Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 18:33:37
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 18:31:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 18:31:44
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Thom
Vandaag om 18:30:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Fleischmania Nostalgia door grossraumwagen
Vandaag om 17:36:36
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS 8600 serie  (gelezen 5419 keer)

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
BNLS-Werkspoor - NS 8600 serie
« Gepost op: 23 June 2013, 18:20:31 »
Hallo allemaal,

Wederom in de categorie wat zien ik:

Ik zie op foto's uit HUA verschillende veiligheden op de NS 8600
Allereerst de 8005, deze heeft, ik noem het even de 2 orgelpijpen, duidelijk te zien als veiligheden.


Vervolgens zie ik in Waldorp de NS 8604 staan en op HYA de NS 8603 net andere veiligheden.


Hier zie je, even goed kijken, een andere uitvoering???
Of is in dit geval "de bekleding" er af???

Wie kan me hier even verder helpen?

Robert Jan

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 serie
« Reactie #1 Gepost op: 23 June 2013, 18:36:03 »
Robert Jan,

Op de eerste foto zie je onder de (NS) nummerplaat een doorgestreept (SS) nummer. Dat betekent dat de foto is gemaakt kort na de samenvoeging van HSM en SS, begin jaren 1920 dus.
De tweede foto is, aan het rijtuig te zien, van kort vóór of kort na de Tweede Wereldoorlog.
In de loop der jaren is er natuurlijk het nodige aan die locs verspijkerd, oftewel onderdelen vervangen. Kijk ook maar eens goed naar de cylinders, die zijn ook heel anders.

Waarschijnlijk is er dus gewoon bij een herstelling een ander type veiligheid opgezet.

Grtz,
Ton

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 serie
« Reactie #2 Gepost op: 23 June 2013, 18:38:54 »
Misschien of topic? Maar dat rijtuig achter de 8600, wat van type is dat?
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 serie
« Reactie #3 Gepost op: 23 June 2013, 18:46:04 »
Weet het niet zeker, maar het lijkt mij een rijtuig van de Nord, één van de maatschappijen waaruit de SNCF is ontstaan.

Grtz,
Ton

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 serie
« Reactie #4 Gepost op: 23 June 2013, 18:55:59 »
In De Erfenis kan ik het niet vinden. Lijkt mij een buitenlands rijtuig. Foto genomen in Amsterdam, rangeerterrein Oostelijk Eiland, aldus HUA.
Foto van de loc is dus uit 1947, de bling bling is er door de Duitsers waarschijnlijk afgehaald.

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 serie
« Reactie #5 Gepost op: 23 June 2013, 19:02:34 »
Nog even ober de krikken. Staatsspoor v.s. HSM. Werden die van de SS gewisseld of vervangen bij een revisie, of bleven locs gewoon uitgerust met de krikken die ze hadden?

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1279
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 serie
« Reactie #6 Gepost op: 23 June 2013, 19:39:42 »
Is een Frans ABd rijtuig van de Cie du Nord, bouwjaar ergens eind jaren '20, begin jaren '30. Deze rijtuigen werden gebruikt in de verbinding Amsterdam- Essen - Parijs vv.

In principe hielden de SS-locs  hun eigen SS-krikken, maar in sporadische gevallen werden er wel eens verwisselingen met HSM krikken toegepast.

Gerard

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 serie
« Reactie #7 Gepost op: 23 June 2013, 19:59:09 »
Bedankt allen voor de antwoorden.

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 serie
« Reactie #8 Gepost op: 24 June 2013, 01:02:58 »
Mij lijkt het dat de veiligheden dezelfde zijn, maar dat de "orgelpijpen" die de veiligheden beschermen gemakshalve zijn gehalveerd om onderhoud makkelijker te maken. Hetzelfde voor de cylinders(of liever gezegd, de stoomschuiven) waar de vlakke (esthetische)beschermdeksel niet terug is geplaatst, zodat de functionele deksel van de stoomschuiven met alle bouten zichtbaar wordt.

mvg,
Rick

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 serie
« Reactie #9 Gepost op: 24 June 2013, 08:16:02 »
Ik gok voorzichtig dat de onderste foto Ackermannen zijn, terwijl op de bovenste foto de originele veerveiligheden er (duidelijk) op zitten

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 serie
« Reactie #10 Gepost op: 24 June 2013, 08:59:25 »
Als ik goed gekeken heb zijn op de onderste foto een soort van afgeronde buizen te zien met een ventiel op de bovenkant.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 serie
« Reactie #11 Gepost op: 24 June 2013, 09:19:44 »
Dat zeg ik  ;), Ackermannen, of dan toch in ieder geval pop-veiligheden

« Laatst bewerkt op: 24 June 2013, 09:23:07 door guest7823 »

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 serie
« Reactie #12 Gepost op: 24 June 2013, 13:08:31 »
Dan blijft dus de vraag wat de orginele waren, ondanks goed kijken kan ik geen balansarm ontdekken, dus dan zal het wel geen Salters oid. zijn.

mvg,
Rick

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 serie
« Reactie #13 Gepost op: 24 June 2013, 13:38:36 »
DEUVM:

Met veerbalans en lichtarm
Enkele aansluiting op ketel voor veiligheid


Met veerbalans en lichtarm
Enkele aansluiting op ketel voor veiligheid


Met veerbalans en (vermoedelijk) zonder lichtarm
Dubbele aansluiting op ketel voor veiligheid


Popveiligheid(??) met geluidsdempkap


Popveiligheid(??) met geluidsdempkap


Popveiligheid(??) zonder geluidsdempkap

Alle afbeeldingen vergrotingen uit de beeldenbibliotheek van http://www.hetutrechtsarchief.nl/
« Laatst bewerkt op: 24 June 2013, 14:10:03 door guest7823 »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 serie
« Reactie #14 Gepost op: 24 June 2013, 13:53:17 »
De eerste 3 foto's zijn van de 8600 serie met hoge nummers en betreffen daarmee niet het onderwerp van dit draadje  ;)

De laatste 3 zijn van de juiste 8600 type.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*