Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zaagsel? door Prutsert
Vandaag om 17:56:51
Piko 1136 van AC naar DC door Mug
Vandaag om 17:55:09
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 17:53:52
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 17:19:52
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 17:00:19
Lichtprintjes NS2400 door Jint Nijman
Vandaag om 16:57:41
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 16:57:17
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
Vandaag om 16:51:38
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door grossraumwagen
Vandaag om 16:41:18
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 15:36:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:08:01
Modules van Kees Gorter (vervolg) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:03:17
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:51:24
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 14:27:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:16:46
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Overet
Vandaag om 13:11:02
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 12:21:29
20 jaar BNLS door Edsko Hekman
Vandaag om 12:10:20
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
Vandaag om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:48:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob R.
Vandaag om 11:07:53
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:54:53
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door Theo Mol
Vandaag om 10:10:52
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 09:35:02
Eanos/ Eaos in model door ES44C4
Vandaag om 09:14:49
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 08:20:03
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:13:11
  

Auteur Topic: Nederlandse baan in H0, Rommeldam  (gelezen 33793 keer)

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9394
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:Nederlandse baan in H0, Rommeldam
« Reactie #15 Gepost op: 09 June 2013, 23:19:32 »
*** wat een rails...ruimte voor scenery ? ???

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re:Nederlandse baan in H0, Rommeldam
« Reactie #16 Gepost op: 10 June 2013, 19:44:17 »
Het duurt nog wel even tot de werkelijke bouw kan beginnen, maar vast even de speciale kruising in elkaar geflanst. Lijkt allemaal goed te werken hoewel uitgebreide tests met diverse locomotieven nog even niet mogelijk zijn.
Als dat allemaal goed gaat kunnen de dwarsliggers (dunne styreenstripjes) en het ballast er op, ziet het er gelijk wat beter uit.



Gerrit
« Laatst bewerkt op: 11 October 2014, 11:05:39 door guest7823 »

MTV

  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re:Nederlandse baan in H0, Rommeldam
« Reactie #17 Gepost op: 11 June 2013, 16:56:51 »
Netjes (y)
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1193
  • Bestuur MSG-Drechtsteden
Re:Nederlandse baan in H0, Rommeldam
« Reactie #18 Gepost op: 11 June 2013, 19:26:32 »
Zeker netjes! (y)

Grtjes Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: Nederlandse baan in H0, Rommeldam
« Reactie #19 Gepost op: 18 October 2013, 00:50:53 »
Het is alweer een tijdje geleden dat ik mijn baanplannen hier liet zien. Inmiddels ben ik verhuisd en kwam tot de ontdekking dat de maten waar ik vanuit gegaan was niet helemaal correct waren. Kortom alles maar weer naar de prullenbak verwezen en opnieuw aan het tekenen geslagen.

Ik ben nu tot het volgende ontwerp gekomen:


Dit is het zichtbare deel.


Dit is het schaduwstation.

Het schaduwstation komt ongeveer 30cm onder het zichtbare deel te liggen en wordt bereikt met een klimspiraal.

Een knelpunt is het feit dat bepaalde delen van de baan slecht bereikbaar zijn, met name het deel achter de draaischijf en het rondlopende spoor aan de bovenkant van de baan.
Deels zou dat opgelost kunnen worden door het stationsgedeelte uitneembaar te maken, maar daar ben ik nog niet helemaal uit.
Alle suggesties en op- en aanmerkingen zijn welkom.

m.v.g.
Gerrit

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12154
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Nederlandse baan in H0, Rommeldam
« Reactie #20 Gepost op: 18 October 2013, 08:50:04 »
Goederen gebeuren verhuizen naar station sporen en aansluiten.
En in elk geval de gedeelde aansluiting van goederen spoor en spoor ri draaischijf laten vervallen.
Zo'n combinatie kom nogal ongelukkig over.
Beter zou t zijn om de 2 functies elk een apart spoor te geven,dan ben je gelijk van die rare kronkel af in dat spoor wat ri draaischijf loopt  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

HeRo

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
    • Bouwdraadje bij de buren.
Re: Nederlandse baan in H0, Rommeldam
« Reactie #21 Gepost op: 18 October 2013, 12:28:56 »
Gerrit,

Je kan de linkerbovenhoek iets beter bereikbaar krijgen door de wissels in je schaduwstation anders te laten lopen.
Je waaiert nu naar boven toe. Als je naar beneden waaiert en dan gelijk de bocht doorzet na de laatste wissel krijg je meer ruimte in de hoek en opstelsporen van gelijke lengte.
En de hoek komt vrij zodat je daar een gat kunt creëren voor een arm in noodgevallen.

Mvg Robin

scassidy

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re: Nederlandse baan in H0, Rommeldam
« Reactie #22 Gepost op: 18 October 2013, 16:39:49 »
Of je laat het wel zo en zorgt dat de draaischijf met loc loods op een verwijderbare module staat, die je op kan tillen waardoor je daar kan staan.

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: Nederlandse baan in H0, Rommeldam
« Reactie #23 Gepost op: 18 October 2013, 16:48:36 »

Bedankt voor het meedenken Floris en Robin  (y)

In ieder geval de rare kronkel er uitgehaald. Voor een apart spoor voor goederen overslag en draaischijf zie ik nog niet direct een oplossing.

Het schaduwstation heb ik nu aangepast en geeft daarom meer mogelijkheden om  de linkerhoek te bereiken voor werkzaamheden.
De middelste 2 sporen heb ik er uitgehaald (waren toch al erg kort) waardoor de achterste sporen in het schaduwstation beter bereikbaar zijn bij calamiteiten.
De opslagcapaciteit is nu 28 treinen met een gemiddelde lengte van 1,5m  :)





m.v.g.
Gerrit

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: Nederlandse baan in H0, Rommeldam
« Reactie #24 Gepost op: 19 October 2013, 20:36:05 »
Het ontwerp maar weer eens aangepast.
Ik heb de twee overloopwissels links boven verplaatst, waardoor er twee keerlussen zijn ontstaan. Naar mijn smaak geeft dat wat meer rijmogelijkheden.
Het spoor bovenin heb ik in een wijde bocht gelegd waardoor deze beter bereikbaar wordt bij ontsporingen e.d.



m.v.g.
Gerrit

Zsjoske

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
  • n spoorder
Re: Nederlandse baan in H0, Rommeldam
« Reactie #25 Gepost op: 20 October 2013, 00:20:20 »
Gerrit,

Waarom maak je de boel niet dubbelsporig   ::)  ook geen keerlus meer.



Voorbeeld wisselstraat voor linksboven, vanuit je schaduwstation.

Gr. Jos

Mvg. Jos
Spoor N - z21 met tab bediening geweldig !

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: Nederlandse baan in H0, Rommeldam
« Reactie #26 Gepost op: 20 October 2013, 01:33:50 »
@Jos
Ik kan natuurlijk alles dubbelsporig maken. Volgens mijn idee ontkom je bij jou oplossing ook niet aan keerlussen, maar dat terzijde.

Het voordeel van het enkelsporig traject is een wat levendiger beeld omdat de sporen in beide richtingen bereden worden.
Keerlussen zijn geen enkel probleem zolang je de lengte van de keerlus maar groot genoeg kan maken i.v.m. de max treinlengte.

m.v.g.
Gerrit

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12154
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Nederlandse baan in H0, Rommeldam
« Reactie #27 Gepost op: 20 October 2013, 09:44:26 »
In ieder geval de rare kronkel er uitgehaald. Voor een apart spoor voor goederen overslag en draaischijf zie ik nog niet direct een oplossing.


Goederenoverslag aan het onderste spoor hangen van je stations sporen,kan je ze gelijk langer maken en dan deelt je Bw ook geen directe aansluiting/wissel meer met het goederen spul  ;)
Dat is wat ik eigenlijk bedoelde  ;D
Lijkt mij een aardig idee,en geeft je wat meer lengte.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: Nederlandse baan in H0, Rommeldam
« Reactie #28 Gepost op: 20 October 2013, 15:48:12 »
Bedoel je zoiets Floris?


Gerrit

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12154
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Nederlandse baan in H0, Rommeldam
« Reactie #29 Gepost op: 20 October 2013, 17:25:56 »
Ja dt is ook een leuke variatie erop.
Wat je evt nog kan doen is de goederen sporen nog meer naar rechts op schuiven ,zodat t bv aansluit op t wissel met dat korte kop spoortje.
Moet je zien wat je dan voor lengte's hebt  :o
Je overloop wissels dan vervolgens bijna aan t eind plaatsen zodat je langste loc r kan staan/overlopen en dan heb je volgens mij heel wat ruimte om goederen over te slaan  (y)
Incl ruimte om wat bijbehorende ruimte voor scenery,straten en panden die r bij horen   8)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0