Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Rudy0907
Vandaag om 13:42:57
Sfeer op je modelbaan door Bouwer
Vandaag om 13:41:19
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:35:45
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 13:35:39
NS 1700 transfers door Rick
Vandaag om 13:32:30
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:27:51
Fleischmania Nostalgia door grossraumwagen
Vandaag om 12:56:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 12:32:44
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door spoor0
Vandaag om 11:14:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 09:23:54
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 08:47:07
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
  

Auteur Topic: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4  (gelezen 62557 keer)

NS/NMBS fan uit Oostenrijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 68
Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Gepost op: 10 August 2013, 22:45:10 »
Hoi  ;)

ik las ergens op en website (moet ik terugzoeken) dat de laatste Benelux-Hondekop (die momenteel in Leuven staat) van de nederlandse stichting hondekop 4 naar Nederland gebracht word en dat de stichting het treinstell weer gaat opknappen, klopt dat?

Dat zou wel heel ereg leuk zijn (y)

Als iemand meer erover weet.... ;)

Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1193
  • Bestuur MSG-Drechtsteden
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #1 Gepost op: 10 August 2013, 23:01:24 »
Dit klopt, deze wordt binnen aanzienlijke tijd naar Nederland gebracht.
Wanneer dat gebeurd is nog niet zeker.
Dan zal de Stichting Hondekop 4, Stichting Hondekop worden.

Grtjes Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

Mischa

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #2 Gepost op: 10 August 2013, 23:32:02 »
Mischa

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #3 Gepost op: 11 August 2013, 00:23:39 »
Prettig om te horen, dat dit treinstel bewaard blijft, wellicht zélfs weer rijvaardig wordt, want dat is voor mij prettig jeugdsentiment...

En inderdaad, over die BeNeLux is al een draadje, maar dat kunnen onze Mods vást wel samenvoegen...

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #4 Gepost op: 11 August 2013, 00:28:51 »
Eerst zien, dan geloven... Mijn vader zat al van "oh jee... die JH-wals"... :P

Groet,

Richard

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #5 Gepost op: 11 August 2013, 01:13:32 »
Richard,
Stamt Papa uit "het Onderhoud"?  ;D Kan ik hem begrijpen, maar begrijp jij dan ook mijn antwoord: MJAMMIE, zo'n lastige JH-wals  ;D
Een vriendje van de Middelbare School ging 'naar Delft' en liep stage bij Wph Hlm, toen er nog Mat-'46 , Mat-'54 en Mat-'57 in dienst was: hij gaf mij meerdere jaargangen van het MatBlad en leende mij zélfs een keer het BMR van Mat-'54, maar óók van Mat-'57 uit. Ik snap dus de verschillen, ken de valkuilen en ben daardoor alleen maar fanatieker, dat dit stuk techniek bewaard moet blijven!En dan wél WERKEND!!!

Al is het maar omdat het 'trackrecord' van die Beneluxdienst met Mat-'57 door dat zo bejubelde moderne spul nog steeds niet wordt geëvenaard: dit historische materieel laat zien, dat het kán, zélfs met conventionele techniek...

"Ombouwen" NL-B of B-NL was een zwak punt, aftrappen of combineren vereiste oplettendheid ("JH-Wals op 0 voor het 'doodmaken'?), maar is er dan zoveel veranderd, laat staan verbeterd? Dacht ik niet

Je hebt dus deels gelijk: "die JH-Wals", maar tegelijkertijd ligt daar die uitdaging! Ook dít stuk techniek moet als het ff kan bewaard blijven!

