Middelpuntvliedende kracht ?? http://nl.wikipedia.org/wiki/Middelpuntvliedende_krachtKortom geen beren / spoken zien waar die er niet perse hoeven te zijn
En over de oorzaak nav van onder andere de post van Koen: Die trein reed 2,5 keer harder dan toegestaan, waardoor de zijdelingse krachten dus 6,3 keer hoger waren dan beoogd. Dan ontspoor je. De rest is gevolgschade. Ik begrijp de speculatie niet.
Er zijn twee effecten die een rol kunnen spelen: de zijdelingse kracht wordt zo groot dat de flens over de staaf klimt, of de resulterende krachtvector ligt boven de staaf, waardoor het voertuig kantelt.
Omvallen is onzin, dat kan niet.
De loc viel wel om.
Dat klopt, maar het is een kracht in dwarsrichting (zijdelingsekracht bestaande uit dieselunit) die de loc doet kantelen, i.p.v. over het spoor klimmen.
Maar het is dus het rare ophangpunt van de dieselunit dat die unit en de loc doet ontsporen.