Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€128.00
Per saldo:
€-122.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 12:21:29
NS 8400 van Werps
door
Gert Arkema
Vandaag
om 12:10:55
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost)
door
RK
Vandaag
om 12:10:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 11:57:48
Pfarrerwinkel bahn
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:55:45
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 11:51:28
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
MathynK
Vandaag
om 11:45:11
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 11:40:39
Frans/Belgisch H0e baantje
door
Jack Black (NS1220)
Vandaag
om 11:34:40
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 11:26:46
Oude metalen trafo's gebruiken.......
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 11:24:18
Welke TAMS decoder heb ik?
door
henk
Vandaag
om 11:10:33
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Jelmer
Vandaag
om 11:01:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
aad52
Vandaag
om 10:57:15
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 10:49:22
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok?
door
Pauldg
Vandaag
om 10:35:02
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 10:17:03
US diorama in H0
door
Jelmer
Vandaag
om 10:08:57
25 jaar geleden
door
Willem1951
Vandaag
om 10:07:29
Mini baantje `` De visafslag``
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉
door
Huup
Vandaag
om 09:28:35
Vergelijkings-/conversietabel modelverven
door
Gerard
Vandaag
om 09:21:30
De fabriek - Spoor 0
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant
door
Arjan6511
Vandaag
om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Bob R.
Vandaag
om 08:01:28
Bahnstrecke 5867
door
frits959
Vandaag
om 03:21:09
Baan in Los Angeles
door
AndrevdG
Vandaag
om 02:20:13
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
J. Moors
Vandaag
om 00:28:49
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
door
gdh
17 april 2024, 22:26:07
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Project Gronarden
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
...
8
Omlaag
Auteur
Topic: Project Gronarden (gelezen 33929 keer)
henk-de-boer
Offline
Berichten: 53
Re:Project Gronarden
«
Reactie #15 Gepost op:
31 mei 2013, 20:27:58 »
Oops, daar val ik even door de mand als import Groninger!! Dan bedoel ik waarschijnlijk het Emma viaduct ipv Hereweg.
In ieder geval er komt een viaduct en om in de 'naam mix stijl' te blijven noem ik het dan maar het Hema viaduct.
Iedereen alvast bedankt voor de verschillende naam suggesties, waarop ik voort kan borduren.
Gr Henk
Gelogd
Bouwen is beter (leuker) dan kopen.
tijgernootje
Offline
Berichten: 11764
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re:Project Gronarden
«
Reactie #16 Gepost op:
31 mei 2013, 22:21:58 »
Erg indrukwekkend,meer kan ik er even niet van maken
Citaat van: henk-de-boer op 31 mei 2013, 20:27:58
noem ik het dan maar het Hema viaduct.
Met stand voor de rookworst
Dat zou wel de "kers" zijn"
Ben benieuwd naar t vervolg
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
henk-de-boer
Offline
Berichten: 53
Re: Project Gronarden
«
Reactie #17 Gepost op:
30 juni 2013, 23:12:35 »
Hierbij een fotoverslagje van een avondje wisselbouw.
Allereerst de mallen
De grote aluminium plaat is een inlegmal voor een komplete wissel links en rechts, maar je kunt er ook een kruising of een zog kruiswissel mee maken. Het kleine zwarte ding op de voorgrond is een zog 'vijl mal' waarmee je alle benodigde railstukken op maat kunt vijlen. Beide hulpmiddelen zijn geleverd door Fasttracks.
Vervolgens leggen we de bielzen erin.
Bielzen worden gemaakt van strookjes printplaat.
Nu zijn de rails aan de beurt. Allereerst maak ik uitsparingen in de aanslagrails waar later de wisseltongen in komen.
Hiervoor gebruik ik een zelfgemaakt malletje.
En vijlen maar!
Dan de rails in de mal leggen.
Beetje soldeervet erop
en solderen...
nu zitten beide aanslagrails op hun plek
Dan gaan we verder met het maken van de tongen
Hier gebruik ik de Fasttracks vijlmal voor.
