Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 10:24:10
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Besselspoor
Vandaag om 10:19:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: Station Eibergen - Digitalisering  (gelezen 25376 keer)

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #120 Gepost op: 06 maart 2014, 10:52:21 »
Zoals in mijn baan topic beschreven ga ik de opzet veranderen.

Daarbij komen de blokken 6 en 9 te vervallen.

De schaduwsporen worden langen met name blok 10 maar ook blok 1.

Nu heb ik nog wel een vraag/opmerking. Voor Koploper hoeft de eindmelder toch niet perse aan het eind van het blok te liggen? maar kan toch ook eerder in het blok liggen. Of zou het toch handiger zijn het resterende stuk rail voor de wissel gewoon bij aan de bezetmelder te trekken. Lengte van de bezetmelder wordt dan ongeveer 50 cm.

Zal later vandaag nog even de aangepaste baanplan plaatsen

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #121 Gepost op: 06 maart 2014, 12:25:07 »
Je mag in Koploper ook instellen, dat de melder bij binnenkomst de melder is die je blok vrijgeeft. Echter dan heb je meer kans op kop staart botsingen, omdat een gedeelte van je trein dan in het vorige blok kan staan. Hier helpt alleeen continue detektie tegen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #122 Gepost op: 06 maart 2014, 12:28:21 »
Klopt, dit ga ik misschien nog toepassen op de twee blokken voor de lok loods.

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #123 Gepost op: 06 maart 2014, 12:34:33 »


Het vernieuwde baanplan.

Links en rechts zijn blok 6 en 9 verdwenen. Blok 4 komt tussen de loc loods en het station door. Als toevoer naar fabrieken er achter maar ook om lange treinen in het zicht te parkeren.

Enige punt dat me opvalt is dat als je van blok 8 naar bv Blok 5 gaat, je een lang stuk Blok loos en ongedetecteerd is. Zou dit problemen op kunnen leveren?

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21631
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #124 Gepost op: 06 maart 2014, 13:05:05 »
Nee, je geeft in Koploper immers aan welke rijweg daarbij hoort en die wisels en sporen zullen dan worden geblokkeerd voor andere treinen totdat de trein in het blok van bestemming is aangekomen. Je kan je alleen afvragen of het blokkeren niet nodeloos lang duurt. Dus als je rechtsom een trein van blok 10 naar blok 6 stuurt, dan kunnen er eveneens rechtsom pas andere treinen van blok 1 naar blok 8 gaan rijden als de betreffende trein in blok 6 is gearriveerd. Terwijl dat in beginsel al mogelijk zou zijn als de trein de wissels 2 en 3 is gepasseerd.

Keuzes, keuzes.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #125 Gepost op: 06 maart 2014, 13:11:08 »
Kun je met bezetmelders in de wisselstraat hier nog wat aan verbeteren?
Ik heb 32 bezetmelders, ik heb ze nog niet nageteld maar 9 blokken maal 2 is 18 heb ik er nog 12 over

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21631
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #126 Gepost op: 06 maart 2014, 13:17:52 »
Je moet je vooral afvragen of je het een probleem vindt. Wat geeft het eigenlijk?
Maar met bezetmelders valt er wat mee te doen en bij mijn weten bieden de laatste versies van Koploper de mogelijkheid om (delen van) wisselstraten vrij te geven als een bepaalde afstand is afgelegd. Daar moeten anderen maar wat over vertellen, want ik werk nog in versie zes.zoveel. Wat werkt, werkt.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #127 Gepost op: 06 maart 2014, 13:38:31 »
Ik denk op zich ook niet dat het een heel groot probleem gaat geven omdat ik toch een "sloom" beeld wil geven.
Langzaam rijdende treinen dus dan hoeft het niet echt een probleem te zijn maar ik weet niet of ik iets over het hoofd zie.

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1868
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #128 Gepost op: 06 maart 2014, 19:36:18 »
Hallo Gerwin,

Als je bezetmelders op de wissels zet en deze ook opneemt in de te verwachten bezetmelders, kun je elke wissel apart vrijgeven. Je moet dan wel met volledig gedetecteerde treinen rijden, zodat Koploper ook weet wanneer een trein voorbij is.
Je kunt in de nieuwe versie van Koploper (8.2.19) ook de wissels vrijgeven nadat de volledige trein een bepaald aantal cm heeft afgelegd. Ook dan moet je de hele trein detecteren.
Overigens zijn bezetmeldstukken van 50 cm geen uitzondering. Ik gebruik ook bezetmeldsecties van ongeveer die lengte en dat gaat prima.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #129 Gepost op: 22 juli 2014, 22:25:49 »
Kleine update alhier, ondanks dat de treintafel als boekenplank in gebruik is, ben ik even uitgeweken naar de vensterbank.
Laatst een oude computer gekocht om eens te kijken wat ik er nog meer kan. Bij toeval draaide hij met een bestaande HD op Ubuntu. Dit gaf mij de uitdaging om deze computer volledig open source op te zetten.
Inmiddels draait Linux Mint 13 op deze computer. Maar nu de besturing van de trein baan nog?
Eerst Rocrail geprobeerd, na wat instellingen draait Rocrail wel maar kreeg de centrale niet aangestuurd, heb inmiddels een vermoeden dat het aan de instellingen van de so speciale opties in de twincenter ligt.

Maar een beetje zoekende naar een alternatief kwam ik bij JMRI uit, een platform onafhankelijk treinbesturingsysteem. Ook deze kreeg ik in eerste instantie niet aan het communiceren met de TC. JMRI ook op een w7 machine staan en deze geprobeerd met hetzelfde resultaat. Conclusie: Ligt niet aan het besturingssysteem. De TC weer aan de LM13 machine gehangen en kwam in de instructie nog een stuk tegen over instellingen van de TC zelf. Deze netjes ingevoerd en ziedaar er was contact.

JMRI decoderpro 3 heeft de mogelijkheid om bijna alle decoders uit te lezen en te programmeren mits je CS het ondersteund. De Tc doet dat dus gelijk met decoderpro de CV uitgelezen van loc 12.

Vervolgens de handmatige bediening gestart en er kwam gelijk beweging in de loc vooruit achteruit was geen probleem.

Nu verder met de bezetmelders, twee blokken en drie melders. Dus een gecombineerde in en uit melder. In koploper was het me al gelukt om daar een pendel loc te laten rijden.

De reden om koploper niet te gebruiken op deze computer is omdat er voor Windows progs een programma tussen moet die daarmee Linux ontvankelijk maakt voor oa virussen.
Koploper blijft voorlopig voor mij nog koploper in de trein besturing programma's

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #130 Gepost op: 22 december 2018, 13:26:42 »
Hallo Iedereen,

Het is alweer 4 jaar geleden dat ik iets met het forum en de treinbaan heb gedaan. Persoonlijk best veel gebeurt in die tijd maar alles positief eigenlijk.

Helaas las ik vandaag dat Peter (HOllandsBouwwerk) twee jaar geleden alweer is overleden. Daar was ik erg van ontdaan, ik heb altijd met veel plezier zijn topics gelezen en veel gehad aan de tips die hij heeft gegeven. Peter alsnog bedankt voor alle inspiratie. Het is wel mooi om te zien dat zijn website en de topics nog aanwezig zijn zodat zijn nalatenschap blijft bestaan.

Groet Gerwin

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #131 Gepost op: 22 december 2018, 14:52:35 »
Hoi,

Heel goed om weer wat van je te lezen Gerwin.
Te lang geleden.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #132 Gepost op: 22 december 2018, 16:57:01 »
Welkom terug!
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #133 Gepost op: 22 december 2018, 20:01:21 »
Baan ligt er weer ongeveer zoals hij er vier jaar geleden ook lag, alleen nog niet via koploper oid besturing. De terugmelders en de wisselbesturing mist nog
Op dit moment rijdt ik alleen via de TC of via de rijregelaars van de diverse software programma's Koploper en JMRI, dus handmatig.

Ook ben ik het station aan het tekenen zodat ik hem in karton kan maken, de eerste propeersel zijn er ook, maar dat is om te kijken of de tekening klopt.

Tegen een technische uitdaging ben ik ook al aangelopen. voor de kinderen had ik Thomas van Hornby gedigitaliseerd maar die rijd maar op 2 standen, hard en nog harder.
De spoorvolging over de gebogen wissels wil ook niet dan ligt hij er uit, er liggen er vier in in een ronde dus je blijft er mee aan het terug zetten.
Weten jullie toevallig wat het kan zijn met de snelheid die niet goed te regelen is?
Denk er toch sterk over om de Bachmann variant te kopen, daar zijn de referenties beter van.

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #134 Gepost op: 04 februari 2023, 08:21:21 »
Wat in het vat zit verzuurd niet.
Vorige week begonnen met het digitaliseren van mijn treinbaan. Na er vijf jaar geleden een laag isolatie, ivm geluid, onder te hebben gelegd.
Baan is iets anders geworden. Om de rij mogelijkheden te vergroten heb ik de gebogen wissels links en rechts dubbel gemaakt.

Ben nu met Koploper 9.4 gestart en heb de communicatie tussen PC windows 11 en de Twincentre weer aan de gang.
De baan draait op de PC in Koploper test omgeving naar behoren.

Zal me nog weer verdiepen in het plaatsen van plaatjes, dat is weggezakt.