Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 19:06:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 18:53:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:52:43
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 18:51:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 18:50:58
TAMS PZS-2.2 door bask185
Vandaag om 18:49:53
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
Vandaag om 18:48:57
mDDM, waarom 3 draaistellen? door spoorijzer
Vandaag om 18:46:14
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 18:42:48
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door hervé
Vandaag om 18:28:25
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
Vandaag om 18:23:36
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 17:59:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:45:25
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door ArjanB
Vandaag om 17:22:10
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door Biesje
Vandaag om 16:55:39
Bf Kibronn door Jelmer
Vandaag om 16:51:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:58:10
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 15:23:17
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 15:08:20
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 15:05:38
Schroefkoppeling voor H0. door Bahn-AG
Vandaag om 14:58:20
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 14:31:18
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Bahn-AG
Vandaag om 14:26:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:24:31
Roco modellen op aliexpress door Dirk
Vandaag om 14:18:55
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Gerrit H
Vandaag om 13:43:32
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 13:29:20
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:53:02
PB Models, ICR-rijtuigen door saskia
Vandaag om 11:13:09
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Karben
Vandaag om 10:58:54
  

Auteur Topic: Project Gronarden  (gelezen 36382 keer)

guest7823

  • Gast
Re: Project Gronarden
« Reactie #90 Gepost op: 20 April 2014, 22:35:32 »
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kruiswissel


bron Wikipedia

Niet goed te zien, maar d'r zitten dus ook contrarail. Deze variant lijkt gegoten puntstukken te hebben met aangegoten contrarail

PS wel kan je mooi de verjonging van de wisseltongen zien op het scharnierpunt  ;)
« Laatst bewerkt op: 20 April 2014, 22:38:34 door guest7823 »

henk-de-boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Project Gronarden
« Reactie #91 Gepost op: 22 April 2014, 22:03:35 »
Paul, inderdaad. Ik had deze foto ook al eerder bekeken, maar toen waren de geleiderails bij de kruising me niet opgevallen. Maar na uitvergroting en inzoomen op de kruising wordt het inderdaad zichtbaar.

Inmiddels heb ik de geleiderails ook aangebracht op mijn kruiswissel.
Nu even geen tijd om een foto te uploaden. Komt wel een volgende keer.

Henk
Bouwen is beter (leuker) dan kopen.

henk-de-boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Project Gronarden
« Reactie #92 Gepost op: 18 May 2014, 19:07:10 »
De afgelopen weken niet zoveel tijd gehad om verder te bouwen. Een mens heeft soms ook andere verplichtingen.
Tussen de bedrijven door wel het definitieve sporenplan gemaakt voor de tussenlaag. met name de wisselstraat aan de linkerkant van het station heeft behoorlijk wat puzzelwerk gevergd. De beide perron en inhaalsporen moeten uit beide richtingen bereikbaar zijn, daarnaast moet er verkeer mogelijk zijn tussen het goederenemplacement en de 4 opstelsporen aan de onderzijde van het station.

Uiteindelijk is dit eruit komen rollen.



Nu weet ik tenminste weer welke wissels ik moet gaan bouwen. De eerste Engelsman van de zes benodigde stuks is inmiddels weer klaar. We gaan dus vol goede moed verder.

Henk
Bouwen is beter (leuker) dan kopen.

henk-de-boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Project Gronarden
« Reactie #93 Gepost op: 02 March 2015, 13:35:28 »
Goedemiddag spoorgenoten,

Het is al weer een hele tijd geleden dat ik iets van mij heb laten horen, door allerlei omstandigheden is er bitter weinig gebouwd vorig jaar, het ontbrak mij simpelweg aan tijd.

Mijn planning was om eind 2014 het tussennivo klaar te hebben, maar dat is bij lange na niet gelukt.

Wel zijn er wat kleine dingen aangepast: het eerste sein is gebouwd, evenals de bijbehorende decoder. Verder heb ik het een en ander aangeschaft aan rijdend materiaal en heb ik wat verlichting hier en daar ingebouwd.

Maar ik heb wel redelijk wat kilometertjes gereden op de baan en daar een paar filmpjes van gemaakt.

De VT11.5 hoort eigenlijk niet in mijn tijdperk thuis, maar ik kon het niet laten! Ik zal hem zo nu en dan inzetten als museumtrein.

<a href="https://www.youtube.com/v/zfwJfpS1kFQ" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/zfwJfpS1kFQ</a>

<a href="https://www.youtube.com/v/67tonOBPB4M" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/67tonOBPB4M</a>


Binnenkort hoop ik weer wat meer tijd te krijgen, dan gaan we verder bouwen.

Henk
Bouwen is beter (leuker) dan kopen.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4462
Re: Project Gronarden
« Reactie #94 Gepost op: 02 March 2015, 13:42:01 »
Hoi Henk!


