Doel:€250.00
Donaties:€118.00

Per saldo:€-132.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 09-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS/32 door RK
Vandaag om 07:16:03
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 06:38:51
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door Dave.......
Vandaag om 02:18:43
Oude metalen trafo's gebruiken....... door frits959
Vandaag om 01:06:08
rommenholler gasketelwagens door ex44
Vandaag om 00:19:13
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Montanbahn
15 april 2024, 23:55:32
25 jaar geleden door Willem1951
15 april 2024, 23:24:31
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
15 april 2024, 23:23:19
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Robkop
15 april 2024, 23:09:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Klaas Zondervan
15 april 2024, 22:56:19
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Noordernet
15 april 2024, 22:50:08
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
15 april 2024, 22:23:35
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Tijdperk||
15 april 2024, 22:16:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
15 april 2024, 21:46:35
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
15 april 2024, 21:32:02
Station Roodeschool door Ronaldk
15 april 2024, 21:27:21
Nederland in Z door Mitchell
15 april 2024, 21:05:26
EifelBurgenBahn door Ferdinand Bogman
15 april 2024, 20:54:01
RhB H0m, Albulisch door Boertje
15 april 2024, 20:32:47
Tachowagon door Bert55
15 april 2024, 20:30:53
US diorama in H0 door Frank 123
15 april 2024, 20:28:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
15 april 2024, 20:07:11
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
15 april 2024, 19:11:38
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
15 april 2024, 19:00:51
Een NS 5500 knutselen door Rob Ellerman
15 april 2024, 18:45:59
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door HuubvG
15 april 2024, 18:28:02
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
15 april 2024, 15:55:58
Elektrificatie spoorlijnen in Overijssel door Rick
15 april 2024, 15:18:59
Ton bouwt goederenwagens door TonM
15 april 2024, 14:41:40
Kent iemand deze fabrikant? door henk
15 april 2024, 13:32:09
  

Auteur Topic: RTM in 0m  (gelezen 71258 keer)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: RTM in 0m
« Reactie #30 Gepost op: 03 mei 2013, 20:55:38 »
Leuk dat je er even geweest bent. Ik wist niet zeker of je je mail nog zou lezen. Ik vond het wel interessant dat ze bij iMakr Shapeways afserveren als "die zijn erg duur", terwijl ze niet eens weten dat de prints niet te vergelijken zijn met wat je uit zo'n showroomprinter krijgt. Zoals een vriend hier in London zei: iMakr print niets meer dan Kinderei surprises. Maar goed, nu is dit al het tweede draadje op rij dat ik laat ontsporen...  8)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: RTM in 0m
« Reactie #31 Gepost op: 03 mei 2013, 21:40:12 »
Wel bij de les blijven!

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12314
    • sleutelspoor
Re: RTM in 0m
« Reactie #32 Gepost op: 09 mei 2013, 13:28:45 »

Vandaag bij de RTM nog even met Paul Nitze gesproken. Hij had oa dit Backertje in aanbouw bij zich.

Het had zo mooi kunnen zijn :)

Misstaat niet, of wel???
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3373
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: RTM in 0m
« Reactie #33 Gepost op: 09 mei 2013, 13:57:03 »
Wel  :)
Mvg Marty,

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10562
Re: RTM in 0m
« Reactie #34 Gepost op: 09 mei 2013, 17:03:07 »
Vandaag bij de RTM nog even met Paul Nitze gesproken. Hij had oa dit Backertje in aanbouw bij zich.
Ook nog even gezien èn gesproken.   :). En het Backertje van Jan zelf ook nog gezien... Topdag!
No dress rehearsel, this is our life.

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 507
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: RTM in 0m
« Reactie #35 Gepost op: 09 mei 2013, 22:59:11 »
Paul Nitze is inderdaad ook leuk bezig.Alleen vind ik LGB-schaal weer wat groot.Ik heb van hem begrepen dat hij van zijn vrouw in de tuin een baan mag maken.Dan lukt dat natuurlijk wel.

We hebben het ook nog met hem er over gehad dat bij zijn Backertje de haken voor de veiligheidskettingen wel goed zitten in tegenstelling tot locomotief 37 die in opdracht van het RTM Museum in Ouddorp herbouwd wordt.Geen goede tekening?
zie http://www.rtm-ouddorp.nl/loc37/P1010600TK.jpg


Verder is het een heel mooi museum,waar nog authentieke treinsamenstellingen rijden in tegenstelling tot vele andere museumlijnen.Alleen jammer dat ze niet die SBM en ZVTM rijtuigen overgenomen hebben.Dat is toch ook Zeeuws!.Deze rijden nu op Hoorn-Medemblik op 1435 mm spoor in plaats van 1000 mm waarvoor ze gebouwd zijn.Dan toch beter maar op 1067 mm.De RTM kocht destijds ook overal in het land materiëel op met name ook van de ZVTM.

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12314
    • sleutelspoor
Re: RTM in 0m
« Reactie #36 Gepost op: 10 mei 2013, 12:10:14 »
Jan vraag eens aan de SHM waarom zij daar rijden en niet bij de RTM?????
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: RTM in 0m
« Reactie #37 Gepost op: 10 mei 2013, 12:16:10 »
Citaat van Jan:
We hebben het ook nog met hem er over gehad dat bij zijn Backertje de haken voor de veiligheidskettingen wel goed zitten in tegenstelling tot locomotief 37 die in opdracht van het RTM Museum in Ouddorp herbouwd wordt.Geen goede tekening?

De boutgaten voor de ogen waaraan de kettingen zitten bevinden zich 650 mm aan weerszijden van het midden en op 361 mm gerekend vanaf de onderzijde van de bufferplaat. ( dus niet vanaf de onderzijde van de hoeklijn)

Gr.
Frank 
fly with the eagle or scratch with the chickens

guest7823

  • Gast
Re: RTM in 0m
« Reactie #38 Gepost op: 10 mei 2013, 12:20:06 »
Paul Nitze is inderdaad ook leuk bezig.Alleen vind ik LGB-schaal weer wat groot.Ik heb van hem begrepen dat hij van zijn vrouw in de tuin een baan mag maken.Dan lukt dat natuurlijk wel.

De tuinbaan van Paul Nitzsche bestaat al JAREN. Oorspronkelijk zou de baan 1-2 jaar geleden worden opgebroken omdat het onderhoud hem te veel werd, echter ........ bloed kruipt waar het niet gaan kan en blijft de baan in een "light" versie behouden

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 507
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: RTM in 0m
« Reactie #39 Gepost op: 10 mei 2013, 13:50:37 »
@Sobat Kras  Ik denk dat ze in Hoorn blij zijn dat ze iets Nederlands hebben en niet meer zo veel materiëel uit de Alpenlanden hoeven in te zetten dus verwacht ik niet dat ze die rijtuigen zo maar richting Ouddorp zullen laten gaan.

@ Frank Wat ik bedoel zijn niet de ogen waarmee de kettingen aan de bufferplaat verankerd zijn  maar het haakje waarover de haak aan het vrije einde van de ketting over gelegd wordt wanneer de locomotief aan die zijde niet aan een rijtuig of wagen gekoppeld is.Dat haakje zit op de gereconstrueerde loc nu halverwege het diagionale vrijstaande stuk van de beugel op de bufferplaat en op de oorspronkelijke RTM Backertjes zit dat haakje op het bovenste bevestigingspunt van deze beugel aan de bufferplaat.Op de foto van loc 33 die ik laat zien zit dit haakje iets links van het midden van de cirkel die ik wat uit de vrije hand getekend heb.Het oog dat jij bedoelt wordt op deze foto ten dele bedekt door de rechter bovenhoek van de door mij getekende cirkel.

@Paul In Engeland zijn er veel tuinbanen verhoogd aangelegd vaak gewoon op een soort modules.Dat is wellicht een oplossing wanneer het fysiek minder gaat.Maar ja dat moet de echtgenote dan ook weer goed vinden.

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan

guest7823

  • Gast
Re: RTM in 0m
« Reactie #40 Gepost op: 10 mei 2013, 14:04:00 »
In Engeland zijn er veel tuinbanen verhoogd aangelegd vaak gewoon op een soort modules.Dat is wellicht een oplossing wanneer het fysiek minder gaat.Maar ja dat moet de echtgenote dan ook weer goed vinden.

Maak je om die echtgenote van Paul maar niet te druk ;). Toen een vriend van mij met een LGB in z'n tuin wou beginnen en Paul Nitzsche om advies vroeg was dit z'n antwoord:
De beste tuinbaan (qua onderhoud en beheer) is "geen tuinbaan", verder ga het vooral doen en veel plezier

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: RTM in 0m
« Reactie #41 Gepost op: 11 mei 2013, 10:28:29 »
Dat haakje zit op de gereconstrueerde loc nu halverwege het diagionale vrijstaande stuk van de beugel op de bufferplaat en op de oorspronkelijke RTM Backertjes zit dat haakje op het bovenste bevestigingspunt van deze beugel aan de bufferplaat.
Niet alleen dat haakje, ook de bevestigingsogen voor de ketting, ernaast, zitten te laag. Misschien uit praktische redenen voor het koppelen met het bestaande materiaal?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

guest7823

  • Gast
Re: RTM in 0m
« Reactie #42 Gepost op: 11 mei 2013, 10:58:54 »
Jan vraag eens aan de SHM waarom zij daar rijden en niet bij de RTM?? ?? ??
Omdat de SHM in de vroege jaren uit de RTM is voortgekomen en d'r op normaalspoor nog nauwelijks iets van de grond was gekomen. Uit mijn hoofd hebben d'r ooit nog (een of) twee RTM loc's op het huidige spoor K (kolenpark) gestaan op een derde (spoor)been.

Verder zal een deel van de reden geweest zijn dat veel smalspoor(tram)bakken bij de SHM terecht gekomen zijn dat de SHM als eerste is begonnen met dergelijke bakken te verzamelen. De RTM had in feit al meer dan genoeg aan de spullen die ze zelf al hadden. De RTM bakken die nu bij de SHM staan waren volgens mij min of meer "surplus to requirements", zeker in de tijd dat ze bij de SHM werden omgespoord naar normaalspoor.

De RTM collectie is in die zin uniek, omdat het een goede representatie is van één bedrijf. De SHM zal altijd een rare mengelmoes van verschillende bedrijven blijven, al kunnen we op termijn wel een aantal "bedrijfstrams" maken.
  • LTM 26 met bakken
  • GoSTM 18 met bakken
  • NTM 101 met bakken
  • NS 7742 met bakken
  • NS sik met NTM goederenwagens

Maar goed, dit gaat wel een beetje richting OT

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 507
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: RTM in 0m
« Reactie #43 Gepost op: 12 mei 2013, 00:03:30 »
@Sven: Op de Werkspoor tekening van loc 35-40 gebouwd in 1906(Werkspoor fabrieksnummers 166-171, order 6448, tekening 12) staan deze ogen ook laag ingetekend maar het haakje waar ik over struikel hoog


Echter op de Werkspoor tekening van loc 1-6 gebouwd in 1905 (Werkspoor fabrieksnummers 137-142, order 5876 tekening 19) zitten de bevestigingsogen hoog.Zelfs zo hoog dat de kettingen vrij omlaag kunnen hangen.


En zo rijden de RTM 3-assers nog steeds rond


@Paul : Nu zijn er van de ZVTM AB 15-19 die later omgebouwd zijn tot uiteindelijk de RTM MBD 70 en 72-74 een groot aantal tekeningen in het Zeeuws Archief.Dus als ze in Ouddorp een keer niets te doen en geld te veel hebben kunnen ze aan de slag.
http://www.archieven.nl/nl/search-modonly?mivast=239&miadt=239&mizig=210&miview=inv2&milang=nl&micols=1&mires=0&micode=551&mizk_alle=Onderdelen%20van%20een%20%27Rijtuig%201e%20en%202e%20klas%27%20door%20La

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: RTM in 0m
« Reactie #44 Gepost op: 12 mei 2013, 00:14:42 »
Hallo Jan.
Waarvoor dienen de 'driehoek beugels' onderaan op de bufferbalk?
Nieuw in trams is mij dat niet duidelijk.

Groet,

Robert Jan