Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:39:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Servé
Vandaag om 15:33:28
roco br24 door bellejt
Vandaag om 15:32:15
Raadplaatje door Jelmer
Vandaag om 15:27:24
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
Vandaag om 15:22:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 14:52:31
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Jint Nijman
Vandaag om 14:08:17
Mijnbouw Indonesië door Eelco Storm
Vandaag om 12:31:12
Koppelingsmechanisme klemt? door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:30:30
Digitale kraan Roco 46801 door Herb73
Vandaag om 11:30:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 11:04:37
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:56:45
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:54:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:35:09
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
Vandaag om 10:25:45
Au bord de la Cèze door Wim Vink
Vandaag om 10:10:40
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 08:50:08
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 07:40:28
Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 02:31:41
Haandrecht materieel door orientexpress
08 September 2025, 22:15:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
08 September 2025, 22:03:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
08 September 2025, 22:00:26
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
08 September 2025, 21:17:54
Veevervoer ss/ ns door klusser
08 September 2025, 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
08 September 2025, 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
08 September 2025, 19:55:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
08 September 2025, 18:14:16
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 17:25:36
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
08 September 2025, 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
08 September 2025, 14:19:22

Auteur Topic: Project Gronarden  (gelezen 35870 keer)

guest7823

• Gast
Re: Project Gronarden
« Reactie #75 Gepost op: 04 March 2014, 20:46:19 »

Daar moet ik ooit het lef voor hebben om in N te gaan doen. Met daarbij de uitdaging om het dus niet met hinged-blades te doen  :P

Het is doenbaar, maar eerst nog een beetje oefenen  :-X

Maar een Engelsman is ongeveer wel de ultieme zelfbouwuitdaging. Ik heb er eentje (1:9) zonder mal proberen te doen, maar dat lukte dus niet.

In werkelijkheid is het stukje wat jij hebt aangegeven ook nog eens een keer hoger als een normale strijkregel om de zijkant van het wiel eerder te kunnen pakken als met een standaard strijkrail (die dus op dezelfde hoogte eindigt als de rail). Ook 1:1 is dit een redelijk kritisch stukje spoor

henk-de-boer

• Offline Offline
« Reactie #76 Gepost op: 04 March 2014, 21:06:09 »
Paul,

Ook ik dacht eerst (in H0) dat het wel zou lukken om een Engelsman te maken zonder mal, maar dat wil echt niet! Zeker niet als je er meerdere moet maken. Het lukt gewoon niet om een continue kwaliteit te halen. En zelfs met mal is dat best nog moeilijk genoeg. Helemaal in N lijkt mij dat een probleem. Petje af als het je lukt.

Inderdaad is de Engelsman de ultieme uitdaging. Ik kan je dan ook verzekeren dat ik nu op dit moment weer met enige gepaste trots (vind ik zelf) zit te genieten van mijn behaalde resultaat!! (en met de complimenten aan Tim Harris van FastTracks)

Overigens zag ik in jouw verhaal dat je ook behoorlijk op gang bent. Het blijft gewoon een ultieme kick geven om dit soort dingen zelf te maken.

Bouwen blijft leuker dan kopen!

Ook ik wou eerst de Engelsman maken zonder hinged blades, maar dat heb ik snel opgegeven na een aantal mislukte experimenten. Ik krijg gewoon de wissel niet om bij mijn 1op6 wissel. Misschien dat het met een 1op9 exemplaar beter gaat, maar ook dat zie ik niet echt zitten. Ik ben erg benieuwd of het jou wel gaat lukken. Dan heb je echt het ultieme resultaat wat erg dicht bij de werkelijkheid staat.

Henk
« Laatst bewerkt op: 11 March 2014, 20:55:40 door guest7823 »
Bouwen is beter (leuker) dan kopen.

guest7823

• Gast
« Reactie #77 Gepost op: 11 March 2014, 21:18:58 »
Henk,

Bij hele Engelsmannen heb je bij zelfbouw een probleem, nl. je bouwt namelijk een driehoeksligger:

Bij mechanica leer je dat deze constructie nauwelijks vervormbaar is. Bij productie engelsmannen wordt dat veelal opgelost door de gaatjes precies ruim genoeg te nemen om e.a. toch beweegbaar te houden evt i.c.m. hinged blades. Kortom indien je bij de tongpunten soldeert zal je om e.a. vervormbaar (= omstelbaar) te krijgen MOETEN werken met hinged blades anders krijg je e.a. niet in beweging.

Hieronder wat hulp/test stukjes die ik gemaakt heb voor de test bouw van een Engelsman:

Het stukje bovenin zal je nu waarschijnlijk direct herkennen. Dit is zelfs in code 40 nauwelijks vervormbaar, laat staan in code 55 / 80 / 100.

De oplossing zit volgens mij in het volgende:

Alleen ben ik er nog niet uit hoe ik dat in N voor elkaar ga krijgen  :-[

Wat dat betreft is een halve Engelsman veel makkelijker, die kan je domweg als gewoon wissel behandelen en gewoon zonder hinged blades omleggen

Al geef ik toe dat toen ik deze foto maakte de wisselstel ligger er nog niet in zat

henk-de-boer

• Offline Offline
« Reactie #78 Gepost op: 14 March 2014, 15:57:39 »
Paul,

In mijn geval (schaal H0, wisselhoek 1:6, rails code 100) zijn er een aantal redenen waarom ik de 'scharnierende tongen' bij de Engelsman moet toepassen:

- De lengte van de tong is korter dan die van een normaal wissel, hierdoor gaat het bewegen een stuk zwaarder
- Daarnaast is denk ik de code 100 rail zwaarder (breder) en dus minder flexibel dan de code 40 die jij gebruikt?
- Ik gebruik een goedkope Conrad wisselmotor, die heeft met een normaal wissel (dus met de langere flexibele tong) al moeite met het vasthouden van de eindpositie van de wissel, bij een stugge Engelsman wordt dat een probleem vrees ik.

in mijn schaduwstation pas ik 1:4 wissels toe, dus met kortere tongen, die heb ik allemaal scharnierbaar gemaakt, anders gaan ze niet betrouwbaar om. Hetzelfde geldt voor een tweetal Y-wissels die ik op de baan heb toegepast. Ook die hebben kortere tongen en moest ik achteraf de tongen scharnierbaar maken. zie foto1

Op onderstaande foto zie je duidelijk het tonglengteverschil tussen een normaal wissel en een Engelsman, beide 1:6

Ik vind overigens het 'scharnierbaar zijn' van de Engelsman en de Y-wissel niet echt storend, dus voor mij is het niet zo'n issue,
maar uiteraard jouw theorie is interessant! Bij het eerstvolgende engelse wissel wat ik moet maken ga ik toch ook eens wat verder experimenteren.

Gr Henk

daan2353

• Offline Offline
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
« Reactie #79 Gepost op: 14 March 2014, 18:02:27 »
Je zou toch ter hoogte van het deel wat je wilt laten scharnieren een deel van de railvoet weg kunnen slijpen? Je krijgt dan een verjonging waar het buigen makkelijker gaat. Maak je die verjonging aan de kant die al tegen de andere rail aanligt, valt het ook niet op.

Kunst zit er in om de verjonging niet te klein te maken, anders knikt de rail en zal door metaalmoeheid uiteindelijk breken.. Misschien is daar al een keer mee geëxperimenteerd??

groet daan.

guest7823

• Gast
« Reactie #80 Gepost op: 14 March 2014, 18:45:31 »
Henk,

Als ik zo naar jou Y-wissel kijk zie daar ook een mooi driehoekje  ;), kortom ook daar zal je met hinged pointblades moeten werken.

Bij N heb ik bij 1:6 wissels vanaf het vaste punt meer een rechthoek dan een driehoek en dan is e.a. goed beweegbaar. Dat zou in h0 niet zoveel anders moeten zijn, dus bij gewone wissels zou je gewoon met een vaste rail moeten kunnen werken. Wat wel aan te raden is om, zoals Daan al suggereert, om ter hoogte van het scharnierpunt de voet van de rail een deel weg te vijlen. Hoef je niet moeilijk over te doen, dat doen ze namelijk in werkelijkheid ook en aan beide zijden van de rail. Wanneer ik weer eens in Hoorn door het spoor loop te dabberen zal ik er aan proberen te denken en daar een foto van maken. Volgens mij gaat er minstens 1/3 van de voet af aan iedere kant van de rail, maar het zou zomaar de helft van de voet kunnen zijn.

Bij een Engelsman gebruiken ze 1:1 ook een "brakke lasplaat" om een soort hinged point te maken. Ook daar hebben we er in Hoorn eentje van en als ik er aan denk ........... In N kom je in de klier met de raillassen indien je hinged points gebruikt. Het is doenbaar, maar met gedoe. Ik moet nog eens een keertje kijken of het gedoe met tweeomlegstangen minder gedoe is als "hinged point in te weinig ruimte. Halve engelsmannen gaan zonder problemen, daar heb je een rechthoek en die is omlegbaar  ;)

Tenslotte: overweeg eens deze te kopen met de bijbehorende zaagjes. Dan kan je in je wissels hele mooie dunne isolatie zaagsneden maken. In N zie je ze al nauwelijks, in h0 zullen ze helemaal wegvallen

Ik zit me nog steeds af te vragen of ik Fasttrack zal vragen een mal te maken voor een 1:9 Engelsman. Zij zeggen dat het niet gaat omdat volgens hun bij 1:9 engelsmannen de wielen tussen de diverse openingen wegzakken. Ik heb de indruk dat ze dit verhaal uit het Amerikaanse grootbedrijf hebben overgenomen. In Nederland gebruiken we gewoon 1:9 engelsmannen en die werken perfect. In N met code 40 is het probleem van tussen de gaten vallen minimaal omdat je bij code 40 toch al bijna op de flenzen rijdt. Een heel engels wissel is vooralsnog nog even een brug te ver, maar de mal is ook te gebruiken voor een halve Engelsman en die is goed te doen in N.

henk-de-boer

• Offline Offline
« Reactie #81 Gepost op: 14 March 2014, 20:59:31 »
Paul en Daan dank voor de ideeën. Het verjongen van de railvoet is misschien inderdaad een mogelijkheid. Zoals ik al eerder zei: bij de eerstvolgende Engelsman zal ik verder experimenteren.

Overigens misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest: Al mijn normale 1:6 wissels hebben GEEN scharnierende tongen. Hier heb ik het vaste tongen principe toegepast. Alleen bij de 1:4, de Y-wissels en de Engelse heb ik de tongen scharnierend.

Gr Henk

guest7823

• Gast
« Reactie #82 Gepost op: 14 April 2014, 17:01:41 »

Zoals belooft: hierbij nog even de detailfoto's van een Engelsman:

En voor alle duidelijkheid: Ik heb dit gedaan bij de SHM en ben daar bevoegd spoorbetreder. DOE DIT NIET op het normale spoorwegnet!!

De strijkregel in de kruising

Duidelijk is te zien dat deze strijkrail aanzienlijk boven de railkop uitsteekt. Een standaard (wissel)strijikregel ligt gelijk met de raikop. Door het verhogen van de strijkregel komt het aangrijppunt van de strijkregel naar voren (pakt de binnenkant flens eerder)

De wisseltongen. De tongen zijn "per wisselkant" verbonden met een koppelstang. Het is niet helemaal makkelijk zichtbaar, maar de linker tongenset zit gekoppeld via het midden van de rechter tongenset

Datgene wat ik gemakshalve maar definieer als een "brakke lasplaat". De bevestiging van de tongwortel zit in een lasplaat met ruimte. Hier dus links in het midden. Op een dergelijke korte afstand als bij een Engelsman is de rails te stijf om over die korte lengte te kunnen buigen. Vandaar dat men in het groortbedrijf ook met een "hinged point" werkt. Echter met dien verstande dat het hier enkel om draaispeling gaat. De lengte speling wordt in het stelmechanisme opgelost.

