Doel:€250.00
Donaties:€142.00

Per saldo:€-108.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-05-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 09:22:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 09:18:05
Wat betekent geel rond teken op talbot zelflosser NS? door becasse
Vandaag om 09:00:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 08:36:12
Modelbaan Beltheim. door Frank 123
Vandaag om 08:03:58
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 07:52:09
18 mei modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
Vandaag om 07:40:32
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:21:41
BR218 van roco, digitaal reageert niet meer door henk
Vandaag om 07:12:27
De Stripwinkel door MarcoTrix
Vandaag om 00:41:57
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MOVisser
Vandaag om 00:01:11
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
17 mei 2024, 22:43:58
Ton bouwt goederenwagens door TonM
17 mei 2024, 21:30:25
brug over troebelt water door Mark Lin
17 mei 2024, 21:24:32
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door ingenium
17 mei 2024, 21:09:44
NTM Postwagen, Spoor-1 door mwdb
17 mei 2024, 21:05:33
NS 8400 van Werps door mwdb
17 mei 2024, 21:01:32
Doornvliet door Mark Lin
17 mei 2024, 20:29:46
Laag-Baarlo door 741230
17 mei 2024, 20:25:18
Modelspoor baan van Einte door Ronald Halma
17 mei 2024, 20:13:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door laurent
17 mei 2024, 19:49:23
Onshape cursus door AlbertG
17 mei 2024, 19:42:06
CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160 door Martijn193
17 mei 2024, 19:10:04
Hoe (opnieuw) te beginnen? door iron666maiden
17 mei 2024, 18:06:07
Goederentreinen door iron666maiden
17 mei 2024, 17:39:49
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door ca.gorter
17 mei 2024, 16:42:29
Soldeerstation storing door Paulus
17 mei 2024, 15:53:10
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
17 mei 2024, 13:44:28
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
17 mei 2024, 13:14:07
Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan door Arjen52
17 mei 2024, 13:00:26
  

Auteur Topic: Station Eibergen - Digitalisering  (gelezen 25538 keer)

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #105 Gepost op: 27 december 2013, 22:16:41 »
Net voor kerst stond de postbode voor de deur met een pakketje van Digirails voor de deur  (y)
Daarin zat een nieuwe DR4018 volgens mij, helaas zat erg geen papiertje bij met de verklaring wat er aan de hand was. Maar wel erg blij met deze goede service.

Op het moment veelvuldig rondjes aan het rijden met de nieuwe NS2427 met de roco koppelingen ben ik nu instaat om deze loc over spoor 1 en 2 te laten omlopen. Na wat afstemmen van, doorijden in cm, tijd kadee en kadee stappen. Ook heb ik de koppelingen afgesteld. Dat is het voordeel van stalen koppelingen.
Dit gaat nu beter, moet nog een klein beetje werken aan de betrouwbaarheid,

Het omlopen van de BR065 met de flm profi koppelingen is tot op heden nog niet gelukt. Ik heb al wel de koppelingen gesmeerd met slotenspray, normaal droogt dit op en smeert toch. Ik wil nu de test ronden rijden om de bovengenoemde afstelling goed te krijgen.

Het afremmen van de NS2427 gaat ook goed nu moet nog wel even de aanpassingen proberen zoals Dirk hierboven aangeeft.

Huidige uitdaging:
Deadlocks voorkomen
Door een vaste route voor de NS2427 (linksom en rechtsom omlopen) en een variabele route voor de BR65 (alleen rechtom rijden) komt het regelmatig voor dat beide locomotieven in een aangrensend blok staan en niet achter uit kunnen.
Nu had ik al naar de deadlocs gekeken en dat als bijvoorbeeld via blok 6 naar 2 moet worden gegaan deze ook vrij moet zijn. Mischien moet ik nog een blok verder kijken. want als de NS2427 aan het omlopen is kan de BR65 eigenlijk niet passeren. De enige momenten zijn bij aankomst van de NS2427 voor het omlopen, of als de NS2427 weer opweg is om achteraan te koppelen.
Als ik het voor elkaar krijg zal ik nog eens een filmpje maken.

Genoeg geklest, wordt vervolgt...

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4548
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #106 Gepost op: 27 december 2013, 22:57:24 »
Gerwin,

Citaat
helaas zat erg geen papiertje bij met de verklaring wat er aan de hand was

In deze tijd is dat helaas zo, een echte root cause analysis is door ons consumenten niet te betalen.
Dat zijn uren, en die zijn duur.