Wat een indrukwekkende wisselstraten!
Ziet er goed uit.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Project Gronarden
« Reactie #95 Gepost op: 02 March 2015, 16:18:08 »
Wat een ontzaglijk grote baan! De wissels en kruisingen zien er geweldig uit.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

henk-de-boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Project Gronarden
« Reactie #96 Gepost op: 02 March 2015, 18:32:09 »
Dave, Ruud,

Bedankt voor de complimenten.

Het wordt inderdaad een grote baan, als alles klaar is ca 300mtr spoor, 28 engelse wissels en 115 gewone wissels.
De wissels en kruisingen die in het zicht zitten zijn allemaal gemaakt met de mallen van Fasttracks  (zie ergens eerder in mijn draadje beschreven) wisselhoek 1 op 6.
De wissels in de schaduwstations zijn uit de hand gemaakt wisselhoek 1 op 4.
Ik probeer alles zoveel mogelijk zelf te bouwen, dat betekent ook de electronica (wisseldecoders, bezetmelders, functiedecoders, keerlusmodules enz) alles zelfbouw.

Het moge duidelijk zijn dat dit een echt meerjarenproject is.

Henk
Bouwen is beter (leuker) dan kopen.

Henk spur 0

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
Re: Project Gronarden
« Reactie #97 Gepost op: 02 March 2015, 19:12:01 »
Hallo Henk,

Ik heb net het hele draadje ff terug gelezen, wat een gigantisch groot en gaaf project (y)

Als ex-Groninger blijft ik dit uiteraard volgen.

Grtz, Henk
Iedereen bouwt naar eigen kunnen en vermogen.

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Project Gronarden
« Reactie #98 Gepost op: 02 March 2015, 19:25:56 »
Ik sluit mij daar graag bij aan.

Zeer fraai!

Een echte spoorbouwer  ;)

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: Project Gronarden
« Reactie #99 Gepost op: 02 March 2015, 23:06:22 »
Afgestofte draadjes zijn zo fijn. Veel bouwplezier in het Westerkwartier gewenst!

Groet, Sicco Jan

henk-de-boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Project Gronarden
« Reactie #100 Gepost op: 29 June 2015, 22:54:38 »
Even een klein voortgangsbericht:

Er wordt nog steeds gebouwd in Gronarden, al gaat het de opdrachtgever veel te langzaam! Deadlines worden nooit gehaald, planningen worden voortdurend bijgesteld, deelontwerpen worden vaak gewijzigd. Maar ondanks al deze tegenslagen vordert het project gestaag.
Zie bijgaand fotoverslag



dit is de aansluiting van klimspiraal 3 naar nevenstation 'Wolverveen'



de kruiswissel is geplaatst



hier de opsplitsing naar de sporen: 2 perronsporen, 2 inhaalsporen en 4 opstelsporen



hier een overzicht van de nieuw aangelegde sporen. duidelijk ook te zien de ongelijkvloerse kruising met de aansluitsporen naar hoofdstation 'Gronarden'





dit is het deel wat nog in aanleg is. de wissels zijn allemaal gemaakt. nu wachten tot de aannemer weer tijd heeft om verder te gaan. (benieuwd wat voor smoesjes hij nu weer heeft bij de ongetwijfeld weer optredende vertragingen!)

groeten en tot de volgende keer

Henk de Boer

Bouwen is beter (leuker) dan kopen.

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1922
    • Flickr pagina
Re: Project Gronarden
« Reactie #101 Gepost op: 30 June 2015, 15:43:24 »
Mooi project! Hopelijk gaat de aannemer wat sneller werken! Misschien wat meer dreigen met claims! :)  (y)

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
  • Really old handsome bastard
Re: Project Gronarden
« Reactie #102 Gepost op: 30 June 2015, 17:04:56 »
't Is een forse onderneming zie ik. In dit tempo kun je er nog jaren aan bouwen plezier aan beleven.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

henk-de-boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Project Gronarden
« Reactie #103 Gepost op: 30 June 2015, 20:20:14 »
Hijlco,

Ik hoop er inderdaad nog vele jaren mee bezig te zijn. Eigenlijk mag het nooit af zijn. Dus die claims richting aannemer..... voorlopig nog maar even niet.

Henk
Bouwen is beter (leuker) dan kopen.

ReneH0

  • Gast
Re: Project Gronarden
« Reactie #104 Gepost op: 01 July 2015, 10:05:18 »
 :o :o wow wat een geweldige gave wisselstraten zeg  (y) (y) (y)

En ook nog allemaal zelfbouw, waanzinnig.
Als jij je bouwsnelheid langzaam noemt, jeetje hoe langzaam bouw ik dan wel niet  :'(

Dikke dikke pluim, waanzinnig mooi project.  (y) (y) (y) (y) (y)