Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS 8600 serie  (gelezen 4951 keer)

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
BNLS-Werkspoor - NS 8600 serie
« Gepost op: 23 juni 2013, 18:20:31 »
Hallo allemaal,

Wederom in de categorie wat zien ik:

Ik zie op foto's uit HUA verschillende veiligheden op de NS 8600
Allereerst de 8005, deze heeft, ik noem het even de 2 orgelpijpen, duidelijk te zien als veiligheden.


Vervolgens zie ik in Waldorp de NS 8604 staan en op HYA de NS 8603 net andere veiligheden.


Hier zie je, even goed kijken, een andere uitvoering???
Of is in dit geval "de bekleding" er af???

Wie kan me hier even verder helpen?

Robert Jan

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2401
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 serie
« Reactie #1 Gepost op: 23 juni 2013, 18:36:03 »
Robert Jan,

Op de eerste foto zie je onder de (NS) nummerplaat een doorgestreept (SS) nummer. Dat betekent dat de foto is gemaakt kort na de samenvoeging van HSM en SS, begin jaren 1920 dus.
De tweede foto is, aan het rijtuig te zien, van kort vóór of kort na de Tweede Wereldoorlog.
In de loop der jaren is er natuurlijk het nodige aan die locs verspijkerd, oftewel onderdelen vervangen. Kijk ook maar eens goed naar de cylinders, die zijn ook heel anders.

Waarschijnlijk is er dus gewoon bij een herstelling een ander type veiligheid opgezet.

Grtz,
Ton

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4465
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 serie
« Reactie #2 Gepost op: 23 juni 2013, 18:38:54 »
Misschien of topic? Maar dat rijtuig achter de 8600, wat van type is dat?

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2401
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 serie
« Reactie #3 Gepost op: 23 juni 2013, 18:46:04 »
Weet het niet zeker, maar het lijkt mij een rijtuig van de Nord, één van de maatschappijen waaruit de SNCF is ontstaan.

Grtz,
Ton

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 serie
« Reactie #4 Gepost op: 23 juni 2013, 18:55:59 »
In De Erfenis kan ik het niet vinden. Lijkt mij een buitenlands rijtuig. Foto genomen in Amsterdam, rangeerterrein Oostelijk Eiland, aldus HUA.
Foto van de loc is dus uit 1947, de bling bling is er door de Duitsers waarschijnlijk afgehaald.

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 serie
« Reactie #5 Gepost op: 23 juni 2013, 19:02:34 »
Nog even ober de krikken. Staatsspoor v.s. HSM. Werden die van de SS gewisseld of vervangen bij een revisie, of bleven locs gewoon uitgerust met de krikken die ze hadden?

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1260
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 serie
« Reactie #6 Gepost op: 23 juni 2013, 19:39:42 »
Is een Frans ABd rijtuig van de Cie du Nord, bouwjaar ergens eind jaren '20, begin jaren '30. Deze rijtuigen werden gebruikt in de verbinding Amsterdam- Essen - Parijs vv.

In principe hielden de SS-locs  hun eigen SS-krikken, maar in sporadische gevallen werden er wel eens verwisselingen met HSM krikken toegepast.

Gerard

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 serie
« Reactie #7 Gepost op: 23 juni 2013, 19:59:09 »
Bedankt allen voor de antwoorden.

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 serie
« Reactie #8 Gepost op: 24 juni 2013, 01:02:58 »
Mij lijkt het dat de veiligheden dezelfde zijn, maar dat de "orgelpijpen" die de veiligheden beschermen gemakshalve zijn gehalveerd om onderhoud makkelijker te maken. Hetzelfde voor de cylinders(of liever gezegd, de stoomschuiven) waar de vlakke (esthetische)beschermdeksel niet terug is geplaatst, zodat de functionele deksel van de stoomschuiven met alle bouten zichtbaar wordt.

mvg,
Rick

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 serie
« Reactie #9 Gepost op: 24 juni 2013, 08:16:02 »
Ik gok voorzichtig dat de onderste foto Ackermannen zijn, terwijl op de bovenste foto de originele veerveiligheden er (duidelijk) op zitten

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 serie
« Reactie #10 Gepost op: 24 juni 2013, 08:59:25 »
Als ik goed gekeken heb zijn op de onderste foto een soort van afgeronde buizen te zien met een ventiel op de bovenkant.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 serie
« Reactie #11 Gepost op: 24 juni 2013, 09:19:44 »
Dat zeg ik  ;), Ackermannen, of dan toch in ieder geval pop-veiligheden

« Laatst bewerkt op: 24 juni 2013, 09:23:07 door guest7823 »

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 serie
« Reactie #12 Gepost op: 24 juni 2013, 13:08:31 »
Dan blijft dus de vraag wat de orginele waren, ondanks goed kijken kan ik geen balansarm ontdekken, dus dan zal het wel geen Salters oid. zijn.

mvg,
Rick

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 serie
« Reactie #13 Gepost op: 24 juni 2013, 13:38:36 »
DEUVM:

Met veerbalans en lichtarm
Enkele aansluiting op ketel voor veiligheid


Met veerbalans en lichtarm
Enkele aansluiting op ketel voor veiligheid


Met veerbalans en (vermoedelijk) zonder lichtarm
Dubbele aansluiting op ketel voor veiligheid


Popveiligheid(??) met geluidsdempkap


Popveiligheid(??) met geluidsdempkap


Popveiligheid(??) zonder geluidsdempkap

Alle afbeeldingen vergrotingen uit de beeldenbibliotheek van http://www.hetutrechtsarchief.nl/
« Laatst bewerkt op: 24 juni 2013, 14:10:03 door guest7823 »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: BNLS-Werkspoor - NS 8600 serie
« Reactie #14 Gepost op: 24 juni 2013, 13:53:17 »
De eerste 3 foto's zijn van de 8600 serie met hoge nummers en betreffen daarmee niet het onderwerp van dit draadje  ;)

De laatste 3 zijn van de juiste 8600 type.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*