Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

EL11 NSB sound file door D_Loc
Vandaag om 14:55:01
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:49:33
Fleischmann Anna ombouw. door Karben
Vandaag om 14:32:26
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:06:36
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 13:54:29
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 13:29:50
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:24:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 13:20:55
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:41:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 12:41:36
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 12:25:59
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 11:45:55
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 11:19:01
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Tams app door Ronaldk
Vandaag om 10:27:33
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door MOVisser
Vandaag om 09:40:57
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:33:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 09:23:13
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door NTeering
Vandaag om 09:21:42
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 09:15:30
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 09:14:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:58:56

Auteur Topic: Treinongeluk Spanje  (gelezen 43832 keer)

rjz222

• Offline Offline
    • Treinenwereld.eu
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #105 Gepost op: 27 July 2013, 17:03:08 »
Middelpuntvliedende kracht ?? http://nl.wikipedia.org/wiki/Middelpuntvliedende_kracht
Kortom geen beren / spoken zien waar die er niet perse hoeven te zijn
Middelpuntvliedende kracht? Even een lesje Natuurkunde voor degenen die dit stukje nooit gehad, gesnapt of onthouden hebben.

De Middelpuntvliedende kracht bestaat niet, maar alleen de middelpuntzoekende kracht. Deze kracht zorgt ervoor dat iets naar het middelpunt wordt getrokken. Wat wij als de middelpuntvliedende kracht benoemen is de andere vector.

Wat er in een dergelijke bocht gebeurt is dat de trein uiteindelijk een dusdanige voorwaartse krachtenvector heeft dat de samengestelde kracht van de vector middelpuntzoekende kracht (in gang gezet door de rails) en de vector voorwaartse kracht de richting niet meer volgen en de trein dus uit de rails loopt, waardoor de middelpuntzoekende kracht in feite wegvalt.

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #106 Gepost op: 27 July 2013, 18:39:48 »
En over de oorzaak nav van onder andere de post van Koen: Die trein reed 2,5 keer harder dan toegestaan, waardoor de zijdelingse krachten dus 6,3 keer hoger waren dan beoogd. Dan ontspoor je. De rest is gevolgschade. Ik begrijp de speculatie niet.
Waarbij je aanneemt dat de snelheidsbeperking vanwege die boog was. Kan best, maar daar heb ik niets officieels over kunnen vinden. Het is dus niet uit te sluiten dat daar andere redenen voor zijn, zoals de relatieve nabijheid van het station.
Dat de hoge snelheid een rol heeft gespeeld, is zeer waarschijnlijk. Of het ook de ontsporing heeft veroorzaakt, weet bij mijn weten op dit moment nog niemand, in ieder geval niemand op dit forum.

Huub

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #107 Gepost op: 27 July 2013, 19:01:51 »
Uit google maps kun je afleiden dat de boogstraal ongeveer 400 meter is. De toegestane snelheid is 80 km/h.
Die twee gegevens samen leiden tot een verkanting van ongeveer 12%, en dat is het maximum wat normaal wordt toegepast.
Wat er dan precies gebeurt als je 190 rijdt, dat moet ik nog uitrekenen. Er zijn twee effecten die een rol kunnen spelen: de zijdelingse kracht wordt zo groot dat de flens over de staaf klimt, of de resulterende krachtvector ligt boven de staaf, waardoor het voertuig kantelt.

@rjz222: je spreekt min of meer een ban uit over het begrip middelpuntvliedende kracht, maar dat is een beetje te streng.
Het is een kwestie van actie en reactie. Het spoor oefent een zijdelingse kracht uit op het voertuig, waardoor dit voertuig in staat is de boog te volgen. Dat is de middelpuntzoekende kracht.
Anderzijds oefent het voertuig een kracht uit op het spoor, die even groot is maar tegengesteld gericht. Die kracht mag je van mij gerust de middelpuntvliedende kracht noemen.
Het hangt er maar helemaal vanaf uit welk standpunt je de zaak bekijkt, als je maar consequent blijft. Dus óf: je bekijkt de krachten die de omgeving op het voertuig uitoefent, óf je bekijkt alle krachten die het voertuig op de omgeving uitoefent. Zolang je ze maar niet gaat mixen werken beide methodes.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

guest7823

• Gast
« Reactie #108 Gepost op: 27 July 2013, 19:11:38 »
Voor beide bovenstaande alinea's geldt:

The devil is in the details.

Erg benieuwd naar dat sommetje van de eerste alinea. De tweede alinea is een betere / nauwkeurigere bewoording dan ik zo even gauw kon vinden/verzinnen  (y)

rjz222

• Offline Offline
    • Treinenwereld.eu
« Reactie #109 Gepost op: 27 July 2013, 21:47:23 »
Klaas, zo lang je het niet in de buurt van een natuurkundige doet (ik dus niet, ik heb het alleen redelijk vers in mijn geheugen) mag je van mij de voorwaartse kracht de middelpuntvliedende kracht noemen, deze term is alleen natuurkundig niet correct.

Robert

Edgar

• Offline Offline
« Reactie #110 Gepost op: 27 July 2013, 22:07:20 »
Er zijn twee effecten die een rol kunnen spelen: de zijdelingse kracht wordt zo groot dat de flens over de staaf klimt, of de resulterende krachtvector ligt boven de staaf, waardoor het voertuig kantelt.

Quatsch. Er zijn inderdaad 2 mechanismen: het wiel klimt op of het spoor verschuift. Bij modern spoor is het tweede onwaarschijnlijk (tenzij slecht gestopt etc)

Omvallen is onzin, dat kan niet.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Martijn1974

• Offline Offline
    • Hanulveen.nl
« Reactie #111 Gepost op: 27 July 2013, 22:10:28 »
De loc viel wel om.
NS | H0 | DCC | ECoS-2.5 | Koploper v9.4.2 |
www.hanulveen.nl

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #112 Gepost op: 27 July 2013, 22:12:42 »
Rekenen of natuurkunde doe ik niet dat laat ik aan anderen over(y). Weet wel dat je met Google translate een aardige vertaling krijgt in alle talen ;).
Maar het zal waarschijnlijk ook wel hier bekend gemaakt worden.

Gr Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #113 Gepost op: 27 July 2013, 22:20:41 »
Omvallen is onzin, dat kan niet.

Euhm, ik ben redelijk thuis in de natuurkunde, maar daar is niets mis mee, en kan wel degelijk.

Gr, Bert

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #114 Gepost op: 27 July 2013, 23:02:37 »
De loc viel wel om.

Maar werd die niet omgetrokken door de dieselunit (veel betere benaming dan "generatorwagen", dank daarvoor) als je naar het filmpje kijkt? Wat je ziet is dat de loc het spoor blijft volgen, maar dat de dieselunit ontspoort, de loc in dwarsrichting duwt en dat de loc daardoor op zijn kant gaat.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Martijn1974

• Offline Offline
    • Hanulveen.nl
« Reactie #115 Gepost op: 28 July 2013, 11:42:05 »
Dat klopt, maar het is een kracht in dwarsrichting (zijdelingsekracht bestaande uit dieselunit) die de loc doet kantelen, i.p.v. over het spoor klimmen.

NS | H0 | DCC | ECoS-2.5 | Koploper v9.4.2 |
www.hanulveen.nl

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #116 Gepost op: 28 July 2013, 11:53:07 »
De Dieselunit heeft door de Dieselmotor + Generator een hoger zwaartepunt  omdat hij boven het 2 assige draaistel staat.(Zie foto's )
   Bij  de lok liggen   de hoogspannngstrafo en de motoren veel lager en heeft  daardoor een lager zwaartepunt.
De Dieselunit zal daarom eerder zijn gaan kantelen en de lok daarna mee omtrekken.
 Vr Gr, Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

guest7823

• Gast
« Reactie #117 Gepost op: 28 July 2013, 12:04:28 »
Dat klopt, maar het is een kracht in dwarsrichting (zijdelingsekracht bestaande uit dieselunit) die de loc doet kantelen, i.p.v. over het spoor klimmen.
Als je het filmpje bekijkt kan je zien dat (voor zover dat te zien is) de voorste loc en diesel relatief lang in het spoor blijven, terwijl op dat moment de wagenbakken al bezig zijn het spoor te verlaten. Het is niet onwaarschijnlijk dat de dieselunit van achteren, door de ontsporende wagens, naar buiten het spoor is getrokken, daarbij dan vervolgens ook de loc meenemend. Zoals ik het interpreteer is de loc niet gekanteld door het uit de bocht vliegen, maar doordat de loc door bovengenoemde oorzaak uit het spoor is geraakt en daarna door ballasttalud gekanteld.

Het is niet echt makkelijk om te doen, maar ik raad een ieder die de gebeurtenissen wil analyseren het filmpje te bekijken en d.m.v. van de pauze knop de volgorde der dingen te bekijken. E.a. wordt niet vergemakkelijkt doordat er o.a. een bovenleidingmast in het zicht veld staat en een aantal zaken zich aan het zicht onttrekken doordat e.a. zich in een boog afspeelt en de loc het zicht op de dieselunit en de gebeurtenissen direct na het uit de bocht vliegen van de eerste personenrrijtuigbakken. Net voordat de voorste loc de camera vernield is volgens mij ook nog te zien dat de trein net voor de achterste loc breekt. Ik heb niet direct een luchtfoto bij de hand om te kunnen zien hoe e.a. nu lag net na het ongeval.

De locatie van het ongeval (met name de keermuur) heeft naar mijn mening erg bijgedragen aan het aantal dodelijke slachtoffers. Virgin / Grayrigg gebeurde bij een min of meer gelijke snelheid, maar vond plaats "in het open veld" Hierbij viel slechts een dodelijk slachtoffer te betreuren. Het grote verschil is naar mijn mening het gevolg van het feit dat bij Grayrigg de vertraging na het ontsporen veel lager en langer was, waardoor de overlevingskansen voor de inzittenden aanzienlijk verhoogt werd. Het andere uiterste heeft gespeeld bij Eschede waarbij de vertraging vele malen groter is geweest door het instorten van de brug waardoor de achterste wagen in een keer tot stilstand kwamen.

Een van de aanbevelingen van Grayrigg is geweest om te zorgen dat ruiten een dergelijke crash redelijk in tact overleven, dit omdat hiermee voorkomen wordt dat bij een ongeluk mensen uit de trein vallen en de overlevingskansen in de trein vele malen hoger zijn dan buiten de trein
« Laatst bewerkt op: 28 July 2013, 12:18:16 door guest7823 »

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #118 Gepost op: 28 July 2013, 12:11:40 »
Ja, precies zoals je het zegt. Maar het is dus het rare ophangpunt van de dieselunit dat die unit en de loc doet ontsporen. Of dit ook was gebeurd als de dieselunit twee draaistellen had gehad is voor mij niet te zeggen.

Als de wagenbakken uit zichzelf ontspoorden was er sowieso geen houden aan geweest, want ze knalden voluit in het talud dan wel de muur. Als de dieselunit echter als eerste ontspoorde (wat sowieso moeilijk te zeggen is met een Talgo-wielstel) dan zou (let wel, speculatie van mijn kant) dat kunnen betekenen dat het ontwerp inherent onveiliger zou zijn dan de S130 (de elektrische variant van dit hybride treinstel).

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #119 Gepost op: 28 July 2013, 12:14:40 »
Maar het is dus het rare ophangpunt van de dieselunit dat die unit en de loc doet ontsporen.

Hoe kun je dit nu in hemelsnaam al zo zeker constateren, zuiver op basis van een slecht filmpje? Ik zou deze uitspraak toch wat nuanceren als ik jou was...