BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Speedy op 23 juni 2013, 18:20:31
-
Hallo allemaal,
Wederom in de categorie wat zien ik:
Ik zie op foto's uit HUA verschillende veiligheden op de NS 8600
Allereerst de 8005, deze heeft, ik noem het even de 2 orgelpijpen, duidelijk te zien als veiligheden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/151422.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/151422.jpg)
Vervolgens zie ik in Waldorp de NS 8604 staan en op HYA de NS 8603 net andere veiligheden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/162494.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/162494.jpg)
Hier zie je, even goed kijken, een andere uitvoering???
Of is in dit geval "de bekleding" er af???
Wie kan me hier even verder helpen?
Robert Jan
-
Robert Jan,
Op de eerste foto zie je onder de (NS) nummerplaat een doorgestreept (SS) nummer. Dat betekent dat de foto is gemaakt kort na de samenvoeging van HSM en SS, begin jaren 1920 dus.
De tweede foto is, aan het rijtuig te zien, van kort vóór of kort na de Tweede Wereldoorlog.
In de loop der jaren is er natuurlijk het nodige aan die locs verspijkerd, oftewel onderdelen vervangen. Kijk ook maar eens goed naar de cylinders, die zijn ook heel anders.
Waarschijnlijk is er dus gewoon bij een herstelling een ander type veiligheid opgezet.
Grtz,
Ton
-
Misschien of topic? Maar dat rijtuig achter de 8600, wat van type is dat?
-
Weet het niet zeker, maar het lijkt mij een rijtuig van de Nord, één van de maatschappijen waaruit de SNCF is ontstaan.
Grtz,
Ton
-
In De Erfenis kan ik het niet vinden. Lijkt mij een buitenlands rijtuig. Foto genomen in Amsterdam, rangeerterrein Oostelijk Eiland, aldus HUA.
Foto van de loc is dus uit 1947, de bling bling is er door de Duitsers waarschijnlijk afgehaald.
-
Nog even ober de krikken. Staatsspoor v.s. HSM. Werden die van de SS gewisseld of vervangen bij een revisie, of bleven locs gewoon uitgerust met de krikken die ze hadden?
-
Is een Frans ABd rijtuig van de Cie du Nord, bouwjaar ergens eind jaren '20, begin jaren '30. Deze rijtuigen werden gebruikt in de verbinding Amsterdam- Essen - Parijs vv.
In principe hielden de SS-locs hun eigen SS-krikken, maar in sporadische gevallen werden er wel eens verwisselingen met HSM krikken toegepast.
Gerard
-
Bedankt allen voor de antwoorden.
-
Mij lijkt het dat de veiligheden dezelfde zijn, maar dat de "orgelpijpen" die de veiligheden beschermen gemakshalve zijn gehalveerd om onderhoud makkelijker te maken. Hetzelfde voor de cylinders(of liever gezegd, de stoomschuiven) waar de vlakke (esthetische)beschermdeksel niet terug is geplaatst, zodat de functionele deksel van de stoomschuiven met alle bouten zichtbaar wordt.
mvg,
Rick
-
Ik gok voorzichtig dat de onderste foto Ackermannen zijn, terwijl op de bovenste foto de originele veerveiligheden er (duidelijk) op zitten
-
Als ik goed gekeken heb zijn op de onderste foto een soort van afgeronde buizen te zien met een ventiel op de bovenkant.
-
Dat zeg ik ;), Ackermannen, of dan toch in ieder geval pop-veiligheden
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/8600_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/8600_1.jpg)
-
Dan blijft dus de vraag wat de orginele waren, ondanks goed kijken kan ik geen balansarm ontdekken, dus dan zal het wel geen Salters oid. zijn.
mvg,
Rick
-
DEUVM:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/8600_01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/8600_01.jpg)
Met veerbalans en lichtarm
Enkele aansluiting op ketel voor veiligheid
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/8600_02.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/8600_02.jpg)
Met veerbalans en lichtarm
Enkele aansluiting op ketel voor veiligheid
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/8600_05.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/8600_05.jpg)
Met veerbalans en (vermoedelijk) zonder lichtarm
Dubbele aansluiting op ketel voor veiligheid
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/8600_03.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/8600_03.jpg)
Popveiligheid(??) met geluidsdempkap
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/8600_04.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/8600_04.jpg)
Popveiligheid(??) met geluidsdempkap
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/8600_06.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/8600_06.jpg)
Popveiligheid(??) zonder geluidsdempkap
Alle afbeeldingen vergrotingen uit de beeldenbibliotheek van http://www.hetutrechtsarchief.nl/
-
De eerste 3 foto's zijn van de 8600 serie met hoge nummers en betreffen daarmee niet het onderwerp van dit draadje ;)
De laatste 3 zijn van de juiste 8600 type.
mvg,
Ivo
-
Hallo Paul,
Je laat plaatjes zien van 2 verschillende types uit dezelfde serie. Volgens mij niet vergelijkbaar.
<edit> Ivo was me voor
groet,
Tjalling
-
In zoverre vergelijkbaar dat beide typen locs de zelfde veiligheden hebben gehad, als ik het goed zie.
-
Eelco: Nope. Kijk maar even naar het, inmiddels aangepaste, commentaar bij mijn plaatjes
De bovenste drie plaatjes zijn duidelijk balans(veer)veiligheden, terwijl de balans bij de onderste drie duidelijk ontbreekt.
De bovenste twee hebben één aansluiting op de ketel naar de dubbele veiligheid. Alle overige hebben twee aansluitingen op de ketel, voor iedere veiligheid een
-
Okay, duidelijk (sprak de leek ;) )
-
Hallo allemaal,
Het is mij in ieder geval ook een stuk duidelijker allemaal.
Mijn 8603 krijgt dan ook de Ackermannen.
Groeten
Robert Jan
-
@ speedy
Hallo Robert Jan,
Ben je op zoek naar een specifiek overdrukventiel? Ik had destijds voor mijn RTM loc 50 een exemplaar nodig en kwam bij Philip Friskorn terecht. Mocht het recht-toe-recht-aan draaiwerk zijn kan ik je helpen. Mijn 'modelspoorwerkplaats' is redelijk uitgerust.
Groet,
Rob
PS. Ik ben weer mantelzorger af.
-
Hallo Rob,
Blij voor je dat het met Barbara de goeie kant op gaat.
Punt bij de bouw van de NS 8603 is, dat ik verschillende foto's zag van veiligheden. Ik bouw de kit van Dido, een ombouwset met als basis een FLM T3.
Ik ga kijken,vergelijken en zie een aantal opties. Maar de antwoorden tot dusver zijn genoeg om een goed model te bouwen.
Groeten,
Robert Jan