Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:54:30
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Dat overkomt mij niet. door prutser
Vandaag om 19:33:19
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 19:30:50
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:59:26
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:16:48
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 18:15:56
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 16:11:41
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 15:36:58
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
  

Auteur Topic: decoder BR 151 ESU 31030 doorgebrand na ontsporing op M wissel  (gelezen 10586 keer)

Steamer

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
  • SBB-DB-OBB-SNCF-FS
decoder BR 151 ESU 31030 doorgebrand na ontsporing op M wissel
« Gepost op: 03 April 2013, 19:09:20 »
Gisteren avond wilde ik weer een lekker met de groene ESU BR151 (31030) gaan rijden.
Dat is tenslotte toch een machtige lok.
Dat deze niet lekker over de gebogenwissels van M gaat is volgens mij een algemeen bekend probleemvan de ESU Engineering Editions. Aan de door ESU aangedragen oplossing heb ik maar niet uitgevoerd vanwege de compexiteit hiervan.
Geloof me maar want ik heb ze allemaal, maar als er een BR 151 op de baan rond rijdt dan schrik ik toch geregeld als deze over een gebogen wissel rijdt vanwege het geluid dat ik dan hoor. Ik denk dan altijd dat er ergens op de baan een trein ontspoort. Omdat de snelheden op mijn baan laag liggen, liep dit eigenlijk altijd goed af, uitzonderingen daargelaten, tot gisteren. Hij reed al de hele avond mee in het zelfde traject en op een gegeven moment ontspoorde de lok ineens wel op de bochtwisssel. Hij reed nog een aantal centimeters door en maakte sluiting met de rails. Ik hoorde gelijktijdig heel kort een soort geluid dat mij deed denken aan het geluit dat de lok produceert als de panto op de leiding gaat, maar dan wel op een foute manier.

Hierna rijdt hij nog wel maar doen geen van de functies doen het meer. Resetten heeft helaas niet geholpen. Ik denk dat de decoder is opgeblazen door de voelers in de draaistellen die het wissel geluid moeten dedecteren.

Is hier iemand die dit ook overkomen is?     

Gert1

  • Gast
Re:decoder BR 151 ESU 31030 doorgebrand na ontsporing op M wissel
« Reactie #1 Gepost op: 03 April 2013, 19:13:10 »
Als de decoder echt de geest zou hebben gegeven, dan zou de loc volgens mij ook niet meer rijden.

mvg,
Gert
« Laatst bewerkt op: 03 April 2013, 19:37:09 door Noordwaarts. Reden: Tikfoutje aangepast... »

Steamer

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
  • SBB-DB-OBB-SNCF-FS
Re:decoder BR 151 ESU 31030 doorgebrand na ontsporing op M wissel
« Reactie #2 Gepost op: 03 April 2013, 22:37:10 »
Hoi Gert,

ik weet dat je een kennner bent en zie veel door jou gegeven zinnige antwoorden, maar ik denk dat het geluids en overige functie gedeelte van de decoder wel degelijk sluiting gemaakt heeft en overleden is. Toen de sluiting ontstond zei mijn broer ook gelijk, zo dat klonk niet goerd, die is vast overleden. Ik heb ook een paar pikos waar je de soundmodule aan de gewone decoder vaststekkert, wat overigens goed werkt. Ik heb de ESUlok wel open gehjad om hem te smeren, maar eigenlijk nog nooit echt goed bekeken maar ik weet wel dat er nogal wat onder de kap zit. Het verbaasde ons beiden dat hij nog wel gewoon reed, maar dat is dan ook alles. Geen van de funties doet het nog.

Nadat ik loks gekocht heb programmmer ik ze, en als ze eenmaal op de baan staan blijven ze daarop staan tot ik na een tijdje weer plaatsgebrek krijg en wat moet opruimen voor de nieuwe aanwinsten, of tot ze stuk gaan. Ik ga er echt wel voorzichtig mee om.
Er gaat gemiddeld iedere week wel een lok kapot, met name met stroom en digitale mankementen, meestal kort na de aankoop en nog dik in de garantie, waardoor ik ze haast niet meer durf in te leveren bij MTE, maar dit natuurlijk wel gewoon blijf doen.
Maar daar denken ze onderhand dat ik ze tegen gewoon de muur gooi.
Terwijl dit echt niet aan elektra van de baan en de liging van de rails licht.