Stuk rail er in steken en hij steekt vanzelf onder de juiste hoek uit de mal.
vervolgens simpel de bovenkant vlak vijlen met de mal
Nu zit de eerste tong op zn plek
en hetzelfde kunstje doen we ook voor de tweede
beide tongen zijn vastgesoldeerd
vervolgens pakken we weer de vijlmal om de beide railstukken voor het puntstuk te maken.
zelfde principe als bij de tongen, alleen is de hoek hier anders.
Het puntstuk is geplaatst. Voordat we hem vastsolderen eerst de maatvoering controleren met de NMRA mal.
(sorry voor de slechte kwaliteit van de foto)
Nu is hij bijna klaar. Hier zijn ook de strijkregels al gemonteerd, alleen de stelbiels ontbreekt nog.
Die zit er nu ook onder.
Klaar om te testen.
Daarna nog isoleren.
Als ik een beetje op gang kom dan bouw ik er 3 a 4 op een avond.
Ik heb er inmiddels 80 in gebruik (inclusief de Engelse wissels, die wel wat complexer zijn)
Verdere info en prachtige instructie filmpjes:
www.handlaidtrack.com
Groeten,
Henk de Boer
Gelogd
Bouwen is beter (leuker) dan kopen.
MTV
***
Offline
Berichten: 614
350 004 "Hugo" van de ZSSK
Re: Project Gronarden
«
Reactie #18 Gepost op:
01 juli 2013, 09:17:38 »
Wauw
Mvg,
Matthijs
Gelogd
Šarišské Michaľany (SK) in H0
, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO
JaJo
Offline
Berichten: 11147
Spoor-0 & Spoor-1
Re: Project Gronarden
«
Reactie #19 Gepost op:
01 juli 2013, 10:06:44 »
Mooi stukje metaalbewerking Henk.
Groet Jaap
Gelogd
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl
Railroadtycoon
ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
Offline
Berichten: 1976
Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
Re: Project Gronarden
«
Reactie #20 Gepost op:
01 juli 2013, 14:51:04 »
Mooie
"Hoe bouw ik een Wissel"
handleiding
Allie
Gelogd
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....
henk-de-boer
Offline
Berichten: 53
Re: Project Gronarden
«
Reactie #21 Gepost op:
08 september 2013, 21:49:49 »
Weer even een bouwberichtje.
Alle rails voor het kopstation liggen op z'n plek!! Dat was een behoorlijke klus, maar het geeft resultaat. Het begint nu toch echt op een behoorlijk station te lijken, en dat was de bedoeling.
zie bijgaande plaatjes.
ik heb het stationsgebouw er even voor de show bijgezet.
Gelogd
Bouwen is beter (leuker) dan kopen.
henk-de-boer
Offline
Berichten: 53
Re: Project Gronarden
«
Reactie #22 Gepost op:
08 september 2013, 21:52:51 »
De volgende stap is nu het aansluiten van de rails en de wissels, maar dan moet ik eerst nog een bezetmeldmodule en een wisseldecoder bouwen.
Hier hoop ik over ca 2 week een verslagje van te geven.
Gelogd
Bouwen is beter (leuker) dan kopen.
VFR
Offline
Berichten: 2326
Really old handsome bastard
Re: Project Gronarden
«
Reactie #23 Gepost op:
09 september 2013, 11:36:56 »
Dag Henk,
Dit is een heel strak plan met een strakke uitvoering zie ik.
En ook mooie workshops met duidelijke uitleg, ik denk dat veel mensen daar ook wat aan hebben.
Ik ben zelf ook Fries en woon al 37 jaar in Groningen. Hiervan 24 jaar in het Westerkwartier en de laatste 13 jaar in stad. Grunn zeggen we zelf hier. Maar een oude spelling van Groningen was Groeningen. Gronarden vind ik ook niet zo mooi bekken. Is Groenarden wellicht iets?
Leeuwingen had ook nog gekund, maar ik merk dat je vooral focust op Groningen en minder op Leeuwarden.
Het station dat je uitgekozen hebt (Neustad an der Weinstrasse), heb ik toevallig dit jaar in het echt gezien toen ik onderweg was op de motor naar het Zwarte Woud
Gelogd
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai
De Wadlander
Roeltje!
Offline
Berichten: 583
Re: Project Gronarden
«
Reactie #24 Gepost op:
09 september 2013, 11:52:38 »
Hallo Henk,
Wat leuk, nog iemand uit het Westerkwartier
Mooi onderkomen heb je voor je baan, dat is weer het voordeel van wonen op het platteland!
In het Fries is Leeuwarden Ljouwert, Grunnwerd had dus ook nog gekund.
Knap dat je de wissels allemaal zelf bouwt, het juiste gereedschap is natuurlijk het halve werk.
Blijf dit even volgen.
Groet, Roelof ex-Nuusmer
Gelogd
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.
VFR
Offline
Berichten: 2326
Really old handsome bastard
Re: Project Gronarden
«
Reactie #25 Gepost op:
09 september 2013, 13:26:37 »
Jaaaaa, Grunnwerd dat is het!
Mooi gevonden Roeltje uit Nuis
Hijlco (voormalig uit Marum)
Gelogd
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai
De Wadlander
henk-de-boer
Offline
Berichten: 53
Re: Project Gronarden
«
Reactie #26 Gepost op:
09 september 2013, 17:09:49 »
Bedankt voor het meedenken. Grunnwerd is inderdaad ook een leuke vondst. Ik ben er nog niet uit, hoeft gelukkig ook niet. Project is nog lang niet af.
Leuk om nog een paar (ex)Westerkwartierders hier aan te treffen. Soms denk je dat je helemaal alleen hier bent als modelspoorhobbyist hier in de regio, maar gelukkig hebben we internet en ontmoet je zo een aantal collega's in de buurt!
Groet, Henk
Gelogd
Bouwen is beter (leuker) dan kopen.
tijgernootje
Offline
Berichten: 11764
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: Project Gronarden
«
Reactie #27 Gepost op:
09 september 2013, 20:14:38 »
Ben dan wel geen collega in de "buurt",maar wat je nu weer laat zien ziet er goed uit
Ben benieuwd naar het vervolg.
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
henk-de-boer
Offline
Berichten: 53
Re: Project Gronarden
«
Reactie #28 Gepost op:
15 september 2013, 21:25:27 »
Zoals vorige keer aangekondigd vandaag een verslagje van het bouwen van een bezetmeldunit.
Ik maak gebruik van het welbekende digitale systeem Mrdirect. Dit in het kader van alles zoveel mogelijk zelf en zo goedkoop mogelijk doen. Dat is in ieder geval voor mij de ultieme kick.
Toen ik mij twee jaar geleden opnieuw in het modelspoorwereldje verdiepte onstond dat idee. (zie mijn kennismakingsverhaal in de rubriek ‘Persoonlijk')
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,51087.0.html
Ook de electronica voor het DCC systeem wil ik zoveel mogelijk zelf maken.
De Mrdirect centrale heeft de ‘ouderwetse’ S88 bus als terugmeld unit, hier was ik dus op aangewezen voor mijn bezetmeldingen. In de Mrdirect handleiding staat een keurige beschrijving van het S88 protocol. Zie onderstaand plaatje uit die handleiding.
Het clocksignaal bepaalt de uitlezing. Iedere clockpuls stelt een bezetmelder voor. Na iedere clockpuls kijkt de centrale op de datalijn of de bezetmelder bezet is (hoog) of niet (laag).
Na 496 pulsen (dat zijn 31 terugemeldunits a 16 bezetmelders) komt er een reset signaal als teken dat de cyclus weer opnieuw begint.
Bij mij bestaat de terugmeldunit uit een microprocessor, de Atmega8515. Deze processor kan 32 bezetmelders uitlezen. In deze processor draaien een drietal programma’s tegelijkertijd.
Programma 1 leest de 32 bezetmelders uit en slaat de waarden op in een tabel in het geheugen van de processor. Tevens zit er in dit programma een filter om valse meldingen uit te schakelen:
De uitleescylcus van de melders is slechts enkele microseconden. Het programma moet beslist 250x dezelfde waarde achter elkaar uitlezen voordat het de waarde in de tabel wegschrijft. Hierdoor ontstaat een goede filtering voor eliminatie van slechte contacten en valse meldingen.
Programma 2 luistert naar het clocksignaal van de centrale en laat een teller meelopen.
Programma 3 luistert naar het resetsignaal van de centrale en zet de teller van programma 2 op 1 bij een resetsignaal.
De microprocessor heeft een adres in geprogrammeerd van 1 tot 15
Bij adres 1 weet programma 2 dat de processor moet reageren op clockpuls 1 t/m 32 en zet de corresponderende waarden uit de bezetmeldtabel op de datalijn.
Bij adres 2 is dat clockpuls 33-64, adres 3 clockpuls 65-96 enz enz.
Je leest vaak over problemen met de S88 bus. (valse meldingen, storingen enz) Ik heb die problemen totaal niet. Als bekabeling gebruik ik een netwerkkabel (cat 5) uit de computerwereld. Dit werkt probleemloos.
In mijn geval is het wel voorwaarde om de kabel goed af te schermen. Dit betekent dat ik alle getwiste draden met de 0V heb verbonden aan beide kanten. Verder heb ik een weerstand van 3K geplaatst aan de uiteinden van iedere busdraad en de 0V
Verder heb ik als voordeel dat ik niet alle terugmelders achter elkaar hoef te plaatsen. Ze kunnen gewoon willekeurig ergens aan de bus worden aangesloten. Dit kan omdat iedere microprocessor zijn eigen adres vast voorgeprogrammeerd heeft.
.
Als beztemelder gebruik ik de welbekende stroommelder. Zie bijgaand schema.
Ik heb echter een aanpassing gedaan: over de uitgang van de optocoupler heb ik een klein condensatortje geplaatst. Dit geeft een betere stabilitieit van het signaal.
Het DCC signaal is eigenlijk een wisselstroomsignaal, omdat de goedkope optocoupler (PC817) maar in 1 richting werkt heb je eigenlijk een instabiel signaal. Normaal gesproken moet je dan een tweerichting optocoupler gebruiken (veel duurder) echter het condensatortje vult keurig de gaten op en daardoor geeft de bezetmelder een mooi vlak signaal.
dit is de bezetmelder
en dit zijn er 32 na twee avonden hard werken!
vervolgens een plaatje MDF prepareren
een aantal soldeerstroken aanbrengen (stoffig klusje)
met dit als resultaat
vervolgens de bezetmelders plaatsen in de zaagsnedes en de aansliuitingen solderen op de aansluitstroken
halverwege
bijna klaar!!
alle 32 netjes op een rij!
Vervolgens IC voetje op printplaat solderen voor de Microprocessor
Dan HEEL VEEL draden aansolderen
daarna de print plaatsen op de MDF basisplaat
en vervolgens aansluiten aan de bezetmelders
Dat glas wijn hoort erbij, anders begint het wel erg veel op werken te lijken!
Klaar! het soldeerwerk is gedaan. De dikke grijze kabel is de aansluiting aan de S88 bus.
Nu volgt nog het hart: de microproccesor
Die moet eerst nog geprogrammeerd worden, hier gebruim ik de programmer STK500 van Atmel voor (met passende plaatjes op de achtergrond)
Het programma is geschreven in C (programmertaal) en wordt gecompileerd en geschreven naar de processor met behulp van AVR Studio 5
Vervolgens wordt de geprogrammeerde processor op de print geplaatst
en schrijf ik het adres van de processor op de basisplaat
En klaar is Kees (Henk)! Dit was dus bezetmeldunit nr 9. Dat betekent dat ik nu dus 9x32 = 288 bezetmeldpuinten op mijn baan in bedrijf heb.
Als alles klaar is denk ik ca 350 punten in bedrijf te hebben. Ik moet er dus nog een paar maken, maar ik ben al een eindje op weg.
Maar eerst ga ik nu verder met het bouwen van een wisseldecoder.
Hierover meer de volgende keer.
Gelogd
Bouwen is beter (leuker) dan kopen.
RocoKolkie
Offline
Berichten: 252
Module baan DCC/analoog Duits II/III
Re: Project Gronarden
«
Reactie #29 Gepost op:
15 september 2013, 21:47:54 »
Hey Henk,
Ziet er allemaal topje uit! Voor mij gaat dit veel te ver..... Ben niet elektrotechnisch aangelegd.
Maar zelf bouwen is idd leuker dan kant en klaar kopen
Gr. Mark
Gelogd
Roco module-baan DCC analoog geschakeld
Tijdperk II/III
Duits thema met vee- en militair-transport.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,52660.0.html
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
...
8
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Project Gronarden