Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 23:00:34
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 22:56:09
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 22:55:47
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Vislijn
Vandaag om 22:44:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:33:59
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:20:54
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 22:19:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 22:18:52
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 22:16:25
Modelbaan Beltheim. door Frank 123
Vandaag om 22:13:45
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door reinderlf
Vandaag om 22:12:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 21:49:33
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten? door MOVisser
Vandaag om 21:37:54
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 21:30:30
Train-o-Matic Shine binnenverlichting. door ArjanB
Vandaag om 21:22:50
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
Vandaag om 20:59:36
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Silvolde
Vandaag om 19:43:08
NS Mat 35 Maple Leaf door Railpassie
Vandaag om 19:41:48
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Herb73
Vandaag om 19:30:58
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:57:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:51:42
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Met een sik
Vandaag om 17:36:57
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor door MichielB
Vandaag om 17:02:02
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 16:44:10
Fleischmann 7375 (BR103) onderdelen gevraagd door henkoia
Vandaag om 15:55:00
FS en de Frecciarossa Europea door Huup
Vandaag om 15:30:14
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 15:13:54
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door grossraumwagen
Vandaag om 15:03:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Dave.......
Vandaag om 14:31:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:15:17
  

Auteur Topic: Solderen en brandgevaar  (gelezen 2733 keer)

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 828
    • kusee.nl
Solderen en brandgevaar
« Gepost op: 09 September 2013, 08:19:57 »
Soms is het nodig om aan de bovenkant van de baan iets te solderen. Op die bovenkant zijn er ook diverse onderdelen gemaakt van karton of papier.  Nu is het mogelijk, dat er bij het solderen weleens een druppeltje soldeer valt, en dan op papier terecht komt. Dat soldeer is zol'n 200 graden heet.

Mijn vraag: Is dat gevaarlijk? Kan het gebeuren, dat, als er een druppel soldeer op papier valt, dat papier in brand vliegt? M.a.w. moet ik me zorgen maken om brandgevaar?

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 530
  • Forum lid sinds December 2007
Re: Solderen en brandgevaar
« Reactie #1 Gepost op: 09 September 2013, 08:37:27 »
Normaal gesproken zal een brandgat het resultaat zijn en een klein pluimpje rook.
Maar het kan natuurlijk nooit kwaad om daarna goed te controleren of het "brandje" uit is.
Praktijk is, dat die druppel soldeer zo snel afkoelt dat het niet voldoende energie bevat om de boel in brand te steken.
En wat je ook kunt doen is een plaatje hout (3mm triplex oid) onder het plekje leggen waar je soldeert.

grt Piet.
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2881
    • foto's op Imgur
Re: Solderen en brandgevaar
« Reactie #2 Gepost op: 09 September 2013, 08:41:23 »
Een druppel soldeer van 200 graden zal geen brandplek oid. veroorzaken.
Door zo'n druppel kan dan ook geen brand veroorzaakt worden.
Daarvoor is een temperatuur van 200 graden gewoon te laag.

De bout zelf kan wel brandplekken geven, en een risico voor brand zijn.
Dus zeker uitkijken als je met weinig ruimte moet werken.

De bout veilig wegleggen op een speciaal steuntje, in de 'spiraalveer' op je soldeerstation, of op iets keramisch.
Hou altijd een natte lap bij de hand, en blijf na je soldeerklusje nog even in de buurt.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Solderen en brandgevaar
« Reactie #3 Gepost op: 09 September 2013, 09:02:26 »
Het begint natuurlijk bij de druppel soldeer. Waarom valt die van je bout ?  Gebruik je niet veel te veel soldeer ?  Normaal gesproken zul je nauwelijks druppelen en als dat al gebeurt heb je het over een minimale hoeveelheid.

Sander

Leen

  • Offline Offline
  • Berichten: 170
    • treinen_leen
Re: Solderen en brandgevaar
« Reactie #4 Gepost op: 09 September 2013, 09:04:29 »
Altijd na het solderen de spanning er afhalen,jaren geleden was de werkplaats afgebrand toen men ging eten dus altijd wel goed opletten dat alles uit is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26970
    • Pagina van klaas
Re: Solderen en brandgevaar
« Reactie #5 Gepost op: 09 September 2013, 12:00:09 »
Ik denk dat het wel meevalt. Soms zit er te veel soldeer aan de bout, en dan zwiep ik dat er af, op de parketvloer. Daar is niks van te zien. Die druppel is tijdens zijn afdaling al behoorlijk afgekoeld.
Ik heb ook eens bewust een brandproef gedaan. Soldeerbout op zijn steuntje op de werkbank en daar een vel papier overheen gelegd. Na een paar minuten begon het papier bruin te kleuren, maar na een kwartier was het nog steeds niet in brand gevlogen.
Hiermee wil ik niet zeggen dat je er maar achteloos mee moet omgaan. Als ik kort uit mijn treinenhok wegga kijk ik altijd of de soldeerbout degelijk ligt, en als ik langdurig wegga dan gaat gewoon alles uit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 828
    • kusee.nl
Re: Solderen en brandgevaar
« Reactie #6 Gepost op: 11 September 2013, 15:44:43 »
OK mensen, dank voor het meedenken en de uitleg. Ik ben wat gerustgesteld nu.

Uiteraard ben ik voorzichtig, soldeer zo schoon mogelijk, maar ja, het zou toch maar gebeuren dat er een druppeltje valt en het papier is het eerste dat vlamvat met als laatste het hele huis......

En uiteraard, snoeren uit stopcontact als ik de kamer verlaat is nu al een standaard handelwijze. Zowel van de soldeerbout als ook van de spanning op de baan.

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 484
Re: Solderen en brandgevaar
« Reactie #7 Gepost op: 11 September 2013, 15:55:18 »

Barry

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re: Solderen en brandgevaar
« Reactie #8 Gepost op: 14 September 2013, 12:14:51 »
Heren,

Ik lees dit topic met veel interesse en ben erg blij, dat jullie de brandweer zo graag aan het werk houden of (in minder ernstige gevallen) willen claimen bij verzekeringen. Vanuit mijn vorige beroep heb ik enige ervaring met brand en brandoorzaken.
Het verhaal van de ontbranndingstemperaturen is in zoverre correct, dat het hierbij gaat om de zuivere stof.
Op het moment, dat papier of karton verschroeit, ontstaat er een verkolingsproces. Afhankelijk van de situatie, ontstaat iets, wat genoemd wordt pyrofore kool, met een ontbrandinsgtemperatuur van rond de 85 graden. Een soldeeerbout van 200 graden, kan dus wel degelijk brand veroorzaken. Het vermogen is niet interessant. Er zijn gevallen bekend van opladers van 3 Watt, die brand hebben veroorzaakt. En zo kan ik wel even doorgaan over het onbrandingsproces.
Kortom, bij het ontstaan van brand, komt iets meer natuurkunde en fysica kijken.

Mijn boodschap: wees erg voorzichtig met soldeerbouten. En het smeulen van iets, dat leidt tot daadwerkelijke brand, kan zomaar uren duren.

Groeten,

Barry

N-Spoor / Epoche III / ECoS / Koploper 7.2 / Lenz / ESU / Kuehn

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Solderen en brandgevaar
« Reactie #9 Gepost op: 14 September 2013, 14:35:14 »
Het meest linke dat ik zelf heb uitgevreten qua soldeerbrandjes is een soldeerpistool met de stekker dr in op de grond laten slingeren, dat lag dus tegen de stoelpoot aan met het knopje en na een tijdje begon het een beetje vaag te ruiken terwijl de punt van het ding zicjh een weg baande door de zool van mn pantoffel. Nou ben ik wel wat gewend qua lucht uit een pantoffel maar dit was toch anders. Een soldeerpistool stookt ook gewoon door met 100 watt zolang het knopje ingedrukt is dus dat wordt wel iets warmer dan de 300 graden ofzo van een gewone soldeerpook. Gewoon stekker dr uit en niks aan de hand, of liefst al het gereedschap op een stekkerblok met schakelaar waar ook een bureaulamp zonder schakelaar op aangesloten zit. Zo is het makkelijk te zien of eea aan of uit is.