Dat 30 loks veel is begrijp ik ook wel maar ik heb eerder gezegd tussen de 20 en 30.Dit houdt ik namelijk ook niet precies bij. Ik maak ook niet alles stuk. Er zitten er zeker ook 5 bij die al kapot zijn voorat ik ze ook maar op de baan heb gezet. Die doen dus helemaal niets of als er leven inzit maken ze bijvoorbeeld een geluid als een koffiemolen. Ook nieuwe loks die dus helemaal niets doen. Ik neem ze ook altijd gewoon mee zonder de lok te testen of de doos te openen in de winkel. Dat testen doe ik altijd gewoon lekker thuis en als dan blijkt dat ze niet goed zijn lever ik ze zonder probleem in bij mijn vakhandelaar.
Over de ascorrectie die ESU aangeeft het volgende. Mijn leverancier zegt gewoon laat ESU dat lekker zelf uitzoeken en uitvoeren, dan moeten maar deugdelijke spullen uitleveren. Om die reden stuurt hij de loks gewoon in, waar ik geen enkel probleem mee heb.
Alleen als je Marklin gebruikt moet je dit dus verkleinen tot 14.0 mm voor probleemloos gebruik. Ruim buiten de norm dus.
Diese Norm enthält zum Teil von NEM 110 und 310 abweichende Maße für Radsatz und Gleisentsprechend den Systemen MÄRKLIN sowie für H0 auch Angaben über Mittelleiter und Stromabnahme.
Over het aswijdte verschil. Het lijkt mij een slecht idee om zelf dit soort operaties uit te voeren, en ik denk ook dat ik hiet niet de enige in ben. Ik heb hier ook de tijd niet voor en ik zeker niet de kennis en het goede gereedschap heb om dit soort dingen uit te voeren. Ik neem aan dat een bankschroef en een hamertje niet voldoende is.