Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door henk
Vandaag om 13:46:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
Vandaag om 13:29:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door bellejt
Vandaag om 13:27:05
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 13:11:18
Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 13:08:26
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:33:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 12:15:48
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Spoor010
Vandaag om 12:04:25
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:29:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:03:31
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 10:52:26
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
Vandaag om 10:36:45
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Basilicum
Vandaag om 10:20:28
rode multimaus defect door Sikko
Vandaag om 10:13:20
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door MOVisser
Vandaag om 09:55:15
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 09:53:05
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:46:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 08:16:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 07:44:40
Acme nieuwe ICNG door Jeroen Water
Vandaag om 06:37:06
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:00:06
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 01:16:07
NL cameo layout (0,26m2) door Ronald Halma
Vandaag om 00:47:20
Roco wagon openen door AP3737
01 October 2025, 23:29:40
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
01 October 2025, 22:35:19
Roco traxx 'Eurocity' door Rob Ellerman
01 October 2025, 22:05:11
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
01 October 2025, 19:57:19
WD 73755 Longmoor in 00 door Eelco Storm
01 October 2025, 19:26:20
US diorama in H0 door cor_b
01 October 2025, 19:08:50
  

Auteur Topic: Treinongeluk Spanje  (gelezen 44771 keer)

E.r.i.k.

  • Offline Offline
  • Berichten: 191
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #15 Gepost op: 25 July 2013, 11:26:43 »
Ik had gehoord/gelezen dat de trein 100km/h te hard reed... Kijk eens naar de bocht die genomen moest worden


(foto van El Pais)

MTV

  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #16 Gepost op: 25 July 2013, 11:36:46 »
Volgens Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Santiago_de_Compostela_derailment)
is deze bocht onderdeel van een tot hogesnelheidslijn opgewaardeerde lijn, die onder andere gedeeld wordt met voorstadstreinen, men vond het daarom niet de moeite waard om voor dat (relatief) korte stuk óók ERTMS te installeren...
denk ik

Mvg,

Matthijs
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #17 Gepost op: 25 July 2013, 12:31:22 »
Maar het beveiligingssysteem (ASFA) dat op dat stuk is geïnstalleerd zou daar wel tegen moeten waarschuwen en ingrijpen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8542
  • Spoor N
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #18 Gepost op: 25 July 2013, 13:16:24 »
Video van de trein op Geenstijl.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11697
    • Mijn fotoarchief
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #19 Gepost op: 25 July 2013, 13:19:10 »
https://www.youtube.com/watch?v=g2-SZtqTC48
(voor degenen die niet op geenstijl willen komen  ;) )

Op 0.05 zie je de (volgens mij) derde bak een sprongetje maken, daarna gaat het helemaal mis.

Eelco
« Laatst bewerkt op: 27 July 2013, 16:49:14 door Ronald Koerts »

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #20 Gepost op: 25 July 2013, 13:34:27 »
Tja... vergelijk dat eens met dit filmpje van een vertrekkende S730:
http://www.youtube.com/watch?v=DFB2DXq9eU4

van de ramptrein bleef de loc in de rails, totdat ze werd weggetrokken door het eerste rijtuig (de derde bak). Daar zit het eerste éénassige draaistel.

Wat ik me nu afvraag is of het net zo'n grote ramp zou zijn geweest met meer conventionele tweeassige draaistellen. Dat is natuurlijk speculatie en misschien niet echt gepast op het moment dat er nog mensen in kritieke toestand in het ziekenhuis liggen en het onderzoek nog in volle gang is. Maar een tweeassig draaistel kan in principe immers tweemaal de zijwaartse krachten verwerken van een éénassig draaistel.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

guest7823

  • Gast
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #21 Gepost op: 25 July 2013, 13:35:42 »
Net als bij Eschede speelt de plek waar het gebeurd weer een belangrijke rol, was het in Duitsland een viaduct(peiler) hier is het een keermuur die deels "kops" geraakt wordt. Door dit obstakel krijg je vroeg in de ontsporing een rijtuigbak die min of meer dwars komt te staan waarna alles er achter opeen stapelt en de energie in een klap vrijkomt. Bij "ongehinderd doorglijden" had de impact relatief veel geleidelijker geweest, met mogelijk minder dodelijke slachtoffers
« Laatst bewerkt op: 25 July 2013, 13:37:49 door guest7823 »

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1515
    • Mijn fotosite
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #22 Gepost op: 25 July 2013, 13:52:01 »
Rillingen bij het filmpje en nog meer bij het lezen van de reacties daarop door sommige hersenloze figuren (youtube mag ik hier op het werk niet zien, GeenStijl vreemd genoeg wel).  De vraag die natuurlijk onmiddelijk rijst is waarom het stel zo hard reed. Ik mag aannemen dat een machinist van een HST voldoende wegkennis heeft om te weten dat hij daar niet full-speed kan. Blackout? Wel ingreep door "ATB", maar geen remvermogen?

Ben erg benieuwd naar de uitkomst van het onderzoek.

gr. Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Gert1

  • Gast
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #23 Gepost op: 25 July 2013, 13:58:34 »
Dat is ook precies mijn vraag. Er wordt wel steeds gezegd dat het veiligheidssysteem had moeten ingrijpen, maar waarom reed de machinist zo ongelooflijk hard terwijl hij een station naderde?
Aangenomen dat hij wist waar hij was en op de hoogte was van de dienstregeling is dit toch niet te begrijpen? Op de radio hoorde ik vanochtend dat hij zelf slechts licht gewond is, dus hij zal wel verhoord worden.

Mvg,
Gert

E.r.i.k.

  • Offline Offline
  • Berichten: 191

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18126
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #25 Gepost op: 25 July 2013, 15:17:02 »
Hier ook: http://youtu.be/gkQ71CI5s9w

Huiveringwekkend......... :-\
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 826
    • kusee.nl
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #26 Gepost op: 25 July 2013, 15:31:09 »
Citaat
Er wordt wel steeds gezegd dat het veiligheidssysteem had moeten ingrijpen, maar waarom reed de machinist zo ongelooflijk hard terwijl hij een station naderde?
Blijkbaar verliep de overgang van ETCS naar het oudere systeem niet goed.  De ETCS zou een remdwang moeten hebben als de trein bij het uitrijden van het ETCS naar de oude lijn te hard zou rijden. En dat het oude systeem niet heeft ingegrepen komt gewoon omdat er nog maar een heel klein stukje op de oude lijn werd gereden; het is vlak na de overgang van HSL naar oude lijn.

Van een nieuwe lijn met nieuwe beveiliging zou je toch mogen verwachten dat er snelheidscontrole is? Ook bij het uitrijden van het beveiligd gebied?

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 819
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #27 Gepost op: 25 July 2013, 16:14:03 »
Ik heb de beelden nu heel veel bekeken, en volgens mij is de trein al bezig te ontsporen bij het eerste viaduct, waar die auto's overheen rijden. Tenminste, vanaf dat punt zie je al iets gebeuren bij de eerste bakken achter de motorwagen is mijn idee.

Voor de rest gewoon maar eens afwachten wat de onderzoeken ons gaan vertellen, een beetje gissen en gokken doe ik wel in een casino...

lokpaint

  • Gast
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #28 Gepost op: 25 July 2013, 16:14:16 »
Hoi

Triest.
Doet me heel sterk aan Rheinweiler denken dit.

Bart

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4024
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #29 Gepost op: 25 July 2013, 16:45:42 »
Ja, Ik zie dat ook, de lok of de stuurstand gaat eerder  al uit het spoor  met zijn 2e draaistel, maar de andere rijtuigen gaan  dan ook al op en neer.
 Wel luguber eigenlijk, alsof je naar een ontsporende trein op een modelbaan kijkt.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen