Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Hans1963
Vandaag om 17:57:30
Goede wensen voor 2026 door gdh
Vandaag om 17:55:50
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door AlbertG
Vandaag om 17:42:55
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 17:34:39
Sankt Georgen. door Jan Bennink
Vandaag om 17:30:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 17:27:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door StefanNL_Plays
Vandaag om 17:25:27
herrmann door henk
Vandaag om 17:00:53
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
Vandaag om 16:56:23
Molenbaan (werktitel) door sdz1976
Vandaag om 16:50:55
Rondom Charlois door Ferdinand Bogman
Vandaag om 16:36:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:20:22
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Arjan6511
Vandaag om 16:11:25
Kerstwensen 2025 door Keska
Vandaag om 15:59:13
'Permaloog' met electronenbuizen door Pauldg
Vandaag om 15:49:01
Anyrail 7; aansluiten draaischijf door Gerrit H
Vandaag om 15:30:22
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
Vandaag om 15:24:43
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Zoedelaar
Vandaag om 14:42:30
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 14:38:02
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:09:47
The Micro Model Railway Dispatch door Scratchbuilt
Vandaag om 13:41:55
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door willyTEE
Vandaag om 13:40:16
US diorama in H0 door william_2
Vandaag om 13:06:36
Pfarrerwinkel bahn door william_2
Vandaag om 13:03:17
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 12:39:58
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 12:17:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:02:05
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:39:40
Roco smeerolie door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:17:08
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:44:10
  

Auteur Topic: Gespreksregels Nederlands spoor gevaarlijk?  (gelezen 18771 keer)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Gespreksregels Nederlands spoor gevaarlijk?
« Reactie #90 Gepost op: 04 August 2013, 16:34:55 »
Maar waar is die petitie dan tegen? Tegen het dwingend gebruik van gestandaardiseerde communicatie (los van hoe die communicatie eruit ziet) of dat de gekozen vorm in de ogen van veel spoorwegmedewerkers een onding is?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2100
Re: Gespreksregels Nederlands spoor gevaarlijk?
« Reactie #91 Gepost op: 04 August 2013, 18:55:19 »
Zoals al eerder geschreven, er was al een goed werkende vorm van gestandaardiseerde communicatie, namelijk het herhalen van het bericht.

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 946
Re: Gespreksregels Nederlands spoor gevaarlijk?
« Reactie #92 Gepost op: 04 August 2013, 20:42:43 »
Omdat er op de manier zoals ProRail wil totaal niet te werken is, zowel voor Treindienstleider als voor het buitenpersoneel (niet enkel machinist, maar ook een werktreinbegeleider en LWB).

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3260
Re: Gespreksregels Nederlands spoor gevaarlijk?
« Reactie #93 Gepost op: 04 August 2013, 22:21:58 »
Das wel interessant wat Huub daar zegt.

Voor mij is 35100 vijfendertigduizendéénhonderd en 3500 of drieduizendvijfhonderd of vijfendertighonderd.
vijfendertighonderd =3500
Vijfendertig éénhonderd = 35100
word al jaren gebruikt en laat aan duidelijkheid niets te wensen over.
Verder zijn de nieuwe spreekregels flauwekul en bedacht door iemand ver van de praktijk. Waarom zou je een goed functionerend systeem moeten veranderen voor iets waar de meeste gebruikers problemen mee hebben.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Gespreksregels Nederlands spoor gevaarlijk?
« Reactie #94 Gepost op: 05 August 2013, 00:30:26 »
Zoals al eerder geschreven, er was al een goed werkende vorm van gestandaardiseerde communicatie, namelijk het herhalen van het bericht.

Daarmee heb je mijn vraag niet beantwoord. Heb je iets tegen het dwingend gebruik van een bepaald protocol?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 819
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: Gespreksregels Nederlands spoor gevaarlijk?
« Reactie #95 Gepost op: 05 August 2013, 00:58:12 »
Vooruit,  nog 1 reactie van mijn kant dan:

Daarmee heb je mijn vraag niet beantwoord. Heb je iets tegen het dwingend gebruik van een bepaald protocol?

- Peter

Nee, de petitie is tegen de huidige invulling van de gespreksdiscipline. Met gespreksdiscipline an sich is helemaal niets mis.

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 946
Re: Gespreksregels Nederlands spoor gevaarlijk?
« Reactie #96 Gepost op: 05 August 2013, 06:46:22 »


Misschien moet er ook onder de machinisten maar een petitie worden getekend!

Gr. Silvester
(int. cargo mcn)
Lijkt me een goed plan Silvester, in het goederenvervoer wordt er over het algemeen nog meer met de TRDL's gecommuniceerd dan bij NS Reizigers!

Groet, André

Gert1

  • Gast
Re: Gespreksregels Nederlands spoor gevaarlijk?
« Reactie #97 Gepost op: 20 August 2013, 11:17:40 »

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5413
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Gespreksregels Nederlands spoor gevaarlijk?
« Reactie #98 Gepost op: 20 August 2013, 12:11:51 »

Bron: link van nu.nl.

Groet,
Bas

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Gespreksregels Nederlands spoor gevaarlijk?
« Reactie #99 Gepost op: 20 August 2013, 21:37:03 »
Er zijn al machinisten die de trein stilzetten om berichten te ontcijferen.

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/treinen-stil-om-rebus-te-kunnen-ontcijferen
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Jorick

  • Rijdt schaal 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 162
    • Jorick de Lange.nl
Re: Gespreksregels Nederlands spoor gevaarlijk?
« Reactie #100 Gepost op: 21 August 2013, 10:48:30 »
Ja, omdat we anders door de veiligheidscommunicatie de veiligheid niet meer kunnen garanderen. Een korte situatieschets:

Vroeger

GSMR: Tring!
Mcn: "Met Jorick, machinist op de één zeventien drieënveertig!"
Trdl: "Meester, overweg vierentwintig vijf ligt in storing, u krijgt van mij een aanwijzing AKI/AHOB/AOB"
Mcn: *kijkt naar buiten* "Ik ga direct remmen, ik zit al bij drieentwintig punt vijf, ik kom zo bij je terug"
Mcn: "Oké, veilig over de overweg gekomen. Wilde jij mij die aanwijzing nog geven?"
Trdl: "Nee hoor, het is goed zo. Fijne dienst verder!"
Mcn: "Bedankt! Jij ook! Hoije"
Trdl: "Hoi!"

*klik*

Nu
GSMR: Tring!
Mcn: "Hier met Jorick, machinist op trein één, één, zeven, vier, drie, zeg het maar, over."
Trdl: "Hier met Oscar, treindienstleider Amersfoort - Zwolle. Meester, wilt u zich voorbereiden voor het aannemen van een aanwijzing AKI/AHOB/AOB, over"
Mcn: "Ik wil mij voorbereiden op het aannemen voor een aanwijzing AKI/AHOB/AOB, maar om welke overweg gaat het, over?"
Trdl: "Het gaat om overweg twee vijf punt vier, deze ligt in storing, over"
Mcn: *Denkt: twee vijf punt vier, dat wordt 25.4. Kijkt naar buiten en zoekt KM paaltje* "Dan ben je te laat, daar ben ik net overheen, over."
Trdl: "Dat is vervelend. Goede dienst meester, sluiten."

*klik*

Wáár zit het probleem: wij (lees; bijna alle Nederlanders) zijn niet gewend om éérst het tiental (of honderdtal) te horen, daar moet al een rekenslag gemaakt worden. Je moet het nu wel opschrijven, omdat het verdraaid lastig is om al op een vreemde manier een getal om je oren geslingerd te krijgen én je het jezelf eerst moet visualiseren in je hoofd (of dus op papier) voor je werkelijk door hebt waar het over gaat. Het uitspreken van treinnummers zijn nu losse cijfers, terwijl daar een heel logisch systeem in zat: "Eén zeventien" is de treinserie (vleugeltrein voor de 1700 serie) en "drieënveertig" is het volgnummer in de serie, in dit geval van de randstad af. Daarnaast wordt er simplex-communicatie toegepast op een duplex verbinding, wat volstrekte nonsens is.

Waar de media zo graag op inhaakt, is dat wij het NAVO (NATO) spel-alfabet moeten gebruiken. Dat zal me worst wezen, dat werd al gebruikt. Misschien dat Uniform wel eens werd geruild met Utrecht, Alpha werd Abraham of X-Ray werd Xantippe, maar dat was het probleem niet.

Maar goed. Volgens mij was dit door één van mijn collega's hier al geschreven. :)
« Laatst bewerkt op: 21 August 2013, 10:55:01 door Jorick »

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Gespreksregels Nederlands spoor gevaarlijk?
« Reactie #101 Gepost op: 21 August 2013, 11:09:19 »
Die "vierentwintig vijf" kwam op mij in eerste instantie niet over als "24.5".

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Jorick

  • Rijdt schaal 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 162
    • Jorick de Lange.nl
Re: Gespreksregels Nederlands spoor gevaarlijk?
« Reactie #102 Gepost op: 21 August 2013, 11:19:52 »
Omdat je het leest, niet omdat je het hoort. Maar wij hebben alleen een GSMR in de cabine, dus moeten we het wel doen met horen...

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
Re: Gespreksregels Nederlands spoor gevaarlijk?
« Reactie #103 Gepost op: 21 August 2013, 11:39:56 »
Ja of deze...

Aanwijzing AKI/AHOB kilometer twee,negen punt vier. Oke kilomter twee en negentig punt 4, bedankt over. Nee meester overweg twee.....negen punt 4... en ondertussen rijd je lekker met 100 km/u richting de overweg.... Nee top! grote klasse!

Gr. Silvester
Gr. Silvester

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Gespreksregels Nederlands spoor gevaarlijk?
« Reactie #104 Gepost op: 21 August 2013, 11:41:03 »
Omdat je het leest, niet omdat je het hoort.

Dat zal wel meevallen, denk ik. Maar kennelijk is de gespreksdiscipline niet zo gedisciplineerd indien zowel "vierentwintig vijf" als "vierentwintig punt vijf" zijn toegelaten om "24.5" te omschrijven.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40