Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor 1 loc omschakelen van analoog naar digitaal. door Tjalling
Vandaag om 11:33:13
Hoe programmeer ik de snelheid van mijn lok met de multimuis? door Mar-Cas
Vandaag om 11:30:33
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 11:30:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 11:29:59
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Dave.......
Vandaag om 11:11:49
Rangeerbaantje cementfabriek Rhätische Bahn (H0m) door Benelux795
Vandaag om 10:44:05
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door RobbertJan
Vandaag om 10:40:43
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door Karben
Vandaag om 10:39:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:25:38
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:58:16
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 00:06:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
22 November 2025, 23:23:11
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
22 November 2025, 23:16:12
VERPLAATST: Liliput schaal N door Reinout van Rees
22 November 2025, 22:18:37
VERPLAATST: Gezocht: Digikeijs DR4088LN LocoNet GND door Reinout van Rees
22 November 2025, 22:09:04
VERPLAATST: Fleischmann 7375 (BR103) onderdelen gevraagd door Reinout van Rees
22 November 2025, 21:54:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
22 November 2025, 21:22:43
Smeren, vet, olie, enz door Charles_
22 November 2025, 20:52:08
Roco 1753 (nieuw generatie) bevestiging panto's door System-M
22 November 2025, 20:33:30
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door nighttrain1
22 November 2025, 20:05:20
S88N bezetmelder door Patrick Smout
22 November 2025, 19:40:19
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door VAM65
22 November 2025, 18:58:01
Doornvliet door Alewijn
22 November 2025, 18:47:27
Museumdepot Beekbergen in H0 door wob
22 November 2025, 17:26:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
22 November 2025, 17:23:20
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Eriktrein
22 November 2025, 17:22:58
Van 2D afbeelding naar 3D model door defender
22 November 2025, 16:38:01
Stub switches door Hans1963
22 November 2025, 15:18:51
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Frank 123
22 November 2025, 15:14:37
Modelbaan Beltheim. door Paulus
22 November 2025, 15:00:46
  

Auteur Topic: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4  (gelezen 64160 keer)

NS/NMBS fan uit Oostenrijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 68
Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Gepost op: 10 August 2013, 22:45:10 »
Hoi  ;)

ik las ergens op en website (moet ik terugzoeken) dat de laatste Benelux-Hondekop (die momenteel in Leuven staat) van de nederlandse stichting hondekop 4 naar Nederland gebracht word en dat de stichting het treinstell weer gaat opknappen, klopt dat?

Dat zou wel heel ereg leuk zijn (y)

Als iemand meer erover weet.... ;)

Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
  • Bestuur MSG-Drechtsteden
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #1 Gepost op: 10 August 2013, 23:01:24 »
Dit klopt, deze wordt binnen aanzienlijke tijd naar Nederland gebracht.
Wanneer dat gebeurd is nog niet zeker.
Dan zal de Stichting Hondekop 4, Stichting Hondekop worden.

Grtjes Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

Mischa

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #2 Gepost op: 10 August 2013, 23:32:02 »
Mischa

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2188
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #3 Gepost op: 11 August 2013, 00:23:39 »
Prettig om te horen, dat dit treinstel bewaard blijft, wellicht zélfs weer rijvaardig wordt, want dat is voor mij prettig jeugdsentiment...

En inderdaad, over die BeNeLux is al een draadje, maar dat kunnen onze Mods vást wel samenvoegen...

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #4 Gepost op: 11 August 2013, 00:28:51 »
Eerst zien, dan geloven... Mijn vader zat al van "oh jee... die JH-wals"... :P

Groet,

Richard

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2188
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #5 Gepost op: 11 August 2013, 01:13:32 »
Richard,
Stamt Papa uit "het Onderhoud"?  ;D Kan ik hem begrijpen, maar begrijp jij dan ook mijn antwoord: MJAMMIE, zo'n lastige JH-wals  ;D
Een vriendje van de Middelbare School ging 'naar Delft' en liep stage bij Wph Hlm, toen er nog Mat-'46 , Mat-'54 en Mat-'57 in dienst was: hij gaf mij meerdere jaargangen van het MatBlad en leende mij zélfs een keer het BMR van Mat-'54, maar óók van Mat-'57 uit. Ik snap dus de verschillen, ken de valkuilen en ben daardoor alleen maar fanatieker, dat dit stuk techniek bewaard moet blijven!En dan wél WERKEND!!!

Al is het maar omdat het 'trackrecord' van die Beneluxdienst met Mat-'57 door dat zo bejubelde moderne spul nog steeds niet wordt geëvenaard: dit historische materieel laat zien, dat het kán, zélfs met conventionele techniek...

"Ombouwen" NL-B of B-NL was een zwak punt, aftrappen of combineren vereiste oplettendheid ("JH-Wals op 0 voor het 'doodmaken'?), maar is er dan zoveel veranderd, laat staan verbeterd? Dacht ik niet

Je hebt dus deels gelijk: "die JH-Wals", maar tegelijkertijd ligt daar die uitdaging! Ook dít stuk techniek moet als het ff kan bewaard blijven!

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #6 Gepost op: 11 August 2013, 08:17:03 »
Frans,

JH wals op 0 voor het doodmaken. Voor de mP's 3000 gold eenzelfde regel: wachten tot de wals in de 0 stand staat (meldlamp gedoofd) en dan stuurstroom uit.
Maar dat ging nog wel eens mis, oplossing een simpel printje wat er voor zorgde dat bij stuurstroom uit de wals altijd naar 0 liep. En geen batterijspanning? ja dan moest je wel controleren maar dan ook andere zaken (ATB etc) de nek omdraaien.
Er zal met de huidige techniek best een (onzichtbare maar o zo practische) oplossing zijn.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4041
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #7 Gepost op: 11 August 2013, 12:35:42 »
Er kan best een historisch verantwoorde verbetering bedacht worden, want het gaat toch maar om een stel,dus als het bij dit stel goed komt, is het al klaar.  ;)
Ik  denk zelfs ,dat zoiets zonder PLC's gedaan kanworden ,met de gewone toenmalige apparatuur.
 Succes ermee
 Vr Gr, Peter , die het stel ooit in Leuven heeft zien staan.
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Thom

  • Online Online
  • Berichten: 4082
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #8 Gepost op: 11 August 2013, 22:08:48 »
Het zullen straks, als het ding rijdt, dezelfde mensen zijn die het onderhoud zullen uitvoeren en ook een zelfde groep mensen zijn die er op rijdt.

Omdat je dan een stuk dichter op de techniek zit, moet het probleem van die wals lang niet zo groot zijn als vroeger...

Sneeuwtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 608
  • ***
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #9 Gepost op: 11 August 2013, 22:32:27 »
Ik zie vaak in dit topic JH-wals voorkomen, wat word hiermee bedoeld?

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12260
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #10 Gepost op: 11 August 2013, 22:51:00 »
De draadjes samenvoegen lijkt me een goed idee. Hopelijk gaat het goedkomen met de stichting en het treinstel.hopelijk maakt men wat info bedkend t.z.t. wanneer hetstel naar nl komt,dat zal vast unieke fotos opleveren 8)
 
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Totty

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #11 Gepost op: 11 August 2013, 22:56:20 »
De JH wals is gewoon de Belgische schakelwals om de weerstanden af te schakelen. Bij verkeerde bediening kon die in een niet gewenste stand komen te liggen en was dan niet meer in de beginstand te krijgen. Hiervoor moest de trein dan tot stilstand komen en moest je in een luik op je buik gaan liggen om de JH wals in de beginstand te leggen. Het ging soms fout als je uitschakelde en vervolgens weer inschakelde zonder te wachten tot de wals in de begin of rust stand was terug gelopen. Hiervoor had je een meldlamp. Dat weer inschakelen gebeurde wel eens als er in de verte een beter seinbeeld werd getoond.

Kortweg dus een wals waarmee de snelheid van de trein werd geregeld.

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2964
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #12 Gepost op: 11 August 2013, 22:58:08 »
Als het allemaal gaat lukken dan is dit wel een hele grote aanwinst
te noemen :D

mvg,

Tis
********

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4041
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #13 Gepost op: 11 August 2013, 23:00:53 »
JH zijn de initialen  van de naam van de man die dieze schakelwals ontworpen heeft.(Belg of Fransman )
 Deze wals in de Benelux stellen wordt door een motor rondgedraaid om de verschillende schakelingen van de tractie motoren te krijgen ,zoals serie en paralleschakeling hiervan en ook met gebruik van weerstanden, simpel gezegd.
 Als de trein moest stoppen ,moest de schakelwals terug draaien, wat enige tijd kostte.
 In de  NS -1500V Hondenkop zat ook een schakelwals met dezelfde taak ,maar deze draaide in dezelfde richting verder naar zijn begin stand als de trein moest stoppen,wat vlugger verliep.
 Daardoor ontstonden er  'timing  " problemen tussen de twee types treinstellen...
Ik heb dit in het kort gehaald uit het boek "Electrische Treinstellen in Nederland "dat 10- 15 jaar geleden verschenen is.

Ik weet niet wat je weet van NS tractie installaties ,vandaar het simpele verhaal.
 Vr gr,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Totty

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #14 Gepost op: 11 August 2013, 23:34:35 »
Nog even een aanvulling.

Men moet wel bedenken dat vanaf Roosendaal naar Amsterdam de Beneluxjes achterop liepen, voorop liepen dan Hollandse Hondekoppen. Van Amsterdam tot Roosendaal liepen ze dan voorop. Als je dus op de hondekop reed moest je met weer opschakelen echt wachten tot de JH wals in de goede stand terug lag. Daarvoor was er de meldlamp.

Groet, Fred.