Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Anna ombouw. door Hasenwald
Vandaag om 23:52:29
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Bram S
Vandaag om 23:48:12
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 23:43:50
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 23:27:50
booster vraag door Patrick Smout
Vandaag om 23:08:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Ronald Halma
Vandaag om 22:59:17
Lima Plan E ral kleuren vraag door jandcargo
Vandaag om 22:56:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 22:54:18
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 22:26:34
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 22:23:23
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 22:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door MarcoK1999
Vandaag om 21:13:19
PB Models, ICR-rijtuigen door WesleyMunnik
Vandaag om 20:50:30
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 20:46:33
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 20:33:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 19:45:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
Vandaag om 19:23:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:16:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
Vandaag om 18:45:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 17:52:27
Zolderbaan 2025 door JoopSpoort
Vandaag om 17:46:55
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:32:49
Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 17:07:18
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 16:56:25
Trix BR94 ontspoort door marco
Vandaag om 16:55:23
VERPLAATST: Zolderbaan 2025 door Reinout van Rees
Vandaag om 16:36:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 15:43:18
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:37:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:05:06
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 13:51:30
  

Auteur Topic: Treinongeluk Spanje  (gelezen 43883 keer)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #135 Gepost op: 28 July 2013, 19:49:33 »
Ik heb een wikipedia artikel gevonden met daarin tabelletje met waarden voor snelheden in een bocht. Voor een kantelbaktrein en een normale trein.

http://en.wikipedia.org/wiki/Minimum_railway_curve_radius
Jeroen

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #136 Gepost op: 28 July 2013, 20:14:57 »
Wat ik me echt afvraag is waarom er zoveel mensen zijn die gaan proberen redenen voor de ontsporing te zoeken, terwijl het mij volstrekt duidelijk lijkt dat de extreme overschrijding van de snelheid waarmee je nog veilig door deze boog kon rijden de belangrijkste oorzaak is. Naar ik begrepen heb gaat Klaas dat vanavond nog laten zien met een berekening.
Omdat iets wat op het eerste gezicht overduidelijk lijkt, bij nader inzien vaak toch niet zo eenvoudig is. Er kan bijvoorbeeld een dieperliggende oorzaak zijn, waarbij de hoge snelheid slechts tot een catastrofale uitwerking heeft geleid. Dan is het toch wel prettig als dat dieperliggende probleem wordt aangepakt en men zich niet tevreden stelt met de conclusie dat de snelheid te hoog was.
In dit kader, Klaas geeft aan dat de trein over de kantelgrens zat. Ik heb onvoldoende achtergrond op dit gebied om dat in twijfel te trekken. Maar zover ik kan zien op het filmpje, is de trein is helemaal niet gekanteld. Even onder voorbehoud dat ik het goed heb gezien, vind ik het dan wel interessant om te weten a) waarom de trein niet gekanteld is, ondanks dat het over de kantelgrens zat en b) waardoor de trein dan wel is ontspoord.
En ik hoop dat de onderzoekers net zo nieuwsgierig zijn.  :)

Huub

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11651
    • Mijn fotoarchief
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #137 Gepost op: 28 July 2013, 20:23:31 »
Kijk, en hierom is het dus van de zotte dat er in dit draadje geprobeerd wordt uit te vinden wat dit ongeluk nou heeft veroorzaakt:

Op  plaatjes uit de film die Paul laat zien ,zie je dat de rijtuigen al aan het kantelen zijn bij het begin van de boog,

zover ik kan zien op het filmpje, is de trein is helemaal niet gekanteld.

Twee mensen zien twee verschillende dingen. Dus hoe kun je nou op basis van een dergelijk filmpje nou vergaande conclusies trekken zoals Peter Korsten doet?

Het lijkt me dus verstandig als er, bij het uitspreken van vermoedens over wat er gebeurd zou kunnen zijn, de broodnodige slagen om de arm worden gehouden. Laat de echte onderzoekers van dit drama nou maar hun werk doen. Dan weten we het na verloop van tijd allemaal.

Eelco

Gert1

  • Gast
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #138 Gepost op: 28 July 2013, 20:29:59 »
En ik zie met mijn mannelijkegeslachtsdelenvanagrariërs-verstand dat er nota bene een deel van die rijtuigen zo zeer uit de bocht is gevlogen dat ze op een hoger gelegen snelweg naast de spoorbaan terecht zijn gekomen! Maakt het zwaartepunt, het Talgo-systeem of het al dan niet kantelen van de trein dan nog wat uit?

Het moet simpelweg onmogelijk zijn om zo idioot snel door zo'n krappe boog te rijden.

mvg,
Gert

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #139 Gepost op: 28 July 2013, 20:43:56 »

Het moet simpelweg onmogelijk zijn om zo idioot snel door zo'n krappe boog te rijden.
mvg,
Gert

En hier heb je dan de kern van het verhaal. Wat is er fout gegaan bij de overschakeling?
In principe had de trein 4 km de tijd om de snelheid te verlegen van 220 naar 80 km/h.
Dat er 190 gereden werd in de boog kan, ik herhaal: KAN, het gevolg zijn van een op het laatste moment ingezette snelremming. En dan zit je met het feit dat een rijtuig een andere remkarakteristiek heeft dan een zware locomotie met dieselunit.
Niet voor niets mochten de oudere (klassieke) locs in Nederland los niet harder als 100 of op bepaalde stukken niet achterop een trein meelopen. Dat had ook alles met de beremming te maken.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #140 Gepost op: 28 July 2013, 20:54:13 »
Een ongeval is altijd het gevolg van een combinatie van factoren. Dat de te hoge snelheid waarschijnlijk de belangrijkste factor was, ontken ik geen moment. Maar het feit dat de loc in de rails bleef is iets dat mij intrigeert. Wat zou er zijn gebeurd als er een AVE op basis van een TGV (twee locs, jacobsdraaistellen tussen de rijtuigen) of Velaro (treinstel, aandrijving over de hele trein, normale draaistellen) had gereden?

Op de weg terug van het werk kom ik bij een bocht die een rotonde afsnijdt. Met mijn oude auto kon ik die net met 50 km/u nemen, maar mijn nieuwe auto heeft een slimme ophanging waardoor ik zonder problemen met 90 km/u de bocht kan insturen en nog gas geven bij het uitkomen. Met een sportwagen zou je nog veel harder kunnen gaan. Dat soort zaken speelt allemaal mee.

Waar ik bang voor ben is dat het onderzoek er vooral op zal zijn gericht om de schuld in de schoenen van de machinist te schuiven. Net vandaag kwam een Duits onderzoek naar buiten waaruit bleek dat het onderzoek naar de ramp met de Costa Concordia ontoereikend was en vooral gericht op het zoeken naar fouten die kapitein Schettino gemaakt had.

Vandaar dus dat ik benieuwd ben naar de uitslag van het onderzoek.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #141 Gepost op: 28 July 2013, 20:54:56 »
Maakt het zwaartepunt, het Talgo-systeem of het al dan niet kantelen van de trein dan nog wat uit?
Natuurlijk maakt dat wat uit.
Voor jouw collega maakt het toch ook verschil of ze alleen te hard reed of dat haar banden misschien ook versleten waren?
In het eerste geval is de simpele oplossing om minder hard te rijden, in het tweede geval kan ook zonder te hard te rijden een gevaarlijke situatie ontstaan.

En niks ten nadele van het door jou benoemde verstand, maar er is een essentieel verschil tussen uit de bocht vliegen na een ontsporing en een ontsporing door uit de bocht te vliegen.

Laten we het onderzoek maar afwachten.  ;)


henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22526
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #142 Gepost op: 28 July 2013, 22:12:02 »
Zijn jullie er nou nog niet uit?  ???
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
  • Metrop-Märklin
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #143 Gepost op: 28 July 2013, 23:05:44 »
Wat ik me echt afvraag is waarom er zoveel mensen zijn die gaan proberen redenen voor de ontsporing te zoeken, terwijl het mij volstrekt duidelijk lijkt dat de extreme overschrijding van de snelheid

Redenen voor de extreme snelheid zijn ook interessant. Slechts 4 km om te remmen. Er hoeft maar dat fout te gaan, en je praat over seconden voor een noodingreep.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #144 Gepost op: 28 July 2013, 23:13:01 »
Jan Willem,

Waarop baseer je de uitspraak dat de mcn maar 4 kilometer had om te remmen ?

Sander


Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
  • Metrop-Märklin
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #146 Gepost op: 28 July 2013, 23:34:55 »
Waarop baseer je de uitspraak
Foutief door mij geciteerd, zonder citaat als zodanig aan te geven, sorry.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #147 Gepost op: 28 July 2013, 23:40:29 »
Citaat
Waar ik bang voor ben is dat het onderzoek er vooral op zal zijn gericht om de schuld in de schoenen van de machinist te schuiven.

Peter ik ben het helemaal eens met jouw angst. Er zijn zoveel systemen om Human failure te voorkomen en iemand van mijn leeftijd kan dat allemaal omzeilen.  ??? ???

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22526
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #148 Gepost op: 29 July 2013, 06:59:12 »
Er staan grote belangen op het spel, dat is duidelijk, maar om een onderzoek nu al bij voorbaat verdacht te maken op basis van allerlei eigen speculaties, is ook wel bijzonder. Spoorwegpersoneel is over het algemeen goed georganiseerd, er zit een grote groep nabestaanden op het vinkentouw, dus ik verwacht wel enige georganiseerde tegenmacht.
Als je de Spaanse pulieke opinie een beetje kunt volgen, valt tot nu toe vooral op hoeveel compassie er nog is met de machinist.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #149 Gepost op: 29 July 2013, 07:29:52 »
Als je de Spaanse pulieke opinie een beetje kunt volgen, valt tot nu toe vooral op hoeveel compassie er nog is met de machinist.

Ja, waarom ook niet?
De man heeft een fout gemaakt, al of niet in combinatie met een mogelijk falend beveiligingssysteem.
Als je achter een buro zit en een fout maakt neem je een nieuw vel papier of corrigeert het met " blunderkalk".
Het onderzoek zal zowel het handelen van de machinist als de werking van het beveiligingssysteem omvatten.
De ritregistratie is in ieder geval uit de bediende loc gehaald en veilig gesteld door de spaanse justitie.
Uitlezen daarvan zal leren wanneer er geremd is, hoe zwaar, bij welke snelheden, wat gaf het beveiligingssysteem aan, etc.