Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De projecten van Ruben (NL H0) door MOVisser
19 June 2025, 23:51:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door KNed
19 June 2025, 23:43:44
Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door KNed
19 June 2025, 23:37:55
LS Models 2025 door spoorzeven
19 June 2025, 23:18:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
19 June 2025, 23:01:08
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
19 June 2025, 22:29:11
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
19 June 2025, 22:27:48
Raadplaatje door grossraumwagen
19 June 2025, 22:22:56
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Keska
19 June 2025, 22:15:16
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
19 June 2025, 22:12:01
19 Toen door R1954
19 June 2025, 21:46:55
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
19 June 2025, 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
19 June 2025, 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
19 June 2025, 21:32:13
Station Roodeschool door Torikoos
19 June 2025, 21:14:12
Eindstation Daarhuizen door Torikoos
19 June 2025, 21:04:03
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Eric B
19 June 2025, 21:01:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
19 June 2025, 20:49:16
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door MathynK
19 June 2025, 20:47:40
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
19 June 2025, 20:33:52
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Ronald Halma
19 June 2025, 20:27:35
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronald Halma
19 June 2025, 20:23:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door HSIJ
19 June 2025, 19:22:10
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
19 June 2025, 18:31:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
19 June 2025, 18:12:45
US diorama in H0 door cor_b
19 June 2025, 17:10:52
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door metpetergaathetbeter
19 June 2025, 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
19 June 2025, 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
19 June 2025, 16:39:49
Br 38 Piko Superen. door wob
19 June 2025, 15:30:49
  

Auteur Topic: Bad Harzwald, de bouw.  (gelezen 378568 keer)

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Bad Harzwald, de bouw.
« Reactie #1335 Gepost op: 16 February 2015, 20:19:00 »
@ Ed (dat is dus at Ed of ed Ed of at At, nou ja laat maar  ;))
en @ Floris.

Als ik Hoofd Elektrazaken (Dimo1-dimo1) goed heb begrepen, heb je zo te zien een aan-aan-schakelaar (in het Duits Kippschalter Ein-Ein).
Dat houdt in dat je schakelaar op het moment dat je hem omzet, spanning levert aan de Conradaandrijving. Hij blijft eeuwig spanning geven aan die aandrijving, maar gelukkig zit er op je Conradaandrijving een eindafschakeling. Dus de Conrad kapt de spanning met behulp van zijn eindafschakeling af zeg maar, anders brand hij door denk ik. Op het moment dat je de schakelaar omgooit, krijgt de Conrad weer spanning, zet de wissel om en door de eindafschakeling stopt hij zelf ook.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5914
Re: Bad Harzwald, de bouw.
« Reactie #1336 Gepost op: 16 February 2015, 20:51:38 »
Moet je wel het type met eindafschakeling hebben
ze zijn er voor dezelfde prijs ook zonder

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Bad Harzwald, de bouw.
« Reactie #1337 Gepost op: 16 February 2015, 21:06:16 »
Conrad's eigen wisselaandrijvingen hebben allemaal de eindafschakeling.

Ze hebben niet allemaal de polariteitsomschakeling.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5914
Re: Bad Harzwald, de bouw.
« Reactie #1338 Gepost op: 16 February 2015, 22:18:50 »
Dan moety je toch eens goed kijken
ik heb ze zonder ,en met
1 keer zonder besteld ,kreeg ik met omdat ze in b.o stonden

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5565
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Bad Harzwald, de bouw.
« Reactie #1339 Gepost op: 17 February 2015, 05:00:04 »
Dan is het te hopen dat de wisselaandrijvingen van Floris met eind-afschakeling zijn anders heeft ie een vet probleem. Maar zo te lezen is het nog niet aangesloten en kan Floris nog bevestigen of hij de juiste wissel-aandrijvingen heeft.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7740
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Bad Harzwald, de bouw.
« Reactie #1340 Gepost op: 17 February 2015, 09:15:31 »
Volgens mij heeft VFR wèl gelijk dat alle twee de soorten wisselaandrijvingen van Conrad eindafschakeling hebben. Ik heb allebei de soorten. Verschil is of er 3 of 6 draadjes aanzitten: met of zonder polarisatie.

Heb je anders een link naar de versie zonder eindafschakeling?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5394
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Bad Harzwald, de bouw.
« Reactie #1341 Gepost op: 17 February 2015, 09:25:11 »
Hij blijft eeuwig spanning geven aan die aandrijving, maar gelukkig zit er op je Conradaandrijving een eindafschakeling.
Zolang die eindafschakeling blijft functioneren, heb je gelijk. Ik gebruik voor de wisselbediening liever momentschakelaars of drukknoppen. Zo blijft geen spanning staan op de eindafschakeling of wissel. Voor de schakeling van Floris is het verstandig om een zekering tussen voeding en schakelbord te zetten. Als er dan wat misgaat, springt alleen de zekering en blijft de rest heel.

Groet,
Bas

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Bad Harzwald, de bouw.
« Reactie #1342 Gepost op: 17 February 2015, 09:52:25 »
Hoi Bas,

Dan gebruik je waarschijnlijk ook nog een systeem (lampjes of anderszins) om aan te geven in welke stand de wissel staat? Bij een aan-aan schakelaar zie je dat aan de stand van de hendel. Hoe zie jij dat?
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3479
    • modulebaan.nl
Re: Bad Harzwald, de bouw.
« Reactie #1343 Gepost op: 17 February 2015, 09:54:42 »
Die dingen van Conrad hebben allemaal eindafschakeling:
Er zit en motortje in dat een tandheugel beweegt. Deze tandheugel komt aan het eind tegen een schakelaar aan waarmee de stroom naar de motor afgeschakeld wordt. Dit zelfde mechanisme wordt ook gebruikt voor het maken van de polarisatie-schakeling.
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat dit allemaal wel werkt, maar dat die dingen nogal gammel in elkaar zitten. Het kan zijn dat de eindafschakeling ineens niet werkt, en dan blijft de motor onder spanning staan. Dan kunnen dingen stuk gaan.
Gezien de kosten niet zo'n groot probleem.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5394
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Bad Harzwald, de bouw.
« Reactie #1344 Gepost op: 17 February 2015, 10:02:44 »
Ik gebruik geen signaalverlichting, maar kijk naar de wissels om te zien in welke stand ze staan. Als een wissel niet goed zichtbaar is, druk ik eenvoudig nogmaals op de desbetreffende drukknop om de juiste rijweg (opnieuw) in te stellen. Heeeel soms hapert een wissel of gaat niet om. Dat levert me dan kortsluiting op een puntstuk, een noodremming of in heel enkele gevallen een aanrijding op. Dat houdt het leven een beetje spannend.

Groet,
Bas

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12155
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bad Harzwald, de bouw.
« Reactie #1345 Gepost op: 17 February 2015, 10:34:16 »
@ Gert Jan,

De voorste wissels worden met de hand bedient,kan daar gemakkelijk bij,dus waarom mezelf extra op kosten jagen  :)

Dan is het te hopen dat de wisselaandrijvingen van Floris met eind-afschakeling zijn anders heeft ie een vet probleem. Maar zo te lezen is het nog niet aangesloten en kan Floris nog bevestigen of hij de juiste wissel-aandrijvingen heeft.

Als ik iedereen(of in elk geval het grootste deel van de mensen) mag geloven dan hebben die aandrijvingen eindafschakeling.
Ik kan er in elk geval geen zinnig woord van zeggen,de aandrijvingen die ik nodig had zijn al erg lang terug gemonteerd en de zakjes waarin ze naar hier zijn gestuurd,die zijn allang foetsie.
Mijn kennis van dat soort zaken is verder praktisch nihil,dus zien kan ik t ook niet.
De flm aandrijvingen die ik hier ook heb,die hebben het in elk geval wel,dat had ik een tijdje terug al is opgezocht.
Zowiezo is er hier nog geen draad aangesloten van de aandrijvingen naar het schakelpaneel om de bekende reden dat ik zelf niet zo goed ben met solderen,met dit weer probeer ik het zowiezo al niet.
De onbekende reden dat er nog niks is gebeurt op dat vlak is omdat ik gewoon domweg geen draad heb om iets mee te gaan doen  ;D  :-X

Zolang die eindafschakeling blijft functioneren, heb je gelijk. Ik gebruik voor de wisselbediening liever momentschakelaars of drukknoppen. Zo blijft geen spanning staan op de eindafschakeling of wissel. Voor de schakeling van Floris is het verstandig om een zekering tussen voeding en schakelbord te zetten. Als er dan wat misgaat, springt alleen de zekering en blijft de rest heel.

Ik zal me is gaan beraden op wat ik hier het beste kan doen,een eindafschakeling continue onder stroom lijkt me niet geweldig voor de bedrijfs zekerheid en ook niet voor de levensduur van het ding.
Mijn gevoel zegt me momenteel dat het dan misschien maar beter is om andere schakelaars te gaan zoeken,dan sloop ik niks ook  :-\

Gezien de kosten niet zo'n groot probleem.
Qua kosten niet nee,maar gezien het feit dat sommige aandrijvingen redelijk ver/diep in de baan zijn geplaatst,zou het verwisselen ervan wel een aardige klus gaan worden  >:(

Wederom stof om over na te denken,in elk geval allemaal bedankt voor de reacties.
« Laatst bewerkt op: 17 February 2015, 10:36:40 door tijgernootje »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5914
Re: Bad Harzwald, de bouw.
« Reactie #1346 Gepost op: 17 February 2015, 12:01:59 »
Ze zijn er nu alleen nog met eind afschakeling
Ik heb er echt een paar zonder,maar die zijn al een paar jaar oud
Die met is het raadzaam om de schakelaar in de motor te controleren
het beste werken ze met wisselspanning van rond de 14 volt
de diodes zorgen dan voor ompoling , en kan je dus met gewone schakelaars en zonder polariteits wisseling werken

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12155
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bad Harzwald, de bouw.
« Reactie #1347 Gepost op: 17 February 2015, 14:32:55 »
Hallo,

Ik geloof gelijk dat je er hebt zonder die eindafschakeling.
Zoals ik al zei,ik kan zo'n ding zelf niet open maken zonder t te slopen,en zou me dat wel lukken,dan nog weet ik niet waar ik naar kijk.
Ik ben zoals eerder vermeld aardig onbekend met electronica in combinatie met deze hobby,en vandaar dat ik me dan ook niet waag aan motoren controleren of andere zaken.
De aandrijvingen hier ,die zijn ergens aan de start van dit draadje hierheen gehaald,dus het kan even zo goed wezen dat ik er hier niet eens een afschakeling op heb zitten.
(het verschil zie ik toch niet tussen wel of geen eind dinges,dus voorlopig laat ik dit project maar met rust)

En over rust gesproken,wegens prive omstandigheden zal de rust voorlopig ook weer wederkeren in dit draadje en op t forum.
Wellicht af en toe of veel lezen hier dat zal nog wel gebeuren,maar daar blijft het dan ook voorlopig bij.
Er zijn prive dingen die nu gedaan en overdacht dienen te worden,en die zijn belangrijker dan een schakelaar vervangen of een ander wissel aandrijvingkje kopen om maar is wat te noemen.

Wordt wellicht t.z.t. vervolgd.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
Re: Bad Harzwald, de bouw.
« Reactie #1348 Gepost op: 17 February 2015, 15:07:58 »
Hoi Floris,
Ja, de treintjes zijn niet het belangrijkste in het leven, maar geven wel afleiding! Gelukkig kun je al rijden, dus zo nu en dan een ritje om de geest te verzetten is ook niet verkeerd  :D Sterkte de komende tijd  (y)

Marius.
Marius

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Bad Harzwald, de bouw.
« Reactie #1349 Gepost op: 17 February 2015, 15:20:21 »
@Jerrytrein. Je had dus wel gelijk! (Ere wie ere toekomt)
Er zijn inderdaad ook zonder eindafschakeling. Ze worden alleen nu niet meer verkocht.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander