Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
Vandaag om 17:17:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:16:35
Klompentrein door Huup
Vandaag om 17:06:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Boertje
Vandaag om 16:58:51
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Boertje
Vandaag om 16:52:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Spelfaut
Vandaag om 16:43:23
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:39:19
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
Vandaag om 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 14:57:19
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 14:43:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 14:17:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
Vandaag om 13:51:04
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 13:44:48
Stalen rijtuigen van NS door Eric B
Vandaag om 13:43:10
Märklin 2025 door basjuh1981
Vandaag om 13:33:05
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 13:31:41
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Ronald69
Vandaag om 13:28:44
Probleem met Trix 6409 (22762) door henk
Vandaag om 12:20:23
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 11:02:45
't Boemeltje door Wim1969
Vandaag om 10:36:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:46:04
Seinschakelaar door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:45:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:53:45
Minibaan Visserskaai H0 door HenkN
03 October 2025, 23:48:44
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
03 October 2025, 23:00:47
Modelspoorbaan van Einte door raymond erdtsieck
03 October 2025, 21:59:18
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
03 October 2025, 21:29:08
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
03 October 2025, 20:54:25
  

Auteur Topic: Station Eibergen - de aanleg  (gelezen 48928 keer)

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9017
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re:Station Eibergen
« Reactie #30 Gepost op: 29 June 2013, 22:38:31 »
Interessant baanplan.

Je kan ook die stoomblekerij gehalveerd tegen de achtergrond uitbeelden zodat de indruk ontstaat dat daar een heel complex ligt. Zelfs al met een enkel rangeerspoortje kun je een hele goede indruk maken.

Gr Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen
« Reactie #31 Gepost op: 01 July 2013, 09:55:15 »
Dat is ook een idee, ik zat in eerste instantie te denken om de bleekerij weg te laten

Op dit moment is de grond plaat 2,50 x 1,00 mtr en dat is voor dit plan nog wel aan de krappe kant zeker als ik de molen, de bleekrerij en de CLV mee wil nemen in dit plan.
Mogelijk dat ik aan de 2,5 m nog wel wat kan reken naar een kleine drie meter

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9017
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Station Eibergen
« Reactie #32 Gepost op: 01 July 2013, 21:48:24 »
Ik zou zeggen probeer wat opstellingen met wat rails erbij 1:1 in 1:87 dan kom je er vrij snel uit.

Gr Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen
« Reactie #33 Gepost op: 02 July 2013, 09:52:18 »
Ben in SCARM al wat aan het tekenen geweest door de rails diagonaal te leggen maar mis dan een aanloop stuk. Dat wil zeggen dat ik gelijk begin mat een wissel. Ik zal straks of vanavond nog eens een tekenig posten.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8607
Re: Station Eibergen
« Reactie #34 Gepost op: 02 July 2013, 10:09:11 »
Hoi De Stoker,

Ik zie dat je je zo veel mogelijk wil houden aan de originele spoorligging van Eibergen. Waarom eigenlijk? Zou het niet makkelijker zijn als het traject naar Neede scherp naar links afboog in jouw plan zodat je de aansluiting naar de Stoomblekerij meer recht legt?
Jeroen

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen
« Reactie #35 Gepost op: 02 July 2013, 12:55:08 »
Ik ben er nog niet uit wat ik wil doen maar zo gaande weg lijkt het mee wel leuk om het kloppend te krijgen. Ik rij nu met H0. Maar als ik het waarheidsgetrouw uitleg kom ik eigenlijk ruimte tekort

Dit had ik ook geprobeert:


Probleem het zoals hier getekend bord is 3 mtr bij 1 mtr terwijl ik die ruimte eigenlijk niet heb. Het is nu 2,5 mtr. En er zit rechts boven in een restrictie dat daar voor een gedeelte een spant voor zit dus daar wordt het bord minder diep.