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #107 Gepost op: 27 december 2013, 23:35:20 »
Ik begrijp dat, mogelijk dat ze hem even getest hebben geconstateerd dat hij het niet deed en toen een nieuwe opgestuurd.
ik ben zelf altijd van de instelling van fouten kun je leren, maar als je niet weet wat je fout doet kun je er ook niets aan veranderen.
Maar ben wel blij dat ik hem terug heb want ik kan nu alle wissels gaan bedienen.

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1878
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #108 Gepost op: 28 december 2013, 15:57:42 »
Hallo Gerwin,

Stuur je database eens op dan kan ik ook eens kijken naar je deadlocks. In beginsel moet je goed kijken waar de lok heen moet kunnen als hij het deadlockstuk oprijdt en dat blok moet dan vrij zijn. Met de baan erbij is het wat duidelijker aan te geven.

Het smeren van je digitale koppelingen lijkt me niet verstandig. Alle onderdelen van die koppelingen zijn zo licht dat een drupje olie al werkt als bisonkit. Als de olie dan ook nog indroogt is het helemaal feest. Mijn advies: Goed schoonmaken en goed gangbaar maken. Nu gaan de Fleischmann koppelingen sowieso al niet zo soepel. De koppelingen van Roco en Krois doen het wat dat betreft beter.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #109 Gepost op: 28 december 2013, 21:27:33 »
Hallo Dirk,

je hebt een pb.

Welke koppelingen van roco zou ik dan moeten hebben? en passen die "zomaar" op een flm of moet ik daar nog van die nem schachten aanzetten?

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1878
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #110 Gepost op: 28 december 2013, 21:52:06 »
Hallo Gerwin,

Ik veronderstel dat je digitale koppelingen wilt hebben op je loks, of heb ik dat mis. Ik zou dan op de 65 ook Roco of Krois digitale koppelingen zetten. Die werken goed met de universele koppelingen van Roco. Je voor die laatste dan het beste de in hoogte verstelbare nemen. Dan kun je een en ander goed afstellen.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #111 Gepost op: 28 december 2013, 22:05:43 »
Op den duur wil ik de rangeer loc uitrusten met digitale maar op dit moment wil ik eigenlijk de mechanische koppelingen hebben.

Ik heb mijn bestandje maar even op Koploper forum geplaatst. Ging toch makelijker

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1878
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #112 Gepost op: 29 december 2013, 15:03:10 »
Hallo Gerwin,

Dan zou ik, denk ik, de Roco Universal Koppelingen nemen. Die werken mooi licht en passen ook op de Krois en Roco digitale koppelingen. Ik moet overigens wel eerlijk bekennen dat bij mij het qua koppelingen een multicultisamenleving is. Ik gebruik van alles door elkaar, redelijk zonder problemen.

Ik zal je database van het Koploperforum halen en bekijken.

Met beste groeten,

Dirk Meijer

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #113 Gepost op: 29 december 2013, 17:04:53 »
Bij mij is het ook een allegaartje van koppelingen, flm, flm profi, piko, roco, jouef, lima,... Sommige wagens zijn van een dusdanige oud dat de koppeling amper kan komen te vervangen. Maar ik wil in de loop der tijd de bakken wat meer door elkaar kunnen gebruiken en aangezien ik de omloop met de flm profi koppeling niet voor elkaar krijg en het met de roco koppelingen wel wil zoek ik naar een alternatief om zo van tijd tot tijd te kunnen zoeken, investeren.

Zal eens even kijken welke koppelingen het zijn en wie ze heeft waar ik redelijk in de buurt kom.

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #114 Gepost op: 02 januari 2014, 09:46:31 »
!!! DE BESTE WENSEN VOOR 2014 !!!

Bij deze wil ik iedereen het beste wensen voor 2014, in ieder geval in goede gezondheid en dat we met zijn allen nog veel plezier aan dit forum mogen beleven.

Ook wil ik iedereen bedanken voor alle reactie en tips die via dit forum werden gedeeld het afgelopen jaar en dat dat in 2014 verder doorgang mag vinden.

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #115 Gepost op: 02 januari 2014, 22:40:45 »
Vanavond zo'n "eureka" moment.



Met het vinden van de logische actie in de vaste route, aangegeven door Wim Ros van het Koploperforum  (y)

Nu krijg ik het wel onder de knie, de aangegeven vaste route is bijna perfect, alleen de tijd kadee zat er niet meer in dus wilde hij niet meer ontkoppelen. maar deze weer even toiegevoegd zoals je ziet, en ik wil nog even kijken naar de wachttijd in blok 8.
Maar hier ga ik wel uitkomen

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #116 Gepost op: 03 januari 2014, 09:25:04 »
Ik heb nog een apart decoder probleem van de BR65018 maar daar heb ik apart draadje voor gestart

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #117 Gepost op: 13 januari 2014, 09:47:41 »
Baan is inmiddels toch een beetje aangepast.


Dit weekend ook Blok 5 ingebruik genomen, achter de wissels W04 en die verder op in het blok voorlopig genegeerd, staan handmatig op recht door. De bezetmelders BM05.1 en BM05.2 toegevoegd, Daarmee is mijn DR4088 vol.
Met succes de tweede DR4018 aangesloten, Daarmee wordt op adres 9 W03 aangestuurd.
Blok 5 leidt naar de loc loods, kan dus ook nog maar de linker kant van de loods gebruiken.

Het is ook wat drukker geworden op het spoor, er zijn twee roco BR80 locs met de nodige bakken bij gekomen.

Alle vier de locs rijden inmiddels op de baan. Eerst begonnen met alles rechts om te laten rijden (blok 5 uitgesloten) Eerst alles volgens automatische rijden zonder restricties. Ging op zich goed maar de BR65018 en de NS2427 hebben een trein van ongeveer 70 cm en daar is blok 9 te kort voor. Als 1 van die twee moest wachten als het schaduw station bezet was dan staat hij nog half in het vorige blok. Dan is daar de mogelijk heid voor om een vorig blok langer bezet te houden maar ik vindt het niet mooi dan een lange trein in zo'n blok stil staat.
Daarom had ik een vaste route gemaakt voor ALLE treinen "rechts om" met de vrijheid om spoor 1 of 2 te kiezen en in het schaduwstation spoor 7, 8 of 10.
Voor spoor 1 een logische actie gemaakt om te kijken of het schaduwstation niet volstaat en voor spoor 8 om te kijken of er ruimte is op het station zelf.
Nu valt me alleen op dat soms op de alternatieve sporen de logische actie niet werkt. Het zou kunnen zijn dat dat ligt aan het feit dat ik tijdens het rijden in die vaste routes aan het rommelen ben.
Toch heeft dit een aantal uur eigenlijk probleem loos gedraaid.

Vervolgens Blok 5 er bij ingevoegd. 1 van de BR80 van en naar de locloods laten rijden, doordat er over het algemeen niet gekeerd mag worden en ik het ook weer een uitdaging vond rijdt deze BR80 dus links en rechtsom, wat ook gelijk weer het probleem van Deadlocks met zich mee brengt.
Deze ook via twee vaste route laten lopen. Voor rechtsom (via blok 6 naar 5 een weer terug waar hij vandaan kwam. In blok 5 wordt gecontroleerd of er ruimte is in het schaduwstation. Dit om te voorkomen dat deze BR80 staat te wachten op spoor 6 en de rest staat te wachten in het schaduwstation = deaadlock.
Hij wacht in de locloods tot er een plekkie vrij is.
Daarmee rijdt hij dus anders om (linksom) De andere vaste route vangt hem op in blok 9 via 1 naar 6 en dan naar 5, hier kijkt hij in blok 5 of er plaats is in blok 1 of 2, en claind dan ook blok 6. Om daarmee te kijken of hij weg kan.
Dit draaide al best aardig zo op het eerste gezicht.
Later realiseerde ik me dat in de handleidingen van koploper "De Aelderbaan" ook een dergelijk spoor aan zit (kopspoor) Zal nog eens even kijken hoe ze het daar hebben opgelost.

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1878
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #118 Gepost op: 13 januari 2014, 16:17:52 »
Hallo Gerwin,

Als ik me goed herinner rijd je nu met het reserveren van één blok vooruit (standaardinstelling). Ik denk dat als je een extra blok reserveert [Algemeen]=>[Instellingen per database]=>Seinen en Wissels en dan extra blokken reserveren van 0 op 1 zetten. Koploper kijkt dan automatisch al van de stationsblokken naar het schaduwstation en omgekeerd. Bovendien heb je die instelling ook nodig als je met seinen gaat rijden.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #119 Gepost op: 13 januari 2014, 17:03:04 »
OK dan gaat hij van 1 blok naar twee blokken reserveren (geel), gelijk even aangepast! nog even fine tunenen maar lijkt wel handig, nog wat restricties weer weg gooien en kijken wat ie doet