Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 10:50:38
Big Scale Trains - NS 2400 in Spoor G (1:27) door Duikeend
Vandaag om 10:48:14
4 oktober modelspoorbeurs Houten door thevandijks
Vandaag om 10:47:59
Ketelwagens, welke hebben jullie? door odaoda
Vandaag om 10:45:11
Alweer is de Weller soldeerbout defect door peterha
Vandaag om 10:40:20
Raadplaatje door spoorijzer
Vandaag om 10:39:06
Arlbergbahn.. ? door Ronald Halma
Vandaag om 10:34:18
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 10:08:28
Leubachtalbahn door Eric v C
Vandaag om 10:08:16
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 10:02:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 09:45:00
SPIJKSPOOR: 11 oktober te Poortugaal. door R1954
Vandaag om 09:32:52
Een insulfrog polariseren. door Albert de Heer
Vandaag om 08:08:29
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim1969
Vandaag om 07:24:31
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door janw
Vandaag om 00:16:58
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
29 September 2025, 23:30:30
Minibaan Visserskaai H0 door gdh
29 September 2025, 23:04:35
IMA 2025 (40e) / Marklin Tage 2025 door Jan-Peter
29 September 2025, 22:44:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jan-Peter
29 September 2025, 22:08:23
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Benelux795
29 September 2025, 21:52:28
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door Falcon10
29 September 2025, 21:29:42
Materieel ombouw, aanpas en verbouw zooi. door Simplex
29 September 2025, 20:48:26
Pendel module door Te 2/2
29 September 2025, 20:41:15
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
29 September 2025, 20:17:32
Gewoon wat busfoto's door R1954
29 September 2025, 20:14:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
29 September 2025, 19:52:10
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door puntenglijder
29 September 2025, 19:34:29
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
29 September 2025, 19:31:57
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door RobVille
29 September 2025, 19:02:28
Sprinter SLt Big scale Trains door Reinout van Rees
29 September 2025, 18:44:38
  

Auteur Topic: RTM in 0m  (gelezen 88080 keer)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10748
Re: RTM in 0m
« Reactie #60 Gepost op: 09 December 2013, 21:31:19 »
Prachtig Jan! ik heb nog een lange weg te gaan in modelbouwland voor ik zo mooi bouw.
Vraagje tussendoor; bouw je 1:43,5 of 1:45?

Groet,

Marc
No dress rehearsel, this is our life.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6352
  • ***
Re: RTM in 0m
« Reactie #61 Gepost op: 09 December 2013, 21:45:11 »
 (y) Mooi stukje knutselwerk (y) (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 532
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: RTM in 0m
« Reactie #62 Gepost op: 09 December 2013, 22:21:31 »
Hallo Marc,

De RTM bouw ik in 1:43,5.De spoorbreedte klopt dan niet want ik gebruik 22,2 mm rails.Op het Youtube filmpje is een stuk spoor van Henke uit Berlijn te zien.Deze heeft een breedte van 22,5 mm.Bij 3'6" =1067 mm spoor moet je in 1:43,5 natuurlijk eigenlijk 24,5 mm spoorbreedte gebruiken.Dat is echter geen standaardmaat. Voor zover ik weet zijn er alleen in Australië modelbouwers die dat gebruiken.In Engeland wordt dat geïmporteerd door Karlgarin.Hij heeft al jaren op zijn site een locomotief voor deze spoorbreedte staan alleen bestaande uit in elkaar gesoldeerde etsplaten zonder enige gietstukken of draaistellen.zie http://www.karlgarin.com/rookits.htm .Hij lijkt ook geen wissels te leveren , alleen losse spoorstaven.Ik heb dan ook enkele Ferro-Suisse wissels.Deze hebben 22,2 mm spoorbreedte.Een belangrijk voordeel van het smallere spoor is dat je bij buitenliggende aslagers meer ruimte hebt.Die kan je dus op schaal nabouwen.Grote drijfwielen die tot boven de onderzijde van de ketel reiken zouden in de ketel uitkomen.Echter de RTM en andere Nederlandse trams hadden geen wielen die zelfs maar boven de voetplaat uitkwamen.Alleen op het Indische spoor reden locomotieven met grote drijfwielen die bij een te smalle spoorbreedte door de ketel zouden lopen.Zelfs de locomotief van de Hedjaz spoorweg die ik nog eens wil gaan maken is in schaal 1:43,5 en op 22,2 mm spoorbreedte te bouwen.
.

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
« Laatst bewerkt op: 09 December 2013, 22:24:27 door JanHdH »

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8354
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: RTM in 0m
« Reactie #63 Gepost op: 10 December 2013, 12:39:08 »
Mooi werk, Jan! Wel meer dan 8 spaken in het wiel. Ik zal zelf ook maar eens die wielen van C+L bemachtigen (op z'n tijd) en kijken of die goed te vervangen zijn net een accurate 3D print.

Leuk filmpje van je diesel-Backer.  ;)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 532
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: RTM in 0m
« Reactie #64 Gepost op: 10 December 2013, 14:27:58 »
Ja Sven , ik vind ook wel dat het geluid wat minder kan, maar misschien kan ik het overstemmen met een geluidsdecoder en/of betere smering.
Jan

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 532
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: RTM in 0m
« Reactie #65 Gepost op: 06 June 2014, 15:44:23 »
Tussen alle verplichting voor werk, gezin, sport en cultuur heb ik toch nog wat tijd gevonden om aan de RTM loc te werken.Hier wat foto's :

De geluiddemper van de vacuümrem op de rookkast


regulateur en vacuümejector

De Körting vacuümejector zoals die op de Silvolde van de GTW zit

Van buiten is er helaas niet veel van te zien.
Binnenkort hoop ik meer te laten zien.

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8354
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: RTM in 0m
« Reactie #66 Gepost op: 10 June 2014, 09:16:19 »
Nog steeds indrukwekkend. Lezers hier kunnen zich niet voorstellen hoe klein en uitzonderlijke modelbouw dit is.

Op mijn model komt de pijp die naar beneden loopt van de knalpot, onder uit de knalpot. Heb ik dit verkeerd of kon dat ook? Volgens mij heb ik het wel van een tekening, maar ik twijfel daar nu aan.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 532
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: RTM in 0m
« Reactie #67 Gepost op: 10 June 2014, 18:00:30 »
Hallo Sven,

Vermoedelijk hebben we het over dezelfde tekening.Ik heb een andere foto gemaakt waarop te zien is dat het pijpje uit het onderste deel van de knalpot komt d.w.z. van het brede deel, want het smalle deel aan de onderzijde is alleen maar een sokkel.

Er zijn weinig foto's van het origineel.Hier geef ik nog een detail van een foto van loc 33 die eerder in dit draadje staat :


Gisteren was ik nog even in Ouddorp waar ik een functionerende knalpot met stoompluim uit het pijpje fotografeerde op de ketel van loc 50.

Vanwege de bekleding is de knalpot niet zo herkenbaar.Op de fabriekstekening van Henschel is het duidelijker te zien :


Verder heb ik nog wat foto's gemaakt van het goederenmateriëel dat gisteren nu eens in de volle zon te zien was.

Onder andere deze wagen ga ik maken wanneer ik met het Backertje klaar ben want deze werden veel voor het bietenvervoer gebruikt zoals ook te zien op de eerste foto van dit draadje.

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 532
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: RTM in 0m
« Reactie #68 Gepost op: 13 July 2014, 23:15:25 »
Eindelijk tijd gehad om de regulateur aan de dom vast te solderen.Op de eerste bladzijde van dit draadje heb ik al een foto van zo'n typische Backer & Rueb regulateur gegeven :




Het gaat wat langzaam, maar de aanhouder wint.

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: RTM in 0m
« Reactie #69 Gepost op: 14 July 2014, 11:29:45 »
Dag Jan,
Ik kan de andere kant opkijken of zeggen dat je rookkastdeur niet klopt. Ik doe het laatste. PM me om te regelen dat de tekening jouw kant op komt.
Gr.
John Frank Simons
P.S. Dit is geen uitnodiging aan anderen om in het wilde weg om tekeningen te gaan bedelen.
fly with the eagle or scratch with the chickens

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: RTM in 0m
« Reactie #70 Gepost op: 14 July 2014, 13:34:54 »
Schitterend Jan!
Pullmanneke, je brengt mij op ideeën  ;D ;D ;D
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 532
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: RTM in 0m
« Reactie #71 Gepost op: 15 July 2014, 00:17:04 »
Beste John,

Bedankt voor het aanbod.Ik heb je een PM gestuurd.

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8751
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: RTM in 0m
« Reactie #72 Gepost op: 15 July 2014, 09:07:06 »
Poe, stil van....

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 532
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: RTM in 0m
« Reactie #73 Gepost op: 16 July 2014, 23:27:20 »
Beste John,

Nog van harte bedankt voor de uitgebreide set detailtekeningen van de Backer & Rueb RTM loc.Heel goed dat deze documentatie niet verloren gegaan is.Hiermee is ook  nog wel een 1:1 versie te bouwen.Nu kan ik weer verder gaan met compromisloze detaillering.Het kost wel veel tijd maar het is niet mijn broodwinning en ik wil graag over 20 jaar nog steeds met voldoening naar het model kunnen kijken.

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan

Stainz

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
  • RTM in LGB
Re: RTM in 0m
« Reactie #74 Gepost op: 02 July 2017, 16:10:12 »
Hoe staat het met deze loc?

Wat een prachtexemplaar wordt dit!
Groeten, Henri