Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
25 jaar geleden door Willem1951
18 april 2024, 23:43:22
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
18 april 2024, 23:15:37
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West door MichielB
18 april 2024, 22:22:36
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
18 april 2024, 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
18 april 2024, 21:16:29
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
Stationsplein Baden Baden door Dion
18 april 2024, 19:04:45
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
LS Models 2024 door 4020 281-4
18 april 2024, 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
18 april 2024, 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
18 april 2024, 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
18 april 2024, 14:07:57
  

Auteur Topic: Silhouette Cameo plotter, wat kun je er mee?  (gelezen 102681 keer)

lokpaint

  • Gast
Re:Silhouette Cameo plotter, wat kun je er mee?
« Reactie #120 Gepost op: 14 mei 2013, 22:58:05 »


Wat gelijk opvalt, is dat de Cameo een roterend mes heeft en dus de hoeken niet 'netjes' haaks maakt... Dat ben ik van een echte plotter anders gewend. :P


Hoi

Theoretisch mag dit niks uitmaken, maar dan moet de punt wel zuiver in het midden staan.
Dat dit zo is kan ik me echter niet voorstellen.

Ik vind dat jouw lijnen wel erg krom zijn. Te diep, of te hoge druk?

Verder is de aansturing ook verre van perfect. Deze is meer op snelheid dan op nauwkeurigheid gebaseerd.
Een haakse hoek wordt al rond omdat er op een gegeven moment gewoon 2 motoren tegelijk aangestuurd worden.
Misschien wordt een hoek juist beter als je hierin een kleine radius tekent. Je dwingt de machine dan eerder om niet alvast de 2e motor aan te gooien om de bocht te halen. (hoewel mijn ervaring hiermee nou ook niet je van het is).

Bart

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Silhouette Cameo plotter, wat kun je er mee?
« Reactie #121 Gepost op: 14 mei 2013, 23:02:35 »
Voorinstelling van Cameo-Vinyl gebruikt.... ik vond de snijsnelheid ook wel wat hoog... :-\

En... op plaatsen heeft ie door de 'backing' gesneden ( ook weer vanuit diezelfde voorinstelling  :-X )dus waarschijnlijk ook te diep.

Grtzz,

Karst

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8669
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Silhouette Cameo plotter, wat kun je er mee?
« Reactie #122 Gepost op: 14 mei 2013, 23:11:09 »
Volgens mijn "expert" op de bank naast mij: voor boeklon (gebruikt ze voor het afplakken bij het verven) de instellingen: Snelheid 8 diepte 5 en stand mes: 2 Een lagere snelheid geeft geen goed resultaat bij kleine letters / symbolen.

Voor ieder materiaal is wat spelen met de instellingen. Dat gaat wel wat tijd kosten. Ze is trouwens wel benieuwd naar de ervaringen met de (witte) pen en transparant decalpapier ;) Dat bied perspectief.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Silhouette Cameo plotter, wat kun je er mee?
« Reactie #123 Gepost op: 14 mei 2013, 23:14:15 »
Voorinstelling: Speed: 8, Thickness: 9, Blade: 2

Zal dus de thickness zijn... :-\

Grtzz & thnx voor de tip (y)

Karst

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9157
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:Silhouette Cameo plotter, wat kun je er mee?
« Reactie #124 Gepost op: 14 mei 2013, 23:15:11 »
Mmmm denk toch aan wat anders met Blade 2  ;)

lokpaint

  • Gast
Re:Silhouette Cameo plotter, wat kun je er mee?
« Reactie #125 Gepost op: 14 mei 2013, 23:30:33 »
Hoi

Voor afplaktape (ong. 0.1mm dik) heb ik het mesje op 1, druk 3-4 en snelheid ook 4

Bart

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7519
  • May your coffee kick in before reality does.
Re:Silhouette Cameo plotter, wat kun je er mee?
« Reactie #126 Gepost op: 15 mei 2013, 09:27:09 »
Schuurpapieraktie succesvol geweest?

WesleyMunnik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1166
    • Modelspoor Design
Re:Silhouette Cameo plotter, wat kun je er mee?
« Reactie #127 Gepost op: 15 mei 2013, 16:00:20 »
Je bedoelt met de baksteentjes?

Daarop is het antwoord, je bent dan je gravures kwijt.

Gr,

Wesley ;)
Met vriendelijke groet,

Wesley Munnik

www.modelspoordesign.nl

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7519
  • May your coffee kick in before reality does.
Re:Silhouette Cameo plotter, wat kun je er mee?
« Reactie #128 Gepost op: 15 mei 2013, 19:05:12 »
Da's jammer. Heb je een detailfoto van het effect van de randjes op het totaalplaatje?

Zaandam-Zuid

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re:Silhouette Cameo plotter, wat kun je er mee?
« Reactie #129 Gepost op: 23 mei 2013, 22:06:54 »
Ik ben sinds afgelopen weekend ook in het gezegende bezit van een Silhouette. Na wat geklooi met een veel te plakkerige mat (inmiddels behandeld met een theedoek), heb ik vandaag een eerste poging tot printen en snijden met behulp van de merktekens gedaan. Ik ben begonnen met een zijde van een wachtruimte, een kleine versie van die van Koog-Zaandijk:



Het ontwerp is getekend in het bijgeleverde Silhouette Studio, wat - in ieder geval voor een simpele tekening als deze - prima te doen is. Sterker nog: ik ben nog geen ander tekenprogramma tegengekomen waarin het op schaal tekenen zo goed lukte, mede door de precisie waarmee de grid kan worden ingesteld. Het toevoegen van de bitmapjes met de stenen is wat lastiger, maar na enig puzzelwerk eigenlijk toch nog eenvoudig te doen.

Wat ik niet goed voor elkaar kreeg, was het definiëren van de snijlijnen. Als je de Silhouette zijn gang laat gaan dan maakt hij van elk apart vlakje (deur, ramen, houtwerk, bitmapje van de stenen) een apart uit te snijden vlak. Ik heb dit uiteindelijk opgelost door een kopie te maken van het printbestand en hierin per aangezicht alle delen samen te voegen. Het is een beetje omslachtig maar je houdt wel zelf de controle. Aan de positie van de lossen delen mag uiteraard niets meer wijzigen!

Bij het printen worden de zwarte tekenlijnen keurig weggelaten door het programma. Vervolgens is dezelfde pagina op de snijmat geplakt en in de Silhouette geladen en is in het programma het printbestand vervangen door het snijbestand. De Silhouette herkent de merktekens en slaat aan het snijden:



Op de foto zijn de twee lagen niet op elkaar vastgeplakt. De grote ramen zijn keurig van grootte: de uitsnede in de onderste laag is aan alle vier zijden precies even veel kleiner ten opzichte van de uitsnede in de bovenste laag. In de "verticale" richting (die wordt gestuurd door het heen-en-weer bewegen van de snijmat) is de afwijking verwaarloosbaar klein. In de horizontale richting (die wordt gestuurd via het bewegen van de snijkop) is de afwijking iets groter, ik schat een of twee tienden van een millimeter. Dit is het best te zien bij het kozijn van het raam in de deur, die niet op twee lagen zit, maar alleen op de onderste laag. De kwaliteit van de hoeken is wat mij betreft goed genoeg. Met een mesje lukt het mij niet om 27 vlakjes met 1,5 millimeter tussenruimte zo netjes uit te snijden :) Mogelijk gaat de ervaring leren dat de horizontale afwijking structureel is. In dat geval is deze te corrigeren door de snijtekening uiteindelijk toch een fractie te verschuiven ten opzichte van de printtekening.

Kortom: de Silhouette is wat mij betreft met een knappe acht (y) geslaagd voor deze test. Er kunnen natuurlijk zaken beter, maar de vraag is of ik die met een mesje zelf beter zou kunnen.

Groeten,
Peter

WesleyMunnik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1166
    • Modelspoor Design
Re:Silhouette Cameo plotter, wat kun je er mee?
« Reactie #130 Gepost op: 23 mei 2013, 22:10:36 »
Da's jammer. Heb je een detailfoto van het effect van de randjes op het totaalplaatje?

Sorry voor de late reactie zie je berichtje nu pas.
Helaas dat stukje styreen ligt nu waarschijnlijk ergens in de verbrandingsoven van de vuilnisdienst.

Groetjes,

Wesley
Met vriendelijke groet,

Wesley Munnik

www.modelspoordesign.nl

maclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 147
Re:Silhouette Cameo plotter, wat kun je er mee?
« Reactie #131 Gepost op: 28 mei 2013, 11:20:37 »
Hoi

Theoretisch mag dit niks uitmaken, maar dan moet de punt wel zuiver in het midden staan.
Dat dit zo is kan ik me echter niet voorstellen.

Ik vind dat jouw lijnen wel erg krom zijn. Te diep, of te hoge druk?

Verder is de aansturing ook verre van perfect. Deze is meer op snelheid dan op nauwkeurigheid gebaseerd.
Een haakse hoek wordt al rond omdat er op een gegeven moment gewoon 2 motoren tegelijk aangestuurd worden.
Misschien wordt een hoek juist beter als je hierin een kleine radius tekent. Je dwingt de machine dan eerder om niet alvast de 2e motor aan te gooien om de bocht te halen. (hoewel mijn ervaring hiermee nou ook niet je van het is).

Bart

Even wat proefjes gedaan om meer inzicht te krijgen in het 'ronde hoeken' effect.
Al eerder is beschreven dat rechthoeken niet als rechthoeken mogen worden aangemaakt.
Opbouwen uit vier zelfstandige lijnelementen zou voorkomen dat het roteren van het mes in de hoeken van 'gesloten' figuren de rondingen maakt.
Bij rechthoeken opgebouwd uit losse lijnelementen zou het effect niet meer optreden.
Hoewel ik de indruk heb dat deze stelling voor een deel opgaat (door het 'kleven' van het mes in/aan het materiaal), zie ik ook bij niet continue snijlijnen geen perfect scherpe rechthoeken.
Om te voorkomen dat het mes op het punt van aan elkaar aansluitende maar niet verbonden snijlijnen, toch een ronding zou kunnen maken, heb ik een proef gesneden met verschillende percentages oversnijding.
Door de snijlijnen niet exact in de hoeken te laten ophouden, maar ze een stukje te laten doorlopen, ontstaat de situatie dat het mes moet worden opgetild, gedraaid en terug bewogen naar het aanvangspunt van de nieuwe snijlijn.
Ook met deze methode van elkaar oversnijdende lijnen zijn in papier en karton de hoeken niet perfect recht te krijgen.
Althans niet voor het oog van de modelbouwers die op schaal h0 of kleiner werken.
Het probleem van de ronde hoeken moet m.i. ook niet gezocht worden in het mechanisme van de snijplotter, maar in het gedrag van de het materiaal bij snijden.
Snijden is geen echt verspanende bewerking.
Ook al zal bij snijden wat fijnstof ontstaan, het overgrote deel van het materiaal zal bij een snijbewerking als in de Cameo opzij worden gedrukt.
We zagen dit al bij het maken van ondiepe, onvolledige snedes om de voegen van een steenpatroon te 'graveren'.
Het materiaal komt langs de snijlijn iets omhoog (net als bij een ploeg op de akker).
Deze verplaatsing van materiaal bij het snijden, maakt dat de visuele indruk van de snijlijn niet kaarsrecht is, terwijl de lijn zelf dat wel is.
Ditzelfde effect zorgt er in hoeken voor dat, ook met een oversnijding gemaakt bij de laagst instelbare snelheid, de hoeken niet scherp LIJKEN. Het materiaal in de directe omgeving van die hoeken veroorzaakt dit visuele resultaat.
Bij snijden in zachte materialen zoals papier en karton en nog meer bij elastische plakfolies op gladde dragers, zal het mes, afhankelijk van de snijdiepte en van de kracht waarmee wordt gesneden, het weke materiaal ook voortstuwen.
Hierdoor ontstaat dus ook een extra onnauwkeurigheid in de feitelijke snijlengte.
Daarom zal juist bij dunne weke materialen die niet goed gefixeerd zijn, het ronde hoeken effect zich nog sterker doen gelden dan bij dikkere en hardere materialen.
Het hoeft nauwelijks betoog dat dit effect bij gebruik van een bot mes nog eens wordt versterkt.

Groet,

Martin
NS, DB (grensbaanvak), periode III en IV, h0, DCC (Lenz) met ESU en Zimo decoders

Sødige er navnet på denne frisisk landsby

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re:Silhouette Cameo plotter, wat kun je er mee?
« Reactie #132 Gepost op: 28 mei 2013, 11:47:46 »
Ik denk toch echt dat je het wel in de constructie van de machine zal moeten zoeken. Het mes draait niet door bijv een stappenmotor maar door een kogellager in het mes zelf. Door de druk en richting van de kop word de stand van het mes bepaald. Met andere woorden: het mes drukt eerst op het materiaal, dan gaat de kop in de juiste richting lopen en pas dan draait het mes...
Niet zo heel vreemd dat je dan geen strakke hoek krijgt, en die zal je m.i. ook nooit krijgen... met enig overlap van de lijnen zoals jij zegt zou het wel moeten kunnen. Daarbij moet je je wel bedenken of de kop werkelijk wel "los" laat voordat hij de 2e lijn snijt, en niet eerst het hoekje omgaat en vervolgens terug om je overlap lijntje te snijden...

Grt,

Gerard
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Re:Silhouette Cameo plotter, wat kun je er mee?
« Reactie #133 Gepost op: 28 mei 2013, 12:18:33 »
Oplossing (?) eerst alle lijnen in de ene richting en vervolgens de lijnen in de haakse lijnen laten snijden. De moeite van het proberen waard. Succes.

Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3373
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:Silhouette Cameo plotter, wat kun je er mee?
« Reactie #134 Gepost op: 28 mei 2013, 12:59:07 »
de hele kleine rondingen zijn niet te voorkomen, met welke machine dan ook
Martin heeft het ook bij het rechte eind, styreen snij je niet, dat verplaats je met een mes, heeft niks met de machine te maken, dus een keer heen en terug heeft geen zin
Leg het styreen op de nieuwste Zund ( lees heeeel duur), en je krijgt hetzelfde effect van opstaande randjes
ikzelf heb het mesje vervangen voor de diamantstift en guts nu het styreen eruit.
Ronde hoekjes blijf ik hoeden, maar 1 keer met een vierkante vijl erlangs en het is weer haaks, je mag ook zelf nog wel wat doen hoor :)
Mvg Marty,