om zo min mogelijk masten te moeten aanschaffen.
Ik denk dat een van de meest bepalende overwegingen hierbij het tijdrovende graven van het gat voor de fundering(en) is, inclusief het juist plaatsen van de fundering, uitlijnen, inklinken, weet ik wat er wel niet bij komt kijken.

Ik vermoed dat de kosten van een mast in geen verhouding staan tot de enorme fundering en het werk wat daar bij komt kijken.

@ Thomas: een portaal met uithouder aan 1 zijde is een veelgebruikte methode om dat extra spoor wat er vroeger niet lag 'mee te nemen' in de bovenleiding.

Er zijn ontzettend veel mogelijkheden: ik weet dat er in Venlo een aantal aparte constructies staan, waarvan 1 opvallende toch wel 1 mast is, met een uithouder die aan beide zijden van de mast 2 sporen overspant (door trekstangen worden de krachten op de top opgevangen)

Zo is er ook een station in Nederland (geweest? Ik las het in een railhobby uit de jaren 90 geloof ik) die op 1 perron een dergelijke overspanning had.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Waar bovenleiding plaatsen
« Reactie #11 Gepost op: 29 September 2013, 18:01:58 »
In België is dit een veel voorkomende constructie:
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Thomas G.

  • Guns 'N Roses
  • Offline Offline
  • Berichten: 661
    • Nieuwerveen
Re: Waar bovenleiding plaatsen
« Reactie #12 Gepost op: 29 September 2013, 19:32:47 »


Ik heb even snel vier opties getekend.
Welke zou het meest praktisch zijn?

Groeten Thomas

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Waar bovenleiding plaatsen
« Reactie #13 Gepost op: 29 September 2013, 19:36:37 »
Investeer eerst even in het sommerfeld boekje over hoe en waar bovenleiding te plaatsen.
http://www.sommerfeldt.de/index5.html
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Waar bovenleiding plaatsen
« Reactie #14 Gepost op: 29 September 2013, 19:39:24 »
En poets de lens van je camera even. 8)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.