Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door wob
Vandaag om 17:43:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
Dat overkomt mij niet. door Gert Arkema
Vandaag om 17:23:36
Ronald doet de Fork Challenge! door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:11:20
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 16:11:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 16:02:05
Piko 1136 van AC naar DC door saskia
Vandaag om 15:55:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 15:36:58
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 14:58:05
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
  

Auteur Topic: decoder BR 151 ESU 31030 doorgebrand na ontsporing op M wissel  (gelezen 10550 keer)

Steamer

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
  • SBB-DB-OBB-SNCF-FS
Re:decoder BR 151 ESU 31030 doorgebrand na ontsporing op M wissel
« Reactie #45 Gepost op: 08 April 2013, 21:54:55 »
Eigelijk gebruikte ik het internet allEn maar m loks te kopen en dat lukt me tot nu toe aardig.

Steamer

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
  • SBB-DB-OBB-SNCF-FS
Re:decoder BR 151 ESU 31030 doorgebrand na ontsporing op M wissel
« Reactie #46 Gepost op: 25 May 2013, 19:59:52 »
Hallo de lok heb ik gisteren retour gekregen van ESU. Hij doet het weer en maakte niet meer van die verontrustende geluiden als hij over een bochtwissel rijdt. Alles leek dus in orde. De afstand tussen de wielen is aangepast door ESU naar 13,79 mm en de laatste as zelf naar 13,57 mm ??? Ik dacht begrepen te hebben dat dit 14 mm rond moest zijn. Ik heb hierna een andere ESU BR 151 blau/beige uit de doos gehaald en de asbreedte hiervan nagemeten. En jawel bij deze staat de wielbreedte op 13,99 mm afgesteld over alle assen. Hij staat zijdelings volgen mij nu ook wel erg losjes op de baan en hierdoor is het geluid wat de assen voortbrengen is echt veranderd ten opzichte van voor de nu uitgevoerd as-breedte wijziging.

Nu gaat het met de 31030 fout op een engelse wissel in gebogen stand alleen in het geval deze als eerste wordt benaderd, gevolgd door een 24611 wissel. Het draaistel lijkt rechtdoor te rijden. Op een gegeven moment wordt de voorste as op de een of andere manier toch de bocht in gezet maar de as wordt dan wel eerst over de spoorstaaf getild. Dit doet hij dan twee maal per draaistel dat de engelse wissel passeert. Het voorste draaistel doet dit erger dan het achterste. Het is in feite een ontsporing die zich meestal zelf op de een of andere manier corrigeert. Als ik de lok op de rails omdraai geeft de achterkant de zelfde problemen als de voorkant. Het is dus niet draaistel afhankelijk maar van welke kant ik de Engelse wissel benader.   

Als ik de Engelse wissel van de andere kant benader moet hij eerst over een 24611 wissel heen, gevolgd door de Engelse wissel. Hij gaat wel netjes over twee contra aangelgde wissels.

Kortom van de regen in de drup.

groet Steamer


 

Heinz Kellerbach

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re:decoder BR 151 ESU 31030 doorgebrand na ontsporing op M wissel
« Reactie #47 Gepost op: 31 May 2013, 22:58:17 »
Hallo Steamer,
heb je eens erover nagedacht waarom bij een kortsluiting op het spoor d.w.z. tussen voeding (booster) en de trein, de decoder in de trein sterft? Bij een kortsluiting op het spoor loopt de stroom op tot tientallen ampere, zelf meer dan 100A bij een sterke booster, voor een tijd van weinige µs tot dat de overlastbeveiliging de stroom onderbrekt. Bij het uitschakelen door de overlastbeveiliging wordt een buitengewoon hooge spanning  geïnduceerd. Deze hooge spanning staat nu op het spoor en loopt nu richting booster en naar het binnenleven van de lok, d.w.z. de decoder. De decoders kunnen tegen zulk hooge spanning niet aan en hij offert zich. Het kan zijn dat de decoder niet helemaal stuk is, dat is afhankelijk in welk gedeelte van de decoder de spanning doorschiet. Ik denk dat je die overspanning die hier ontstaat met een Varistor en/of een Overspanningsdiode onschadelijk maakt en je dan geen last meer zult hebben van gestorven decoders. Ik zou in het berijk van de wissels en dan alle 2 of 3m een varistor plus een overspanningsdiode plaatsen. Voor alle zekerhijd  plaats in de lok ook nog een overspanningsdiode parallel voor de decoder. Die dingen kosten toch bijna niets meer.

Groeten! Heinz

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1554
Re:decoder BR 151 ESU 31030 doorgebrand na ontsporing op M wissel
« Reactie #48 Gepost op: 01 June 2013, 08:53:26 »
Varistoren zijn een goed hulpmiddel om spanningspieken te absorberen. Houdt er echter rekening mee dat iedere keer, als ze aangesproken worden, er een stukje "afsterft", te vergelijken met een hartinfarct. Aan het eind van zijn onderdrukkingscapaciteit beëindigd de varistor zijn werkzame leven met een luide knal. Om te voorkomen dat deeltjes hierbij wegvliegen is het aan te bevelen om de varistor bij plaatsing van een stukje krimpkous te voorzien.

Zoals Heinz al adviseerde kan er in de loc, indien er voldoende ruimte aanwezig is, een (bipolaire) overspanningsdiode geplaatst worden. Let hierbij wel op het juiste spanningsbereik.   

Groet, Rob

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re:decoder BR 151 ESU 31030 doorgebrand na ontsporing op M wissel
« Reactie #49 Gepost op: 01 June 2013, 09:46:24 »
 ???
Slaan jullie niet een beetje door? Bij mij is er nog nooit een decoder gewoon op de baan overleden na een kortsluiting en dat ondanks de Edits booster die ik tot voor kort in gebruik had.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Steamer

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
  • SBB-DB-OBB-SNCF-FS
Re:decoder BR 151 ESU 31030 doorgebrand na ontsporing op M wissel
« Reactie #50 Gepost op: 02 June 2013, 16:30:23 »
Hallo Heinz en Rob,

Ik heb met soort verschijnselen ook nog niet eerder gehad. De kortsluitbeveiliging van de baan werkt gewoon goed. Deze greep ook in maar te laat.

De esu loks zijn voor zover ik weet ook de enige die met die wissel en bochtsensoren zijn uitgerust.
Dit geeft wat extra risico voor dit soortdingen, denk ik
Het wordt in de basis veroorzaakt doordat de asbreedte, laten we maar zeggen niet helemaal op M staat afgesteld.
In mijn geval blies dit extra contact inderdaad het functiedeel van mijn decoder gelijk op.

Ik gebruik overigens alleen 6017 boosters van 52Va.  Dat de spanning bij sluiting behoorlijk op kan lopen is mij bekend. Ik hoorde dan ook een behoorlijke knal.  Ik zie mezelf die varistoren nog niet zo snel aanbrengen in al mijn loks. Das jaren werk denk ik en ik heb daar dan ook helemaal geen verstand van. Voor gesoldeer op 1 mm met al die dunne draadjes, breng ik mijn lok dan ook maar weg, dat scheelt mij uiteindelijk in de kosten. 

Van de door ESU uitgevoerde as correctie heb ik in zekere zijn spijt, gelet op de verschillen in asbreedt en het resultaat op de engelse wissels. Hij staat zijdelings ook wel erg losjes op de baan, Ik denk zelf te smal.

Ik ga er toch zelf maar eens mee aan de slag, een paar getalletjes af lezen op een digitale schuifmaat moet te doen zijn en insturen kan ook altijd nog. Ze zij er ook nog eens behoorlijk snel in verhouding tot andere merken.
 Voorlopig staat hij op een zijspoor in afwachting tot de eigen ascorrectie. Ik heb nagemeten en vastgesteld de andere ESU 151's op  circa 14,00 mm staan afgesteld. Deze laat ik dus voorlopig maar zo staan. Ik ga wel klooien met de groene 151, en denk dat ik ergens tussen de 13,85 en 13.95 mm ga zitten.

groeten

Steamer