Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Fleischmania Nostalgia
door
hervé
Vandaag
om 14:35:07
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:29:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:26:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
MaraNCS
Vandaag
om 14:22:42
DCM motor van Märklin demonteren.
door
saskia
Vandaag
om 14:16:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
hervé
Vandaag
om 14:09:16
Sikje 225
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:05:04
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 13:41:32
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025
door
R1954
Vandaag
om 13:10:11
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Corné81
Vandaag
om 12:59:21
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
j.ossebaar
Vandaag
om 12:57:55
Railpro 607
door
Bob11
Vandaag
om 12:53:23
Piko 2025
door
Pukkie
Vandaag
om 12:48:57
365 "Het is weekend foto's"
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:39:09
LS Models / Models World 2021
door
Benelux795
Vandaag
om 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent)
door
orientexpress
Vandaag
om 09:56:00
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 09:53:55
Lima IRM pimpen
door
Brouwersbaan
Vandaag
om 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
laurent
Vandaag
om 08:55:50
Klein baantje 1200x1200mm
door
Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's
door
Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eric B
16 July 2025, 21:25:56
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
door
orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
Dion
16 July 2025, 20:00:59
Br 41 Weinert, loop of sloop ?
door
puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600
door
sneek
16 July 2025, 18:15:23
Lima plan E bankjes
door
klusser
16 July 2025, 18:02:28
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Volgende
- [
1
]
2
3
...
16
Omlaag
Auteur
Topic: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4 (gelezen 62365 keer)
NS/NMBS fan uit Oostenrijk
Offline
Berichten: 68
Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
«
Gepost op:
10 August 2013, 22:45:10 »
Hoi
ik las ergens op en website (moet ik terugzoeken) dat de laatste Benelux-Hondekop (die momenteel in Leuven staat) van de nederlandse stichting hondekop 4 naar Nederland gebracht word en dat de stichting het treinstell weer gaat opknappen, klopt dat?
Dat zou wel heel ereg leuk zijn
Als iemand meer erover weet....
Gelogd
Remystoom
Offline
Berichten: 1193
Bestuur MSG-Drechtsteden
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
«
Reactie #1 Gepost op:
10 August 2013, 23:01:24 »
Dit klopt, deze wordt binnen aanzienlijke tijd naar Nederland gebracht.
Wanneer dat gebeurd is nog niet zeker.
Dan zal de Stichting Hondekop 4, Stichting Hondekop worden.
Grtjes Remy
Gelogd
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10
Mischa
Offline
Berichten: 186
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
«
Reactie #2 Gepost op:
10 August 2013, 23:32:02 »
Is al een draadje over
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,52947.0.html
Gelogd
Mischa
Frans van Meerwijk
Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
Offline
Berichten: 2183
Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
«
Reactie #3 Gepost op:
11 August 2013, 00:23:39 »
Prettig om te horen, dat dit treinstel bewaard blijft, wellicht zélfs weer rijvaardig wordt, want dat is voor mij prettig jeugdsentiment...
En inderdaad, over die BeNeLux is al een draadje, maar dat kunnen onze Mods vást wel samenvoegen...
Frans
Gelogd
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...
Richey
Offline
Berichten: 1045
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
«
Reactie #4 Gepost op:
11 August 2013, 00:28:51 »
Eerst zien, dan geloven... Mijn vader zat al van "oh jee... die JH-wals"...
Groet,
Richard
Gelogd
Frans van Meerwijk
Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
Offline
Berichten: 2183
Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
«
Reactie #5 Gepost op:
11 August 2013, 01:13:32 »
Richard,
Stamt Papa uit "het Onderhoud"?
Kan ik hem begrijpen, maar begrijp jij dan ook mijn antwoord: MJAMMIE, zo'n lastige JH-wals
Een vriendje van de Middelbare School ging 'naar Delft' en liep stage bij Wph Hlm, toen er nog Mat-'46 , Mat-'54 en Mat-'57 in dienst was: hij gaf mij meerdere jaargangen van het MatBlad en leende mij zélfs een keer het BMR van Mat-'54, maar óók van Mat-'57 uit. Ik snap dus de verschillen, ken de valkuilen en ben daardoor alleen maar fanatieker, dat dit stuk techniek bewaard moet blijven!
En dan wél WERKEND!!!
Al is het maar omdat het 'trackrecord' van die Beneluxdienst met Mat-'57 door dat zo bejubelde moderne spul nog steeds niet wordt geëvenaard: dit historische materieel laat zien, dat het kán, zélfs met conventionele techniek...
"Ombouwen" NL-B of B-NL was een zwak punt, aftrappen of combineren vereiste oplettendheid ("JH-Wals op 0 voor het 'doodmaken'?), maar is er dan zoveel veranderd, laat staan verbeterd?
Dacht ik niet
Je hebt dus deels gelijk: "die JH-Wals", maar tegelijkertijd ligt daar die uitdaging! Ook dít stuk techniek moet als het ff kan bewaard blijven!
Frans
Gelogd
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...
Henk Boshuyzen
Offline
Berichten: 911
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
«
Reactie #6 Gepost op:
11 August 2013, 08:17:03 »
Frans,
JH wals op 0 voor het doodmaken. Voor de mP's 3000 gold eenzelfde regel: wachten tot de wals in de 0 stand staat (meldlamp gedoofd) en dan stuurstroom uit.
Maar dat ging nog wel eens mis, oplossing een simpel printje wat er voor zorgde dat bij stuurstroom uit de wals altijd naar 0 liep. En geen batterijspanning? ja dan moest je wel controleren maar dan ook andere zaken (ATB etc) de nek omdraaien.
Er zal met de huidige techniek best een (onzichtbare maar o zo practische) oplossing zijn.
Gelogd
Henk Boshuyzen
(
http://henk-mtsa.blogspot.com/
)
Peter Kleton
Offline
Berichten: 3969
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
«
Reactie #7 Gepost op:
11 August 2013, 12:35:42 »
Er kan best een historisch verantwoorde verbetering bedacht worden, want het gaat toch maar om een stel,dus als het bij dit stel goed komt, is het al klaar.
Ik denk zelfs ,dat zoiets zonder PLC's gedaan kanworden ,met de gewone toenmalige apparatuur.
Succes ermee
Vr Gr, Peter , die het stel ooit in Leuven heeft zien staan.
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Thom
Offline
Berichten: 4052
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
«
Reactie #8 Gepost op:
11 August 2013, 22:08:48 »
Het zullen straks, als het ding rijdt, dezelfde mensen zijn die het onderhoud zullen uitvoeren en ook een zelfde groep mensen zijn die er op rijdt.
Omdat je dan een stuk dichter op de techniek zit, moet het probleem van die wals lang niet zo groot zijn als vroeger...
Gelogd
Sneeuwtrein
Offline
Berichten: 616
***
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
«
Reactie #9 Gepost op:
11 August 2013, 22:32:27 »
Ik zie vaak in dit topic JH-wals voorkomen, wat word hiermee bedoeld?
Gelogd
tijgernootje
Offline
Berichten: 12222
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
«
Reactie #10 Gepost op:
11 August 2013, 22:51:00 »
De draadjes samenvoegen lijkt me een goed idee. Hopelijk gaat het goedkomen met de stichting en het treinstel.hopelijk maakt men wat info bedkend t.z.t. wanneer hetstel naar nl komt,dat zal vast unieke fotos opleveren
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
Totty
Offline
Berichten: 83
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
«
Reactie #11 Gepost op:
11 August 2013, 22:56:20 »
De JH wals is gewoon de Belgische schakelwals om de weerstanden af te schakelen. Bij verkeerde bediening kon die in een niet gewenste stand komen te liggen en was dan niet meer in de beginstand te krijgen. Hiervoor moest de trein dan tot stilstand komen en moest je in een luik op je buik gaan liggen om de JH wals in de beginstand te leggen. Het ging soms fout als je uitschakelde en vervolgens weer inschakelde zonder te wachten tot de wals in de begin of rust stand was terug gelopen. Hiervoor had je een meldlamp. Dat weer inschakelen gebeurde wel eens als er in de verte een beter seinbeeld werd getoond.
Kortweg dus een wals waarmee de snelheid van de trein werd geregeld.
Gelogd
T.Spat
Offline
Berichten: 2961
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
«
Reactie #12 Gepost op:
11 August 2013, 22:58:08 »
Als het allemaal gaat lukken dan is dit wel een hele grote aanwinst
te noemen
mvg,
Tis
Gelogd
********
Peter Kleton
Offline
Berichten: 3969
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
«
Reactie #13 Gepost op:
11 August 2013, 23:00:53 »
JH zijn de initialen van de naam van de man die dieze schakelwals ontworpen heeft.(Belg of Fransman )
Deze wals in de Benelux stellen wordt door een motor rondgedraaid om de verschillende schakelingen van de tractie motoren te krijgen ,zoals serie en paralleschakeling hiervan en ook met gebruik van weerstanden, simpel gezegd.
Als de trein moest stoppen ,moest de schakelwals terug draaien, wat enige tijd kostte.
In de NS -1500V Hondenkop zat ook een schakelwals met dezelfde taak ,maar deze draaide in dezelfde richting verder naar zijn begin stand als de trein moest stoppen,wat vlugger verliep.
Daardoor ontstonden er 'timing " problemen tussen de twee types treinstellen...
Ik heb dit in het kort gehaald uit het boek "Electrische Treinstellen in Nederland "dat 10- 15 jaar geleden verschenen is.
Ik weet niet wat je weet van NS tractie installaties ,vandaar het simpele verhaal.
Vr gr,Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Totty
Offline
Berichten: 83
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
«
Reactie #14 Gepost op:
11 August 2013, 23:34:35 »
Nog even een aanvulling.
Men moet wel bedenken dat vanaf Roosendaal naar Amsterdam de Beneluxjes achterop liepen, voorop liepen dan Hollandse Hondekoppen. Van Amsterdam tot Roosendaal liepen ze dan voorop. Als je dus op de hondekop reed moest je met weer opschakelen echt wachten tot de JH wals in de goede stand terug lag. Daarvoor was er de meldlamp.
Groet, Fred.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Volgende
- [
1
]
2
3
...
16
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4