Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door henk
Vandaag om 07:23:13
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 07:17:26
De projecten van Ruben (NL H0) door Frank 123
Vandaag om 07:02:43
19 Toen door Vroeger
Vandaag om 05:58:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door KNed
19 June 2025, 23:43:44
Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door KNed
19 June 2025, 23:37:55
LS Models 2025 door spoorzeven
19 June 2025, 23:18:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
19 June 2025, 23:01:08
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
19 June 2025, 22:27:48
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Keska
19 June 2025, 22:15:16
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
19 June 2025, 22:12:01
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
19 June 2025, 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
19 June 2025, 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
19 June 2025, 21:32:13
Station Roodeschool door Torikoos
19 June 2025, 21:14:12
Eindstation Daarhuizen door Torikoos
19 June 2025, 21:04:03
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Eric B
19 June 2025, 21:01:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
19 June 2025, 20:49:16
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door MathynK
19 June 2025, 20:47:40
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
19 June 2025, 20:33:52
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Ronald Halma
19 June 2025, 20:27:35
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronald Halma
19 June 2025, 20:23:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door HSIJ
19 June 2025, 19:22:10
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
19 June 2025, 18:31:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
19 June 2025, 18:12:45
US diorama in H0 door cor_b
19 June 2025, 17:10:52
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door metpetergaathetbeter
19 June 2025, 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
19 June 2025, 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
19 June 2025, 16:39:49
Br 38 Piko Superen. door wob
19 June 2025, 15:30:49
  

Auteur Topic: Bad Harzwald, de bouw.  (gelezen 378601 keer)

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6666
Re: Bad Harzwald, de bouw.
« Reactie #1020 Gepost op: 06 October 2014, 19:38:39 »

Na stroom voorziening te hebben gesoldeerd voor stroomafname in de wokkel en dat te hebben aan gesloten op de ringleiding,krijg ik een kortsluitings melding  :o


Zit er een keerlus in, misschien is dat het probleem?

Gr, Ben.

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: Bad Harzwald, de bouw.
« Reactie #1021 Gepost op: 06 October 2014, 19:38:54 »
@Jerrytrein,

Citaat
anders de draden wisselen op de booster

Ik zou het niet op de booster doen, je schrijft zelf als je de wokkel loshaalt is sluiting weg, kant het zijn dat je daar twee draden verwisseld hegt.

groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8914
    • Midland
Re: Bad Harzwald, de bouw.
« Reactie #1022 Gepost op: 06 October 2014, 22:06:09 »
Het is 22.00 u, zal niet later posten dan 0.00u Floris, (@avatar). ::)

Dank voor de info. vermoedde al zoiets.

In het draadje van Jan44, wel bekend, heeft dezelfde problemen gehad. Misschien kun je ze ook nalopen.
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Bad Harzwald, de bouw.
« Reactie #1023 Gepost op: 06 October 2014, 22:19:34 »
Zeer wel bekend. Dat probleem dan, bedoel ik.
Bedrading nalopen, kijken of je consequent geweest bent in de kleuren (ik hanteer rood voor de railstaaf die het dichtst bij het midden van de baan ligt en blauw voor de 'buitenste', maar iedereen heeft zo z'n eigen systeem).
Check de raillassen, en dan vooral de isolassen.
Alles punt voor punt nalopen, maar dan ook alles, niet alleen daar waar je vermoedt dat het probleem zit.
Als dat allemaal niet helpt, dan alle bedrading weer losmaken en draadje voor draadje weer aanbrengen, en na elke keer controleren of de kortsluiting wegblijft of juist niet.

Succes, en veel plezier met deze fijne kant van de modelspoorwereld!  ;) :D

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12155
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bad Harzwald, de bouw.
« Reactie #1024 Gepost op: 07 October 2014, 07:10:27 »
@ Ben,

Ja onderin zit een keerlus,maar het lijkt me stug dat die "actief als je de lus zelf hebt geisoleerd met kunstof schoentjes tussen de rails.
Dat mijn opmerking hout snijd,blijkt wel want al die tijd dat de beschreven situatie er is,was er niks aan de hand tot dat ik de draadjes van de net gemaakte stroom voorziening aansloot op de ringleiding.