Heb ik nou gewoon buitengewoon veel maandag modellen of hoort dit nu eenmaal bij het digitale tijdperk?
Ik hou de tel niet exact bij maar per jaar stuur ik momenteel wel minimaal 20 tot 30 nieuwe loks retour met dit soort problemen, waarvan 50% van M is,  terwijl mijn aandeel M aankopen veel minder dan 50% van het geheel is. Dus komen ze er wat mij betreft helaas niet al te best af.

Als ik nu nog opnieuw zou beginnen werd het zeker geen M, maar ja de keus is nu eenmaal gemaakt en de verzameling is veel te omvangrijk om nog te om nogsimpel te kunnen switchen of er moet zich iemand melden die nog vele Euro's, met minimaal 5 nullen voor de komma, op de plank heeft liggen om alles in een koop over te nemen.

Ik ga deze ook maar weer inleveren bij MTE om in te sturen, want de oceaanblauwe is net terug na een pantograaf en sluitverlichting euveltje, en zo heb ik mijn wekelijkse uitje weer te pakken.
 
 

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17851
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:decoder BR 151 ESU 31030 doorgebrand na ontsporing op M wissel
« Reactie #3 Gepost op: 03 April 2013, 22:48:08 »

Er gaat gemiddeld iedere week wel een lok kapot, met name met stroom en digitale mankementen,
 

Wat doe je met dat spul dan? Bij mij gaan ze niet kapot....... de decoders (2 dacht ik) die kapot zijn gegaan bij mij was mijn eigen schuld door verkeerd aansluiten. Alle andere inclusief sound gaan jaren mee, zonder problemen.

Ik ga er echt wel voorzichtig mee om.
 

Dat betwijfel ik ten zeerste ;)


Terwijl dit echt niet aan elektra van de baan en de liging van de rails licht.


Weet je dat zeker? Als er zoveel modellen sneuvelen moet er toch iets niet goed zijn bij jou baan. Ik zou dat maar eens goed controleren of iemand erbij halen die daar misschien wat meer kijk op heeft of met wat meer digitale ervaring.

Steamer

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
  • SBB-DB-OBB-SNCF-FS
Re:decoder BR 151 ESU 31030 doorgebrand na ontsporing op M wissel
« Reactie #4 Gepost op: 03 April 2013, 23:32:43 »
Ho ho, voor de duidelijkheid die 20 tot 30 loks zijn maar klein deel van wat ik aanschaf op jaarbasis.
Ik denk dat het in 2012 ruim 20 stuks zijn geweest, waarvan er wel meerdere meer dan een keer zijn ingestuurd. Uiteindelijk zijn ze allemaal weer goed terug gekomen, op een eigenwijze brawa stoomlok na die ook op ieder bochtwissel ontspoort op de wisselpunt. Vijf andere van het exact het zelfde type hebben er geen last van. Deze is al driekeer retour Brawa geweest en het heeft echt niets geholpen. Ik kan het zelf ook niet ontdekken maar het moet in iets heel kleins zitten. Was maar 500 Euro, leuk voor de onderdelen of op de plank.   

Als ze eenmaal eerste maanden overleeft hebben dan blijven ze meestal goed. Niet alles wordt opgeblazen. Er raken ook geregeld draadjes los door het rijden, waarschijnlijk omdat deze te dun zijn of slecht zijn gesoldeerd. dan valt bijvoorbeeld een functie uit. Een lok kost toch al gauw 300 Euro of meer en dan mag je toch ook wel enige kwakliteit verwachten. Alle oude 40 jaar oude zooi uit mijn kindertijd rijdt ook nog gewoon al hebben die wel wat lakschade en zijn deze qua rijden niet te vergelijken met de moderne loks.

Het besturingsgedeelte van de baan is inderdaad ook niet simpel uitgevoerd en bestaat in totaal uit vele apparaten. In het verleden is er in het begin, tijdens het opstarten van de baan een probleem geweest met de noodstop van de baan met de IB. Deze werkte niet goed. Met hulp van Uhlenbrock.de is destijds het volledige elektrische schema bij Uhlenbrock aangleverd. De technische afdeling heeft destijds alles goed nagekeken en geantwoord dat alles goed was, indien alles ook op deze wijze aangesloten was. Dit is op zeker het geval. Verder hadden ze er niets op aan te merken. Nadat er wat sonderopties zijn uitgevoerd werkte alles weer goed. De hele baan is intussen op allerlei manieren uitvoerig nagemeten, de afzonderlijke boosterkringen zijn goed en er is nergens sprake van ongewone of ontoelaatbare lekspanning (met behulp van een originele meggertester gemeten). Geen opgetroste of bundels draden, alles is netjes op lengte en netjes wegewerkt.

Er is de laatste jaren ook niets meer aan veranderd of uitgebreid, dus daar kan het ook niet aan liggen.
Dit is voor mij echt iets van de laatste twee of drie jaar.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:decoder BR 151 ESU 31030 doorgebrand na ontsporing op M wissel
« Reactie #5 Gepost op: 03 April 2013, 23:46:52 »
Je spreekt een aantal keer over een bochtwissel, waarop treinen ontsporen waarna dit tot kortsluiting leidt die de decoder opblaast. Ik heb dat hier wel eens meer gelezen, zelf echter nog niet meegemaakt. Bochtwissels zijn ondingen, maar soms kun je niet zonder. Ik heb ze ook in m'n baan. Toch is het te overwegen nog eens goed naar die wissels te kijken en vooral naar de manier waarop ze liggen.
Ik vind wel dat je veel brokken maakt - ongewoon veel. Ik heb ook veel locs. Daar gebeurt wel eens wat mee en sommige locs vallen me tegen, maar de ellende die jij beschrijft, overkomt me toch niet, ook niet met het modernste spul. Misschien heb je buitengewoon veel pech, misschien zitten er toch plekken in je baan die verbetering behoeven - wat rails betreft en/of wat electronica aangaat.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Gert1

  • Gast
Re:decoder BR 151 ESU 31030 doorgebrand na ontsporing op M wissel
« Reactie #6 Gepost op: 03 April 2013, 23:52:55 »
Kun je een paar foto's van die situatie me die wissels op jouw baan plaatsen?

mvg,
Gert

Steamer

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
  • SBB-DB-OBB-SNCF-FS
Re:decoder BR 151 ESU 31030 doorgebrand na ontsporing op M wissel
« Reactie #7 Gepost op: 04 April 2013, 00:23:07 »
Ja die zal ik zeker maken, maar ik heb de baan niet thuis liggen dus dat kan ik pas aanstaande zaterdag bij daglicht doen, als ik niet opgeroepen wordt. Ze liggen overigens ook allemaal in vlakke gedeelten.

Dat bochtwissels niet de beste zijn weet ik inmiddels ook. Die van mij zijn inmiddels 6 jaar oud en ik heb wel eens gehoord dat er een update is uitgevoerd aan de bochtwissels 24671 en 24672, wat dit zou verhelpen.

Is er iemand die die dit kan bevestigen?????? en zo ja zijn deze beter.

Dan vervang ik deze op zeker allemaal voor de verbeterde versie want deze liggen gelukkig tamelijk eenvoudig in het trace. Aan het ontwerp kan en ga ik echt niets meer veranderen. Dan ben ik al dood voor ik hiermee klaar ben.
Ben namelijk net hersteld van een twee jaar durende operatie om alle 75 al ingebouwde seinmodules (eerste run)  te verwijderen en vervangen voor de vervangende daarvoor moest honderden meters rails gelicht worden.

Ik zal echt niemand aanraden deze wissels te gebruiken. 

Jopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 364
Re:decoder BR 151 ESU 31030 doorgebrand na ontsporing op M wissel
« Reactie #8 Gepost op: 04 April 2013, 01:51:41 »
Er is geen verbeterde versie. Probleem bij veel andere merken is dat ze hun loks te weinig testen op Marklin rails en er zijn 3 types rails. Vooral Brawa met stoomloks heeft geregeld geblunderd, zodat sommige modellen niet fatsoenlijk over slanke k wissels konden rijden en ja dat voor een lok van 500 euro.
Maar ik heb ook Brawa loks zien doorslippen op kruisingen.

Maar ook ESU blundert wat aan zoals met jou lok. Als je de eerste versie hebt dan is de asafstand waarschijnlijk afgesteld voor 2 rail en kan je op marklin rails problemen krijgen.

Maar ik verbaas mij steeds meer om alle problemen die je hebt. Heb je nog garantie dan retour naar ESU.
Wil je een echte goede lok koop dan de 1e versie van de E44 die is te koop onder nr 34400 of 37440. Dit is een echte krachtpatser met goede rijeigenschappen.  De lok zelf is uit 2001. Maar je handelaar heeft hem nog op voorraad.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6692
Re:decoder BR 151 ESU 31030 doorgebrand na ontsporing op M wissel
« Reactie #9 Gepost op: 04 April 2013, 06:32:22 »
Voor zo ver dit wat toevoegt: vriendje van me rijdt met een Marklin centrale en een 10A Edits booster. Vier keer per jaar heeft hij ook zo'n probleem en de lokkies maar terugsturen naar de winkelier ter reparatie. Je begrijp wel wat er gebeurt met de kortsluitstroom bij een ontsporing.

Afgelopen november heb ik hem geholpen door de booster goed gericht in de kliko te mikken en 3 nieuwe boosters van 2,5A te plaatsen. :P

Gr, Ben.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17851
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:decoder BR 151 ESU 31030 doorgebrand na ontsporing op M wissel
« Reactie #10 Gepost op: 04 April 2013, 07:51:13 »
Was maar 500 Euro, leuk voor de onderdelen of op de plank.   


Ik hoop dat je dat cynisch bedoeld......  ::)

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22509
Re:decoder BR 151 ESU 31030 doorgebrand na ontsporing op M wissel
« Reactie #11 Gepost op: 04 April 2013, 08:10:36 »
@Ben, de Edits booster via een paar apart gezekerde stroomkringen aansluiten had ook geholpen en had een paar euro gekost. Ik heb de Edits booster 10 jaar probleemloos in gebruik gehad.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1051
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re:decoder BR 151 ESU 31030 doorgebrand na ontsporing op M wissel
« Reactie #12 Gepost op: 04 April 2013, 08:43:54 »
Ik zou toch echt zeggen:verander je ontwerp en haal die boogwissels eruit. Als het je zoveel problemen oplevert dan zou ik het er voor over hebben om het aan te passen.

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1194
Re:decoder BR 151 ESU 31030 doorgebrand na ontsporing op M wissel
« Reactie #13 Gepost op: 04 April 2013, 08:58:04 »
fotootje van de baan zo best verhelderend kunnen zijn

Steamer

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
  • SBB-DB-OBB-SNCF-FS
Re:decoder BR 151 ESU 31030 doorgebrand na ontsporing op M wissel
« Reactie #14 Gepost op: 04 April 2013, 08:59:01 »
Dit is overigens de eerste keer dat ontsporen door slechte rijeigenschappen er toe heeft geleid dat er een decoder naar de knoppen is gegaan. Ik heb alleen 13 6017 boosters in gebruik met de M 52 VA trafo's. Wat daar het preciese Amperage van is weet ik niet, maar dit zal toch wel binnen de perken blijven. Alleen de IB wordt door een bijbehorende Uhlenbrock trafo gevoed. Deze voeding is alleen voor de IB en heeft geen aansluiting met een railvak om geen spanning te verliezen aan opgenomen rijstroom maar alles te kunnen benutten voor de aansturing. De aansluitingen zijn allemaal aangelegd met koperen draden voorzien van massieve kernen.
De kortsluitbeveiliging beveiliging van de baan is gewoon in werking en vertoont geen kuren. Dit zou dit eigen hebben moeten voorkomen dacht ik.

Ik denk dat de 151 lok in dit geval op het verkeerde moment op de verkeerde plaats was en door de samenloop van de omstandigheden net een verkeerde sluiting heeft gemaakt.
Gelukkig heb ik er nog garantie op.

De 37440 is inderdaad een beest. Super mooi en inderdaad erg sterk. Gelukkig heb ik zelf ook nog drie op vooraad, maar het is zeker een aanrader. Dit was ik vroeger gewend wat de kwaliteit betreft. Heb overigens net van roco de 68981, 68987 en de 68977 gekocht en deze rijden ook super, met een mooi geluid en ze zijn echt heel sterk.