Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

viessmann 4500 door Kees van der knijff
Vandaag om 21:46:44
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 21:44:08
Schroefkoppeling voor H0. door Bahn-AG
Vandaag om 21:32:50
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Edwin2121992
Vandaag om 21:21:33
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 20:44:22
De bouw van station Laarbeek H0 door cor_b
Vandaag om 20:42:04
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 20:27:24
TAMS PZS-2.2 door Ronald Halma
Vandaag om 20:24:29
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door orientexpress
Vandaag om 20:19:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 19:58:42
Eurostar in brand door Arjan6511
Vandaag om 19:29:41
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:26:57
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:08:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:08:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door GerardvV
Vandaag om 18:58:42
Roco modellen op aliexpress door maartenvdb
Vandaag om 18:30:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 18:23:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 18:13:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 17:45:49
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Mar-Cas
Vandaag om 17:43:54
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
Vandaag om 17:25:26
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Miniature Holland
Vandaag om 17:19:21
sein decoder Z21 10837 programeren door kar
Vandaag om 16:15:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 15:50:54
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:33:01
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
Vandaag om 14:40:38
Duits transport, waar in NL? door grossraumwagen
Vandaag om 14:30:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:21:35
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 13:13:20
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Besselspoor
Vandaag om 12:43:01
  

Auteur Topic: Project Gronarden  (gelezen 36266 keer)

henk-de-boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Project Gronarden
« Gepost op: 02 March 2013, 11:10:46 »
Toen ik het kennismakingsverhaal schreef, realiseerde ik mij direct dat de vraag naar plaatjes zou komen, alleen wist ik toen nog niet hoe ik een plaatje moest uploaden. Inmiddels weet ik dat wel, en hierbij het resultaat:



Dit is de lay-out van de baan. De paradebaan en het kopstation zijn op het hoogste nivo. Het nevenstation en goederenemplacement op 2e nivo (-10cm) en 20cm lager (-30 dus) zit het schaduwstation. Schaduwstation staat niet op deze layout ivm overzichtelijkheid.
Paradebaan en kopstation zijn qua ontwerp definitief, nivo 2 nog niet helemaal. In grote lijnen echter gaat het er wel zo uitzien.



en ook nog een paar plaatjes van de wisselstraten, die straks de ingang vormen naar het kopstation.
Twee van de drie schaduwstations zijn ook zichtbaar deze foto.
Aan de linkerkant zie je een stukje van de middentafel waarop het kopstation komt. De verbindingsbogen hiernaartoe ontbreken nog. De aansluitsporen lopen nu tijdelijk even parallel aan de paradebaan, zodat ik een en ander goed kan testen.



Nog even een betere blik op de wisselstraat (rechter ingang van kopstation)



Hier een foto van een Engels wissel. Dit is de linker ingang van het kopstation.

Ik hoop dat dit een beetje een indruk geeft van mijn vorderingen tot dusver.
De paradebaan + de schaduwstations (ook hier alle wissels zelfbouw) zijn gereed en volop in bedrijf. Ik ben nu de wissels en de kruisingen aan het bouwen voor het kopstation.

Een dezer dagen hoop ik daar ook wat van te laten zien.

Verder vroeg Gerard naar programmeerverhalen: uiteraard is dat mogelijk, echter is dat een zeer breed onderwerp. Dan heb ik een wat gerichtere vraagstelling nodig.

gr Henk



Bouwen is beter (leuker) dan kopen.

henk-de-boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Project Gronarden
« Reactie #1 Gepost op: 11 March 2013, 22:36:49 »
Inmiddels weer een stapje verder. Het kopstation is in de maak.



de wisselstraat die straks toegang geeft aan de 8 perronsporen.







Hier in detail.



Toegang naar het kopstation nu ook aangesloten.

Tot zover deze update. We bouwen door.

Bouwen is beter (leuker) dan kopen.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18281
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Project Gronarden
« Reactie #2 Gepost op: 12 March 2013, 15:33:22 »
Indrukwekkend, Henk (y)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11132
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Project Gronarden
« Reactie #3 Gepost op: 12 March 2013, 16:58:03 »
Wat een werk Henk om al die rails en wissels zelf te bouwen! :o

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

henk-de-boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Project Gronarden
« Reactie #4 Gepost op: 13 March 2013, 21:49:13 »
Zelf alles bouwen is inderdaad een hoop werk, maar dat vind ik niet erg. Het geeft juist veel voldoening. Je moet bij dit soort projecten niet vooruit kijken naar alles wat je nog moet doen, maar juist achterom kijken naar alles wat je al hebt gedaan. En het houd je van de straat!!

Henk
Bouwen is beter (leuker) dan kopen.

henk-de-boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Project Gronarden
« Reactie #5 Gepost op: 18 May 2013, 21:00:21 »
Vandaag wat schilderwerk gedaan. Na een uitvoerige orientatie op You-tube heb ik de stoute schoenen aangetrokken en geprobeerd om een wolkenlucht te schilderen. En ik moet zeggen: het resultaat valt me niet tegen, het ziet er behoorlijk echt uit.





Het begint al ergens op te lijken. Ook een gedeelte van de baan in de ballast gezet.



Ook de ingang naar het kopstation is nu aangelsoten. Hier heb ik een keerlus toegepast, die door middel van een schakeling met een microprocessor automatisch wordt omgepoold.



Via marktplaats station Neustadt am Weinstrasse gekocht. Dit is een groot gebouw wat redelijk lijkt op het stationsgebouw van Groningen, want dat is het voorbeeld van mijn hoofdstation.

We gaan door.

Bouwen is beter (leuker) dan kopen.

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Project Gronarden
« Reactie #6 Gepost op: 29 May 2013, 16:33:27 »
Hallo Henk, Welkom hier.

Met zulke mooie foto's en hoopvolle verwachtingen van de lezers  ;D misschien verstandig om een boudraadje te openen?

Vr groet,
Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

henk-de-boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Project Gronarden
« Reactie #7 Gepost op: 31 May 2013, 11:36:45 »
Allie,

Bedankt voor je advies. Tot die conclusie was ik zelf ook al een beetje gekomen. Bouwdraadje is beter geschikt voor voortgang verslagen. Ga ik doen (binnenkort).

Henk
Bouwen is beter (leuker) dan kopen.

guest7823

  • Gast
Re:Project Gronarden
« Reactie #8 Gepost op: 31 May 2013, 16:38:32 »
Zo, even, op verzoek, draadje afgesplitst en verplaatst. Zie ik zomaar zelfbouwwissels  ::).

Weliswaar in hO maar toch...... (y) (y)

henk-de-boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re:Project Gronarden
« Reactie #9 Gepost op: 31 May 2013, 16:52:34 »
Paul,

Bedankt voor het afsplitsen.

Zelf bouwen van wissels en kruisingen is intensief, maar zeer de moeite waard is mijn ervaring. Je kunt de meest ingewikkelde spoortrajecten bedenken en het ziet er veel echter uit dan de meeste handelsproducten.

Overigens de naam Gronarden komt niet zomaar uit de lucht vallen: Gron(ingen)(Leeuw)arden. Dat is het grote voorbeeld waar mijn kopstation een beetje op gaat lijken.
Het nevenstation krijgt de naam Veenwolde. (Wolvega en Heerenveen) waarbij vooral Wolvega als voorbeeld gaat dienen. Een goede naam voor het goederenemplacement heb ik nog niet. Misschien heeft iemand een suggestie?

Henk
Bouwen is beter (leuker) dan kopen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15430
Re:Project Gronarden
« Reactie #10 Gepost op: 31 May 2013, 17:10:40 »
Onlingen (als samenvoeging van Onnen en Harlingen, als je het dan toch in het noorden wil houden)  :D

MTV

  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re:Project Gronarden
« Reactie #11 Gepost op: 31 May 2013, 17:12:32 »
Moet je niet doen hoor, Leeuwarden en Groningen mixen, daar worden sommige mensen heel boos van... 8) :P
Verder bewonder ik dit echt (y) (y) Ik zou je goederenemplacement óf Gronarden Goederen óf Harôn (= Haren en Onnen) noemen. However, that's just my two cents... ::)

Mvg,

Matthijs

P.S.: Ga je ook de brug in de Hereweg bouwen? Dat zou mooi zijn (y)
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

henk-de-boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re:Project Gronarden
« Reactie #12 Gepost op: 31 May 2013, 18:41:30 »
Matthijs,

Brug Hereweg staat inderdaad ook in de planning. Hieronder verdwijnen dan de doorgaande sporen (naar Leeuwarden en Delfzijl) richting schaduwstation.

Het mixen van Groningen en Leeuwarden heb ik niet zo'n moeite mee. Ik ben een echte geboren en getogen Fries, maar inmiddels al jaren woonachtig in het mooie Westerkwartier in de provincie Groningen.

Henk
Bouwen is beter (leuker) dan kopen.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8614
Re:Project Gronarden
« Reactie #13 Gepost op: 31 May 2013, 18:56:54 »
Wat een enorm plan (y). En ook nog alle rails zelfbouw, petje af.

En nu mogen we ook nog eens een naam verzinnen. Ik stel voor om dan een mix te maken van 2 plaaten die langs de provinciegrens van Groningen-Friesland liggen: bijv Buitenkerk (naar Buitenpost en Grijpskerk), Rumvliet (Burum-Visvliet) of (misschien toepasselijk) Kloostergast (naar Lutjegast- Gerkesklooster)

toevoeging: Als ik eerlijk ben vind ik Gronarden niet zo lekker bekken. Er moet wat meer dialect in, zeg maar. Ik zou daarom willen voorstellen om er Grönarden van te maken. ;D
« Laatst bewerkt op: 31 May 2013, 19:02:42 door J J H S »
Jeroen

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15430
Re:Project Gronarden
« Reactie #14 Gepost op: 31 May 2013, 19:13:27 »
Grappig. De brug Hereweg ligt over de sporen de andere kant op (Assen en Winschoten/Leer), maar dat mag de pret niet drukken.
En inderdaad, een ambitieus project!

Groet,
Jan