Ik realiseer me nu dat ik ook nog even een foto zou maken van de verjonging van de tong bij een normaal wissel. Doen we bij het volgende SHM bezoek.

henk-de-boer

• Offline Offline
« Reactie #83 Gepost op: 18 April 2014, 22:31:21 »
Paul, bedankt voor de duidelijke foto's. In de praktijk is de strijkregel bij de Engelsman dus nog veel langer dan in mijn aangepaste versie.

Ik ben inmiddels weer volop bezig met de wisselbouw. Ik ga dit allemaal meenemen bij de nieuwe wissels.

Henk

henk-de-boer

• Offline Offline
« Reactie #84 Gepost op: 20 April 2014, 19:56:11 »
Weer even een bouwbericht: de afgelopen weken ben ik gestart met het maken van de tussenlaag: hierop komt een nevenstation (Wolverveen) en een goederenemplacement.

Op mijn werk hadden we een partijtje aluminium U-profielen overgehouden die ik mooi kon gebruiken. Hiervan heb ik dragers gemaakt, waartussen weer een aantal houten latjes worden geklemd.

Vervolgens komen hier twee lagen MDF 4mm overheen

Dit wordt de aansluiting op de rechter klimspiraal (naar schaduwstation en bovenste nivo)

En dit zijn de aansluitingen op de linker klimspiraal (twee stuks)

Hier alvast even een paar layouts van het sporenplan, eerst een kruiswissel in combinatie met twee engelse wissels die de ingang gaan vormen van Wolverveen

en aansluitend daarop de wisselstraat naar een aantal opstelsporen

Het ingangs kruiswissel is al klaar (Paasklusje)

Paul, ik heb de langere strijkregel toegepast (nogmaals bedankt voor de foto's), maar ik heb nog steeds de railverbinders gebruikt voor het scharnieren van de tongen.
Heb een aantal experimenten gedaan met vaste tongen, maar krijg dat niet goed voor elkaar. De lengte van de tong is gewoonweg te kort.

Tot zover dit berichtje, ik ga nu eerst een stuk of 10 normale wissels maken voor de diverse wisselstraten

Henk

guest7823

• Gast
« Reactie #85 Gepost op: 20 April 2014, 20:51:54 »
Henk,

In het kruis horen ook contrarail. in het groot bedrijf zitten die daar ook.

Verder (dat is dus Kniesoor die spreekt) probeer iets zuiniger te solderen. Ik weet niet of je harskernsoldeer met lood gebruikt, maar zo niet zou ik dat overwegen. Soldeer met enkel tin loopt domweg niet mooi. Wat ik nog wel eens doe is de solderingen achteraf even met desoldeerdraad nalopen. Daarmee laat ik dan enkel de soldeer tussen railvoet en dwarsligger zitten. De soldeer die tegen de rail zit haal ik weg.

Ik weet niet of je in het verleden electronica gesoldeerd hebt, zo ja....... leer het af  ;) Bij electronica is het aan te raden om nadat de soldeer gelopen heeft wat soldeer toe te voegen. Bij railsolderen moet je dat achterwege laten. Soldeervet gebruiken, soldeerstift in de nek van dwarsligger en rail zetten en zodra het vet is verdwenen aantikken met soldeer. Zodra soldeer vloeit: stoppen. D'r zit dan echt genoeg.

Het plaatje hier is code 40, maar ik heb hierbij dus e.a. wel even nagelopen met desoldeerdraad. Inmiddels kan ik het redelijk goed in een keer. Wel was het weer even omschakelen toen ik de Booster print van HansQ in elkaar moest plakken  :-[

Voor de rest: niets dan bewondering  (y)

opa-bullcat

• De maat doet er wel degelijk toe.
  • Offline Offline
« Reactie #86 Gepost op: 20 April 2014, 21:42:24 »
Paul Henk, vol bewondering naar je baan,je wisselbouw en de ruimte gekeken, wat is de oppervlakte van de baan nu ? x ? mtr, dat balasten is trouwens ook mooi gedaan zo met die mica potjes weer een onthoud punt voor mijn latere ontwerp.

Vooral doorgaan ik volg je wel :)
« Laatst bewerkt op: 22 April 2014, 22:09:36 door opa-bullcat »
Hans is op 12 april 2017 overleden.

Vriendelijke groet,

Hans

KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 8 webcams op 1 pagina. :D

henk-de-boer

• Offline Offline
« Reactie #87 Gepost op: 20 April 2014, 21:55:32 »
Paul,

Volgens de tekening van Fastracks horen er contrarails parallel te lopen aan alle rails in het kruising gedeelte.

Dat vond ik overdreven en heb ik ook niet gezien in Nederland en Duitsland. Toen ik mijn eerste kruising maakte heb ik dat dan ook weggelaten, en die kruisingen doen het prima! Maar volgens jou heb ik dus nu wat teveel gesaneerd! Nogmaals ik heb al 4 van deze kruisingen in de baan zitten en functioneren perfect.

Wat het solderen betreft: ja, ik ben een electronica soldeerder en ja ik gebruik ouderwetse soldeertin met lood en harskern. Ik heb geleerd om niet te weinig soldeertin te gebruiken, soms misschien een beetje teveel, maar het moet wel vast zitten. De wet van Murphy leert dat altijd op de slechtst bereikbare plaatsen de problemen ontstaan. Het is erg vervelend om achteraf in de baan nog allerlei solderingen te moeten herstellen. Dus ben ik liever niet te zuinig.
Mijn ervaring is wel dat het overdreven soldeerwerk na het schilderen nauwelijks meer opvalt.

Henk

henk-de-boer

• Offline Offline
« Reactie #88 Gepost op: 20 April 2014, 22:08:34 »
Paul vol bewondering naar je baan,je wisselbouw en de ruimte gekeken, wat is de oppervlakte van de baan nu ? x ? mtr, dat balasten is trouwens ook mooi gedaan zo met die mica potjes weer een onthoud punt voor mijn latere ontwerp.

Vooral doorgaan ik volg je wel :)

Hans, goedenavond. Je bewondering voor Paul kun je beter op zijn eigen topic uitspreken! Waarschijnlijk is die bewondering voor mij (Henk de Boer) bedoeld?! In dat geval: vriendelijk dank.

Mijn baan heeft een oppervlak van 6x7 mtr. Als alles gereed is een totale rail lengte van 300mtr. Helemaal aan het begin van mijn topic is het railplan te vinden.

Het goede idee van het ballasten komt van een van onze collega forum leden.

Henk

guest7823

• Gast
« Reactie #89 Gepost op: 20 April 2014, 22:33:13 »
Henk,

Dat wisselkruis van FastTrack is mogelijk de Amerikaanse oplossing. Echter je hebt in het grootbedrijf wel degelijk bij een kruising contrarails nodig. Zal wel even kijken of ik ergens foto's kan vinden van de NL variant

Solderingen: tja ik heb jaren printen geplakt en ben daarbij ook van aanvullen tot de max geworden. Bij rail doe ik het echter zeer zuinigjes aan en ik heb nog nooit gedoe gehad (al heb ik nog niet het aantal wissels gedaan wat jij inmiddels gedaan hebt.) Ik weet dat je het na het schilderen bijna niet ziet, maar met zuinig solderen ziet het er echt strakker uit

Simpel gezegd: je oppervlakte is vele malen groter als bij electronica, dus losgaan zal niet gebeuren. Ik zou zeggen probeer een of twee wissels. Ik moest ook even wennen, maar het is zonder meer doenbaar en leidt tot een mooier resultaat