Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

z21 Start opkrikken door Ronald Halma
Vandaag om 23:21:21
Vermogen centrale door Ronald Halma
Vandaag om 23:20:44
AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan door Bartdr1
Vandaag om 23:16:08
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 22:53:18
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Gerard van de Weijer
Vandaag om 22:38:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
Vandaag om 22:29:27
Extra functie in Zimo MS450P22 door Herb73
Vandaag om 22:21:41
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter Kleton
Vandaag om 22:19:23
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 22:17:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 22:14:32
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
Vandaag om 22:00:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Marc tramt
Vandaag om 21:59:18
Modelspoorbaan van Einte door raymond erdtsieck
Vandaag om 21:49:23
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Huup
Vandaag om 21:46:54
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig? door henk
Vandaag om 21:32:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Olaf
Vandaag om 21:30:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 21:12:41
Trix 22576 (CC 40100 SNCF) complete lijst met CV's gezocht door wob
Vandaag om 21:10:17
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door Hans1963
Vandaag om 21:05:22
BNLS Module “Wijhe” door Eric B
Vandaag om 21:05:07
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:01:36
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:51:40
GoVolta treindienst naar Berlijn door borotof
Vandaag om 20:37:46
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 20:35:26
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:33:31
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 20:10:24
Aandrijving Roco 1189 krokodil door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:17:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:13:10
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:07:29
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
Vandaag om 19:05:37
  

Auteur Topic: Fremo haven: KNZ Hengelo  (gelezen 502572 keer)

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 859
  • mekkerend het leven door
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #2190 Gepost op: 20 January 2018, 16:07:43 »
Dag Hans,


tijdens inzet bij Fremo worden deze vervangen door, bij voorkeur, Fleischmann beugelkoppelingen.

Wat is de reden van het gebruik van deze koppelingen bij FREMO-inzet?
Groet,

Gerard

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1851
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #2191 Gepost op: 20 January 2018, 16:19:30 »
Ik heb nog even een kommafout in mijn vorige bericht hersteld. De komma moet na "Fleischmann" staan en niet er voor. De praktijk heeft uitgewezen dat deze beugelkoppeling het soepelst koppelt, mits op de juiste hoogte afgesteld natuurlijk. Ook heeft deze koppeling geen ingebouwd lipje of veertje wat het ontkoppelen zou kunnen bemoeilijken.

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #2192 Gepost op: 20 January 2018, 16:26:29 »
Thuis rij ik inderdaad met Kadee koppelingen, tijdens inzet bij Fremo worden deze vervangen door, bij voorkeur Fleischmann, beugelkoppelingen. Op de modules van KNZ Hengelo heb ik op een aantal strategische plaatsen een Kadee #322 magneet tussen de rails gelijmd om zonder handmatig wagens te moeten ontkoppelen te kunnen rangeren. Het lood in de wagens is daarbij geen enkel probleem, het is immers niet magnetisch.

Ik bedoelde het eigenlijk andersom. Ik ben wat aan het experimenteren met een Kadee #308 magneet (onder de rails) en een enkele, lichte wagen kan dan een en weer jo-jo'n, vanwege de metalen assen. Wellicht dat je met een stam en/of zwaardere wagens (lood) daar minder tot geen last van?

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1851
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #2193 Gepost op: 20 January 2018, 16:38:19 »
Ah, op die manier.... :D Dat heen en weer jojo'en heb ik inderdaad met lichte wagens ook wel gezien. Met een zwaardere wagen heb je daar natuurlijk minder last van. Bij sommige wagens is het lastig om ze zwaarder te maken, kleine open wagens bijvoorbeeld. Daar is het probleem dan moeilijk op te lossen.

Erik_omBC

  • Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • Berichten: 718
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #2194 Gepost op: 20 January 2018, 22:05:26 »
Bij kleine open wagens kun je de ruimte tussen de profielen volgooien met visloodjes en dan aftoppen met verdunde lijm... als je een mooi uitgevoerd onderstel hebt verdient dat natuurlijk niet de schoonheidsprijs...

Het scheelt dat de kleinst bereden boogstraal één meter is, dat voorkomt veel problemen, verder bij treinen van 60 assen of meer even kijken waar je ze neerhangt.

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1851
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #2195 Gepost op: 21 January 2018, 19:07:08 »
Voor het verzwaren van mijn wagens gebruik ik onderstaande tabel:



Afkomstig uit het Fremo normblad voor H0 Europa.

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1851
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #2196 Gepost op: 22 January 2018, 20:17:36 »
Ondertussen zijn de eerste vier kleine modules zover klaar en even voor proef los tegen elkaar gelegd:



De meest linker module is een al bestaande en deels aangeklede module van KNZ. De meest rechter is het "taartpuntje" dat straks in een module van 50 x 100 cm valt en het begin van de feitelijke aansluiting is. Deze grote(re) module is de volgende die ik nu verder af ga bouwen. Hieronder nog in ruwbouw en ongeschilderd met linksonder het "taartpuntje".


De rails is Peco code 75, de wissels zijn van Tillig (EW6).

 

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4082
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #2197 Gepost op: 22 January 2018, 21:05:51 »
 (y)

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1851
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #2198 Gepost op: 22 January 2018, 21:07:20 »
 :laugh:

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4082
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #2199 Gepost op: 22 January 2018, 21:31:38 »
Waarom die 2 gaten boven elkaar in het kopschot naar de brug?

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 859
  • mekkerend het leven door
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #2200 Gepost op: 22 January 2018, 21:55:16 »
 (y)
Groet,

Gerard

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1851
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #2201 Gepost op: 22 January 2018, 22:04:51 »
Waarom die 2 gaten boven elkaar in het kopschot naar de brug?

Dat was een verboring...... :-[

w.drijver

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
  • Ois en vis mot je gebruike as't 'r is
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #2202 Gepost op: 22 January 2018, 22:35:21 »
Hoog en laag water?

Wim

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1851
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #2203 Gepost op: 23 January 2018, 19:16:42 »
In de sluis onder de brug gaat het inderdaad op en neer. Maar die gaten was echt een verboring.....

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4082
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #2204 Gepost op: 23 January 2018, 19:26:20 »
We zien alles 8)