Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 22:29:11
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 22:27:48
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 22:22:56
LS Models 2025 door Jeroen Water
Vandaag om 22:19:31
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Keska
Vandaag om 22:15:16
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 22:12:01
19 Toen door R1954
Vandaag om 21:46:55
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
Vandaag om 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
Vandaag om 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 21:32:13
Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door CHH
Vandaag om 21:18:34
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:14:12
Eindstation Daarhuizen door Torikoos
Vandaag om 21:04:03
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Eric B
Vandaag om 21:01:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:49:16
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door MathynK
Vandaag om 20:47:40
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
Vandaag om 20:33:52
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Ronald Halma
Vandaag om 20:27:35
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronald Halma
Vandaag om 20:23:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door HSIJ
Vandaag om 19:22:10
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 18:31:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 18:12:45
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 17:10:52
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:39:49
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 15:30:49
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 15:24:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 14:50:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 14:25:11

Auteur Topic: Bad Harzwald, de bouw.  (gelezen 378546 keer)

VFR

• Offline Offline
  • Really old handsome bastard
Re: Bad Harzwald, de bouw.
« Reactie #1815 Gepost op: 06 December 2016, 11:08:54 »
Er staat me bij dat die dingen enkel aanwezig moeten zijn als je trein van een(1) spoor naar een ander spoor kan komen,en dat gaat in mijn geval niet.
Van welk spoor je ook vertrekt je komt altijd uit op het enkel spoor wat ri schaduwstation gaat,je kan vooruitrijdend vanuit het station nergens anders heen.
Maar ik wil graag zeker weten of dat dat klopt ;)

Hoi Floris. Vooropstellend dat ik weinig kennis heb van seinen (bij smalspoor doen we het vaak met alleen borden), kan ik als ik bovenstaande als regel neem, wel plekken op je emplacement vinden waar je een vormsein zou kunnen plaatsen.
Je kunt namelijk vanaf het spoor dat rechtsonder in de hoek eindigt, op drie verschillende sporen komen. Namelijk twee perronsporen en een omloopspoor. Ook vanaf je omloopspoor kun je op twee sporen komen, namelijk de rest van je omloopspoor en op de twee goederensporen die naar de landhandel gaan. Of telt dat niet?
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #1816 Gepost op: 06 December 2016, 11:28:45 »
Je zult even iets duidelijker moeten zijn wat precies je vraag is. Je lijkt te vragen "moet ik uitrijseinen bij de perrons plaatsen" waarop het antwoord "ja" is. Vervolgens zeg je dat de seinen er al staan. Dus.... is de vraag of ze op het uiteinde van het perron moeten komen?

Qua inrijsein: ja, dat is verplicht. Een station heeft eerder inrijseinen dan uitrijseinen. Maar dat sein mag inderdaad in de niet-zichtbare wereld staan :)

Als je uitrijseinen gaat gebruiken: de sporen waarvan er treinbewegingen plaats vinden hebben er eentje nodig, de rest niet. Dus sporen waarvan je alleen rangeert, daar hoeft geen uitrijsein. Je kan eventueel één sein voor meerdere sporen gebruiken ("Gruppenausfahrsignal"), maar de specifieke regels daarvoor ken ik niet.

Als je vraag ging over de plaats van de seinen: hoeft niet specifiek op de kop van het perron. Mag ook wat verder. Als ze maar profielvrij staan.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Ronald69

• Offline Offline
  • Duitsland TP III/IV
« Reactie #1817 Gepost op: 06 December 2016, 11:39:04 »
Ik ga is kijken of evergreen strip iets kan zijn.
1st is kijken of ze iets in het assortiment hebben  ;D

Floris,

Voor een voorraadje styreen kun je het beste hier terecht: https://www.dekwast.nl/artikel/polystyreenplaat

5 platen styreen van 60x100 cm voor €22,50

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #1818 Gepost op: 06 December 2016, 11:48:00 »
Ik zal trachten de vraagstelling wat duidelijker te krijgen  :P
Dit is qua armseinen de stand van zaken:

Links waar de 2 goederensporen terecht zijn gekomen,is bij de achterste wissel een viessmann 4516 geplaatst,die dekt dus die 2 sporen,bij toestemming gaat de wissel om en kan een trein of loc de sporen verlaten,rangeerwerk dus.
Bij het doorgekruiste wissel staat een W ofwel wartezeichen,wil een lok van de nog te bouwen loods het stationsgebied in dan kan met toestemming dat W ding worden verlicht en kan de loc rangeren ri station.
De armseinen dekken de lading voor de reizigers sporen,maar moet op de punt van de perrons nou ook een 4516 komen ondanks dat daar geen mogelijkheid is om met een trein vooruit rijdend op een ander spoor terecht te komen.
Alles komt samen op dat ene spoor ri tunnel.
(achteruit rijden is rangeren en dat mag met treindelen of losse locs en enkel na toestemming van de aangewezen persoon,dus denk ik dat ik geen extra sein nodig heb.)
Hopelijk is t zo duidelijker  ???  ::)
Ik weet niet hoe t anders uit teleggen,dus doe ik bij onduidelijkheid verder enkel  :-X over t onderwerp.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #1819 Gepost op: 06 December 2016, 12:11:39 »
Floris,

Op alle sporen waar ook rangeerbewegingen plaats vinden een 4516 (dwerg) of 4517 (hoog) rangeersein plaatsen. Als je vanaf je perronspoor wilt rangeren, plaats dan een 4517. Dit sein is zichtbaar voor de machinist als de trein langs het perron staat. Is daar geen ruimte voor, plaats dan gerust de 4516 OP het perron. Dit is in DB gebruikelijk. In mijn enthousiasme redelijk vaak al achteromkijkend naar treinen in Duitsland gestruikeld of tegen een grotere broer aangelopen. In tijdperk V en VI zijn ze wat vriendelijker voor ons hobbyisten, dan worden de seinen aan de stationskap opgehangen (blijkbaar niet de enige die het overkomt).

Groet,

Gerard van der Sel.

PS. Ik had je inderdaad verkeerd begrepen, sorry.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1820 Gepost op: 06 December 2016, 12:52:16 »
Ah, ik snap de verwarring: een perron heeft aan beide kanten een kop, jij bedoelde degene richting stootblok. Toch?

Dus in onderstaande tekening rechts, bij de "C":

Daar mag je wel van die rangeerseinen plaatsen, maar je kan het ook achterwege laten. De machinist moet dan een mondelinge rangeeropdracht krijgen. Telefoon op het eind van het perron en klaar. Of de Fahrdienstleiter uit het stationsgebouw loopt langs. Of er is een officiële afspraak "het omzetten van de wissel geldt als rangeeropdracht".

Nu naar de "A" en "B": je hebt bij B een signaal staan op de foto. Maar is dat niet een goederenspoortje naar de goederenloods? Waarschijnlijk laat je daarvandaan dan geen trein vertrekken en zou het signaal niet nodig zijn. Tenzij je het ook gebruikt voor een railbus ofzo.

Als het sein bij B vrij zou komen: is "A" niet een goede plek? Dat is typisch zo'n spoor waarvandaan je een goederentrein wilt kunnen laten vertrekken. Kan zijn dat je het alleen voor rangeren gebruikt, dan hoeft het niet.

Reinout

Thai-Bundesbahn

• Offline Offline
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
« Reactie #1821 Gepost op: 06 December 2016, 12:55:51 »
Mooi om te zien dat de bouw ondanks de malaise weer is hervat. Zet hem op Floris. Leuk baanplan  (y)

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #1822 Gepost op: 06 December 2016, 13:33:32 »
Voor een voorraadje styreen kun je het beste hier terecht:
Ik ga daar is speuren,dank je Ronald  (y)

Op alle sporen waar ook rangeerbewegingen plaats vinden een 4516 (dwerg) of 4517 (hoog) rangeersein plaatsen. Als je vanaf je perronspoor wilt rangeren, plaats dan een 4517. Dit sein is zichtbaar voor de machinist als de trein langs het perron staat. Is daar geen ruimte voor, plaats dan gerust de 4516 OP het perron.
PS. Ik had je inderdaad verkeerd begrepen, sorry.

Je beredenatie komt logisch over,een 4517 werkt niet want die moet dan voor het armsein komen (tussen armsein en perron) en dat maakt de zichtbaarheid van het armsein er niet beter op.
Dat zou dus een 4516 worden.
Maakt niet uit,het is altijd lastig om dingen uit te leggen zonder het live te kunnen laten zien.

Ah, ik snap de verwarring: een perron heeft aan beide kanten een kop, jij bedoelde degene richting stootblok. Toch?
Helaas de verkeerde conclusie Reinout
De armseinen, het geplaatste W sein en 1 vormsein nr 4516 staan ingetekend,de 2 rode 4kantjes zouden de eventuele 4516 seinen worden op het perron,als deze nodig zijn  ;)

Hoi Ed,

T is een sluimerend gebeuren,geen bouwvak maar ook geen fulltime werkzaamheden,t is dinges  ;D
Zodra ik met die wissel lantaarns bezig kan en de kabel goten,dan kan er daarna worden gekeken of er geld is om nog wat ballast van koemo te laten komen(pittig prijsje ivm verzendkosten) en dan kan er ballast worden gestrooid.
Dan is de sporen leggerij klaar en kan er worden gegluurd ri landschap en aankleding.
Met vr gr

Floris

VFR

• Offline Offline
  • Really old handsome bastard
« Reactie #1823 Gepost op: 06 December 2016, 18:36:08 »
Hoi Noot!

Zaterdag op de beurs zal ik je laten zien waar ik daar ooit mijn ballast heb gekocht. Volgens mij heeft g-j zijn ballast daar laatst ook gekocht. Die ballast is goedkoper dan Koemo. Moet je zelf maar kijken of die ballast ook voor jou voldoet.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Ronald69

• Offline Offline
  • Duitsland TP III/IV
« Reactie #1824 Gepost op: 06 December 2016, 19:45:32 »
Hoi Floris,

weer een nieuw linkje voor je, deze heb ikzelf ook gebruikt.

http://www.horstermodelbouwwereld.nl/137718841/category/167164/ballast-h0

In diverse hoeveelheden te bestellen. Staan wellicht ook in Houten?

Grt, Ronald.
« Laatst bewerkt op: 06 December 2016, 19:51:17 door Ronald69. Reden: Foto\'s toegevoegd »
Grt, Ronald.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1825 Gepost op: 06 December 2016, 20:57:44 »
Die staan volgens mij inderdaad in Houten. Dat spurenwelten ballast heb je daar inderdaad.

Als ik de vindplaats zou moeten omschrijven is het "als je het complex binnenkomt rechtdoor lopen, de middelste hal in. Daar heb je lange paden en korte paden. Van de korte paden de tweede of derde"

Qua korrelgroottes mooi spul. De variant die ik had had mij teveel doorzichtige flintertjes/steentjes erin. Die van Anita decor bevalt me stukken beter. Scheelt waarschijnlijk ook welke kleur je wilt.

Ben je zaterdag in Houten? Als je een vaalgroene, wat ouderwets ogende, rugtas ziet en bij die persoon zit aan de voorkant een badge op z'n borstzakje met een blauw logo: schiet me dan even aan :)

Reinout

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #1826 Gepost op: 06 December 2016, 21:45:50 »
Als ik héél eerlijk ben - maar dat is slechts mijn persoonlijke mening - dan vind ik de ballst van ASOA of Koemo net een tikje realistischer. Voor wat het waard is.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #1827 Gepost op: 06 December 2016, 23:40:25 »
Moet je zelf maar kijken of die ballast ook voor jou voldoet.
Ik laat me graag verassen Hijlco,of ik er iets mee doe is een 2e  ;)

Staan wellicht ook in Houten?
Met jouw info en die van Reinout,gaan we ook die is nader begluren  8)

Ben je zaterdag in Houten? Als je een vaalgroene, wat ouderwets ogende, rugtas ziet en bij die persoon zit aan de voorkant een badge op z'n borstzakje met een blauw logo: schiet me dan even aan :)
Het is het plan,om daar is effe de boel onveilig te maken  ;D
Ik zal niet schieten,maar mocht ik het onthouden,dan sluit ik een ontmoeting niet uit  ;)

dan vind ik de ballst van ASOA of Koemo net een tikje realistischer.

Hoi Peter,
Zoals de wind nu waait,ben ik het met je eens.
Echter moet je dingen nooit uitsluiten zonder het 1st zelf gezien te hebben.
Om dat te kunnen doen moet ik e.e.a. zelf zien,dan valt daar een besluit over te nemen.
Of aankopen daar dan snel opvolgen of niet is een heel ander verhaal.
Zoals ik al vaak heb gezegd,het is hier geen aangenomen werk en prioriteit ligt hier nu voornamelijk bij het zorgen dat ik snel een andere job heb,dat zorgt voor inkomsten en voorkomt daarmee dat ik over max 4 maanden mn eigen huis moet opvreten,ook wel bijstand genaamd.
We shall see what's first in pissing over the tree  ;D
Met vr gr

Floris

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #1828 Gepost op: 07 December 2016, 00:36:55 »
Daar geef ik je helemaal gelijk in.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #1829 Gepost op: 10 December 2016, 17:44:20 »
Hatsjoe,sorry ,das de hooikoorts nog steeds  :-\

Een dagie beurs in houten stond op het programma,evenals flipje tiel en de (eigen)wijze uit t noorden weer is zien en de beurs afstruinen samen.
Geslaagd en geslaagd.
Helaas waren er weer is wat mensen die zeggen een rijbewijs te hebben,maar dan waarschijnlijk die voor een botsauto,want er was file ontstaan omdat er een stel personen wilde testen welke (bots)auto de stevigste was  >:(
Afijn,dan uit eindelijk later als gepland toch binnen met verlanglijst en wat spullen voor de heren,t werd tijd om te zien wat ik zelf van mn eigen lijstje zou aantreffen  ;D
Zoals gebruikelijk 1st overal met 200km/h doorheen vliegen en "scannen"naar wat je van je gading zag,prijsje en plek onthouden,alles vergelijken,dingen doorstrepen die je niet kon vinden van t lijstje en dan is t tijd om is effe 1 van de " "uit t noorden te bellen en te vragen waar iedereen uithangt   ;D
Iedereen was overal maar de benjamin van de groep(zelfs ondanks zn verjaardag gisteren)die kon ik bereiken,en dus zijn we samen de hallen maar echt uit gaan pluizen.
Styreen,was van de lijst geschrapt,dat werkt niet voor waar ik t voor wil gebruiken,maar een vervanger had ik zo gevonden in de vorm van 2 Flm rongenwagons met nr5223  8)
De vormseinen waren er wel,maar met aandrijving(die ik niet nodig heb) dus 2 maal 32,50 euro uitgespaard,en daarvoor vond ik een alternatief in de vorm van een roco V60 met artikelnr 43620 en voor de gevraagde prijs(aardig wat minder dan voorgaande bedragen die genoemd zijn) kon ik m niet laten liggen  :angel:
Effe getest in de hal voorin,vieze wielen,maar rijd en werkende verlichting die wisselt met rijrichting,moet enkel nog en decoder in en andere koppelingen  :P
Dan is tijd om met de groep het restaurant te overvallen,hapje eten,wat drinken effe uitrusten en dan opweg naar dingen die ik besteld had en waar andere nog naar zoeken.
Na een tijdreis door de hallen en wat andere zaken die aan de vingers bleven kleven,nog even na praten en de scores laten zien,was t tijd om ri huis te gaan.
Van Gert Jan kreeg ik scenery mee uit de kofferbak voor op de baan,dank je Gert-Jan  (y)
Van Auke kreeg ik locs terug die waren voorzien van digitale koppelingen en passende decoder en een locloods waar hij niks meer mee doet(wordt verbouw project) Hartelijk dank Auke  (y)
En zo was t met de aanwinsten van de dag op de beurs toch een leuke en auto vullende dag  ;D  8)
Foto's volgen wellicht morgen,t is nu te donker  ::)
Met vr gr

Floris