Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€128.00
Per saldo:
€-122.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
DR4024
door
San-Markos
Vandaag
om 08:53:57
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950
door
Gerard van de Weijer
Vandaag
om 08:50:32
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund
door
Ronaldk
Vandaag
om 08:45:20
Efteling spoorweg gaat elektrisch
door
Matthijs van Heijningen
Vandaag
om 08:30:47
ABLOAD gaat stoppen
door
Jelmer
Vandaag
om 08:30:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MOVisser
Vandaag
om 08:24:01
Treinreizen met m'n vader
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:12:10
Decals Star TE-5933
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:08:42
Een kantoorbaan in schaal N
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:01:56
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
door
spoorijzer
Vandaag
om 07:54:53
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik
door
zuylen
Vandaag
om 05:02:25
weerstandje en relais
door
Hans van Kampen
Vandaag
om 00:37:21
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source)
door
reinderlf
Vandaag
om 00:13:44
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ)
door
Edsko Hekman
Vandaag
om 00:02:24
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer
door
Sven
Vandaag
om 00:00:12
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
22 april 2024, 23:12:32
NS 8400 van Werps
door
mwdb
22 april 2024, 23:10:52
Bauarbeiten im gange
door
gdh
22 april 2024, 22:55:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Wim Vink
22 april 2024, 22:47:51
Tuinspoor en zo
door
RK
22 april 2024, 22:12:11
Haandrecht materieel
door
MathynK
22 april 2024, 22:00:31
Sankt Georgen.
door
AndrevdG
22 april 2024, 21:32:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Ferdinand Bogman
22 april 2024, 21:29:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
Hans van de Burgt
22 april 2024, 21:27:48
Piko Br 78
door
Ronald Halma
22 april 2024, 20:55:34
Efteling stoomtrein finito
door
Gert Arkema
22 april 2024, 20:01:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Syb030
22 april 2024, 19:26:28
Bisonkit verdunner
door
Tom Z.
22 april 2024, 17:25:30
5 mei 100 jaar mC 9002
door
Seinhuis
22 april 2024, 17:16:29
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
door
MichielB
22 april 2024, 16:44:20
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Volgende
- [
1
]
2
3
...
16
Omlaag
Auteur
Topic: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4 (gelezen 59836 keer)
NS/NMBS fan uit Oostenrijk
Offline
Berichten: 68
Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
«
Gepost op:
10 augustus 2013, 22:45:10 »
Hoi
ik las ergens op en website (moet ik terugzoeken) dat de laatste Benelux-Hondekop (die momenteel in Leuven staat) van de nederlandse stichting hondekop 4 naar Nederland gebracht word en dat de stichting het treinstell weer gaat opknappen, klopt dat?
Dat zou wel heel ereg leuk zijn
Als iemand meer erover weet....
Gelogd
Remystoom
Offline
Berichten: 1189
Bestuur MSG-Drechtsteden
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
«
Reactie #1 Gepost op:
10 augustus 2013, 23:01:24 »
Dit klopt, deze wordt binnen aanzienlijke tijd naar Nederland gebracht.
Wanneer dat gebeurd is nog niet zeker.
Dan zal de Stichting Hondekop 4, Stichting Hondekop worden.
Grtjes Remy
Gelogd
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10
Mischa
Offline
Berichten: 182
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
«
Reactie #2 Gepost op:
10 augustus 2013, 23:32:02 »
Is al een draadje over
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,52947.0.html
Gelogd
Mischa
Frans van Meerwijk
Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
Offline
Berichten: 2158
Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
«
Reactie #3 Gepost op:
11 augustus 2013, 00:23:39 »
Prettig om te horen, dat dit treinstel bewaard blijft, wellicht zélfs weer rijvaardig wordt, want dat is voor mij prettig jeugdsentiment...
En inderdaad, over die BeNeLux is al een draadje, maar dat kunnen onze Mods vást wel samenvoegen...
Frans
Gelogd
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...
Richey
Offline
Berichten: 1045
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
«
Reactie #4 Gepost op:
11 augustus 2013, 00:28:51 »
Eerst zien, dan geloven... Mijn vader zat al van "oh jee... die JH-wals"...
Groet,
Richard
Gelogd
Frans van Meerwijk
Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
Offline
Berichten: 2158
Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
«
Reactie #5 Gepost op:
11 augustus 2013, 01:13:32 »
Richard,
Stamt Papa uit "het Onderhoud"?
Kan ik hem begrijpen, maar begrijp jij dan ook mijn antwoord: MJAMMIE, zo'n lastige JH-wals
Een vriendje van de Middelbare School ging 'naar Delft' en liep stage bij Wph Hlm, toen er nog Mat-'46 , Mat-'54 en Mat-'57 in dienst was: hij gaf mij meerdere jaargangen van het MatBlad en leende mij zélfs een keer het BMR van Mat-'54, maar óók van Mat-'57 uit. Ik snap dus de verschillen, ken de valkuilen en ben daardoor alleen maar fanatieker, dat dit stuk techniek bewaard moet blijven!
En dan wél WERKEND!!!
Al is het maar omdat het 'trackrecord' van die Beneluxdienst met Mat-'57 door dat zo bejubelde moderne spul nog steeds niet wordt geëvenaard: dit historische materieel laat zien, dat het kán, zélfs met conventionele techniek...
"Ombouwen" NL-B of B-NL was een zwak punt, aftrappen of combineren vereiste oplettendheid ("JH-Wals op 0 voor het 'doodmaken'?), maar is er dan zoveel veranderd, laat staan verbeterd?
Dacht ik niet
Je hebt dus deels gelijk: "die JH-Wals", maar tegelijkertijd ligt daar die uitdaging! Ook dít stuk techniek moet als het ff kan bewaard blijven!
Frans
Gelogd
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...
Henk Boshuyzen
Offline
Berichten: 910
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
«
Reactie #6 Gepost op:
11 augustus 2013, 08:17:03 »
Frans,
JH wals op 0 voor het doodmaken. Voor de mP's 3000 gold eenzelfde regel: wachten tot de wals in de 0 stand staat (meldlamp gedoofd) en dan stuurstroom uit.
Maar dat ging nog wel eens mis, oplossing een simpel printje wat er voor zorgde dat bij stuurstroom uit de wals altijd naar 0 liep. En geen batterijspanning? ja dan moest je wel controleren maar dan ook andere zaken (ATB etc) de nek omdraaien.
Er zal met de huidige techniek best een (onzichtbare maar o zo practische) oplossing zijn.
Gelogd
Henk Boshuyzen
(
http://henk-mtsa.blogspot.com/
)
Peter Kleton
Offline
Berichten: 3701
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
«
Reactie #7 Gepost op:
11 augustus 2013, 12:35:42 »
Er kan best een historisch verantwoorde verbetering bedacht worden, want het gaat toch maar om een stel,dus als het bij dit stel goed komt, is het al klaar.
Ik denk zelfs ,dat zoiets zonder PLC's gedaan kanworden ,met de gewone toenmalige apparatuur.
Succes ermee
Vr Gr, Peter , die het stel ooit in Leuven heeft zien staan.
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
Met kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.
Thom
Offline
Berichten: 3869
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
«
Reactie #8 Gepost op:
11 augustus 2013, 22:08:48 »
Het zullen straks, als het ding rijdt, dezelfde mensen zijn die het onderhoud zullen uitvoeren en ook een zelfde groep mensen zijn die er op rijdt.
Omdat je dan een stuk dichter op de techniek zit, moet het probleem van die wals lang niet zo groot zijn als vroeger...
Gelogd
Sneeuwtrein
Offline
Berichten: 616
***
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
«
Reactie #9 Gepost op:
11 augustus 2013, 22:32:27 »
Ik zie vaak in dit topic JH-wals voorkomen, wat word hiermee bedoeld?
Gelogd
tijgernootje
Offline
Berichten: 11764
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
«
Reactie #10 Gepost op:
11 augustus 2013, 22:51:00 »
De draadjes samenvoegen lijkt me een goed idee. Hopelijk gaat het goedkomen met de stichting en het treinstel.hopelijk maakt men wat info bedkend t.z.t. wanneer hetstel naar nl komt,dat zal vast unieke fotos opleveren
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
Totty
Offline
Berichten: 83
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
«
Reactie #11 Gepost op:
11 augustus 2013, 22:56:20 »
De JH wals is gewoon de Belgische schakelwals om de weerstanden af te schakelen. Bij verkeerde bediening kon die in een niet gewenste stand komen te liggen en was dan niet meer in de beginstand te krijgen. Hiervoor moest de trein dan tot stilstand komen en moest je in een luik op je buik gaan liggen om de JH wals in de beginstand te leggen. Het ging soms fout als je uitschakelde en vervolgens weer inschakelde zonder te wachten tot de wals in de begin of rust stand was terug gelopen. Hiervoor had je een meldlamp. Dat weer inschakelen gebeurde wel eens als er in de verte een beter seinbeeld werd getoond.
Kortweg dus een wals waarmee de snelheid van de trein werd geregeld.
Gelogd
T.Spat
Offline
Berichten: 2914
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
«
Reactie #12 Gepost op:
11 augustus 2013, 22:58:08 »
Als het allemaal gaat lukken dan is dit wel een hele grote aanwinst
te noemen
mvg,
Tis
Gelogd
********
Peter Kleton
Offline
Berichten: 3701
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
«
Reactie #13 Gepost op:
11 augustus 2013, 23:00:53 »
JH zijn de initialen van de naam van de man die dieze schakelwals ontworpen heeft.(Belg of Fransman )
Deze wals in de Benelux stellen wordt door een motor rondgedraaid om de verschillende schakelingen van de tractie motoren te krijgen ,zoals serie en paralleschakeling hiervan en ook met gebruik van weerstanden, simpel gezegd.
Als de trein moest stoppen ,moest de schakelwals terug draaien, wat enige tijd kostte.
In de NS -1500V Hondenkop zat ook een schakelwals met dezelfde taak ,maar deze draaide in dezelfde richting verder naar zijn begin stand als de trein moest stoppen,wat vlugger verliep.
Daardoor ontstonden er 'timing " problemen tussen de twee types treinstellen...
Ik heb dit in het kort gehaald uit het boek "Electrische Treinstellen in Nederland "dat 10- 15 jaar geleden verschenen is.
Ik weet niet wat je weet van NS tractie installaties ,vandaar het simpele verhaal.
Vr gr,Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
Met kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.
Totty
Offline
Berichten: 83
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
«
Reactie #14 Gepost op:
11 augustus 2013, 23:34:35 »
Nog even een aanvulling.
Men moet wel bedenken dat vanaf Roosendaal naar Amsterdam de Beneluxjes achterop liepen, voorop liepen dan Hollandse Hondekoppen. Van Amsterdam tot Roosendaal liepen ze dan voorop. Als je dus op de hondekop reed moest je met weer opschakelen echt wachten tot de JH wals in de goede stand terug lag. Daarvoor was er de meldlamp.
Groet, Fred.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Volgende
- [
1
]
2
3
...
16
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4