Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Simplex
Vandaag om 18:14:06
Pfarrerwinkel bahn door Frank 123
Vandaag om 18:02:38
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 17:32:30
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 17:01:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:01:21
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door j.ossebaar
Vandaag om 16:46:56
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 16:28:06
4 oktober modelspoorbeurs Houten door MOVisser
Vandaag om 16:06:28
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 15:01:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 14:38:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door bellejt
Vandaag om 13:27:05
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:33:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 12:15:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:03:31
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 10:52:26
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
Vandaag om 10:36:45
rode multimaus defect door Sikko
Vandaag om 10:13:20
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:46:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 07:44:40
Acme nieuwe ICNG door Jeroen Water
Vandaag om 06:37:06
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:00:06
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 01:16:07
NL cameo layout (0,26m2) door Ronald Halma
Vandaag om 00:47:20
Roco wagon openen door AP3737
01 October 2025, 23:29:40
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
01 October 2025, 22:35:19
Roco traxx 'Eurocity' door Rob Ellerman
01 October 2025, 22:05:11
  

Auteur Topic: Treinongeluk Spanje  (gelezen 44807 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26809
    • Pagina van klaas
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #90 Gepost op: 27 July 2013, 12:14:35 »
Bij een echte kortsluiting wordt de spanning vrijwel onmiddellijk uitgeschakeld. Wat er daarna gebeurt hangt af van wat de plaatselijke ingenieurs verzonnen hebben. In Nederland (onder 1500V=) gaat het onderstation/schakelstation na ongeveer een minuut testen of de kortsluiting nog bestaat. Dan wordt via een voorschakelweerstand spanning op de bovenleiding gezet en de stroom gemeten. Als daaruit blijkt dat de kortsluiting weg is, dan gaat de spanning er weer vol op. Blijkt de kortsluiting er nog te zijn, dan wordt weer uitgeschakeld en na een minuut volgt weer een poging.
Dat is ook de reden waarom reizigers bij een bovenleidingschade niet direct de trein uit mogen. Eerst moet zeker zijn dat de spanning definitief uitgeschakeld is.
Maar nogmaals, geen idee of het in Spanje ook zo werkt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

guest7823

  • Gast
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #91 Gepost op: 27 July 2013, 12:29:54 »
Blijft die "minuut cyclus" d'r eindeloos in zetten of zit d'r nog enige intelligentie achter die na 5 / 10 keer zegt "nu is het mooi geweest"

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26809
    • Pagina van klaas
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #92 Gepost op: 27 July 2013, 12:36:05 »
Die testcyclus houdt op een keer op, maar ik weet niet meer na hoeveel pogingen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3139
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #93 Gepost op: 27 July 2013, 13:14:38 »
Hoge snelheid, grotere kans op ongelukken.
Ben nooit fan geweest van treinen die harder dan 160km/h rijden, om dat ene half uurtje tijdwinst zoveel risico te lopen.

Sterkte voor alle mensen die dit meegemaakt!
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6436
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #94 Gepost op: 27 July 2013, 13:17:34 »
Ik denk eigenlijk dat de oorzaak niet bij de machinist gezocht hoeft te worden.
Wellicht is er meer aan de hand.
Maar de te hoge snelheid speelt wel degelijk een rol, er hoeft niks op de rails gelegen te hebben.


Jos.
« Laatst bewerkt op: 27 July 2013, 13:34:47 door NS 1607. Reden: Bericht iets aangepast »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9016
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #95 Gepost op: 27 July 2013, 13:32:45 »
Zoals ik zei lijkt het alsof er een wagon ontspoort en gelicht wordt. Misschien lag er iets op de rails? Of technisch mankement aan koppelingen.
het moet wel een vreselijk harde klap geweest zijn.

Ik moet zegggen dat die bocht best wel scherp is voor zo'n hoge snelheid, die zie je toch niet zo gauw bij de TGV-lijnen en ICE-trajecten.

« Laatst bewerkt op: 27 July 2013, 13:37:38 door KoenF. Reden: tekst »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

lok1614

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #96 Gepost op: 27 July 2013, 13:37:20 »
@Paul en klaas,

Naar mijn weten 4 keer een poging tot herinschakelen.

Gr Peter

guest7823

  • Gast
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #97 Gepost op: 27 July 2013, 13:45:55 »
Zoals ik zei lijkt het alsof er een wagon ontspoort en gelicht wordt. Misschien lag er iets op de rails? Of technisch mankement aan koppelingen.

Middelpuntvliedende kracht ?? http://nl.wikipedia.org/wiki/Middelpuntvliedende_kracht
Kortom geen beren / spoken zien waar die er niet perse hoeven te zijn

Ik moet zegggen dat die bocht best wel scherp is voor zo'n hoge snelheid, die zie je toch niet zo gauw bij de TGV-lijnen en ICE-trajecten.

Bijna iedere HSL doet het eerste en laatste stuk op conventioneel spoor met duidelijk andere normen voor zaken als minimale boogstraal ed. Kortom "business as usual" en niets bijzonders t.o.v. andere HSL

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9016
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #98 Gepost op: 27 July 2013, 13:54:09 »
Als chauffeur zijnde snap ik de werking van vliedende krachten. Als de koppeling los geschoten/gebroken is, of door de kracht een as gebroken door ik weet niet wat voor oorzaak dan zijn de rapen gaar.

Maar goed, het blijft speculeren en er zullen ongetwijfeld onderzoeksresultaten komen.

Koen
« Laatst bewerkt op: 27 July 2013, 13:58:50 door KoenF »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Gert1

  • Gast

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8606
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #100 Gepost op: 27 July 2013, 14:48:54 »
@Koen,

De maximum snelheid in die bocht was 80 km p/u.
Jeroen

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #101 Gepost op: 27 July 2013, 15:20:24 »
Blijft die "minuut cyclus" d'r eindeloos in zetten of zit d'r nog enige intelligentie achter die na 5 / 10 keer zegt "nu is het mooi geweest"
In Nederland was het altijd zo dat het na de tweede keer uit bleef, maar dan schijnt veranterd te zijn in "het blijft doorgaan", totdat er handmatig is afgeschakeld.
Groetjes,
Emiel

guest7823

  • Gast
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #102 Gepost op: 27 July 2013, 15:35:55 »
heeeeeel handig. Scheelt weer een storingsmonteur die er op z'n fietsje naar toe moet  >:(

Heb altijd geleerd dat als ik een zekering meer dat twee keer moet resetten / vervangen dat het tijd is voor een iets intelligentere oplossing, omdat er dan in 99,9 procent van de gevallen "iets" aan de hand is wat zich aan mijn directe blikveld onttrekt.

sukkels

Maar ja, zo'n monteur en z'n fiets is wel duur en gaat ten koste van shareholdersvalue  :-\
« Laatst bewerkt op: 27 July 2013, 16:01:14 door guest7823 »

guest7823

  • Gast
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #103 Gepost op: 27 July 2013, 15:48:56 »
Als de koppeling los geschoten/gebroken is, of door de kracht een as gebroken door ik weet niet wat voor oorzaak dan zijn de rapen gaar.

Ik vermoed dat je hierbij oorzaak en gevolg door elkaar haalt. Die koppelingen zijn inderdaad gebroken, echter, indien een rijtuigbak, om wat voor redenen dan ook, een zelfstandig leven gaat leiden t.o.v. de rest van de trein is er met koppelingen geen houden aan. Hierbij heb ik het ernstige vermoeden dat een "Talgo-koppeling" verhoudingsgewijs een van de sterkste verbindingen is tussen rijtuigbakken. Dit omdat er meerdere (mechanische) verbindingen tussen de bakken zijn. Hetzelfde geldt voor Jacobs-draaistellen. Een standaard schroefkoppeling zal waarschijnlijk een lager breekpunt hebben

Maar goed, het blijft speculeren en er zullen ongetwijfeld onderzoeksresultaten komen.
Daar ben ik ook benieuwd naar, al is helaas mijn Spaans niet goed genoeg om het waarschijnlijk te lezen, of zelfs maar op te zoeken waar ik het t.z.t. kan vinden

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #104 Gepost op: 27 July 2013, 16:43:54 »
Hierbij heb ik het ernstige vermoeden dat een "Talgo-koppeling" verhoudingsgewijs een van de sterkste verbindingen is tussen rijtuigbakken. Dit omdat er meerdere (mechanische) verbindingen tussen de bakken zijn. Hetzelfde geldt voor Jacobs-draaistellen. Een standaard schroefkoppeling zal waarschijnlijk een lager breekpunt hebben

De verbindingen tussen de rijtuigbakken worden op dezelfde genormeerde belastingen ontworpen, dus het verschil in sterkte is niet wezenlijk (en in alle gevallen duidelijk lager dan het geweld dat bij dit soort incidenten vrij komt).

En over de oorzaak nav van onder andere de post van Koen: Die trein reed 2,5 keer harder dan toegestaan, waardoor de zijdelingse krachten dus 6,3 keer hoger waren dan beoogd. Dan ontspoor je. De rest is gevolgschade. Ik begrijp de speculatie niet.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt