Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:46:15
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 08:45:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 08:09:45
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Besselspoor
Vandaag om 08:05:22
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Prutsert
Vandaag om 07:52:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 07:42:51
Plan E - 2023 oplage door KNed
Vandaag om 00:33:52
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
14 June 2025, 22:45:22
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
14 June 2025, 22:42:26
ESU Loksound V4 Plux22 door W. Dagevos
14 June 2025, 21:28:17
US diorama in H0 door Wim Vink
14 June 2025, 21:25:50
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
14 June 2025, 21:21:28
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
14 June 2025, 21:18:52
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door puntenglijder
14 June 2025, 20:41:41
Magneet koppelingen voor Bemo door henk
14 June 2025, 19:47:45
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door NL-modelspoor
14 June 2025, 19:45:11
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
14 June 2025, 19:43:33
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door hmmglaser
14 June 2025, 18:54:45
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
14 June 2025, 17:20:42
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
14 June 2025, 17:13:47
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
14 June 2025, 16:48:40
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
14 June 2025, 16:32:11
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
14 June 2025, 14:34:22
Het Boemeltje door Sikko
14 June 2025, 14:16:25
Polderbaan(tje) 0,3m2 door Reeks77
14 June 2025, 13:01:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeroen95
14 June 2025, 11:48:48
19 Toen door R1954
14 June 2025, 11:35:11
Lichtprintjes NS2400 door hmmglaser
14 June 2025, 10:58:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
14 June 2025, 10:31:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
14 June 2025, 09:05:10
  

Auteur Topic: RTM in 0m  (gelezen 82714 keer)

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: RTM in 0m
« Reactie #45 Gepost op: 12 May 2013, 01:03:42 »
Hallo Robert Jan,

Deze beugels zitten vooral op de smalspoorlocomotieven.Bij de Gooische, NTM, LTM etc. zie je ze niet.De NTM had wel ongeveer op die plaats ogen waar een ketting aan bevestigd kon worden om o.a. in Dokkum te kunnen rangeren met de loc op het ene spoor en de wagens op het andere spoor.De hier bedoelde beugels zitten altijd ter hoogte van de frameplaten.Ik weet het niet zeker maar ik denk dat ze gebruikt werden om de loc bij ontsporingen op te krikken.In de werkplaatsen werden veelal hijsinstallaties gebruikt waarbij aan beide einden van de loc een balk dwars onder de frameplaten geplaatst werd die dan opgehesen werden.In de modder rond de vrije trambaan is het moeilijker een krik onder de frameplaten te krijgen.Een krik is gemakkelijker onder deze beugels te plaatsen.Dit natuurlijk vooropgesteld dat de locomotief nog rechtop staat en niet op zijn kant ligt.Nu blijft een locomotief in  het grootbedrijf bij ontsporingen meestal wel rechtop staan.Alleen een modeltrein gaat direct op zijn kant liggen.

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8291
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: RTM in 0m
« Reactie #46 Gepost op: 12 May 2013, 08:29:27 »
Oh, en ik maar denken dat het goedkope buffers waren...
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

guest7823

  • Gast
Re: RTM in 0m
« Reactie #47 Gepost op: 12 May 2013, 12:17:15 »
De GoSTM 18 heeft ook van dergelijke aanhechtingspunten voor krikken  ;)

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: RTM in 0m
« Reactie #48 Gepost op: 12 May 2013, 12:58:14 »
Hallo Paul,

Ja, de Gooische Henschellocomotieven hadden ook steunpunten voor krikken maar die zaten lager en zagen  er anders uit , niet die typische driehoekvorm.Gewoon anders ,gojsch zou je kunnen zeggen.
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan

guest7823

  • Gast
Re: RTM in 0m
« Reactie #49 Gepost op: 12 May 2013, 13:05:13 »
Die van de GoSTM zijn gietstukken, terwijl die van de RTM, zo te zien, smeedwerk is. Functioneel echter volkomen gelijkwaardig. Van die van de GoSTM 18 zwerven er "ergens" ook op dit mooie forum plaatjes, echter ik heb geeeeeen idee hoe ik die zo snel zou kunnen terugvinden. Daarvoor het ik al veelste veel op dit forum geroeptoeterd  :-[

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: RTM in 0m
« Reactie #50 Gepost op: 12 May 2013, 13:52:52 »
Hallo Paul,

Op de foto's die ik heb van de Gooische heb ik inderdaad de indruk dat het gietstukken zijn.Ik vind het alleen merkwaardig dat de NTM Henschels deze steunen niet hebben.Ik heb nog eens de fabriekstekeningen van deze locomotieven (de Kleine en Grote Henschels) uit de kast gehaald en ook achter het plaatwerk gaan geen steunen schuil.De NTM Maffei locomotieven hadden ze weer wel.Die kwamen natuurlijk wel oorspronkelijk van de NCS.Ik heb destijds van de archivaris van Kraus Maffei de heer Hufschläger een fabrieksfoto opgenomen als stereofoto (dus twee foto's vanuit een iets andere hoek ten opzichte van elkaar) gekregen.In de eerste uitgave van "Friesland rond per tram" van Tiedema en Buikstra (Kluwer,Deventer, 1982) staat op blz.145 een foto van twee Maffei's waarbij er zowaar bij de linker loc een krik onder deze steun staat.Het is echter niet duidelijk te zien waarom die krik daar staat.

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan

guest7823

  • Gast
Re: RTM in 0m
« Reactie #51 Gepost op: 12 May 2013, 14:31:18 »

Even zoeken in m'n eigen archief en...... voilà  ;D

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: RTM in 0m
« Reactie #52 Gepost op: 12 May 2013, 20:50:30 »
Beste Paul,

Het is duidelijk.Gelukkig zie ik als troost op de achtergrond een RTM rijtuig en past dit plaatje dus toch nog in dit draadje.Ik ben wel blij dat je me de aanblik bespaart dat dit rijtuig op 1435 mm draaistellen staat.Maar ja beter zo dan dat het gesloopt was.

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan


guest7823

  • Gast
Re: RTM in 0m
« Reactie #53 Gepost op: 12 May 2013, 21:11:59 »
Geen idee wat er achterstaat. Is voor mij "achter de trekhaak"  ;) In dit specifieke geval van het soort "oud hout"

Meer stoker dan historicus  8)

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: RTM in 0m
« Reactie #54 Gepost op: 12 May 2013, 21:48:49 »
Oud hout kun je ook opstoken..

RutgerSHM

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
Re: RTM in 0m
« Reactie #55 Gepost op: 15 May 2013, 19:44:24 »
Op de foto inderdaad 1 der tramrijtuigen, naar mijn idee de 370.

Voor iemand hier zo te lezen emotioneel zwaar dat er 2 rijtuigen uit een grote serie die bewaard is gebleven nou net andere draaistellen hebben...

Groeten,
Rutger

guest7823

  • Gast
Re: RTM in 0m
« Reactie #56 Gepost op: 15 May 2013, 22:22:37 »
Oud hout kun je ook opstoken..

Soms, hééél soms, mis ik de "like" button  ;D

RutgerSHM

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
Re: RTM in 0m
« Reactie #57 Gepost op: 16 May 2013, 11:58:34 »
Soms, hééél soms, mis ik de "like" button  ;D

Zal dit niet aan een aantal heren doorsluizen ;)

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: RTM in 0m
« Reactie #58 Gepost op: 09 December 2013, 00:29:07 »
Na een zomervakantie met bezoek aan o.a de Dampfbahn Furka Bergstrecke en sportduiken in Zeeland (onder water ook erg mooi) ben ik inmiddels weer enige weken aan het experimenteren met een aandrijving voor de RTM B&R loc.Ik maak gebruik van Exactoscale tand- en wormwielkastjes die eigenlijk voor 00 of 4 mm scale bedoeld zijn  maar voor 0m (spoorbreedte 22,2 mm) ook heel geschikt zijn.Tegenwoordig worden deze geleverd door C & L zie http://www.finescale.org.uk/index.php?route=product/category&path=541_542_565_566 .

De tand- en wormwielkastjes zijn door middel van een mof die tevens als een vliegwiel werkt verbonden.Er zitten meerdere inbusschroefjes op.Ik had het eerst met een tweetal schroefjes gedaan maar toen ging de as met een knik staan.Nu dus maar een hele reeks stelschroefjes om de zaak goed uit te lijnen.De tand- en wormwielkastjes kunnen niet door middel van  een vaste as verbonden worden want het moet mogelijk zijn de assen enigszins te verdraaien  zodat de kruktappen op de wielen in dezelfde stand staan.Verder zit daar een "transferbox" d.w.z. een tandwielkastje dat de motoras en de as tussen de tandwielkastjes op de wielassen verbindt.Deze heeft een vertraging van 1:2.De tand- en Wormwielkastjes van 1:30.De totale vertraging is dus 1:60.Dit geeft een mooie snelheid voor een tramloc, die tenslotte op de openbare weg reed.De motor rust middels een speciale beugel ook op de verbindingsas tussen beide tand- en wormwielkastjes.Hierdoor is het een soort motordraaistel geworden.



Ik heb ook nog een filmpje gemaakt :
http://www.youtube.com/watch?v=9RTWJbwk_2A&feature=youtu.be
Het rijdt nog niet perfect.Het begin gaat een beetje met een schokje , wat Parkinsonisme zou ik zeggen.Dat moet nog behandeld worden.

De flexibiliteit van de wielophanging is goed te zien wanneer de tram off-road gaat.
http://www.youtube.com/watch?v=HubJ-xPwQVw

Tot slot laat ik ook nog een keer de aangeklede tram zien.Het klinkt nog wat blikkerig omdat alles los op en in elkaar gezet is.
http://www.youtube.com/watch?v=gq6vpRvhZQM&feature=youtu.be

Nu maar weer verder met de montage van alle appendages aan de ketel.

Vriendelijke groeten ,
Jan den Haan

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4353
    • Modeltrein projecten
Re: RTM in 0m
« Reactie #59 Gepost op: 09 December 2013, 01:27:27 »
De flexibiliteit van de wielophanging is goed te zien wanneer de tram off-road gaat.
http://www.youtube.com/watch?v=HubJ-xPwQVw

Who needs rails anyways... Briljant! ;D
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...