Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Bob11
Vandaag om 13:18:44
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door R1954
Vandaag om 13:10:11
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 12:59:21
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 12:57:55
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 12:53:23
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 12:52:22
Piko 2025 door Pukkie
Vandaag om 12:48:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 12:45:02
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 11:16:27
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:39:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:38:40
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
Vandaag om 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 09:56:00
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door R v/d Hoven
Vandaag om 09:53:55
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
Vandaag om 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 08:55:50
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
16 July 2025, 20:00:59
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
16 July 2025, 19:17:08
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
16 July 2025, 18:15:23
Lima plan E bankjes door klusser
16 July 2025, 18:02:28
  

Auteur Topic: Stopsectie en ATB bij diverse digitale systemen  (gelezen 14450 keer)

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Stopsectie en ATB bij diverse digitale systemen
« Reactie #30 Gepost op: 13 March 2013, 18:53:06 »
@Fred : goed te horen dat die bug inmiddels toch gefixt is, dan vervalt dat bezwaar. Wel blijf ik lange S88 bussen een risico vinden.

Ook het probleem met de storingsgevoelige S88 kabels is inmiddels opgelost. Heb een paar jaar geleden alle lange S88-kabels vervangen door S88-N netwerkkabels en heb sindsdien geen enkele storing meer in de terugmelding gehad.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Gert1

  • Gast
Re:Stopsectie en ATB bij diverse digitale systemen
« Reactie #31 Gepost op: 13 March 2013, 20:23:57 »
Helaas ook weer een interpretatiefoutje. Niet de ECoS heeft het nodig, maar je moet om met ESU decoders ABC te kunnen gebruiken dus een decoder vanaf versie 4 hebben.

Aha. Dank voor de verduidelijking.

Mvg,
Gert

Gert1

  • Gast
Re:Stopsectie en ATB bij diverse digitale systemen
« Reactie #32 Gepost op: 14 March 2013, 14:24:54 »
Ik kwam deze vergelijkingssite nog tegen: http://www.digital-bahn.de/info_kompo/software.htm

mvg,
Gert

NS1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 241
    • Station Enschede in schaal 1:87
Re:Stopsectie en ATB bij diverse digitale systemen
« Reactie #33 Gepost op: 14 March 2013, 14:51:07 »
Bedankt voor dit overzicht.

john 56

  • Offline Offline
  • Berichten: 196
Re:Stopsectie en ATB bij diverse digitale systemen
« Reactie #34 Gepost op: 14 March 2013, 17:05:08 »
Als Je probleemloos wilt pendelen of een schaduwstation wilt,Zou ik Lissy gebruiken.!!
Ik heb bijna een jaar lang probleemloos een pendelbaan gehad met 3 railbussen allen gestuurd door Lissy.
Geschakeld via loconet (TC + uhlenbrock  63410).
Als je alles goed hebt afgesteld  hebt er geen omkijken meer naar!!.
Met het pendelen moet je het afremmen en optrekken regelen met de locdecoder,
Maar dat is goed te doen.

Alles is nu afgebroken in verband met een nieuwe baan,Maar om leven in de brouwerij te krijgen
komt het zeker terug in de nieuwe baan.

Groet John.
Baan De Molenwerf 
ITrain
HO Z21 roco
DCC
loconet

NS1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 241
    • Station Enschede in schaal 1:87
Re:Stopsectie en ATB bij diverse digitale systemen
« Reactie #35 Gepost op: 14 March 2013, 17:09:46 »
Ok bedankt. Ik zit inderdaad nog steeds in de richting van Lissy te denken. Gezien de wensen die ik heb zou dit moeten voldoen. Heb inmiddels wel uitgevonden dat je ook met Lissy erg nauwkeurig kunt stoppen. Kwestie van extra sensor.

Groeten,
Henny

Gert1

  • Gast
Re:Stopsectie en ATB bij diverse digitale systemen
« Reactie #36 Gepost op: 14 March 2013, 17:17:36 »
Ja, maar die extra sensor betekent dat je ofwel je decoders in je locs moet vervangen ofwel ze van een tweede decoder moet voorzien. Even afgezien van de vraag of er voldoende ruimte voor is vraag ik me af of dat goed gaat. De Lissy-decoder zou dan volgens mij in ieder geval niet óók met de motor verbonden moeten worden. Daarnaast moet dat zendertje toch zicht op de baan hebben? Dus moet er dan toch een opening onderin de loc zitten? Of is het zendertje een aparte eenheid die met draadjes aan de decoder zit?

Voor mij zou vervangen van alle decoders door Lissy-decoders geen optie zijn. Het aanbrengen van een tweede decoder heel misschien wel, mits dat technisch kan. Wie weet dat?

mvg,
Gert

NS1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 241
    • Station Enschede in schaal 1:87
Re:Stopsectie en ATB bij diverse digitale systemen
« Reactie #37 Gepost op: 14 March 2013, 17:29:20 »
Lissy werkt met alle bestaande decoders, dus locs ombouwen hoeft niet. Wel moet er onder de kop van de locomotief een Infrarood zender worden gemonteerd, plak je er zo onder, deze wordt op de railspanning aangesloten en zend het adres, snelheid en treintype uit naar de Lissy sensors. Zodoende weet het systeem altijd waar welke trein zich bevindt. Deze IR zender is zo klein dat past altijd. Hij kost €60,- per 5 stuks.

Groeten,
Henny

john 56

  • Offline Offline
  • Berichten: 196
Re:Stopsectie en ATB bij diverse digitale systemen
« Reactie #38 Gepost op: 14 March 2013, 17:44:25 »
Je hebt geen extra sensor nodig,door de snelheid en het afremmen regelen, kan je de loc precies laten stoppen waar je wil!
je kan ook nog wat rommelen met de afstand van de sensor ten opzichte van de stopplaats.
Des te hoger de snelheid des te verder de sensor.Bij mij stopte ze 1 cm van het stootblok!(kwestie van afstellen)
Je hoeft geen andere decoders te gebruiken.De lissy decoder gaat onder de lok en krijgt zijn hetzelfde adres als de locdecoder.
Het voordeel is ook bij een pendelbaan dat andere loks  ook gewoon over de pendelbaan kunnen rijden.
Alleen de geprogrammeerde loks gaan dus pendelen.

Ik vind het een geweldig betrouwbaar systeem ( Ik heb geen aandelen) ;)

Groet John.


Baan De Molenwerf 
ITrain
HO Z21 roco
DCC
loconet

NS1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 241
    • Station Enschede in schaal 1:87
Re:Stopsectie en ATB bij diverse digitale systemen
« Reactie #39 Gepost op: 14 March 2013, 18:00:11 »
In de beschrijving stond dat wanneer je exact voor een sein wilt stoppen zonder gebruik te maken van de geprogrammeerde remsnelheid in de decoder dan heb je die extra sensor nodig. Je hebt dan een rem en stopsensor. Net als bij een railonderbreking. Er staan ook diverse situaties bij getekend. Maar zoals je al zegt, noodzakelijk is dit niet, dan stopt de loc met zijn eigen vertraging en dat zul je moeten afstellen. Bij een sensor extra hoef je niets in te regelen, hij stopt dan direct bij de tweede sensor.

Goed om te horen dat het een betrouwbaar systeem is.

Groeten,
Henny

Gert1

  • Gast
Re:Stopsectie en ATB bij diverse digitale systemen
« Reactie #40 Gepost op: 14 March 2013, 18:14:19 »
Dank voor jullie antwoorden Henny en John!  (y)

Hoe zorg je dat het zendertje hetzelfde adres krijgt als de decoder in de loc?
Want ik begrijp dat je 'm gewoon aan de railspanning kunt verbinden en er dus geen verbinding is met de decoder in de loc.

En klopt het dat je de Lissy-ontvangers nu via de L-net adapter ook kunt verbinden met de Ecos2-centrale?

mvg,
Gert


PS: En hoe maak je het treintype kenbaar aan de Lissy-zender?
« Laatst bewerkt op: 14 March 2013, 18:25:27 door Noordwaarts. Reden: PS toegevoegd »

john 56

  • Offline Offline
  • Berichten: 196
Re:Stopsectie en ATB bij diverse digitale systemen
« Reactie #41 Gepost op: 14 March 2013, 18:35:24 »
Henny,

Dat wist ik ook niet van die extra sensor.Het afstellen is zo gebeurt en het is nog leuk om te doen ook.
Ik heb wel de waarden van de decoder gelijk opgeschreven zodat als er iets gebeurd ik het zo weer in kan vullen.

Gert
Dat van de ecos weet ik niet,Misschien weet een ander dat.
De lissy decoder sluit je met twee draden aan op de linker en rechter contact (wiel Rails)
En dan geef je gewoon in cv 1 Nog een keer je Locadres Bijv 80 dan is de lissy decoder ook 80.

Groet John.



Baan De Molenwerf 
ITrain
HO Z21 roco
DCC
loconet

Gert1

  • Gast
Re:Stopsectie en ATB bij diverse digitale systemen
« Reactie #42 Gepost op: 14 March 2013, 18:40:58 »
Bedankt John. Ik snap het. Vergelijkbaar met een functiedecoder voor een stuurstandrijtuig.
Maar wat ik niet snap is hoe Lissy dan het treintype kan weten?
Dat moet je toch op de een of andere manier in die decoder invoeren?

mvg,
Gert

john 56

  • Offline Offline
  • Berichten: 196
Re:Stopsectie en ATB bij diverse digitale systemen
« Reactie #43 Gepost op: 14 March 2013, 18:47:13 »
Gert zo ver was ik ook nog niet.Ik heb er alleen mee gependeld .:)
Op de site van Hobbytime kan je de Nederlandse beschrijving lezen.

Groet John.
Baan De Molenwerf 
ITrain
HO Z21 roco
DCC
loconet

Gert1

  • Gast
Re:Stopsectie en ATB bij diverse digitale systemen
« Reactie #44 Gepost op: 14 March 2013, 18:51:56 »
Dank voor de tip.
Meteen voor mede-geïnteresseerden: http://www.hobbytime.nl/merken/uhlenbrock/

mvg,
Gert