Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:15
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
06 September 2025, 23:41:22
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
06 September 2025, 23:38:38
6 en 7 september terug naar toen door Wim Vink
06 September 2025, 23:34:38
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
06 September 2025, 23:05:54
Plaatdikte van een rangeerbaan door Ronald Halma
06 September 2025, 23:05:49
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
06 September 2025, 22:37:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
06 September 2025, 22:07:22
Veevervoer ss/ ns door klusser
06 September 2025, 22:06:12
Raadplaatje door Modellbahnwagen
06 September 2025, 21:50:45
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
06 September 2025, 21:47:53
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door BartvD
06 September 2025, 20:36:49
Minder wissels door hmmglaser
06 September 2025, 20:27:27
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Huup
06 September 2025, 20:12:59
Deining in Dönsdorf door Basilicum
06 September 2025, 19:19:21
Welke winkel voert deze merken? door Valéry
06 September 2025, 18:55:09
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door Seinhuis
06 September 2025, 18:33:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
06 September 2025, 18:24:40
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
06 September 2025, 17:57:50
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
06 September 2025, 17:56:43
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
06 September 2025, 17:38:35
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
06 September 2025, 17:26:39
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door StefanNL_Plays
06 September 2025, 16:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
06 September 2025, 15:22:12
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
06 September 2025, 14:51:46
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
06 September 2025, 13:47:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
06 September 2025, 13:16:08
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
06 September 2025, 12:21:06
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ad Cleijsen
06 September 2025, 10:24:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
06 September 2025, 09:38:28
  

Auteur Topic: Stopsectie en ATB bij diverse digitale systemen  (gelezen 14696 keer)

Dominique

  • Offline Offline
  • Berichten: 209
Re:Stopsectie en ATB bij diverse digitale systemen
« Reactie #45 Gepost op: 14 March 2013, 19:25:01 »
Denk dat ik me ook is in Uhlenbrock  ga verdiepen,

Rij nu met ecos bevalt opzich goed, maar het lissy systeem en uhlenbrock control panel lijken me erg leuk en wat ik ook zoek idd stoppen e.d. 

Leuk draadje dit. 

Mvgr,

Dominique

NS1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 241
    • Station Enschede in schaal 1:87
Re:Stopsectie en ATB bij diverse digitale systemen
« Reactie #46 Gepost op: 14 March 2013, 19:27:41 »
Het treintype geef je in als CV waarde 1 t/m 4 in de Lissy Infrarood zender. Dus ICE=1, Goederentrein=2 enz... Dit wordt doorgegeven via de IR Sensors in de baan aan de centrale. Dus de centrale weet exact welke trein in welk blok is. Ik denk wel dat dit alleen werkt met de Intellibox. Je kunt overigens ook wagons detecteren door hier een zender onder te plakken, mits deze stroomafnemers hebben.

Gert1

  • Gast
Re:Stopsectie en ATB bij diverse digitale systemen
« Reactie #47 Gepost op: 15 March 2013, 00:49:54 »
Op zich worden die waardes dus uitgelezen en door de ontvanger via Loconet naar de centrale gestuurd.
In theorie zou de Ecos er dus wel iets mee kunnen. Alleen zeer waarschijnlijk nog niet met de huidige software.

Ondertussen zag ik in de nieuwtjesfolder van Uhlenbrock staan dat de de Lissy-decoders/zenders vanaf nu allemaal ook RailCom uitzenden. Naar ik aanneem gaat dat RailCom-signaal niet door het infrarode licht, maar gewoon door de rails.

Dit maakt het dan volgens mij ook mogelijk om bij oudere decoders die nog geen RailCom mogelijkheid hadden deze functie alsnog toe te voegen. Als dat werkelijk het geval is, dan vind ik dat buitengewoon goed nieuws! Het betekent namelijk dat je ook je locs/treinstellen die bijvoorbeeld een 'oude' Losound 3.5 decoder (= zonder RailCom) nu toch dankzij deze toe te voegen decoder op het beeldscherm van je Ecos herkenbaar kunt maken.
Dat zeg ik toch goed? Zou iemand met meer verstand van deze systemen dit kunnen bevestigen dan wel ontkrachten?

mvg,
Gert
« Laatst bewerkt op: 15 March 2013, 01:17:37 door Noordwaarts »

Gert1

  • Gast
Re:Stopsectie en ATB bij diverse digitale systemen
« Reactie #48 Gepost op: 15 March 2013, 17:46:25 »
Op de ESU-site vond ik dit: For the first time, it is possible to connect Uhlenbrock® or Digitrax® handheld throttles directly to the ECoS or Central Station 60212 „Reloaded", thanks to the ESU L.Net Converter. Additionally, you can continue to use or integrate the infra-red Lissy® devices as well as feedback devices which support the well-known Loconet® communication protocol.

Lissy kan dus in ieder geval signalen via de L.Net converter melden aan de Ecos centrale.
De vraag is nu: Kun je dan met die signalen ook rembevelen en te schakelen wisselstraten op de centrale in werking zetten?

mvg,
Gert

NS1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 241
    • Station Enschede in schaal 1:87
Re:Stopsectie en ATB bij diverse digitale systemen
« Reactie #49 Gepost op: 15 March 2013, 18:00:30 »
Heb ik ook nog niet gevonden. Bij de IBII beschik je over een stukje interne software om een pendeldienst te programmeren met Lissy detectors. Misschien is het verstandig je in dit geval alles bij 1 merk te houden.

Gert1

  • Gast
Re:Stopsectie en ATB bij diverse digitale systemen
« Reactie #50 Gepost op: 15 March 2013, 18:11:24 »
De Ecos heeft ook pendelsoftware aan boord.
Groot nadeel van de IBII vind ik dat dat apparaat geen sporenplan kan weergeven en geen interactief touchscreen heeft.
Uhlenbrock loopt daarmee erg achter.

mvg,
Gert

NS1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 241
    • Station Enschede in schaal 1:87
Re:Stopsectie en ATB bij diverse digitale systemen
« Reactie #51 Gepost op: 15 March 2013, 18:16:29 »
Mee eens.

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Stopsectie en ATB bij diverse digitale systemen
« Reactie #52 Gepost op: 15 March 2013, 18:34:17 »
Op de ESU-site vond ik dit: For the first time, it is possible to connect Uhlenbrock® or Digitrax® handheld throttles directly to the ECoS or Central Station 60212 „Reloaded", thanks to the ESU L.Net Converter. Additionally, you can continue to use or integrate the infra-red Lissy® devices as well as feedback devices which support the well-known Loconet® communication protocol.

Tja, als ze nou dat ding eindelijk ook eens zouden leveren......  :(  :-X

Mvg,
Henk

H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

NS1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 241
    • Station Enschede in schaal 1:87
Re:Stopsectie en ATB bij diverse digitale systemen
« Reactie #53 Gepost op: 15 March 2013, 19:37:02 »
Momenteel ben ik de handleiding van de Ecos aan het lezen. Ja dat sporenplan is natuurlijk ook wel comfortabel. Maar kan hij overweg met de data die Lissy verzendt. Nog niet gevonden.

Het touchscreen spreekt mij ook wel aan.

De keuze wordt er niet gemakkelijker op.

Groeten,
Henny

Gert1

  • Gast
Re:Stopsectie en ATB bij diverse digitale systemen
« Reactie #54 Gepost op: 15 March 2013, 19:51:40 »
Of de Ecos ook met die dat overweg kan heb ik ook niet kunnen vinden in de handleiding, maar die handleiding is geschreven voordat de L.Net Converter werd aangekondigd. Ik vermoed dat er een nieuwe software-update voor de centrale aan zit te komen. Op de website van ESU wordt immers nadrukkelijk bij de L.Net Converter vermeld dat Lissy ermee werkt. Dat zou geen enkele zin hebben als de centrale er vervolgens niks mee kan. Ik heb dus goede hoop!
Lijkt mij een hele goede combinatie.

mvg,
Gert

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Stopsectie en ATB bij diverse digitale systemen
« Reactie #55 Gepost op: 16 March 2013, 09:30:10 »
Heb je dan al ergens gelezen of gehoord wanneer ze die L.net Converter eindelijk gaan leveren? Ik heb er op het ESU-forum al naar gevraagd, maar nog geen antwoord gekregen.... :-\
Ben zelf ook benieuwd wat die Converter kan, vooral of je d.m.v. die L.net Converter de signalen van Loconet terugmelders via de S88LN van Rosoft aan de ECoS kunt doorgeven.

Mvg,
Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

NS1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 241
    • Station Enschede in schaal 1:87
Re:Stopsectie en ATB bij diverse digitale systemen
« Reactie #56 Gepost op: 16 March 2013, 20:44:57 »
Ondertussen heb ik dagen handleidingen zitten lezen. Het lijkt er op dat de IBII toch wel veel meer in zich heeft dan de ECOS2. Dit kan er aan liggen dat Esu de zaken minder duidelijk c.q. minder uitgebreid uitlegt dan Uhlenbrock.

Zo heb ik bij de Ecos2 niet kunnen vinden, ook niet met de L.Net converter, dat locnamen via Lissy of Railcom worden overgenomen en zichtbaar gemaakt in het sporenplan, toch, zonet gevonden, en dat er ook niets mee gedaan kan worden zoals een hoorn laten klinken op een bepaalde plaats. Bij de IBII kun je hier wel allerlei functies aan koppelen. Ook het bloksysteem zonder pc zoals de IBII heeft heb ik bij de Ecos2 niet kunnen vinden. En ga zo maar door.

Hopelijk kan iemand hier wel iets zinnigs over zeggen. In het Esu forum kan ik nog geen vragen stellen, je wordt eerst gecontroleerd en dat duurt een paar dagen. Niet echt klantvriendelijk hoor.

Verder vindt ik de gebruiksvriendelijkheid van de Ecos2 dan wel weer een stuk fijner dan de IBII.

Afijn ik ben er nog lang niet uit welke het gaat worden.

« Laatst bewerkt op: 16 March 2013, 21:52:18 door NS1100. Reden: Aanvulling Railcom »

NS1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 241
    • Station Enschede in schaal 1:87
Re:Stopsectie en ATB bij diverse digitale systemen
« Reactie #57 Gepost op: 16 March 2013, 20:56:42 »
Tja, als ze nou dat ding eindelijk ook eens zouden leveren......  :(  :-X

Mvg,
Henk



Is hij niet gewoon leverbaar dan. http://www.decodershop.com/Webwinkel-Product-5264382/Loconet-adapter.html

NS1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 241
    • Station Enschede in schaal 1:87
Re:Stopsectie en ATB bij diverse digitale systemen
« Reactie #58 Gepost op: 16 March 2013, 22:06:34 »
Gevonden in de catalogus.

Zusätzlich können
auch Schaltmodule, Rückmeldebausteine
oder die Infrarotbausteine Lissy® in einem
ESU System sinnvoll integriert und weiterverwendet
werden. Da die vorgenannten
Bausteine das bekannte Loconet®-
Protokoll zur Kommunikation verwenden,
implementiert der L.Net converter einen
sogenannten Loconet™ „Master“ und
übersetzt die dort empfangenen Befehle
und schickt sie über den ECoSlink zur ESU
Digitalzentrale.

Gert1

  • Gast
Re:Stopsectie en ATB bij diverse digitale systemen
« Reactie #59 Gepost op: 17 March 2013, 18:52:39 »
Oke, dat is goed nieuws! Het zou dus moeten werken, want ESU ondersteunt het gewoon.
Nu is het wachten dus op de uitlevering van de L.Net Adapter en de eerste ervaringsberichten.

Wat overigens buitengewoon vervelend is is dat je op het ESU-forum alleen maar volledige toegang krijgt met een Ecos-registratienummer. Heb je die centrale dus (nog) niet en wil je je alleen maar oriënteren, dan kun je het specifieke forum-onderdeel dat over die centrale gaat niet zien. Dat je er geen berichten mag plaatsen zou ik nog kunnen begrijpen, maar je mag er zelfs niet lezen dus... 

mvg,
Gert