Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:09:19
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 03:41:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 03:08:03
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 00:58:55
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11

Auteur Topic: Project Gronarden  (gelezen 35277 keer)

Luit

• Offline Offline
Re: Project Gronarden
« Reactie #60 Gepost op: 20 November 2013, 20:33:03 »
Heeft de "Drachster Tram" toch wat virus verspreid. ;D

henk-de-boer

• Offline Offline
« Reactie #61 Gepost op: 20 December 2013, 15:09:47 »
De afgelopen weken even bezig geweest met wat anders. Een kerstbaantje voor in de woonkamer. Vorig jaar had ik al iets in elkaar geflanst, dit jaar iets meer aandacht aan besteed.
Het is een simpel ovaaltje in een winterlandschapje.

Het stationsgebouw hebben we ooit op een kerstmarkt gekocht. Alleen is dat lang niet op schaal (ik schat 1 op 30) maar het past er voor de sfeer mooi bij.

Het bergje komt uit een spuitbus Pur, de boompjes zijn gekocht.
De hegjes zijn van schuurspons gemaakt.

De AKI is volledig eigenbouw. Past niet in het On-Nederlandse landschap maar dat mag de pret niet drukken. Het knipperen van de ledjes wordt geregeld door een microprocessor in comb met een bezetmelder. De microprocessor zorgt er ook voor dat de trein stopt bij het station en weer gaat rijden met een programmeerbare stoptijd.

Aan het einde van de straat is een kerstmarkt.
Dat trekt 's-avonds natuurlijk het nodige publiek

De glühwein vindt gretig aftrek.

Tot zover dit verslagje. Ik wens alle lezers prettige kerstdagen en een goed en gezond 2014.

Bouwen is beter (leuker) dan kopen.

henk-de-boer

• Offline Offline
« Reactie #62 Gepost op: 28 December 2013, 21:38:56 »
Deze week (kerstvakantie) kon ik me weer volledig storten op mijn project. Ik heb het ballasten weer opgepakt.
Na diverse suggesties van een aantal forumleden heb ik besloten om te gaan voor het Mica decoratie zand. Een aantal kleurtjes door elkaar gemixed. Met behulp van een spuitbus hier en daar de kleur nog wat verder aangepast (groentinten). Zie de fotos voor het resultaat.

De rails zijn eerst 'geweatherd' met Roestbruin RAL 8011 mat. Hier heb ik een paar spuitbussen voor laten aanmaken,

Doorkijkje onder het viaduct door. Zo kom je vanuit het schaduwstation op het hoofdstation uit.

Alle forumleden die mij tips hebben gegeven voor het ballasten: Hartelijk dank. Het ziet er nu een stuk beter uit dan met de ballast die ik oorspronkelijk gebruikte.

Het station is nog niet eens opgeleverd, maar de eerste grafitti is al op de viaductwand verschenen!!

Tot zover dit (foto)verslagje, volgende keer weer meer.

Groeten,

Henk

Edje1100

• Offline Offline
« Reactie #63 Gepost op: 29 December 2013, 13:13:22 »
Erg mooi gedaan (y)

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #64 Gepost op: 29 December 2013, 15:06:15 »
Erg fraai tot zover  (y)
Fijn dat dat ballast spul je blij maakt,dat doet het hier eigenlijk ook wel(op wat kleur aanpassen na is t perfect op schaal in elk geval)  ;D
Ben benieuwd naar t vervolg  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #65 Gepost op: 29 December 2013, 18:42:07 »
blijft allemaal mooi uit zien! Je wordt bijna jaloers op de beschikbare ruimte. Maar ook op de mooie zelfbouw wisselstraten. Erg mooi!  (y)
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #66 Gepost op: 29 December 2013, 19:17:03 »
Sohee. Pittig baantje. (y)

Gr. Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Esufreak

• Offline Offline
  • Als er maar ESU op staat
« Reactie #67 Gepost op: 30 December 2013, 10:17:39 »
Hoi Henk,

Heel erg mooi gemaakt.

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #68 Gepost op: 04 January 2014, 16:17:33 »
Citaat van: henk-de-boer
Alle forumleden die mij tips hebben gegeven voor het ballasten: Hartelijk dank. Het ziet er nu een stuk beter uit dan met de ballast die ik oorspronkelijk gebruikte.

Graag gedaan ;)

Wat je nu laat zien, doet recht aan je fraaie wisselstraten ! (y) (y)

1 tipje nog :P de ruimte tussen de sporen zou je met nog fijner zand kunnen opvullen ( kan nog best ) en dan een ietwat 'aanstampen'. Kijk maar eens op foto's van oude emplacementen ;)

Grtzz,

Karst

Daafs128

• Offline Offline
« Reactie #69 Gepost op: 04 January 2014, 17:34:52 »
Mooi zeg welke schaal is het?

Groetjes David

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #70 Gepost op: 04 January 2014, 21:49:03 »
Met een klein beetje speurwerk: zie berichtje #8...

;)

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #71 Gepost op: 05 January 2014, 11:06:42 »
Je kan voor dat nog fijnere spul miss wel houtskool langs schuurpapier halen en op kleur brengen en dat dan aanbrengen.
Heb dat hier voor proef ook op een stukje gedaan en op foto gemikt en in m'n draadje gezet.
Resultaat is echte platte en aangetrapte prut,die hier dan zwart is ipv wat jij nodig hebt qua kleur,maar het is maar een idee  ::)
(bedenk me net dat het misschien met stoepkrijt ook wel lukt en dat is misschien wel op kleur te vinden,ben je van het kleur verhaal gelijk af  ;D )
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

guest7823

• Gast
« Reactie #72 Gepost op: 09 January 2014, 21:55:04 »
Je hebt in ieder geval gebracht tot de Feestboek pagina van FastTrack  (y)

henk-de-boer

• Offline Offline
« Reactie #73 Gepost op: 11 January 2014, 14:50:19 »
Iedereen hartelijk dank voor de reacties. Sorry voor mijn late reactie, maar ik had de afgelopen week even wat andere prioriteiten: er bestaat ook nog zoiets als werken... zou je bijna vergeten na al die feest- en vrije dagen.

Karst en Floris, bedankt voor de tip. Ik vond ook al dat er nog iets ontbrak. Ik ga even met een proefstukje experimenteren.

David, het is schaal H0

Paul, inderdaad Facebook. Ik had even een klein berichtje met wat fotos naar Fast Tracks gestuurd. Daar werd erg enthousiast op gereageerd met verzoek om de fotos te mogen plaatsen op hun Facebook pagina.
Ik heb zelf niks met Facebook, maar op deze manier is het toch wel leuk, misschien moet ik er ook ooit aan gaan geloven en me aansluiten bij de Facebook Community.

https://www.facebook.com/FastTracksHobbyworks

Gr Henk

henk-de-boer

• Offline Offline
« Reactie #74 Gepost op: 04 March 2014, 19:55:24 »
Goedenavond mede spoorgenoten,

Het is al weer een tijdje terug dat ik een berichtje heb geschreven (ik krijg nu ook een waarschuwingstekst in beeld dat het al meer dan 30 dagen geleden is dat iemand iets met dit topic gedaan heeft, maar daar trek ik mij natuurlijk niks van aan) dus het wordt hoog tijd voor een kleine update.

Afgelopen periode erg druk geweest met 'gewoon werken' en een paar dagen genoten op de lange latten in een witte Franse omgeving, maar toch ook tussen de bedrijven door nog wat tijd aan Gronarden besteed.

De volgende fase in het project wordt het maken van de tussenlaag, en dat betekent min of meer het afdekken van het schaduwstation en ook het minder goed bereikbaar worden van een aantal trajecten op het bovenste level.
Daarom heb ik heel veel testrondjes gedraaid met allerlei verschillend materieel en liep daarbij tegen een (in eerste instantie) erg hardnekkig probleem aan. Een aantal locs (met name de Roco locs) ontspoorden regelmatig op de Engelse wissels, waarvan ik er momenteel 16 stuks in bedrijf heb.
De Piko locs en de paar Fleischmann locs hadden er veel minder last van, maar waren toch ook niet 100% betrouwbaar op deze wissels. Het frapante is dat alle wagons en treinstellen er geen last van hadden, die liepen er allemaal perfect doorheen, maar sommige locs ontspoorden werkelijk iedere keer. Eigenlijk is het geen ontsporen, maar gaat de loc de verkeerde richting op: als de wissel op 'rechtdoor'staat, gaat de loc de 'afbuigende' richting op.
Dit is uiteraard geen betrouwbare basis om verder te gaan met het project, eerst moest dit worden opgelost. Van alles geprobeerd, wielafstand veranderd sommige delen van de wissels vervangen, nog weer nagemeten of alles volgens tekening (die FastTracks er keurig bijlevert) gemaakt is, maar dit alles mocht niet baten, het probleem bleef bestaan.

Na een tijdje werd ik er helemaal gek van en heb de boel even aan de kant gegooid, je ziet op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer. Totdat ik vorige week een helder moment kreeg. De boosdoener bleek het stukje geleiderail te zijn wat midden in de kruising zit, op onderstaande bouwtekening met een rode pijl aangegeven.

In de bouwbeschrijving wordt daar niet veel aandacht aan besteed, sterker nog het wordt helemaal niet genoemd. Dus je zou eigenlijk denken: het is overbodig. Bij mijn eerste wissel had ik dat dan ook weggelaten, maar ik kwam er heel snel achter dat dat beslist niet ging. Dus heb ik zo goed en zo kwaad als het ging de maatvoering van de tekening gehaald en dit stukje er tussen 'geprutst' Prutsen is inderdaad het goede woord want het is een heel gepriegel om dat goed er in te krijgen. Zoals je in de tekening kunt zien is de lengte de hart op hart maat van drie dwarsliggers. Zo heb ik al mijn Engelse wissels gemaakt en getest met een los wagonnetje en dat ging prima. zie onderstaande foto

Ook de testritten (hoofdzakelijk met de Piko locs) gingen goed, dus geen enkele zorg. Een paar maand terug heb ik ook al eens een filmpje geupload, waarbij je geen enkel probleem ziet in de wisselstraat naar het station toe.
Totdat ik dus intensiever ging testen met met name de andere locs en toen ging het voortdurend mis.

Uiteindelijk ben ik tot de (waarschijnlijke) conclusie gekomen dat de aangedreven wielen van de locs bij het passeren van de kruising een ietwat wringen en teveel ruimte hebben waardoor het ze lukt om in de opening te kruipen tussen de geleide rail en de aanslagrail. Ik moet ze dus langer geleiden tot voorbij het begin van de aanslagrail. In afwijking van de tekening heb ik dus die geleidestukjes langer gemaakt zodat ze dus de aanslagrail voorbijsteken. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want er is niet veel ruimte, maar met wat vijl en slijpwerk is het toch gelukt.
Op de volgende foto duidelijk te zien.

en.... Eureka!!! dit is inderdaad de oplossing!! Nu rijdt alles er voortreffelijk en soepel doorheen. Inmiddels zijn alle 16 wissels aangepast en kan ik dus met een gerust hart verder bouwen!!

Het was overigens niet alleen 'kommer en kwel' de afgelopen weken: ook heb ik me nog bezig gehouden met het afbouwen van mijn Emma viaduct. Er is asfalt aangelegd en de belijning is aangebracht, zie onderstaand resultaat.

Dat was het weer even voor deze keer, we gaan vol goede moed verder!!