Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sankt Georgen. door AndrevdG
Vandaag om 23:19:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door AndrevdG
Vandaag om 23:17:45
Pfarrerwinkel bahn door AndrevdG
Vandaag om 23:14:55
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 23:10:03
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 22:56:07
Roco model 63138 door Charles_
Vandaag om 22:33:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 22:20:45
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 21:42:10
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 21:32:14
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 21:09:03
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door Thom
Vandaag om 21:05:59
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ronald Halma
Vandaag om 21:03:20
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 21:01:32
Nieuws 2026 Brekina, PCX 87 door NL-modelspoor
Vandaag om 20:50:12
Modelbouwweekend in NZH-museum Haarlem op 15 en 16 november door CKLX
Vandaag om 20:31:52
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:52:21
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door MOVisser
Vandaag om 19:03:13
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 18:53:01
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:45:31
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
Vandaag om 18:25:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:55:45
Acme nieuwe ICNG door Edgar
Vandaag om 17:46:02
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 16:23:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door spoorzeven
Vandaag om 14:48:57
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Herb73
Vandaag om 13:46:25
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:01:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:48:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 12:04:45
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 11:22:21
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 09:29:31
  

Auteur Topic: Gespreksregels Nederlands spoor gevaarlijk?  (gelezen 18299 keer)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Gespreksregels Nederlands spoor gevaarlijk?
« Reactie #90 Gepost op: 04 August 2013, 16:34:55 »
Maar waar is die petitie dan tegen? Tegen het dwingend gebruik van gestandaardiseerde communicatie (los van hoe die communicatie eruit ziet) of dat de gekozen vorm in de ogen van veel spoorwegmedewerkers een onding is?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2094
Re: Gespreksregels Nederlands spoor gevaarlijk?
« Reactie #91 Gepost op: 04 August 2013, 18:55:19 »
Zoals al eerder geschreven, er was al een goed werkende vorm van gestandaardiseerde communicatie, namelijk het herhalen van het bericht.

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 939
Re: Gespreksregels Nederlands spoor gevaarlijk?
« Reactie #92 Gepost op: 04 August 2013, 20:42:43 »
Omdat er op de manier zoals ProRail wil totaal niet te werken is, zowel voor Treindienstleider als voor het buitenpersoneel (niet enkel machinist, maar ook een werktreinbegeleider en LWB).

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3258
Re: Gespreksregels Nederlands spoor gevaarlijk?
« Reactie #93 Gepost op: 04 August 2013, 22:21:58 »
Das wel interessant wat Huub daar zegt.

Voor mij is 35100 vijfendertigduizendéénhonderd en 3500 of drieduizendvijfhonderd of vijfendertighonderd.
vijfendertighonderd =3500
Vijfendertig éénhonderd = 35100
word al jaren gebruikt en laat aan duidelijkheid niets te wensen over.
Verder zijn de nieuwe spreekregels flauwekul en bedacht door iemand ver van de praktijk. Waarom zou je een goed functionerend systeem moeten veranderen voor iets waar de meeste gebruikers problemen mee hebben.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Gespreksregels Nederlands spoor gevaarlijk?
« Reactie #94 Gepost op: 05 August 2013, 00:30:26 »
Zoals al eerder geschreven, er was al een goed werkende vorm van gestandaardiseerde communicatie, namelijk het herhalen van het bericht.

Daarmee heb je mijn vraag niet beantwoord. Heb je iets tegen het dwingend gebruik van een bepaald protocol?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 819
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: Gespreksregels Nederlands spoor gevaarlijk?
« Reactie #95 Gepost op: 05 August 2013, 00:58:12 »
Vooruit,  nog 1 reactie van mijn kant dan:

Daarmee heb je mijn vraag niet beantwoord. Heb je iets tegen het dwingend gebruik van een bepaald protocol?

- Peter

Nee, de petitie is tegen de huidige invulling van de gespreksdiscipline. Met gespreksdiscipline an sich is helemaal niets mis.

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 939
Re: Gespreksregels Nederlands spoor gevaarlijk?
« Reactie #96 Gepost op: 05 August 2013, 06:46:22 »


Misschien moet er ook onder de machinisten maar een petitie worden getekend!

Gr. Silvester
(int. cargo mcn)
Lijkt me een goed plan Silvester, in het goederenvervoer wordt er over het algemeen nog meer met de TRDL's gecommuniceerd dan bij NS Reizigers!

Groet, André

Gert1

  • Gast
Re: Gespreksregels Nederlands spoor gevaarlijk?
« Reactie #97 Gepost op: 20 August 2013, 11:17:40 »

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5429
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Gespreksregels Nederlands spoor gevaarlijk?
« Reactie #98 Gepost op: 20 August 2013, 12:11:51 »

Bron: link van nu.nl.

Groet,
Bas

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Gespreksregels Nederlands spoor gevaarlijk?
« Reactie #99 Gepost op: 20 August 2013, 21:37:03 »
Er zijn al machinisten die de trein stilzetten om berichten te ontcijferen.

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/treinen-stil-om-rebus-te-kunnen-ontcijferen
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Jorick

  • Rijdt schaal 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 162
    • Jorick de Lange.nl
Re: Gespreksregels Nederlands spoor gevaarlijk?
« Reactie #100 Gepost op: 21 August 2013, 10:48:30 »
Ja, omdat we anders door de veiligheidscommunicatie de veiligheid niet meer kunnen garanderen. Een korte situatieschets:

Vroeger

GSMR: Tring!
Mcn: "Met Jorick, machinist op de één zeventien drieënveertig!"
Trdl: "Meester, overweg vierentwintig vijf ligt in storing, u krijgt van mij een aanwijzing AKI/AHOB/AOB"
Mcn: *kijkt naar buiten* "Ik ga direct remmen, ik zit al bij drieentwintig punt vijf, ik kom zo bij je terug"
Mcn: "Oké, veilig over de overweg gekomen. Wilde jij mij die aanwijzing nog geven?"
Trdl: "Nee hoor, het is goed zo. Fijne dienst verder!"
Mcn: "Bedankt! Jij ook! Hoije"
Trdl: "Hoi!"

*klik*

Nu
GSMR: Tring!
Mcn: "Hier met Jorick, machinist op trein één, één, zeven, vier, drie, zeg het maar, over."
Trdl: "Hier met Oscar, treindienstleider Amersfoort - Zwolle. Meester, wilt u zich voorbereiden voor het aannemen van een aanwijzing AKI/AHOB/AOB, over"
Mcn: "Ik wil mij voorbereiden op het aannemen voor een aanwijzing AKI/AHOB/AOB, maar om welke overweg gaat het, over?"
Trdl: "Het gaat om overweg twee vijf punt vier, deze ligt in storing, over"
Mcn: *Denkt: twee vijf punt vier, dat wordt 25.4. Kijkt naar buiten en zoekt KM paaltje* "Dan ben je te laat, daar ben ik net overheen, over."
Trdl: "Dat is vervelend. Goede dienst meester, sluiten."

*klik*

Wáár zit het probleem: wij (lees; bijna alle Nederlanders) zijn niet gewend om éérst het tiental (of honderdtal) te horen, daar moet al een rekenslag gemaakt worden. Je moet het nu wel opschrijven, omdat het verdraaid lastig is om al op een vreemde manier een getal om je oren geslingerd te krijgen én je het jezelf eerst moet visualiseren in je hoofd (of dus op papier) voor je werkelijk door hebt waar het over gaat. Het uitspreken van treinnummers zijn nu losse cijfers, terwijl daar een heel logisch systeem in zat: "Eén zeventien" is de treinserie (vleugeltrein voor de 1700 serie) en "drieënveertig" is het volgnummer in de serie, in dit geval van de randstad af. Daarnaast wordt er simplex-communicatie toegepast op een duplex verbinding, wat volstrekte nonsens is.

Waar de media zo graag op inhaakt, is dat wij het NAVO (NATO) spel-alfabet moeten gebruiken. Dat zal me worst wezen, dat werd al gebruikt. Misschien dat Uniform wel eens werd geruild met Utrecht, Alpha werd Abraham of X-Ray werd Xantippe, maar dat was het probleem niet.

Maar goed. Volgens mij was dit door één van mijn collega's hier al geschreven. :)
« Laatst bewerkt op: 21 August 2013, 10:55:01 door Jorick »

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Gespreksregels Nederlands spoor gevaarlijk?
« Reactie #101 Gepost op: 21 August 2013, 11:09:19 »
Die "vierentwintig vijf" kwam op mij in eerste instantie niet over als "24.5".

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Jorick

  • Rijdt schaal 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 162
    • Jorick de Lange.nl
Re: Gespreksregels Nederlands spoor gevaarlijk?
« Reactie #102 Gepost op: 21 August 2013, 11:19:52 »
Omdat je het leest, niet omdat je het hoort. Maar wij hebben alleen een GSMR in de cabine, dus moeten we het wel doen met horen...

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
Re: Gespreksregels Nederlands spoor gevaarlijk?
« Reactie #103 Gepost op: 21 August 2013, 11:39:56 »
Ja of deze...

Aanwijzing AKI/AHOB kilometer twee,negen punt vier. Oke kilomter twee en negentig punt 4, bedankt over. Nee meester overweg twee.....negen punt 4... en ondertussen rijd je lekker met 100 km/u richting de overweg.... Nee top! grote klasse!

Gr. Silvester
Gr. Silvester

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Gespreksregels Nederlands spoor gevaarlijk?
« Reactie #104 Gepost op: 21 August 2013, 11:41:03 »
Omdat je het leest, niet omdat je het hoort.

Dat zal wel meevallen, denk ik. Maar kennelijk is de gespreksdiscipline niet zo gedisciplineerd indien zowel "vierentwintig vijf" als "vierentwintig punt vijf" zijn toegelaten om "24.5" te omschrijven.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40