Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Prutsert
Vandaag om 22:15:54
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 22:09:31
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
  

Auteur Topic: Baanplan kopstation  (gelezen 15593 keer)

Bluestrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
  • Met vriendelijk groeten Frans
Re: Baanplan kopstation
« Reactie #30 Gepost op: 18 September 2013, 08:58:41 »
Koen die boekjes zijn erg moeilijk te verkrijgen zal ik hoogst waarschijnlijk voor op een beurs moeten zijn.
Wat het baanplan betreft ik dacht dat je mijn tafel als een U bedoelde dus begrijp ik je nu. (y)
Het plan van Laurens heeft wel wat en ligt inmiddels op de vloer ik kan de bochten 330 van M* goed kwijt en die er mooi en zeer ruim dus dat hou ik zo.
Ben nu aan het kijken wat voor soort scenery ik er op kwijt kan en wat voor omgeving het word.


Mvg Frans

Sikje248

  • Online Online
  • Berichten: 366
    • Flickr fotopagina
Re: Baanplan kopstation
« Reactie #31 Gepost op: 18 September 2013, 16:37:56 »
Frans,
Het baanplan is gemaakt met C-rails, als je wilt kan ik nog het één en ander aanpassen of het plan naar je opsturen.
Je kunt het natuurlijk ook zonder drieweg wissel uitvoeren, dan wordt alleen je perronspoor wat korter.

Succes er mee!

Laurens

Bluestrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
  • Met vriendelijk groeten Frans
Re: Baanplan kopstation
« Reactie #32 Gepost op: 18 September 2013, 19:24:35 »
Laurens laat je fantasie er maar op los het drieweg wissel gaat het niet worden de bochten 24330 zijn mooi ruim en goed toe te passen.
Zie dat je de helling ook hebt berekend naar 10cm zal is kijken of dat naar 11 of 12 kan vanwege storingen in s
het schaduw gebeuren.

Bedankt voor de inzet.
Mvg Frans

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12222
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Baanplan kopstation
« Reactie #33 Gepost op: 18 September 2013, 19:47:56 »
Die helling hoeft niet groter te worden.
Je kan er net zo goed voor kiezen om een klimspiraaltje erin te mikken alvorens je de keerlus maakt.
Dan komt je schaduwstation vanzelf lager te liggen en heb je dus ruimte eronder  ;)
ik denk dat je daar wel de ruimte voor hebt
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Sikje248

  • Online Online
  • Berichten: 366
    • Flickr fotopagina
Re: Baanplan kopstation
« Reactie #34 Gepost op: 18 September 2013, 23:07:40 »
Frans,

Hierbij het plan zonder drieweg wissel en wat kleine aanpassingen. Zoals tijgernootje aan geeft, je kan met een extra bocht(en) en rechte stukken er tussen nog wat extra dalen voor meer ruimte bij het schaduw station. Zou de helling niet steiler maken, heb hier 3% aangehouden.

Met uitleggen al wat beter beeld gekregen voor de scenery?
Groeten

Laurens

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8938
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Baanplan kopstation
« Reactie #35 Gepost op: 18 September 2013, 23:17:04 »
Afhankelijk van de scenery en omgeving zou je het rangeergedeelte met station kunnen omwisselen. Dan kun je industrie of station met stad/dorp tegen achtergrond rechts bovenin de hoek plaatsen.
Enig nadeel is korte perronsporen. Als je met kort materieel gaat rijden is dat niet zo erg.

Gr Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Sikje248

  • Online Online
  • Berichten: 366
    • Flickr fotopagina
Re: Baanplan kopstation
« Reactie #36 Gepost op: 19 September 2013, 00:00:14 »
Daar zou ik zelf niet voor kiezen. Door de schuine ligging van je station doorbreek je het rechte patroon van je tafel en oogt het naar mijn idee natuurlijker.
Ook ligt je station dan erg ver naar achteren en zijn je treinen minder zichtbaar/bereikbaar. Wanneer je alleen met goederen gaat rijden, kan je daar wel op deze manier de focus op leggen.
Groeten

Laurens

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Baanplan kopstation
« Reactie #37 Gepost op: 19 September 2013, 08:19:35 »
Helemaal mee eens.
Onder een hoek is wat speelser.
Ik zou echter 180 graden draaien, zodat het spoor, die naar beneden loopt aan de achterkant van de tafel zit.
Valt het minder op.

Bluestrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
  • Met vriendelijk groeten Frans
Re: Baanplan kopstation
« Reactie #38 Gepost op: 19 September 2013, 09:38:41 »
Helemaal mee eens.
Onder een hoek is wat speelser.
Ik zou echter 180 graden draaien, zodat het spoor, die naar beneden loopt aan de achterkant van de tafel zit.
Valt het minder op.
Ben ik het ook helemaal mee eens prima idee hoGelijkstroom (y)
Daar zou ik zelf niet voor kiezen. Door de schuine ligging van je station doorbreek je het rechte patroon van je tafel en oogt het naar mijn idee natuurlijker.
Ook ligt je station dan erg ver naar achteren en zijn je treinen minder zichtbaar/bereikbaar. Wanneer je alleen met goederen gaat rijden, kan je daar wel op deze manier de focus op leggen.
Groeten

Laurens

Daar kies ik ook niet voor ook wegens niet al teveel ruimte aan de achterkant en ook omdat het plan 180% gedraaid gaat worden.
Afhankelijk van de scenery en omgeving zou je het rangeergedeelte met station kunnen omwisselen. Dan kun je industrie of station met stad/dorp tegen achtergrond rechts bovenin de hoek plaatsen.
Enig nadeel is korte perronsporen. Als je met kort materieel gaat rijden is dat niet zo erg.

Gr Koen.
Koen zoals hier boven beschreven bedankt voor het mee denken.
Frans,

Hierbij het plan zonder drieweg wissel en wat kleine aanpassingen. Zoals tijgernootje aan geeft, je kan met een extra bocht(en) en rechte stukken er tussen nog wat extra dalen voor meer ruimte bij het schaduw station. Zou de helling niet steiler maken, heb hier 3% aangehouden.

Met uitleggen al wat beter beeld gekregen voor de scenery?
Groeten

Laurens
Laurens ziet er prima uit zo en de scenery is nog een kwestie van doen en uit proberen station blijft op zijn plek staan prima reactie (y)
Die helling hoeft niet groter te worden.
Je kan er net zo goed voor kiezen om een klimspiraaltje erin te mikken alvorens je de keerlus maakt.
Dan komt je schaduwstation vanzelf lager te liggen en heb je dus ruimte eronder  ;)
ik denk dat je daar wel de ruimte voor hebt
tijgernootje ik heb nog een complete gekochte spiraal van 15cm hoog staan dus is de moeite waard om hem neer te zetten hij is geschikt voor M* 24230 dus wie weet.
Bedankt voor je reactie.

Zal vandaag is proberen om het plan hier in WT neer te zetten

Mvg Frans
« Laatst bewerkt op: 19 September 2013, 09:42:20 door Bluestrain »

Sikje248

  • Online Online
  • Berichten: 366
    • Flickr fotopagina
Re: Baanplan kopstation
« Reactie #39 Gepost op: 19 September 2013, 10:02:44 »
Het 180 graden draaien zorgt er wel voor dat je treinen (op het zichtbare gedeelte) aan de achterkant van je baan rijden en dus niet echt zichtbaar zijn.
Op mijn manier zie je de treinen langsrijden wanneer ze de tunnel in gaan. Daarmee voorkom je ook dat de baan van hoog (voorkant) naar laag (achterkant) gaat.
Wanneer je van laag (voorkant) naar hoog (achterkant) op bouwt zal je meer zicht hebben op je treinen en scenery.

Maar dit is vooral een kwestie van voorkeur!
Groeten

Laurens

Bluestrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
  • Met vriendelijk groeten Frans
Re: Baanplan kopstation
« Reactie #40 Gepost op: 19 September 2013, 10:30:16 »
Het 180 graden draaien zorgt er wel voor dat je treinen (op het zichtbare gedeelte) aan de achterkant van je baan rijden en dus niet echt zichtbaar zijn.
Op mijn manier zie je de treinen langsrijden wanneer ze de tunnel in gaan. Daarmee voorkom je ook dat de baan van hoog (voorkant) naar laag (achterkant) gaat.
Wanneer je van laag (voorkant) naar hoog (achterkant) op bouwt zal je meer zicht hebben op je treinen en scenery.

Maar dit is vooral een kwestie van voorkeur!
Groeten

Laurens

Klopt Laurens wat je zegt dus hou ik hem als getekend ook omdat van voorkant laag naar hoog meer diepte geeft  en heb de 330 bochten vervangen voor 230 bochten met een 094 er tussen breedte word nu 115 cm.
Wat nog steeds een mooie bocht geeft.

Mvg Frans

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8847
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Baanplan kopstation
« Reactie #41 Gepost op: 19 September 2013, 11:19:37 »
Het is een mooi ontwerp. Maar voor een rustiger aanblik zou ik 1 perron weghalen, het eiland perron. Op het eerste perron kunnen twee personen treinen staan, een getrokken trein voor het stationsgebouw, een railbus/kort treinstel (DE-1, Picasso, Railbus/ETA) kan op het korte spoor. De andere sporen zijn dan omloop- en opstelsporen.
Maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke voorkeur.

Groet,
Michel

Bluestrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
  • Met vriendelijk groeten Frans
Re: Baanplan kopstation
« Reactie #42 Gepost op: 19 September 2013, 11:39:26 »
Michel bedoel je dat spoortje naar het station toe?

Mvg Frans

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8847
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Baanplan kopstation
« Reactie #43 Gepost op: 19 September 2013, 11:57:52 »
Ik had dit in gedachten:

Het geeft wat meer een landeljke omgeving weer. Hier kan nog steeds een klein stadje bijgebouwd worden, het heeft alleen wat minder grootstedelijkse aspecten. En aan het lange kopspoor, dat nu perronvrij is, kan een lange losstraat gelegd worden, waar hout, vee, stukgoed, tractors, auto's verladen kunnen worden.
Maar zoals ik al schreef, het is mijn persoonljke voorkeur. Doe er mee wat je wilt  :)

Groet,
Michel

Bluestrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
  • Met vriendelijk groeten Frans
Re: Baanplan kopstation
« Reactie #44 Gepost op: 19 September 2013, 12:26:40 »
Michel dus als ik je goed begrijp zou ik die Engelsman dan ook weg moeten halen.
Ziet er inderdaad wat rustiger uit.

Bedankt zover.

Mvg Frans