Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 20:10:40
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 18:15:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door LMX
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door sdz1976
Vandaag om 16:08:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
  

Auteur Topic: Fremo haven: KNZ Hengelo  (gelezen 450813 keer)

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 817
  • mekkerend het leven door
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #2190 Gepost op: 20 januari 2018, 16:07:43 »
Dag Hans,


tijdens inzet bij Fremo worden deze vervangen door, bij voorkeur, Fleischmann beugelkoppelingen.

Wat is de reden van het gebruik van deze koppelingen bij FREMO-inzet?
Groet,

Gerard

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #2191 Gepost op: 20 januari 2018, 16:19:30 »
Ik heb nog even een kommafout in mijn vorige bericht hersteld. De komma moet na "Fleischmann" staan en niet er voor. De praktijk heeft uitgewezen dat deze beugelkoppeling het soepelst koppelt, mits op de juiste hoogte afgesteld natuurlijk. Ook heeft deze koppeling geen ingebouwd lipje of veertje wat het ontkoppelen zou kunnen bemoeilijken.

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #2192 Gepost op: 20 januari 2018, 16:26:29 »
Thuis rij ik inderdaad met Kadee koppelingen, tijdens inzet bij Fremo worden deze vervangen door, bij voorkeur Fleischmann, beugelkoppelingen. Op de modules van KNZ Hengelo heb ik op een aantal strategische plaatsen een Kadee #322 magneet tussen de rails gelijmd om zonder handmatig wagens te moeten ontkoppelen te kunnen rangeren. Het lood in de wagens is daarbij geen enkel probleem, het is immers niet magnetisch.

Ik bedoelde het eigenlijk andersom. Ik ben wat aan het experimenteren met een Kadee #308 magneet (onder de rails) en een enkele, lichte wagen kan dan een en weer jo-jo'n, vanwege de metalen assen. Wellicht dat je met een stam en/of zwaardere wagens (lood) daar minder tot geen last van?

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #2193 Gepost op: 20 januari 2018, 16:38:19 »
Ah, op die manier.... :D Dat heen en weer jojo'en heb ik inderdaad met lichte wagens ook wel gezien. Met een zwaardere wagen heb je daar natuurlijk minder last van. Bij sommige wagens is het lastig om ze zwaarder te maken, kleine open wagens bijvoorbeeld. Daar is het probleem dan moeilijk op te lossen.

Erik_omBC

  • Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • Berichten: 696
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #2194 Gepost op: 20 januari 2018, 22:05:26 »
Bij kleine open wagens kun je de ruimte tussen de profielen volgooien met visloodjes en dan aftoppen met verdunde lijm... als je een mooi uitgevoerd onderstel hebt verdient dat natuurlijk niet de schoonheidsprijs...

Het scheelt dat de kleinst bereden boogstraal één meter is, dat voorkomt veel problemen, verder bij treinen van 60 assen of meer even kijken waar je ze neerhangt.

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #2195 Gepost op: 21 januari 2018, 19:07:08 »
Voor het verzwaren van mijn wagens gebruik ik onderstaande tabel:



Afkomstig uit het Fremo normblad voor H0 Europa.

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #2196 Gepost op: 22 januari 2018, 20:17:36 »
Ondertussen zijn de eerste vier kleine modules zover klaar en even voor proef los tegen elkaar gelegd:



De meest linker module is een al bestaande en deels aangeklede module van KNZ. De meest rechter is het "taartpuntje" dat straks in een module van 50 x 100 cm valt en het begin van de feitelijke aansluiting is. Deze grote(re) module is de volgende die ik nu verder af ga bouwen. Hieronder nog in ruwbouw en ongeschilderd met linksonder het "taartpuntje".


De rails is Peco code 75, de wissels zijn van Tillig (EW6).

 

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3803
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #2197 Gepost op: 22 januari 2018, 21:05:51 »
 (y)

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #2198 Gepost op: 22 januari 2018, 21:07:20 »
 :laugh:

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3803
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #2199 Gepost op: 22 januari 2018, 21:31:38 »
Waarom die 2 gaten boven elkaar in het kopschot naar de brug?

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 817
  • mekkerend het leven door
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #2200 Gepost op: 22 januari 2018, 21:55:16 »
 (y)
Groet,

Gerard

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #2201 Gepost op: 22 januari 2018, 22:04:51 »
Waarom die 2 gaten boven elkaar in het kopschot naar de brug?

Dat was een verboring...... :-[

w.drijver

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
  • Ois en vis mot je gebruike as't 'r is
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #2202 Gepost op: 22 januari 2018, 22:35:21 »
Hoog en laag water?

Wim

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #2203 Gepost op: 23 januari 2018, 19:16:42 »
In de sluis onder de brug gaat het inderdaad op en neer. Maar die gaten was echt een verboring.....

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3803
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #2204 Gepost op: 23 januari 2018, 19:26:20 »
We zien alles 8)