Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Zoekfunctie ? door nighttrain1
Vandaag om 14:34:20
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
  

Auteur Topic: Project Gronarden  (gelezen 33893 keer)

henk-de-boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re:Project Gronarden
« Reactie #15 Gepost op: 31 mei 2013, 20:27:58 »
Oops, daar val ik even door de mand als import Groninger!! Dan bedoel ik waarschijnlijk het Emma viaduct ipv Hereweg.

In ieder geval er komt een viaduct en om in de 'naam mix stijl' te blijven noem ik het dan maar het Hema viaduct.

Iedereen alvast bedankt voor de verschillende naam suggesties, waarop ik voort kan borduren.

Gr  Henk
Bouwen is beter (leuker) dan kopen.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Project Gronarden
« Reactie #16 Gepost op: 31 mei 2013, 22:21:58 »
Erg indrukwekkend,meer kan ik er even niet van maken  :o

noem ik het dan maar het Hema viaduct.

Met stand voor de rookworst  ;D  ;)
Dat zou wel de "kers" zijn"  :P
Ben benieuwd naar t vervolg  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

henk-de-boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Project Gronarden
« Reactie #17 Gepost op: 30 juni 2013, 23:12:35 »
Hierbij een fotoverslagje van een avondje wisselbouw.

Allereerst de mallen



De grote aluminium plaat is een inlegmal voor een komplete wissel links en rechts, maar je kunt er ook een kruising of een zog kruiswissel mee maken.  Het kleine zwarte ding op de voorgrond is een zog 'vijl mal' waarmee je alle benodigde railstukken op maat kunt vijlen. Beide hulpmiddelen zijn geleverd door Fasttracks.

Vervolgens leggen we de bielzen erin.



Bielzen worden gemaakt van strookjes printplaat.

Nu zijn de rails aan de beurt. Allereerst maak ik uitsparingen in de aanslagrails waar later de wisseltongen in komen.



Hiervoor gebruik ik een zelfgemaakt malletje.



En vijlen maar!

Dan de rails in de mal leggen.



Beetje soldeervet erop



en solderen...



nu zitten beide aanslagrails op hun plek



Dan gaan we verder met het maken van de tongen



Hier gebruik ik de Fasttracks vijlmal voor.
Stuk rail er in steken en hij steekt vanzelf onder de juiste hoek uit de mal.



vervolgens simpel de bovenkant vlak vijlen met de mal

Nu zit de eerste tong op zn plek



en hetzelfde kunstje doen we ook voor de tweede



beide tongen zijn vastgesoldeerd

vervolgens pakken we weer de vijlmal om de beide railstukken voor het puntstuk te maken.



zelfde principe als bij de tongen, alleen is de hoek hier anders.



Het puntstuk is geplaatst. Voordat we hem vastsolderen eerst de maatvoering controleren met de NMRA mal.
(sorry voor de slechte kwaliteit van de foto)



Nu is hij bijna klaar. Hier zijn ook de strijkregels al gemonteerd, alleen de stelbiels ontbreekt nog.



Die zit er nu ook onder.



Klaar om te testen.
Daarna nog isoleren.

Als ik een beetje op gang kom dan bouw ik er 3 a 4 op een avond.
Ik heb er inmiddels 80 in gebruik (inclusief de Engelse wissels, die wel wat complexer zijn)

Verdere info en prachtige instructie filmpjes:  www.handlaidtrack.com

Groeten,

Henk de Boer
Bouwen is beter (leuker) dan kopen.

MTV

  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re: Project Gronarden
« Reactie #18 Gepost op: 01 juli 2013, 09:17:38 »
Wauw :o :o (y) (y) (y) (y)

Mvg,

Matthijs
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Project Gronarden
« Reactie #19 Gepost op: 01 juli 2013, 10:06:44 »
Mooi stukje metaalbewerking Henk.  (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Project Gronarden
« Reactie #20 Gepost op: 01 juli 2013, 14:51:04 »
Mooie "Hoe bouw ik een Wissel" handleiding  (y)

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

henk-de-boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Project Gronarden
« Reactie #21 Gepost op: 08 september 2013, 21:49:49 »
Weer even een bouwberichtje.
Alle rails voor het kopstation liggen op z'n plek!! Dat was een behoorlijke klus, maar het geeft resultaat. Het begint nu toch echt op een behoorlijk station te lijken, en dat was de bedoeling.

zie bijgaande plaatjes.



ik heb het stationsgebouw er even voor de show bijgezet.










Bouwen is beter (leuker) dan kopen.

henk-de-boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Project Gronarden
« Reactie #22 Gepost op: 08 september 2013, 21:52:51 »
De volgende stap is nu het aansluiten van de rails en de wissels, maar dan moet ik eerst nog een bezetmeldmodule en een wisseldecoder bouwen.
Hier hoop ik over ca 2 week een verslagje van te geven.

Bouwen is beter (leuker) dan kopen.

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Project Gronarden
« Reactie #23 Gepost op: 09 september 2013, 11:36:56 »
Dag Henk,

Dit is een heel strak plan met een strakke uitvoering zie ik.  (y)
En ook mooie workshops met duidelijke uitleg, ik denk dat veel mensen daar ook wat aan hebben.

Ik ben zelf ook Fries en woon al 37 jaar in Groningen. Hiervan 24 jaar in het Westerkwartier en de laatste 13 jaar in stad. Grunn zeggen we zelf hier. Maar een oude spelling van Groningen was Groeningen. Gronarden vind ik ook niet zo mooi bekken. Is Groenarden wellicht iets?
Leeuwingen had ook nog gekund, maar ik merk dat je vooral focust op Groningen en minder op Leeuwarden.

Het station dat je uitgekozen hebt (Neustad an der Weinstrasse), heb ik toevallig dit jaar in het echt gezien toen ik onderweg was op de motor naar het Zwarte Woud  ;D


Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Roeltje!

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: Project Gronarden
« Reactie #24 Gepost op: 09 september 2013, 11:52:38 »
Hallo Henk,

Wat leuk, nog iemand uit het Westerkwartier (y) Mooi onderkomen heb je voor je baan, dat is weer het voordeel van wonen op het platteland!
In het Fries is Leeuwarden Ljouwert, Grunnwerd had dus ook nog gekund.

Knap dat je de wissels allemaal zelf bouwt, het juiste gereedschap is natuurlijk het halve werk.
Blijf dit even volgen.

Groet, Roelof ex-Nuusmer
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Project Gronarden
« Reactie #25 Gepost op: 09 september 2013, 13:26:37 »
Jaaaaa, Grunnwerd dat is het! (y)

Mooi gevonden Roeltje uit Nuis
Hijlco (voormalig uit Marum)  ;D
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

henk-de-boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Project Gronarden
« Reactie #26 Gepost op: 09 september 2013, 17:09:49 »
Bedankt voor het meedenken. Grunnwerd is inderdaad ook een leuke vondst. Ik ben er nog niet uit, hoeft gelukkig ook niet. Project is nog lang niet af.

Leuk om nog een paar (ex)Westerkwartierders hier aan te treffen. Soms denk je dat je helemaal alleen hier bent als modelspoorhobbyist hier in de regio, maar gelukkig hebben we internet en ontmoet je zo een aantal collega's in de buurt!

Groet, Henk
Bouwen is beter (leuker) dan kopen.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Project Gronarden
« Reactie #27 Gepost op: 09 september 2013, 20:14:38 »
Ben dan wel geen collega in de "buurt",maar wat je nu weer laat zien ziet er goed uit  (y)
Ben benieuwd naar het vervolg.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

henk-de-boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Project Gronarden
« Reactie #28 Gepost op: 15 september 2013, 21:25:27 »
Zoals vorige keer aangekondigd vandaag een verslagje van het bouwen van een bezetmeldunit.

Ik maak gebruik van het welbekende digitale systeem Mrdirect. Dit in het kader van alles zoveel mogelijk zelf en zo goedkoop mogelijk doen. Dat is in ieder geval voor mij de ultieme kick.

Toen ik mij twee jaar geleden opnieuw in het modelspoorwereldje verdiepte onstond dat idee. (zie mijn kennismakingsverhaal in de rubriek ‘Persoonlijk') http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,51087.0.html

Ook de electronica voor het DCC systeem wil ik zoveel mogelijk zelf maken.

De Mrdirect centrale heeft de ‘ouderwetse’ S88 bus als terugmeld unit, hier was ik dus op aangewezen voor mijn bezetmeldingen. In de Mrdirect handleiding staat een keurige beschrijving van het S88 protocol. Zie onderstaand plaatje uit die handleiding.



Het clocksignaal bepaalt de uitlezing.  Iedere clockpuls stelt een bezetmelder voor. Na iedere clockpuls kijkt de centrale op de datalijn of de bezetmelder bezet is (hoog) of niet (laag).
Na 496 pulsen (dat zijn 31 terugemeldunits a 16 bezetmelders) komt er een reset signaal als teken dat de cyclus weer opnieuw begint.

Bij mij bestaat de terugmeldunit uit een microprocessor, de Atmega8515. Deze processor kan 32 bezetmelders uitlezen. In deze processor draaien een drietal programma’s tegelijkertijd.

Programma 1 leest de 32 bezetmelders uit en slaat de waarden op in een tabel in het geheugen van de processor. Tevens zit er in dit programma een filter om valse meldingen uit te schakelen:
De uitleescylcus van de melders is slechts enkele microseconden. Het programma moet beslist 250x dezelfde waarde achter elkaar uitlezen voordat het de waarde in de tabel wegschrijft. Hierdoor ontstaat een goede filtering voor eliminatie van slechte contacten en valse meldingen.

Programma 2 luistert naar het clocksignaal van de centrale en laat een teller meelopen.

Programma 3 luistert naar het resetsignaal van de centrale en zet de teller van programma 2 op 1 bij een resetsignaal.

De microprocessor heeft een adres in geprogrammeerd van 1 tot 15

Bij adres 1 weet programma 2 dat de processor moet reageren op clockpuls 1 t/m 32 en zet de corresponderende waarden uit de bezetmeldtabel op de datalijn.
Bij adres 2 is dat clockpuls 33-64, adres 3 clockpuls 65-96  enz enz.

Je leest vaak over problemen met de S88 bus. (valse meldingen, storingen enz) Ik heb die problemen totaal niet. Als bekabeling gebruik ik een netwerkkabel (cat 5) uit de computerwereld. Dit werkt probleemloos.
In mijn geval is het wel voorwaarde om de kabel goed af te schermen. Dit betekent dat ik alle getwiste draden met de 0V heb verbonden aan beide kanten. Verder heb ik een weerstand van 3K geplaatst aan de uiteinden van iedere busdraad en de 0V
Verder heb ik als voordeel dat ik niet alle terugmelders achter elkaar hoef te plaatsen. Ze kunnen gewoon willekeurig ergens aan de bus worden aangesloten. Dit kan omdat iedere microprocessor zijn eigen adres vast voorgeprogrammeerd heeft.
.
Als beztemelder gebruik ik de welbekende stroommelder. Zie bijgaand schema.



Ik heb echter een aanpassing gedaan: over de uitgang van de optocoupler heb ik een klein condensatortje geplaatst. Dit geeft een betere stabilitieit van het signaal.
Het DCC signaal is eigenlijk een wisselstroomsignaal,  omdat de goedkope optocoupler (PC817) maar in 1 richting werkt heb je eigenlijk een instabiel signaal. Normaal gesproken moet je dan een tweerichting optocoupler gebruiken (veel duurder) echter het condensatortje vult keurig de gaten op en daardoor geeft de bezetmelder een mooi vlak signaal.

dit is de bezetmelder



en dit zijn er 32 na twee avonden hard werken!



vervolgens een plaatje MDF prepareren



een aantal soldeerstroken aanbrengen (stoffig klusje)



met dit als resultaat



vervolgens de bezetmelders plaatsen in de zaagsnedes en de aansliuitingen solderen op de aansluitstroken



halverwege



bijna klaar!!



alle 32 netjes op een rij!



Vervolgens IC voetje op printplaat solderen voor de Microprocessor



Dan HEEL VEEL draden aansolderen



daarna de print plaatsen op de MDF basisplaat



en vervolgens aansluiten aan de bezetmelders



Dat glas wijn hoort erbij, anders begint het wel erg veel op werken te lijken!



Klaar! het soldeerwerk is gedaan. De dikke grijze kabel is de aansluiting aan de S88 bus.



Nu volgt nog het hart: de microproccesor



Die moet eerst nog geprogrammeerd worden, hier gebruim ik de programmer STK500 van Atmel voor (met passende plaatjes op de achtergrond)



Het programma is geschreven in C (programmertaal)  en wordt gecompileerd en geschreven naar de processor met behulp van AVR Studio 5



Vervolgens wordt de geprogrammeerde processor op de print geplaatst



en schrijf ik het adres van de processor op de basisplaat



En klaar is Kees (Henk)! Dit was dus bezetmeldunit nr 9. Dat betekent dat ik nu dus 9x32 = 288 bezetmeldpuinten op mijn baan in bedrijf heb.
Als alles klaar is denk ik ca 350 punten in bedrijf te hebben. Ik moet er dus nog een paar maken, maar ik ben al een eindje op weg.

Maar eerst ga ik nu verder met het bouwen van een wisseldecoder.
Hierover meer de volgende keer.


Bouwen is beter (leuker) dan kopen.

RocoKolkie

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
  • Module baan DCC/analoog Duits II/III
Re: Project Gronarden
« Reactie #29 Gepost op: 15 september 2013, 21:47:54 »
Hey Henk,

Ziet er allemaal topje uit! Voor mij gaat dit veel te ver..... Ben niet elektrotechnisch aangelegd.

Maar zelf bouwen is idd leuker dan kant en klaar kopen  ;)

Gr. Mark
Roco module-baan DCC analoog geschakeld
Tijdperk II/III
Duits thema met vee- en militair-transport.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,52660.0.html