Het enige dat op dit moment met 99,99% zekerheid gezegd kan worden is dat de zeer forse overschrijding van de ter plekke toegestane snelheid de oorzaak is van de ontsporing. Wie dat ontkent is zelf aardig ontspoord...
"Beim schnellen Durchfahren einer Kurve stellt sich die Frage, ob der Zug aus der Kurve kippen könnte. Diese Angst ist generell unbegründet, da Eisenbahnfahrzeuge sehr spurstabil sind. Englische Ingenieure haben in den 1970er Jahren Versuche durchgeführt, dabei kippte ein Wagen erst bei einer Querbeschleunigung von über 4 m/s2".
....dabei kippte ein Wagen erst bei einer Querbeschleunigung von über 4 m/s2".
Op basis hiervan en met wat aannames betreffende boogstraal, verkanting en gebruikt materieel kom ik bij narekenen op een mogelijke snelheid ver boven die 80 km/u uit, in de orde van grootte van het dubbele. In hoeverre bijvoorbeeld de wielen vervolgens een beperkende factor zijn, weet ik niet. Ik heb overigens geen natuurkundige achtergrond, dus als op de betreffende site onzin staat, neem ik dat ongegeneerd over. Huub
Hoe kun je dit nu in hemelsnaam al zo zeker constateren, zuiver op basis van een slecht filmpje? Ik zou deze uitspraak toch wat nuanceren als ik jou was...
In dit geval bedroeg de Querbeschleunigung (dwarsversnelling) bijna 7 m/s2. Zal vanavond een vectordiagram laten zien waaruit blijkt dat de trein over de kantelgrens zat.
Zou het eventueel op het laatste moment inzetten van een snelremming, hoewel dat nog niet vaststaat, een negatief effect gehad kunnen hebben?
dat de zeer forse overschrijding van de ter plekke toegestane snelheid de oorzaak is van de ontsporing. Wie dat ontkent is zelf aardig ontspoord...