Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Efteling spoorweg gaat elektrisch door Peter Kleton
Vandaag om 23:26:26
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:06:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:48:53
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
Vandaag om 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
Vandaag om 22:43:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 22:37:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
Vandaag om 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
Vandaag om 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
Vandaag om 22:14:29
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:44:11
19 Toen door defender
Vandaag om 21:43:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:43:23
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
Vandaag om 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
Vandaag om 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 18:58:32
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 18:00:29
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
Vandaag om 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
Vandaag om 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 16:59:09
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:53:47
  

Auteur Topic: Project Gronarden  (gelezen 33951 keer)

Roeltje!

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: Project Gronarden
« Reactie #30 Gepost op: 15 september 2013, 23:36:26 »
Hallo Henk,

Mooie huisflijt  (y) Ben zelf meer van het mechanische, een decoder insolderen heb ik geen moeite mee.
De wet van Ohm ook niet, maar dit noem ik nog hocus pocus  ;D
Okaphone zal ook wel blij zijn met jou!

Groet, Roelof
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

henk-de-boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Project Gronarden
« Reactie #31 Gepost op: 22 september 2013, 21:14:08 »
Zoals beloofd ook nog een verhaaltje over het bouwen van een wisseldecoder.

Dit gaat wel wat dieper dan de bezetmelder. Allereerst moet het DCC signaal worden ontrafeld.
Eigenlijk is de spanning bij DCC geen gelijkstroom maar wisselstroom. De locdecoder filtert zelf de postiteve of negatieve pulsen eruit, waardoor hij voor- of achteruit kan rijden,

Het DCC commando gaat de baan op dmv korte of lange pulsen. Korte pulsen stellen een 1 voor, lange pulsen een 0.

Hiermee kunnen volgens het binaire talstelsel getallen worden gevormd. Ik ga daar hier nu niet verder op in, daar zijn zat andere site’s waar je hier meer info over kunt vinden.

Hieronder een plaatje (uit de NMRA standaard) hoe een DCC data pakket eruit ziet



Terug naar de wisseldecoder.
De microprocessor wordt met 1 ingang aangesloten op de baanspanning. Via die ingang worden de bovengenoemde pulsen geregistreerd.

Ook hiervoor draaien weer verschillende programma’s tegelijkertijd in de processor.

Programma 1 luister naar de pulsen, zodra een puls binnenkomt wordt er een timertje gestart.
Na 86 microseconden stopt de timer en start Programma 2
Dit programma kijkt naar de ingang en als die ingang nog steeds hoog is dan is er srpake van een lange puls, een 0 dus. Als de ingang niet meer hoog is dan is er sprake van een korte puls, een 1 dus.

De waarde ( 1 of 0) wordt opgeslagen in een tabel.

Zodra alle pulsen van het complete DCC signaal zijn ontvangen kijkt het programma of het een geldig signaal was. Hier is binnen de standaard een speciale codering voor afgesproken.

Als het signaal geldig is, wordt het adres (wissel nr) gecontroleerd of het binnen de adres range van de decoder valt. Zo ja worden wisselnr en de waarde (rechtdoor of afbuigend) opgeslagen in de wisseltabel.

Programma 3 doet niets anders dan de wisseltabel controleren op nieuwe waarden en vervolgens de wisselmotoren aan te sturen en in de juiste stand te zetten.

Als wisselmotor gebruik ik de welbekende Conrad exemplaren. Echter wel met enige aanpassingen. De eindafschakeling is vaak onbetrouwbaar en in mijn geval ook niet nodig daar ik altijd met korte stroompulsen werk. Ik haal dan ook die schakeling eruit. Ik sluit twee draden rechtstreeks op de motor aan. Het omzetten gebeurt door het ompolen van de spanning. Dit betekent dus dat er maar twee draden naar iedere motor lopen in plaats van de gebruikelijke drie.

hier een plaatje van een serie aangepaste motoren, de witte en groene draad zijn rechtstreeks aangesloten op de motor, de rode en gele draden voor het polariseren van het puntstuk.




Het ompolen gebeurt in de wisseldecoder, zie bijgaand schema. Hiervoor gebruik ik twee relais in combinatie met twee dioden.

Verder bestaat de decoder uit 24 relais die voor iedere wissel de 0V aansturen.
Dat betekent dat in rust beide draden van de wisselmotor spanningsloos zijn. Zodra er een wissel wordt omgezet wordt er een positieve of negatieve spanning op alle 24 wissels gezet, maar alleen de te bedienen wissel krijgt ook de 0V aangeboden, zodat die alleen omloopt.

Dit trucje heb ik ergens op internet opgedoken. Dit betekent dat ik nu maar 1 uitgang per wissel nodig heb + 2 per decoder voor het ompolen. Ik kan dus nu met 26 uitgangen 24 wissels bedienen, op de traditionele manier zou ik twee uitgangen per wissel nodig hebben en dus maar 13 wissels kunnen aansluiten.

Zie onderstaand schematje



Dan nog een paar plaatjes van het bouwen

Hier zijn de 24 relais op de print geplaatst.



Dit is de print met de microprocessor en de twee ompoolrelais.



En dit is het eindresultaat (alleen de microprocessor zelf moet er nog in)  Alle draadjes zijn aangesloten.
Klaar om te testen.



Hier nog een detail van het ompoolschakelingetje.  Hier worden dus straks alle 24 groene wisseldraden samen aangesloten. De witte wisseldraden gaan naar de andere print met de 24 relais.



Zo voorlopig even genoeg electronica gezien. Ik kan nu verder met het leuke werk, aansluiten en proef draaien.

Tot een volgende keer!



Bouwen is beter (leuker) dan kopen.

henk-de-boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Project Gronarden
« Reactie #32 Gepost op: 19 oktober 2013, 11:31:08 »
Inmiddels bijna alles aangesloten en getest. Bijna alles, ik ben er even mee gestopt want ik had er even genoeg van. Draden draden en nog eens draden.
Gelukkig is er zat ander werk.
Ik heb alvast even een klein stukje van de wisselstraat in de ballast gezet en dan ziet het er opeens een stuk anders uit!  Zie bijgaande fotos





ook een proefje gedaan voor de perronbestrating.





Hiervoor heb ik een stukje behang gebruikt. Gespoten in mat grijs en een vleugje zwart.
Het ziet er redelijk uit, de tegelstructuur is echter nog wat te grof. Ik ga nog even verder zoeken in de behangwinkel.

Bouwen is beter (leuker) dan kopen.

henk-de-boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Project Gronarden
« Reactie #33 Gepost op: 08 november 2013, 07:13:43 »
Alles is nu aangesloten, alle wisselpuntstukken zijn gepolariseerd. Koploper is geprogrammeerd met de nieuwe blokken: dus we kunnen rijden door het station!

Zie bijgaand filmpje.

http://www.youtube.com/watch?v=007zX9oIfOY&sns=em

(ik hoop dat het goed gegaan is, voor het eerst van mijn leven een filmpje op YouTube gezet!)

Gr, Henk
Bouwen is beter (leuker) dan kopen.

Roeltje!

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: Project Gronarden
« Reactie #34 Gepost op: 08 november 2013, 09:16:51 »
Hallo Henk,

Het filmpje doet het hoor (y)
Nog even een vraagje. Op dit forum komt regelmatig het punt demping voorbij, door middel van kurk of blauwe Gamma-platen. Zo te zien heb je dit niet toegepast, bewust of niet aan gedacht?
Voor de rest ziet het er al goed uit, ga zo door!

Groet, Roelof
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

Peter S

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re: Project Gronarden
« Reactie #35 Gepost op: 08 november 2013, 11:57:40 »
Citaat
Nog even een vraagje. Op dit forum komt regelmatig het punt demping voorbij, door middel van kurk of blauwe Gamma-platen. Zo te zien heb je dit niet toegepast, bewust of niet aan gedacht?

Volgens mij ligt er kurk onder de rails.

Groet, Peter

henk-de-boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Project Gronarden
« Reactie #36 Gepost op: 08 november 2013, 12:01:43 »
Roelof,

Het is misschien niet goed te zien, maar ook ik heb demping toegepast. Alle rails liggen op een 2mm kurklaag. Ik ben echter niet erg onder de indruk van de dempende werking.
In het schaduwstation en in de klimspiralen heb ik geen demping toegepast. Het geluidsnivo wijkt nauwelijks af van de gedempte trajecten.
Vooral na het ballasten is het nog steeds een behoorlijk lawaai als er 15 treinen over de baan rijden.

Gr, Henk
Bouwen is beter (leuker) dan kopen.

henk-de-boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Project Gronarden
« Reactie #37 Gepost op: 08 november 2013, 12:02:22 »
Peter, je had het dus goed gezien
Bouwen is beter (leuker) dan kopen.

Roeltje!

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: Project Gronarden
« Reactie #38 Gepost op: 08 november 2013, 12:16:14 »
Ja inderdaad, gewoon weer niet goed gekeken  :-[
Zie op een van je foto's dat je gewoon een complete laag kurk in een keer op de ondergrond hebt aangebracht.
Dit kon ik in het filmpje niet goed zien.
Volgende keer zal ik beter opletten voordat ik aan de bel trek ;D

Groet'n uut Marum, Roelof
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

henk-de-boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Project Gronarden
« Reactie #39 Gepost op: 17 november 2013, 22:17:17 »
de afgelopen dagen heb ik me bezig gehouden met de bouw van het 'Emma viaduct', of eigenlijk moet ik zeggen het 'Hema viaduct' dit in verband met mijn geografische onkundigheid van station Groningen. Ik haalde in een eerdere discussie het Emmaviaduct en de Herewegbrug door elkaar. Nogmaals excuses aan de Groningers onder de lezers.

Het Emma viaduct dus. Als je hierover heen rijdt heb je een prachtig uitzicht over het station. vervolgens kun je rechts afslaan en kom je voor het stationsgebouw terecht.

Dat wil ik ook op mijn baan, het viaduct incl de afslag richting station. Uiteraard met de nodige compromissen. De afslag op mijn baan volgt direct na het viaduct, in werkelijkheid zit hier nog wel ca 500m tussen.

Allereerst een foto van het echte viaduct



Met behulp van de fotos op internet en niet te vergeten google streetview geprobeerd om details en maatvoering te achterhalen.  De hoogte bijv schat ik op basis van bovenstaande foto in op ong 8-10 meter.
Vervolgens een tekening gemaakt mbv Microsoft Visio op schaal 1:87



MDF stroken gezaagd en kleine profieltjes van hout gezaagd (4x4mm is het kleinste wat ik nog fatsoenlijk kan zagen op mijn zaagtafel) Hiermee de beide zijdelen samengesteld en gelijmd.



De onderbouw van het viaduct en de afrit naar het station had ik al eerder gemaakt deze week (alleen geen fotos gemaakt van de bouw). Hierop even de beide zijkanten van het viaduct geplaatst.



en dan van alle kanten even kijken hoe het lijkt.





de autos passen niet echt bij het tijdperk, waarschijnlijk is er een bijeenkomst van de plaatselijke Mercedes oldtimer club



op bovenstaande foto zie je ook de afrit richting het stationsgebouw



Nu zitten ook de bovenverbindingen er bijna allemaal in.







Al met al niet ontevreden over het resultaat. Nu verder afwerken en in de kleur zetten.
Wordt vervolgd.

Henk






Bouwen is beter (leuker) dan kopen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Project Gronarden
« Reactie #40 Gepost op: 17 november 2013, 22:22:29 »
Hmm... toch best herkenbaar. Leuk, ben benieuwd naar het eindplaatje!

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: Project Gronarden
« Reactie #41 Gepost op: 17 november 2013, 23:34:07 »
Indrukwekkend, die wisselstraat en een leuk stukje eigenbouw, die brug mag er zijn!
Ik ben benieuwd wat het eindresultaat is met een kleurtje.

groet,

Ivo vS
groet,

Ivo vS

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Project Gronarden
« Reactie #42 Gepost op: 18 november 2013, 10:54:32 »
Ik heb alvast even een klein stukje van de wisselstraat in de ballast gezet en dan ziet het er opeens een stuk anders uit!  Zie bijgaande fotos





Zeer fraaie wisselstraat  8) (y) Alleen zooooo jammer van die ( veel ) te grove ballast...

Grtzz,

Karst

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7044
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Project Gronarden
« Reactie #43 Gepost op: 18 november 2013, 11:16:18 »
Heel herkenbaar, dat viaduct.
Ik heb daar regelmatig staan liften, zoals zovelen indertijd (tot aan de invoering van de Ov-studentenkaart). Kan een leuk detail zijn: lifters met bordjes ;)
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

RMA

  • Offline Offline
  • Berichten: 77
    • Polderbaan
Re: Project Gronarden
« Reactie #44 Gepost op: 18 november 2013, 12:22:07 »
Henk
Indrukwekkend project en wat een tempo van bouwen!
Blijf dit zeker volgen.
Grt
Roy