En ik heb geen mogelijkheid op bovenstaande manier om met treinstellen te rijden

Andersom diagonaal zo nog een oplossing kunnen zijn als ik ook met die rechtse wissel zo schuiven

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen
« Reactie #36 Gepost op: 02 July 2013, 13:36:53 »
Dit is misschien ook een mogelijkheid



rechts onder kan ik een kleinigheid smokkelen door wat extra spoor te leggen maar dat gaat om een tiental centimeters

TonN

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Re: Station Eibergen
« Reactie #37 Gepost op: 02 July 2013, 13:52:19 »
Je kan het voorbeeld (op pagina 1 van dit topic) wat meer volgen en ruimte besparen:



Er zit een knik in het spoor naar de fabriek. Door die erin te zetten verkort je de baan

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen
« Reactie #38 Gepost op: 02 July 2013, 14:41:48 »
Ik moet even goed kijken maar je hebt als ik het goed heb die omgang naar de kolen voorraad verklein waardoor de fabriek iets dicter bij komt en daar door het plan wat op kan schuiven naar links

TonN

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Re: Station Eibergen
« Reactie #39 Gepost op: 02 July 2013, 15:29:46 »
Vergelijk maar met dit plaatje:


Dat is rechts toch dat spoor naar de pickerfabriek?           



De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen
« Reactie #40 Gepost op: 02 July 2013, 15:35:28 »
Ja, dat klopt, maar kan op de foto niet goed zien hoe ver het spoor daar door loopt,

Zal vanavond nog eens even stoeien in SCARM met de wissels iets anders en de weg naar de fabriek korterzodat er mogelijk meer ruimte ontstaat
« Laatst bewerkt op: 02 July 2013, 15:37:24 door De Stoker »

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re:Station Eibergen
« Reactie #41 Gepost op: 04 August 2013, 18:41:35 »
Hoi Stoker,

Leuk project. Weer iemand met belangstelling voor spoorwegen in de Achterhoek/Twente.

Als je iets wil lezen over de geschiedenis zou je volgende 2 boeken van Arjan Ligtenbarg via de bieb kunnen lezen:
Geschiedenis v/d/ spoorwegen in Winterswijk & omstreken.
Historie herleeft van Gols naar MBS.

Een boek met daarin diverse tekeningen van het emplacement van Eibergen in diverse jaren is Lokaalspoorwegen in Twente en de Achterhoek van Evert Heusinkveld. Ook weer via de bieb.

edit:
Wat de molen betreft: http://www.fietsenindeachterhoek.nl/emolens.html

Vandaag op de boekenmarkt in Deventer bovenstaande boeken gescoort met nog een boek over achitectuur  van stationsgebouwen van eind 1800 tot midden 1900, en een boek over nederlands stoommaterieel.

 (y)

Ik heb de komende tijd wat te lezen !

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9017
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Station Eibergen
« Reactie #42 Gepost op: 04 August 2013, 20:45:38 »
Dit is misschien ook een mogelijkheid



rechts onder kan ik een kleinigheid smokkelen door wat extra spoor te leggen maar dat gaat om een tiental centimeters

Vind deze de beste. (y)
je kan altijd de toegangswegen nog een beetje scheef/schuin leggen/kronkelen

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 04 August 2013, 20:58:23 door KoenF »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: Station Eibergen
« Reactie #43 Gepost op: 05 August 2013, 11:08:20 »
Hallo,

Begint er goed uit te zien. (y)
Heb in de afgelopen maand juli nog met ooms en tantes gesproken over jou project. Vonden ze zeer interessant. Het zijn de oudere generaties met verhalen en herinneringen waar je nu nog gebruik van kunt maken. Ze komen dan met bijnamen bijvoorbeeld. Eigenaar van de Bleekerij, Ten Cate, speelde een wat ongewone rol in de aanleg van dit station.
Hoewel hij erbij gebaat was dat de spoorlijn en dus een aansluiting naar zijn bleekerij tot stand kwam, heeft hij het héél lang tegengehouden. Ook andere bedrijven die ineens aan een spoorlijn kwamen te liggen hadden grote bezwaren. De bleekerij was plots afgesloten van een natuurlijk verloop van grondwater, toch wel belangrijk. Boeren moesten plots via omwegen naar bijvoorbeeld de markt. Ten Cate werd in de volksmond 'd'n Bleekert' genoemd.
Een tante vertelde dat haar oudere broers bij wat later, en nu nog 'De Keet' heet, op de trein naar Groenlo of Winterswijk stapten.
Hoe is het boek van E. Heusinkveld? Ben ik wel benieuwd naar.

Groeten uit Groenlo,

Robert Jan 

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8607
Re: Station Eibergen
« Reactie #44 Gepost op: 05 August 2013, 11:38:44 »
Leuk dat je de boeken gevonden hebt. Je hebt er wel eerst wat doorheen gebladerd, om te zien of het wat is?
Jeroen