Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 11:10:54
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door henk
Vandaag om 11:06:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 11:04:00
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 11:02:50
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 10:57:47
Wat vindt AI van jouw baan? door RobVille
Vandaag om 10:40:25
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 10:40:20
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door Pjotr500
Vandaag om 10:34:13
Vervangen wissels flm profi door Ronald Halma
Vandaag om 10:27:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:20:43
Op Zuid (NL H0) door NS264
Vandaag om 10:13:11
Welke decoder is dit? door Quinzeedied
Vandaag om 10:11:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 09:56:16
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door Marc tramt
Vandaag om 09:54:07
4 oktober modelspoorbeurs Houten door AlbertG
Vandaag om 09:38:31
Tickets Modelspoordagen 2026 door MOVisser
Vandaag om 09:21:27
Ervaringen met EVA (Ethylene-vinyl acetate) foam/rubber als rail-underlayment. door MOVisser
Vandaag om 09:19:34
Hoe een schaduwstation automatiseren door henk
Vandaag om 09:17:30
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door orientexpress
Vandaag om 08:45:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 07:59:45
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Quinzeedied
Vandaag om 07:20:47
Een nieuw baantje op Micromodules door Huup
09 October 2025, 23:03:04
Modelbaan Beltheim. door basjuh1981
09 October 2025, 20:52:39
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door BartvD
09 October 2025, 20:16:47
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door janvanbemmel
09 October 2025, 20:10:25
Station Roodeschool door Torikoos
09 October 2025, 19:43:53
De dingen die je kan maken uit een plaat. door hmmglaser
09 October 2025, 19:29:58
Project X...... door Ivo tB
09 October 2025, 19:27:32
  

Auteur Topic: Renovatie Wormerveer: een 3e rail  (gelezen 11596 keer)

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2512
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #30 Gepost op: 04 September 2014, 11:01:47 »
Maar als het spoorversteveging is waar dienen die grijze 'beginstukken' dan voor?
Misschien om te voorkomen dat een reeds ontspoorde trein zich in die versteviging boort, maar er overheen geleid wordt?
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Shay-fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 89
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #31 Gepost op: 04 September 2014, 21:09:20 »
Als geboren Wormerveerder kan ik melden dat de bodem daar ongelooflijk slap laagveen is, de weilanden liggen tussen de 2 en 20 cm boven de waterspiegel! Als jochie vroeger te trillen in mijn bed als kolentreinen vanuit Limburg op weg naar de Hoogovens langs kwamen. De verklaring van Paul Bender is naar mijn mening de enig juiste.

M.vr.gr.
Gerard

Valkyrie

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #32 Gepost op: 04 September 2014, 21:36:21 »
Door de constructie stijver te maken, komt er ook meer slijtage aan de spoorstaven en zal de spoorconstructie eerder vervangen moeten worden. Vanuit beheer is dat een onwenselijke situatie.
Gezien de locatie van bovenstaande foto (nabij een kunstwerk) lijkt het mij ontsporingsgeleiding op vlakke betonliggers.

Om trillingen te voorkomen zullen eerder raildempers en undersleeperpads worden toegepast.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #33 Gepost op: 04 September 2014, 22:27:57 »
Hogere slijtage lijkt mij een minder groot bezwaar dan spoor wat steeds probeert in de blub te verdwijnen eigenlijk...

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10758
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #34 Gepost op: 04 September 2014, 22:56:30 »
Door de constructie stijver te maken, komt er ook meer slijtage aan de spoorstaven en zal de spoorconstructie eerder vervangen moeten worden.
Lijkt me onwaarschijnlijk. Een stijve constructie buigt minder door door passerende treinen, blijft vlakker, geeft dus minder rolweerstand en dus minder slijtage.
No dress rehearsel, this is our life.

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #35 Gepost op: 05 September 2014, 14:46:34 »
Citaat
Maar als het spoorversteveging is waar dienen die grijze 'beginstukken' dan voor?

Misschien om te voorkomen dat een reeds ontspoorde trein zich in die versteviging boort, maar er overheen geleid wordt?

Verhaken van loshangende slangen en koppelingen voorkomen misschien???

Allie
« Laatst bewerkt op: 05 September 2014, 14:48:09 door Railroadtycoon »
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #36 Gepost op: 05 September 2014, 22:13:08 »
Slangen halen dat niet, zowel gekoppeld als loshangend niet.

Een schroefkoppeling wel als die los hangt en compleet uitgedraaid is, maar die raakt die soweiso elke beton plaat in een overweg en dan ook juist het begin van die middengeleider  ;)