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #6 Gepost op: 11 August 2013, 08:17:03 »
Frans,

JH wals op 0 voor het doodmaken. Voor de mP's 3000 gold eenzelfde regel: wachten tot de wals in de 0 stand staat (meldlamp gedoofd) en dan stuurstroom uit.
Maar dat ging nog wel eens mis, oplossing een simpel printje wat er voor zorgde dat bij stuurstroom uit de wals altijd naar 0 liep. En geen batterijspanning? ja dan moest je wel controleren maar dan ook andere zaken (ATB etc) de nek omdraaien.
Er zal met de huidige techniek best een (onzichtbare maar o zo practische) oplossing zijn.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #7 Gepost op: 11 August 2013, 12:35:42 »
Er kan best een historisch verantwoorde verbetering bedacht worden, want het gaat toch maar om een stel,dus als het bij dit stel goed komt, is het al klaar.  ;)
Ik  denk zelfs ,dat zoiets zonder PLC's gedaan kanworden ,met de gewone toenmalige apparatuur.
 Succes ermee
 Vr Gr, Peter , die het stel ooit in Leuven heeft zien staan.
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #8 Gepost op: 11 August 2013, 22:08:48 »
Het zullen straks, als het ding rijdt, dezelfde mensen zijn die het onderhoud zullen uitvoeren en ook een zelfde groep mensen zijn die er op rijdt.

Omdat je dan een stuk dichter op de techniek zit, moet het probleem van die wals lang niet zo groot zijn als vroeger...

Sneeuwtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
  • ***
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #9 Gepost op: 11 August 2013, 22:32:27 »
Ik zie vaak in dit topic JH-wals voorkomen, wat word hiermee bedoeld?

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12227
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #10 Gepost op: 11 August 2013, 22:51:00 »
De draadjes samenvoegen lijkt me een goed idee. Hopelijk gaat het goedkomen met de stichting en het treinstel.hopelijk maakt men wat info bedkend t.z.t. wanneer hetstel naar nl komt,dat zal vast unieke fotos opleveren 8)
 
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Totty

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #11 Gepost op: 11 August 2013, 22:56:20 »
De JH wals is gewoon de Belgische schakelwals om de weerstanden af te schakelen. Bij verkeerde bediening kon die in een niet gewenste stand komen te liggen en was dan niet meer in de beginstand te krijgen. Hiervoor moest de trein dan tot stilstand komen en moest je in een luik op je buik gaan liggen om de JH wals in de beginstand te leggen. Het ging soms fout als je uitschakelde en vervolgens weer inschakelde zonder te wachten tot de wals in de begin of rust stand was terug gelopen. Hiervoor had je een meldlamp. Dat weer inschakelen gebeurde wel eens als er in de verte een beter seinbeeld werd getoond.

Kortweg dus een wals waarmee de snelheid van de trein werd geregeld.

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #12 Gepost op: 11 August 2013, 22:58:08 »
Als het allemaal gaat lukken dan is dit wel een hele grote aanwinst
te noemen :D

mvg,

Tis
********

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #13 Gepost op: 11 August 2013, 23:00:53 »
JH zijn de initialen  van de naam van de man die dieze schakelwals ontworpen heeft.(Belg of Fransman )
 Deze wals in de Benelux stellen wordt door een motor rondgedraaid om de verschillende schakelingen van de tractie motoren te krijgen ,zoals serie en paralleschakeling hiervan en ook met gebruik van weerstanden, simpel gezegd.
 Als de trein moest stoppen ,moest de schakelwals terug draaien, wat enige tijd kostte.
 In de  NS -1500V Hondenkop zat ook een schakelwals met dezelfde taak ,maar deze draaide in dezelfde richting verder naar zijn begin stand als de trein moest stoppen,wat vlugger verliep.
 Daardoor ontstonden er  'timing  " problemen tussen de twee types treinstellen...
Ik heb dit in het kort gehaald uit het boek "Electrische Treinstellen in Nederland "dat 10- 15 jaar geleden verschenen is.

Ik weet niet wat je weet van NS tractie installaties ,vandaar het simpele verhaal.
 Vr gr,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Totty

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #14 Gepost op: 11 August 2013, 23:34:35 »
Nog even een aanvulling.

Men moet wel bedenken dat vanaf Roosendaal naar Amsterdam de Beneluxjes achterop liepen, voorop liepen dan Hollandse Hondekoppen. Van Amsterdam tot Roosendaal liepen ze dan voorop. Als je dus op de hondekop reed moest je met weer opschakelen echt wachten tot de JH wals in de goede stand terug lag. Daarvoor was er de meldlamp.

Groet, Fred.