@ Jerry/Arthur,

Draden van een booster omwisselen waarook lijkt me redelijk onzinnig,het werkt immers al die tijd prima.
Tot dat ik de stroom op de wokkel zet.
Overigens is zoals hierboven beschreven de keerlus geisoleerd en voor de wissel bovenin de wokkel is ook kunstof rail schoentjes spul gepropt,kortom daar kan het niet aan liggen.

@ Jan,

Ik ben al de tijd zeer consquent met de kleurtjes  geweest.
Voor de wokkel heb ik voor 1 kant wat korte stukjes van een andere kleur gebruikt maar de hoofd draad is van dezelfde kleur,en ook correct aangesloten op de ringleiding.
Zoals al geschreven,het probleem doet zich voor als ik de net gemaakte stroomdraadjes van de wokkel op de ringleiding hang.
Kortom de rest is goed,het probleem komt pas bij de nieuwe aansluiting.
Daar zal ik dan ook de oplossing moeten zoeken  ::)

Wellicht heb ik vanmiddag nog even de kans om te zien wat wat is.
Wat betreft die clean wagen,hoe zie je nou dat dat ding marklin assen heeft ?
Ik zal wel een foto maken als ik vanmiddag de kans heb,wellicht dat iemand dan ziet wat het probleem met dat ding is.
Nu eerst aan t werk.
Later meer in dit theather  :P
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6666
Re: Bad Harzwald, de bouw.
« Reactie #1025 Gepost op: 07 October 2014, 07:51:46 »

Wat betreft die clean wagen,hoe zie je nou dat dat ding marklin assen heeft ?


Als er tussen as en wiel geen isolatie zit. Je kunt het zien maar je kunt het ook checken met een multimeter.



Gr, Ben.

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Bad Harzwald, de bouw.
« Reactie #1026 Gepost op: 07 October 2014, 08:03:39 »
Heb je de bovenkant en onderkant van je baan hetzelfde bedraad?
Dat wil zeggen de rail het dichtst bij jou aan kleur a en de ander kleur b?
Dan kom je met de wokkel niet uit.. En als je dan bovenaan bent begonnen met draden veroorzaakt de wokkel kortsluiting..
groeten,
Auke

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Bad Harzwald, de bouw.
« Reactie #1027 Gepost op: 07 October 2014, 08:34:11 »
Floris,

De problemen zijn niet zo groot als het lijkt. Jouw beide delen werken ieder goed met hun eigen boosters.  Je hebt de wokkel (helix heet zo'n ding) al rijdend, met voeding via de rails. Alleen nog extra draden aanbrengen is zeer verstandig en verhoogd de bedrijfszekerheid. Om het zoeken te versnellen kun je het volgende doen:
- Controleren of de ringleiding van beneden niet voorbij de raillassen (boven) komt.
- Ringleiding van de wokkel loskoppelen van de baan.
- Kun je nu rijden dan de ringleiding andersom weer monteren.
- Gaat het rijden nog niet dan alle draden van de ringleiding naar de sporen in de wokkel loskoppelen.
- Kun je nu rijden dan eerst de ringleiding wokkel koppelen aan  de ring beneden.
- Kun je nog steeds rijden, dan beneden beginnen met aansluiten van de rail draden. Iedere keer proberen of de multimaus niet in kortsluiting valt.
- Door werken tot boven, waarbij je goed in de gaten houd dat je NIET voorbij de isolatie gaat.
- Tenslotte stuk na de isolatie op de boven ringleiding aansluiten.

Succes en je kan het.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12155
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bad Harzwald, de bouw.
« Reactie #1028 Gepost op: 07 October 2014, 19:35:26 »
Hoi Ben,

Met die foto kom ik er wel achter wat er nu voor assen onder zitten,ik zal dat proberen deze week is even te bekijken,om te zien wat men heeft uitgespookt aan die wagon.
Thnx voor de verhelderende uitleg/info  (y)

Hoi Auke,

Ik heb zowel boven als beneden dezelfde manier van bedraden aangehouden voor rails en de ringleidingen.
Zou ik dat niet hebben gedaan dan snap je later zelf je bouwsel niet meer en zit er geen uniformiteit in(leuk scrabbel woord trouwens  ;D )
De rails bovenin thv de wissel in de wokkel helix/geef t beestje een naam  ;) ,is met kunstof flm railschoentjes geisoleerd gescheiden van de bovenbouw,dus daar kan niet aan liggen lijkt me.

Hallo Gerard,

Het geheel kan inderdaad rijden zonder dat ik de nieuw toegepaste stroomdraden van gisteren in de helix gebruik,das al aardig wat vind ik  (y)
Juist voor meer bedrijfszekerheid(weer zo'n leuk scrabble woord  ;D)wilde ik in elke ring middels een draad met stukjes draad "geknoopt" daaraan ri de rails op elke laag, en zo de 3 lagen  van extra stroom voorzien.
Zoals al ri Auke vermeld die aansluiting zitten onder de kunstof schoentjes die boven scheiden van onder  ;)
Als ik de helix draden los haal van de ringleiding van de onderste ringleiding van het schaduwstation, dan kan ik wel gewoon rijden,zij het dan dat de nieuw gemaakte stroompunten niks aan stroom leveren aan de helix  ???
- Kun je nu rijden dan de ringleiding andersom weer monteren.
Bovenstaande klinkt verwarrend.
Als ik dus de draden die ik telkens overal het zelfde heb gesoldeerd aan de sporen zowel bovenbouw als schaduw station,en ook op de helix via 2 centrale draden, andersom aan de ringleiding vast knoop,dan kan het wellicht opgelost zijn ?
Ok klinkt gek maar wie ben ik om er aan te twijfelen  ;D
Ik ga je checklist voor zover nog niet uitgevoerd proberen.
Kan even duren voor ik er verslag van kan uit brengen,zeker als de baas me net als vandaag bijna 12uur bezig houd :-\
En thnx voor de info en the heads up  (y)
Kortom binnenkort meer in dit theater  :D
« Laatst bewerkt op: 07 October 2014, 20:23:06 door tijgernootje »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: Bad Harzwald, de bouw.
« Reactie #1029 Gepost op: 07 October 2014, 20:08:37 »
Succes met testen! (y)
Ben benieuwd welk stuk er dan binnenkort te zien is in dit theater.
groet,

Ivo vS

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Bad Harzwald, de bouw.
« Reactie #1030 Gepost op: 07 October 2014, 22:21:27 »
als je met de nieuw gelegde draden wel kan rijden dan denk ik dat de helix verkeerd om is bedraad..
groeten,
Auke

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Bad Harzwald, de bouw.
« Reactie #1031 Gepost op: 08 October 2014, 09:59:58 »
In principe heeft Auke het antwoord al gegeven, maar ik zal uitleggen wat ik bedoel. Stop maar met verder testen, want je hebt de fout al gevonden. De treinen rijden weer, met de ringleiding van de wokkel en de baan gescheiden. Er moet alleen een manier gevonden worden om de beide ringleidingen weer te koppelen. Eenvoudigst is een booster erbij  ;D Maar dat is niet noodzakelijk / wenselijk. Wat er moet gebeuren is dat de verbindingsdraden van de wokkel naar de baan gekruist vastgesoldeerd worden. Om het makkelijk te maken ga je als volgt te werk:
1 pak een van de ringleiding draden van de wokkel en bevestig deze aan een van de draden van de ringleiding van de baan.
2 kijk of de trein nog steeds rijdt
3 zo ja, ga naar stap 6
4 zo nee, maak de draad los en soldeer aan de andere ringleiding draad van de baan.
5 kijk of de trein nu wel rijdt
6 pak de andere ringleidingdraad (diegene die nog los hangt) en bevestig aan de overgebleven draad van de ringleiding van de baan.
7 trein rijdt nu over de baan

Ik hoop dat je baas je bezig heeft gehouden, zodat je dit nog op tijd leest.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12155
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bad Harzwald, de bouw.
« Reactie #1032 Gepost op: 08 October 2014, 19:32:19 »
Whooo hold your horses.

Ik kan integenstelling tot wat Auke typt,rijden van onder naar boven zolang ik de nieuwe stroompunten van de helix nietaansluit op de onderste ringleiding.
Doe ik dat wel,dan meld 1 van de boosters kortsluiting.
DE helix module is toen gebouwd van 2 kale stroom draden voorzien,die de ringleiding vormen daaronder.
Deze is met behulp van een stuk grijze en rode draad verbonden aan de ringleiding van het schaduw station op exact dezelfde wijze.
Dus waar in t ring spul grijs draad zit ,zit ook daar grijs om de verbinding naar de spiraal bak te maken(zo ook voor rood)
KISS dus  ;D
Als ik echter aan die ringleiding van de spiraal ,de nieuw gemaakte stroom draden van de rails, aansluitend op de sporen van spiraal aansluit,dan krijg ik kortsluiting van 1 van de hubs.
@ Gerard,
 :o
Sjezus zeg,is dit om t makkelijk te makn of is dit niet meer van toepassing als je bovenstaande reactie leest  ???
(please,laat t laatste zijn)
Aankomend weekend zie ik wel of draadjes wisselen van de toevoer draden op de helix ringleiding helpen,nu effe niet.
Baasje heeft me weer aardig bezig gehouden   :-\
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Bad Harzwald, de bouw.
« Reactie #1033 Gepost op: 08 October 2014, 19:45:34 »
als je de draden van de helix allemaal hebt verbonden aan de ringleiding van de helix, zonder de draden aan de andere ringleiding aan te sluiten, wel kunt rijden zonder kortsluiting.. en wel kortsluiting hebt als je de twee ringleidingen aan elkaar verbind, dan is de ene ringleiding andersom gepoold dan de ander en is het dus simpel de twee draden van de helix ringleiding andersom aan de andere ringleiding aansluiten..
dus je hebt de ringleiding van de helix:                                                                  en de rest van de baan:

---------------------------------------------------                                 -----------------------------------------------
---------------------------------------------------                                 -----------------------------------------------

zoals je ziet niet met elkaar verbonden.. en je kunt wel rijden..

zodra je ze aan elkaar aansluit:
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

heb je kortsluiting..

dan moeten ze dus andersom aan elkaar aangesloten worden:
-------------------------------------------------------------\/---------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------/\---------------------------------------------------------

dus als we de draden a en b noemen:
a----------------------------------------
b----------------------------------------
dan moet a van de helix aan b van de rest en andersom

tot zo ver de visuele weergave van wat Gerard had gezegd
groeten,
Auke

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12155
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bad Harzwald, de bouw.
« Reactie #1034 Gepost op: 08 October 2014, 20:06:12 »
Om te zien of ik m snap t volgen de visuele voorbeeld.
Men pkt de foto van de helix/wokkel/dinges.
dan zie je 3 lagen:

--------------
--------------
--------------


Deze zijn alsvolgt voorzien van troom draad.


[
[
[
[
[
[
[
[
Massieve draden 2 stuks

Op ongeveer de hoogte van een spiraal deel heb ik an die draad,een stukje draad gesoldeerd wat vast zit aan de rails:

[
[
[
[-----------
[
[
[
[
[------------
[
[
[
[
[------------
Echter geeft dat na aansluiten op,de ringleiding onderin problemen  :-\
« Laatst bewerkt op: 08 October 2014, 20:08:40 door tijgernootje »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0