Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Dave.......
Vandaag
om 02:21:00
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
Edwin2121992
Vandaag
om 00:13:50
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
laurent
Vandaag
om 00:07:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
16 July 2025, 23:05:28
Klein baantje 1200x1200mm
door
Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Piko 2025
door
Railpassie
16 July 2025, 22:51:35
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's
door
Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
Eric B
16 July 2025, 21:43:35
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eric B
16 July 2025, 21:25:56
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
16 July 2025, 21:14:40
Railpro 607
door
Bob11
16 July 2025, 21:11:55
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
door
orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
Dion
16 July 2025, 20:00:59
DCM motor van Märklin demonteren.
door
bellejt
16 July 2025, 19:17:08
Raadplaatje
door
grossraumwagen
16 July 2025, 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ?
door
puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600
door
sneek
16 July 2025, 18:15:23
Lima plan E bankjes
door
klusser
16 July 2025, 18:02:28
Sikje 225
door
Huup
16 July 2025, 17:26:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ronald Halma
16 July 2025, 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper
door
Jip
16 July 2025, 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale
door
Hirschsprung
16 July 2025, 13:22:31
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
door
Jelmer
16 July 2025, 13:06:06
Bauarbeiten im gange
door
tijgernootje
16 July 2025, 12:29:54
Station Roodeschool
door
Eric B
16 July 2025, 12:17:40
Nedersaksenlijn in Nederland.
door
Hans Reints
16 July 2025, 11:05:38
365 "Het is weekend foto's"
door
Wim Vink
16 July 2025, 11:03:46
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Nieuw baanplan voor modelbaan
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Nieuw baanplan voor modelbaan (gelezen 9663 keer)
Richey
Nieuw baanplan voor modelbaan
«
Gepost op:
31 August 2012, 00:20:54 »
Hoi,
Omdat ik steeds meer punten tegenkom waarvan ik zoiets heb van "hmm... had ik dat nou maar..." zit ik te denken een en ander af te breken en opnieuw op te zetten.
Dankzij mijn huidige baan (in opbouw) heb ik ondertussen aardig wat kunnen leren over de digitale wereld van de modelbaan, en vooral hoe om te gaan met bezetmelders etc.
Het plan, zoals getekend in Wintrack9:
http://www.knol-computers.nl/modelbaan/TreinbaanV2.zip
Het gehele overzicht:
Het onderste niveau:
Het tweede niveau:
Het derde (en bovenste) niveau:
En tenslotte een 3D-weergave:
Ambitieus? Mja...
Bij deze baan ben ik tot het tweede niveau gekomen. Helaas ben ik er mede door de Trix Tee RAM achter gekomen dat er toch meer oneffenheden en onvolkomenheden in de baan zitten dan me lief zijn, ook mede doordat er vooral met sloophout en spaanplaat gewerkt is.
Dit wil ik dus nu goed gaan doen, met fatsoenlijke multiplex platen en een mooi open frame. De bekabeling wil ik dan netjes door een grote kabelgoot laten lopen, naar één centraal punt waar alle decoders, trafo's, etc bij elkaar hangen, in plaats van dat het al naar gelang onder de tafel geplakt is.
Bij de grote bruggen is de ingang, hier wil ik dus iets bedenken dat die brug makkelijk kan wegdraaien(met een scharnier) zodat je er doorheen kunt lopen. Verder wil ik (in ieder geval de wisselstraten) bereikbaar gaan houden met behulp van degelijke ladeleiders, zodat alles nog wel enigszins bereikbaar blijft.
Er zit één helling in de baan die boven de 3,5% uitkomt, maar deze helling wordt alleen naar beneden bereden, dus volgens mij niet echt een probleem. Dan als laatste: ontzettend veel opstelsporen... Klopt, maar ik vind het zo'n zonde om treinen in dozen te laten zitten...
.
Nu hoor ik graag wat jullie er van vinden...
Groet,
Richey
NS264
Het leven op de weg.
Re:Nieuw baanplan voor modelbaan
«
Reactie #1 Gepost op:
01 September 2012, 09:45:17 »
Hoi,
Mooi plan, geen idee hoeveel materieel je gaat laten rijden maar gezien het sporenplan zal dat aardig wat worden.
-Is het de bedoeling om Nederlands of buitenlands te gaan rijden?
In 1e geval kun je dan iets origineels verzinnen om de treinen naar de schaduwstations te laten verdwijnen(zijkant).
Als ik het goed begrijp is er 1 niveau zichtbaar of had je nog andere ideeen daarover?
Waarschijnlijk zal je de boel wel gaan automatiseren maar hou je schaduwstation zo simpel mogelijk wat wissels betreft(is ook in prijs voordeliger, reken de hoeveelheid wissels maar eens uit).
Geen idee hoe de tussenruimte zal zijn maar anders kun je in noodgevallen er moeilijk bij, nu kun je nog eventueel aanpassen.
- Je zou bv ivm hellingpercentage ook 1 dalend niveau(of spiraal) kunnen maken met eventueel keerlussen erin.
daaronder dan weer schaduwstation wat je gepland had.
Voor de rest, ik ben benieuwd
.
groeten Koen.
«
Laatst bewerkt op: 01 September 2012, 10:03:07 door KoenF. Reden: tekst vereenvoudigt
»
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan:
waiting for a train
.
Richey
«
Reactie #2 Gepost op:
01 September 2012, 13:46:46 »
Hoi,
Klopt inderdaad, in principe wordt alleen het bovenste niveau zichtbaar, op het kleine bruggetje op het tweede niveau en het korte lage stukje op het onderste niveau na. Aan de achterkant van de baan zit ik ontzettend te knoeien met de schoorsteen, vandaar dat ik daar wat meer ruimte heb.
De baan zet ik op een basishoogte van 50 CM. Kun je er nog precies onderdoor tijgeren, aan beide zijden van de schoorsteen heb ik dan ruimte om omhoog te komen bij calamiteiten. De tussenruimte heb ik op 15 CM, het bovenste niveau komt dan uit op 80 CM. In principe is het erg laag, maar aan beide zijden zit er helaas een schuin dak op de zolder.
Het materieel bestaat uit alles wat we mooi vinden :-). Dat wil dus zeggen dat er blokkendozen rijden, een roodgele benelux, een TEE RAM stel, meerdere IC3'en, Artitec plan E's, plan D's, plan W', een 1010, mat46, mat54, sprinter, mat64 etc. Daarnaast heben we ook nog massa's Duits materiaal, van een 01 naar een 52, naar drie V200'en en een VT430. Ook zijn er diverse stuurstand rijtuigen (onder andere Silverlingen) voorhanden. Letterlijk alles wat we mooi vinden dus...
Technisch werkt alles met roco multimuizen en Koploper.
Ik heb zitten denken aan klimspiralen, maar ik ben bang dat dat geen succes gaat worden met de R2 bochten waar ik mee rij. Er is gewoon te weinig ruimte op zolder... :-(.
Waar ik nog wel aan zit te denken is de draaischijf dichter bij de rand van de tafel te leggen, en vervolgens de ringloods precies om te draaien. Dan kun je er tenminste goed in kijken :-).
Groet,
Richey
wfiret
«
Reactie #3 Gepost op:
04 September 2012, 05:24:26 »
Hallo Richey,
Het ontwerp ziet er goed uit. Daar gaat straks flink wat uren in zitten.
Het enige wat ik sowieso zou wijzigen is de loods met draaischijf. Deze zou ik 180 graden draaien. Vervolgens heb je er meer zicht op en daardoor meer plezier ervan.
Succes!
Wouter
Richey
«
Reactie #4 Gepost op:
05 September 2012, 08:48:40 »
Hoi,
Ik ben nog aan het tekenen geweest, maar helaas past het niet andersom. Wellicht gaat het nog wel met flexrails, maar met de standaardstukken van Fleischmann Modelgleis. Wordt dus even afwachten tot ik zover ben om dan te kijken hoe het past
.
Ik ben ook nog even aan het kijken geweest wat er mogelijk is met een klimspiraal. Ik heb één plek gevonden, maar daar moet ik dan een hoop kopsporen voor weglaten... :-(.
Groet,
Richey
tothebeach
Michel
low-budget modelbouwer
«
Reactie #5 Gepost op:
05 September 2012, 10:00:09 »
Hoi Richey,
Een ambitieus plan. Ik ben benieuwd naar de uitwerking! Het geeft veel mogelijkheden om te spelen met treinsamenstellingen. Voor wat betreft de draaischijf, je zou er ook voor kunnen kiezen de loods minder groot te maken. 5 sporen van links met de loods te bebouwen, de overige open laten. Zo kan je je lokverzameling blijvend showen. En niet geheel onrealistisch.
Groet,
Michel
La Fabrique etc.
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
Han Zijlstra
Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
The Right Track, Your track!
«
Reactie #6 Gepost op:
05 September 2012, 10:46:14 »
Fraai ! veel leuke dingen. Wat een beetje tegen je gaat werken is de bijna automatische rechte lijn. Als je het grote station nu eens in een flauwe bocht ( flexrail ) gaat bouwen dan krijg je een natuurlijker verloop ( en vaak meer perronlengte) Dus rechterkant van station wat naar beneden trekken en dan met een 15 gr boog neerleggen.
(ik zoek even een plaatje)
«
Laatst bewerkt op: 05 September 2012, 10:49:42 door Han Zijlstra
»
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.
ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing, USA en .... de blikken trein van mijn Vader!
Totty
«
Reactie #7 Gepost op:
29 October 2012, 13:33:59 »
Hoi Han
Ik zag je reactie op het baanplan van Richard, waarbij jij stelt het station in een flauwe bocht te maken. Als [ ex ] machinist had ik altijd een bloedhekel aan stations die in een bocht lagen. Denk eens aan een vertrekbevel voor een getrokken trein. Het was bijna onmogelijk om een conducteur te onderschijden, vooral als die ergens onder een kap stond en de lok buiten de kap. Ik denk dat ik dat op Richard heb over gebracht. Met het verdwijnen van getrokken treinen en een nieuwe manier van vertrek bevel is dat nu allemaal verleden tijd. Op de modelbaan zijn we wel in die tijd blijven hangen. Daarom toch maar rechte perrons, voor het goede overzicht voor de model conducteur.
Groet, Fred.
Richey
«
Reactie #8 Gepost op:
12 December 2012, 16:56:21 »
In het streven om het mooier/knapper/beter etc te maken zit ik ook te denken aan Peco code 100 rails. Bewust code 100, omdat we ook nog heel oud spul rond hebben rijden, met hoge flenzen.
Nu valt mij alleen wel een en ander op: als ik kijk naar de beschikbare bochten en wissels, dan kijk ik naar bijvoorbeeld een SL92 wissel (11,25 graden). Ga je nu kijken bij de bochten dan is er alleen 12 graden te vinden wat er bij in de buurt komt, maar gelijk laten lopen is er in principe niet bij...
Hoe doet men dat..? Puur met flexrail of op andere knutselmanieren...?
Groet,
Richey
NS264
Het leven op de weg.
«
Reactie #9 Gepost op:
12 December 2012, 21:09:26 »
Volgens de boeken kom je dan in de zelfbouwcategorie. Er zijn ook enkele prof-wisselbouwpakketten.
Daar heb ik verder geen weet van wellicht dat er hier een paar wel wat van weten.
Kijk eens bij Ronald Halma of Robbert -Jan.
Gr Koen.
Flash & The Pan:
waiting for a train
.
NS264
Het leven op de weg.
«
Reactie #10 Gepost op:
12 December 2012, 21:13:15 »
Of bedoel je alleen de aansluitingstukjes bij de wissels?
Gr Koen.
Flash & The Pan:
waiting for a train
.
guest7823
Gast
«
Reactie #11 Gepost op:
12 December 2012, 21:25:32 »
Richey,
Even vluchtig naar gekeken. Ziet er op zich goed uit! Een puntje wat me opvalt is dat je in principe een dubbelsporige baan maakt echter dat je bij de sporen tussen station en draaischijf (antiklokwijs) min of meer enkelspoor gebruikt. Ik raad je aan te overwegen om juist daar driesporig te gaan werken.
Richey
«
Reactie #12 Gepost op:
12 December 2012, 22:44:17 »
Hallo Paul,
Inderdaad, dat is net een puntje om nog wat aan te doen. Ik denk dat ik de buitenste bocht door laat lopen naar het buitenste spoor, zodat het allemaal twee sporig wordt. Voor drie sporen moet ik nog even kijken, ik heb het gevoel dat het dan helemaal een groot wisselparadijs wordt...
@KoenF: ik voel een duidelijk gevalletje flexrail aankomen. Is op zich niets op tegen, kan ik het alleen niet helemaal zo uitdenken... Ik denk dat ik het vooral maar volgens dit plan ga uittekenen op plaat, uitzagen en vervolgens ga bouwen met veel flexrails... 😊
Ook zit ik nu met veel praktische vraagstukken. Ik gebruik nu de multimuis als centrale, maar met één enkele S88 string ga ik dit natuurlijk niet rondkrijgen met volledige detectie... Dan kom ik dus automatisch op een Loconet oplossing uit, ik zit dan te denken aan een intellibox basic met een loconetIf.
Qua blokindeling zit ik dan te denken aan 4 secties per blok: één sectie pal achter het wissel (als controle dat het wissel goed lag en de trein dus de goede kant op gaat, een inrijsectie, een stopsectie en een uitrijsectie.
Het klinkt als overkill, maar ik wil er nu graag zeker van zijn dat een trein niet bovenop een andere trein klettert, of juist te ver doorsuist en een net vertrekkende trein van de rails af beukt. Het gat nu te vaak mis: eerst een noodstop, stroom er weer op en dan dendert de trein veel te ver door... :-(
Tja... wat vinden jullie van dit idee..?
Groet,
Richey
Richey
«
Reactie #13 Gepost op:
17 December 2012, 14:21:20 »
Overigens, ik zit me nog een beetje stuk te peinzen over het volgende dilemma:
Tot nu toe heb ik met Fleischmann wissels alle sporen aan elkaar geknoopt, maar zoals het een wissel betaamd: soms wil hij niet lekker om. Dat geeft een hoop rommel onder de baan, en een hoop geploeter om alle treinen er weer onder vandaan te vissen/onderdelen weer terug te vinden.. .:-(.
Zoals ik al riep: dat moet anders!
Is het dan een optie om de secties zo te verdelen?
Ik heb hier een wisselstraat die volledig gedecteerd is.
Vervolgens een klein detectiestukje dat controleert of een trein niet stiekem de verkeerde kant op dendert (inrijsectie), dan een grote afremsectie, dan de stopsectie en vervolgens een stukje (overgeschoten) sectie. Ook de uitrij wisselstraat is weer volledig gedecteerd.
Het voordeel is dan dat als de computer een trein verwacht op de uitrijwisselstraat én een andere trein schiet door dat er alsnog een noodstop plaatsvind, bij voorkeur vóór de grote knal. Is dit werkbaar/uitvoerbaar?
Tweede vraag is: is het met een dergelijk scenario ook nog mogelijk het schaduwstation dynamisch te maken (met koploper en lichtsluisjes van bijv. Huub)?
Groet,
Richey
tijgernootje
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
«
Reactie #14 Gepost op:
17 December 2012, 18:18:36 »
Technisch ben ik geen helder licht,maar ik weet dat er hier op t forum iemand was die met lichtsluisjes en detectie bezig is/was.
Miss een idee om hem is een mailtje te sturen en te vragen wat de mogelijkheden zijn ?
(kan niet meer op z'n naam komen
)
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [