Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 22:03:53
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door kar
Vandaag om 21:53:36
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:44:11
19 Toen door defender
Vandaag om 21:43:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:43:23
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door 1200blauw
Vandaag om 21:38:58
Starten met messing kits door FritsT
Vandaag om 21:38:25
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door T.Spat
Vandaag om 21:37:49
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
Vandaag om 21:15:18
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Ferdinand Bogman
Vandaag om 21:08:54
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:59:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 20:55:21
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
Vandaag om 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 18:58:32
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 18:00:29
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
Vandaag om 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
Vandaag om 17:12:11
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:11:06
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 16:59:09
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:53:47
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 14:45:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door bask185
Vandaag om 14:27:08
  

Auteur Topic: RTM in 0m  (gelezen 71387 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12327
    • sleutelspoor
Re: RTM in 0m
« Reactie #15 Gepost op: 09 april 2013, 11:24:54 »
Vraagje, staat vishandel Van Beveren en de Waagh ook op je lijstje??
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 507
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: RTM in 0m
« Reactie #16 Gepost op: 09 april 2013, 18:50:02 »
@Jakop : Het dak is nog niet definitief.Er horen een ander soort dakpannen op.Huib heeft deze bij Shapeways laten printen en laat er nu afgietsels van maken. zie
http://www.spoornul.nl/forum/viewtopic.php?f=4&t=814996&start=30
In de definitieve versie komt de dakkapel natuurlijk wel op de juiste plaats.

@ Sobat : Ja het zou wel leuk zijn om de hele rij te maken inclusief het onderkomen van de collega's in de Waagh en ook de duikwinkel op de hoek voor wat lucht.Echter de tram kwam niet verder dan het Trampad.Alleen in 1943 en 1953 was er een hulpspoortje op de markt:
http://schouwen.hosting.deventit.net/AtlantisPubliek/default.aspx?modules=Beeldbank#media/52763402/1
Mijn plan is alleen het stuk tussen Slingerbos en Poortdijkstraat te maken.De gevels heb ik hier al als gelaserde MDF-platen liggen.Hier ben ik nog wel een jaartje of zo mee bezig.Daarna wil ik ofwel het station Burgh-Haamstede maken of iets van de Stoomtram Walcheren zoals de Keersluisbrug in Vlissingen , het eindpunt aan de Blauwedijk in Middelburg of het station van Koudekerke met het rijtje huizen van de directeur en het personeel dat er nog steeds staat.

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: RTM in 0m
« Reactie #17 Gepost op: 10 april 2013, 13:42:20 »
Zonder het onderwerp te willen kapen kan ik het niet laten een volgende schaal Backertje erbij te halen:


Het kleintje is een H0 model van de SMWF, met een Triang x500 wormaandrijving in de ketel. De Om versie
is 1:32 OSM 15 met de Lego treinmotor erin, werkte indertijd prima, radstand 48 mm. Dan de grote,
gemodelleerd naar de TM 7, 3,5 in./89 mm, kolengestookt, 6 bar druk. Die moet mij over een paar weken
op een kar erachter over de baan trekken.
Mvrgr
Koopmans

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 507
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: RTM in 0m
« Reactie #18 Gepost op: 10 april 2013, 21:14:00 »
Ziet er leuk uit al die Backertjes.Vooral live-steam is natuurlijk erg leuk.Ik heb daar ook wel mee geëxperimenteerd, maar dan natuurlijk in  spoor 0.Ik heb nog steeds een elektrisch verwarmde ketel met voedingspomp in de kast liggen van Harald Möller Maschinenbau Am Bahnhof 4, Wartenberg, die destijds enkele H0 live-steam locomotieven bouwde.Ik heb er zelf binnenliggende cilinders bij gemaakt.

De zuigers waren weer van Möller (met Teflon zuigerveren) :

en de krukas heb ik zelf op mijn Emco Unimat 3 gedraaid uit zilverstaal:


Maar helaas alle moeite ten spijt het werkte toch niet goed.En nu liggen deze onderdelen al weer enige jaren in de kast.Misschien ga ik er later weer mee aan de slag.

Ik heb nog wel een live-steam locomotief in spoor 0 die ik overgenomen heb van Huub Brech die na de oorlog ingenieur was bij Backer & Rueb.Hij heeft deze loc laten maken door Ernst Glaser een ander lid van de Stoomgroep Zuid van de NVM.

Het betreft een NS 5800 (voormalige HSM 800).Deze loc is voorzien van een brander op aanstekergas waarvan de gastank in de kolenbak verstopt is.In de luchtpomp zit het condensatiesmeertoestel (ook in spoor 0 essentieel!).De stoommachine is een enkele cilinder met slipexcentriek.Je moet hem dus een duwtje geven om te starten.Maar als hij eenmaal rijdt gaat hij erg snel.Te snel.En dat is het nadeel van live-steam op deze schaal.Misschien ga ik over 15 jaar of zo nog eens een live-steam Backertje in LGB-schaal maken.


Zo en nu verder met de aandrijving van een gewoon elektrisch Backertje in 0m.

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan


« Laatst bewerkt op: 10 april 2013, 21:17:44 door JanHdH »

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: RTM in 0m
« Reactie #19 Gepost op: 10 april 2013, 21:33:16 »
ik kreeg het motortje er net in(normaalspoor) In 0m past het net (niet)?
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 507
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: RTM in 0m
« Reactie #20 Gepost op: 10 april 2013, 22:57:35 »
Hallo E-P,
Voor deze loc werk ik met wormwiel- en vertragingskastjes van Exactoscale.De totale vertraging wordt hiermee 1:60.De wielen kunnen nu allemaal veren.De afstand tussen wielen en voetplaat is bij deze loc te gering om één as gecompenseerd te maken dus schommelend rond de middellijn van de loc.Voor de uitwijking naar boven die hierbij optreedt heb ik geen ruimte Ik heb er dus voor gekozen om alle assen verend te maken en dan moet de aandrijving wat flexibel zijn.Dat veren houdt overigens in dat de aslagers in rusttoestand in de hoogste stand staan d.w.z. de loc is als het ware door zijn veren gezakt.Ik heb onlangs in Buseck bij AMZ/Munz een zakje slappe veertjes aangeschaft, die voor dit doel erg geschikt zijn.De hierboven genoemde Huub Brech heeft mij geleerd dat bij een echte locomotief  of wagen de vering een uitwijking van de as/wielen naar boven moet kunnen opvangen.Bij een modeltrein moet de vering juist een uitwijking naar beneden kunnen opvangen om er voor te zorgen dat bij voorbeeld bij het puntstuk van een wissel een flens van een wiel niet dwars over dit puntstuk heen gaat met ontsporing tot gevolg.De slappe veertjes zorgen er dus voor dat wanneer een wiel van de rails zou raken door ongelijke ligging van de spoorstaven het wiel terug geduwd wordt op deze spoorstaaf.



Wordt vervolgd,
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
« Laatst bewerkt op: 10 april 2013, 22:59:09 door JanHdH »

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: RTM in 0m
« Reactie #21 Gepost op: 10 april 2013, 23:15:02 »
Jan, sjieke oplossing. Ben je niet bang voor haperend drijfwerk vanwege de kleine slag in combinatie met verende wielen? Leuk ook om op de foto te zien het verschil in wieldiameter, spoorbreedte en breedte van de opbouw met mijn backer
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 507
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: RTM in 0m
« Reactie #22 Gepost op: 10 april 2013, 23:21:23 »
Daarom moeten de gaten in de koppelstang op de 0,01 mm nauwkeurig geboord worden.Dat kan eigenlijk allen op een goede freesbank met digitale linialen of gewoon ouderwets met een meetklok.En de quartering van de kruktappen moet precies zijn.

Vriendelijke groeten,
Jan
« Laatst bewerkt op: 10 april 2013, 23:27:08 door JanHdH »

Marc tramt

  • Online Online
  • Berichten: 10570
Re: RTM in 0m
« Reactie #23 Gepost op: 28 april 2013, 10:29:09 »
Vraagje tussendoor; bouw je 1:43,5 of 1:45?
No dress rehearsel, this is our life.

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 507
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: RTM in 0m
« Reactie #24 Gepost op: 28 april 2013, 11:54:52 »
Hallo Marc

Ik bouw in schaal 1 : 43,5.Dat komt omdat ik begonnen ben met Engels prototype.Ik heb nog steeds enkele modellen van GWR , LSWR en Southern Railway.Ik moet toegeven bij deze schaal kom je voor een spoorbreedte van het grootbedrijf van 1067 mm uit op 24,5 mm.Er is een Engelse firma die enkele modellen naar Australisch voorbeeld maakt waar men op enkele lijnen ook rijdt op 1067 of zoals zij daar zeggen 3'6".zie http://www.karlgarin.com/ .Om zelf ook op andere banen te kunnen rijden  zoals het Eiland Waan van Rob K. gebruik ik 22,2 mm.Dat is dan weer de spoorbreedte van Ferro-Suisse die namelijk hele mooie wissels maakt.Rob gebruikt 22,5 mm.Die 2mm verschil vind ik geen probleem.Dat geeft meer ruimte bij de aslagers.Dat kun je toch niet allemaal exact op schaal maken want dan zitten de wielen helemaal klem.Bovendien hebben vrijwel alle trambedrijven ofwel buitenliggende aslagers ofwel wielen met binnenliggende aslagers maar daarbij wel wielen die niet boven de voetplaat uitkomen.Dat mijn wielen meer naar binnen zitten is dan geen probleem.De groete uitdaging zit altijd bij de grote drijf- en koppelwielen van stoomlocomotieven en dan vooral de sneltreinlocotieven zoals de NS 1700 of 3700 series.Wanneer je die in 1:43,5 maakt met een spoorbreedte van 32 mm zit je met het dilemma dat je de wielen door de ketel moet laten komen , de ketel hoger monteren dan volgens tekening zou moeten of een kleinere keteldiameter kiezen dan zou moeten.In Engeland zijn er daarom wel puristen die 33 mm spoorbreedte aanhouden.Dat heet dan "scale 7".Maar ook dan blijft het lastig.De ruimte tussen ketel of frame en wielband en tussen spatscherm en wielband is in het grootbedrijf zo klein dat het ook in 1:43,5 en 33 mm spoor moeilijk te voorkomen is dat die wielen vastlopen wanneer je alles precies op schaal maakt.

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan

De Burgemeester van Hespedam

  • Offline Offline
  • Berichten: 454
    • Hespedamse Tramweg Maatschappij
Re: RTM in 0m
« Reactie #25 Gepost op: 28 april 2013, 12:24:17 »
Dat ziet er prachtig uit!
Messing is ook mijn ding.

Geniet van het bouwen!

Niek

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7846
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: RTM in 0m
« Reactie #26 Gepost op: 01 mei 2013, 07:33:12 »
Jan was gisteren op bezoek bij mij en behalve dat we samen de was hebben opgehangen, hebben we ook sommige van zijn modellen bekeken die hij mee had genomen. De RTM Backer & Rueb tramlocomotief is een ongelooflijk knap stukje werk. Er zitten zoveel superfijne details aan die zo perfect zijn uitgevoerd, dat gaat zelfs mij te ver. ;) Ik kan niet anders zeggen dat dit het meest indrukwekkende staaltje modelbouw is dat ik ooit heb gezien. Het is werkelijk waanzinnig klein en perfect. Kan niet wachten om 'm afgebouwd te zien.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Marc tramt

  • Online Online
  • Berichten: 10570
Re: RTM in 0m
« Reactie #27 Gepost op: 01 mei 2013, 08:22:34 »
 (y) Leuk om te horen.
Jan probeert mij over te halen om in 0m te bouwen in plaats van Sm..  8) ik hoop hem op hemelvaartsdag in Ouddorp te spreken en wat van zijn bouwsels te zien. Maar wat een details inderdaad....
No dress rehearsel, this is our life.

RobK

  • Offline Offline
  • Berichten: 339
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
Re: RTM in 0m
« Reactie #28 Gepost op: 02 mei 2013, 20:19:54 »
Een plaatje zegt meer dan duizend woorden... dit is de buitenkant van de Backer van Jan in 0:


Nul bij NVBS Centraal by Rob Kievit, on Flickr

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 507
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: RTM in 0m
« Reactie #29 Gepost op: 03 mei 2013, 19:25:07 »
Bedankt voor de complimenten.Voor mij zit de aardigheid vooral in het weergeven van details.Dat komt omdat ik het enerzijds belangrijk vind dat ik een model zodanig bouw dat ik het na 10 jaar nog mooi vind.Zo heb ik lang geleden een NS 6000 bouwpakket van Philotrain gesuperd met losstaande injecteurs en peilglazen etc.Ik heb dat model weer verkocht toen ik op spoor 0 overging.Ik heb er nog foto's van maar daar kan ik nu niet bij omdat ik op dit moment nog bij mijn zwager in Edgware / Noord-West Londen logeer.Ik kan ze nog wel eens opzoeken.Anderzijds heb ik niet veel ruimte (en toch spoor 0!).Dan richt zich alle aandacht op dat kleine stuk modelbaan.Het is dan wel zo leuk dat daar ook iets moois te zien valt.Eigenlijk dus een verdichting of indikken van details.Zo hoorde ik eens een discussie tussen twee modelbouwers waarbij de ene zei dat hij het liefst een tennishal ter beschikking had voor zijn modelbaan.Waarop de ander vroeg hoe hij dacht de tijd en het geld te hebben om alles te bouwen wat in die hal zou passen.Ik kies dus net voor de andere weg , klein maar fijn.

Overigens was ik vandaag nog op aanraden van Sven in winkel aan de rand van het centrum van Londen waar 3D printers verkocht worden.zie http://www.imakr.com/showroom .Het ziet er leuk uit maar deze techniek van 3D-printen is voor modelbouw m.i. toch te grof.De techniek van Shapeways is dan toch beter.Maar ik heb begrepen dat de printers die zij daar hebben toch fors duurder zijn.

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan