Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Mischa
Vandaag om 23:24:40
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Quinzeedied
Vandaag om 23:17:56
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 23:17:25
Omnummeren Piko 2901 (BR 186) door Traxx
Vandaag om 23:15:21
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 23:14:52
Sfeer op je modelbaan door sneek
Vandaag om 23:05:29
Interessante youtube filmpjes voor het BNLS Kanaal? door Longtall203
Vandaag om 22:11:33
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 22:05:33
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Mar-Cas
Vandaag om 21:48:07
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
Vandaag om 20:57:31
Een nieuw begin door bask185
Vandaag om 20:38:46
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:06:47
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door markuspetter
Vandaag om 18:58:24
Br 38 Piko Superen. door Vroeger
Vandaag om 18:46:10
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
Vandaag om 18:45:25
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 18:20:20
betreft de YD7001 door Ben
Vandaag om 18:17:43
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 17:53:54
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door bellejt
Vandaag om 17:43:37
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:22:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 17:20:07
S88n bus splitsen door Eric v C
Vandaag om 17:16:19
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:43:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:39:08
Roco gebogen wissels 2,5 mm door Albert de Heer
Vandaag om 16:20:42
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
Vandaag om 15:01:14
20 jaar BNLS door MOVisser
Vandaag om 14:43:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:34:32
Roco Plan T door NL-modelspoor
Vandaag om 11:41:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:03:36

Auteur Topic: Stopsectie en ATB bij diverse digitale systemen  (gelezen 14433 keer)

NS1100

• Offline Offline
    • Station Enschede in schaal 1:87
Stopsectie en ATB bij diverse digitale systemen
« Gepost op: 12 March 2013, 21:50:04 »
Ik had een computergestuurde modelbaan met Rautenhaus en Traincontroller Brons. Echter alles automatisch laten verlopen gaf mij geen enkele voldoening. Ik heb het digitale deel vwb de wisselbesturing afgebroken en heb een schakelpaneel gebouwd. Dit bevalt mij nu uitstekend. Echter er is wel een behoefte om met meerdere treinen handmatig te rijden zonder het overzicht te verliezen maar dan zonder pc. Een ATB dus maar geen automatisme, alhoewel een pendeldienst zou nog wel leuk zijn. Ik zoek dus een systeem wat zonder pc de blokken beveiligd, meer niet. Er kunnen ongeveer 30 treinen rijden, deze hebben zowel Selectrix, DCC als DCC sound decoders. Mijn voorkeur gaat uit naar IR sensors ipv railonderbrekingen.

Ik heb al veel rondgeneusd en gevraagd en heb een stapel folders in huis. Hier vond ik het Lissy syteem van Uhlenbrock wel interessant. Wat ik mij nu afvraag is hoe je met dit systeem een trein exact voor een sein kunt laten stoppen. Het systeem gebruikt volgens mij de afremvertraging van de decoder en regelt dit niet zelf. Dit lijkt me vrij onnauwkeurig.

Wie heeft er ervaring met hetgeen ik wil en heeft hopelijk nog meer mogelijkheden cq. systemen. Ik heb al veel nagevraagd maar helaas verkopers die vergeten vaak iets te vertellen waardoor later blijkt dat zaken die je vroeg helemaal niet kunnen. Ik hoor het liever van ervaringsdeskundigen.

Mogelijk vervang ik het Rautenhaus systeem door het Uhlenbrock systeem. Alhoewel er natuurlijk meer mogelijkheden zijn. Ik sta er voor open.

Groeten,
Henny

NS1100

• Offline Offline
Re:Stopsectie en ATB bij diverse digitale systemen
« Reactie #1 Gepost op: 13 March 2013, 12:25:27 »
Door het helemaal doorlezen van de Lissy handleiding (pffff) heb ik inmiddels uitgevonden dat het exact stoppen voor een sein mogelijk is door de IR (Infrarood) ontvangers verder uit elkaar te plaatsen zodat je een rem en stopsectie krijgt. Dit systeem lijkt dus nog steeds een voorkeur te hebben.

Toch wil ik mij hier niet op blind staren en zijn alle tips welkom.

Groeten,
Henny

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #2 Gepost op: 13 March 2013, 12:40:20 »
Waarom wil je eigenlijk geen railonderbrekingen? Volgens mij is dat veel goedkoper dan de (alleen door Uhlenbrock leverbare?) IR sensors.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

NS1100

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 13 March 2013, 12:52:35 »
Ik heb te vaak fouten gemaakt met het bepalen van de stopsecties. Hierdoor moest ik op een gegeven moment rails gaan vervangen. Tevens vindt ik al dat gesoldeer aan de rails niet echt prettig. Ir sensors is minder ingrijpend, je boort alleen een gaatje. Zit hij op de foute plek dan verplaats je hem gewoon weer. Ook blijft de bedrading met Ir sensors overzichtelijker is mijn mening. Mijn baan is vrij groot (24 sporen op een bepaald gedeelte) en het komt er op neer dat ik een enorme kabelbundel had lopen vanaf elke railonderbreking naar de blokmelders. Bij de Ir sensors heb je alleen maar de ringleiding van Loconet met een kabeltje naar elke sensor.

Maar goed dit is allemaal erg persoonlijk en mogelijk zie ik het helemaal verkeerd dus blijf ik open staan voor tegenargumenten.

Groeten,
Henny

JAB van Ree

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 13 March 2013, 14:00:30 »
Je moet inderdaad aan rails solderen en verplaatsen is 'lastig', beide dingen die waar zijn.

Maar qua bedrading : ieder meldpunt is 1 draad, je hebt nu ook een kabel dus qua aantal maakt het niets.
Komt nog bij dat een bezetmelder tevens dat stuk van stroom voorziet bij 2-rail, dus minder problemen met spanningsverlies, slechte contacten tussen railsecties etc.

Daarnaast heb je veel meer keus en mogelijkheden tot zelfbouw, wat de prijs flink drukt.

NS1100

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 13 March 2013, 14:01:21 »
Ondertussen heb ik ook GamesOnTrack bekeken. Dit zou een mogelijke oplossing kunnen zijn, echter de in te bouwen zender is nog behoorlijk groot (15x28x8 mm) en zal niet in alle locomotieven passen. Dit valt daardoor voorlopig af.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #6 Gepost op: 13 March 2013, 14:08:23 »
Als je niet opziet tegen een flinke partij soldeerwerk, dan kan je ook eens kijken naar mijn inductieve lusdetector.
Die is op het Belgische forum eens ter sprake gekomen, klik
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

NS1100

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 13 March 2013, 14:58:59 »
Mmmh, solderen is niet echt mijn hobby. Maar alle tips zijn welkom en ga dit zeker meenemen in mijn beslissing.

Gert1

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 13 March 2013, 15:11:49 »
Neem de Ecos 2 van ESU ook eens in overweging. Dan heb je geen PC nodig en kun je wel pendelen, zelfs met stops op tussenstations. Ik ben me aan het inlezen aangaande dit systeem. Het lijkt er voor mij op dat het de Ecos 2 óf Koploper wordt (en dan dus wel een PC).

Bijzonder frustrerend is overigens dat als je je registreert bij ESU, je weliswaar toegang krijgt tot hun forum, maar niet tot het gedeelte dat over de Ecos-centrale gaat. Daarvoor moet je zo'n apparaat registreren.

mvg,
Gert

JAB van Ree

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 13 March 2013, 15:16:04 »
Bedenk wel dat je bij die ESU weer gewoon aan bezetmelders vastzit en helaas aan hun eigen Ecoslink protocol...

rjr

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 13 March 2013, 15:19:41 »
Waarom zou je zonder PC willen werken. Ook met PC zijn er mogelijkheden om toch wel handmatig te rijden, en de PC bepaalde dingen over te laten nemen.

En als je goedkope oplossing zoekt voor terugmelding, die eenvoudig te verplaatsen is dan kun je ook reedcontacten overwegen.
Elke lok een magneetje, hoeft ook niet veel te kosten, en 2 gaatjes in de baan waar de melder moet komen.

Gebruik ze zelf ook. Als er ergens eens een extra melder moet komen b.v. zonder de hele rails af te breken.

Roelco

Gert1

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 13 March 2013, 15:20:59 »
Bedenk wel dat je bij die ESU weer gewoon aan bezetmelders vastzit en helaas aan hun eigen Ecoslink protocol...

Je schrijft 'helaas'.
Wat zijn jouw bezwaren tegen dit protocol?

mvg,
Gert

NS1100

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 13 March 2013, 15:29:00 »
Is het bij de Ecos niet zo dat je gebruik moet maken van DCC decoders met ABC stopsectie om exact te stoppen. Ik gebruik ook nog een paar decoders, zowel DCC als Selectrix die deze voorziening niet hebben. Of heb ik dit mis. Dit was voor mij de reden dat Ecos eigenlijk al was afgevallen.

Gert1

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 13 March 2013, 15:31:09 »
ABC is toch een systeem van Lenz? Of heb ik dat nou mis?
Mocht je gelijk hebben, dan valt Ecos voor mij direct af.
Kan iemand hier uitsluitsel over geven?

mvg,
Gert

JAB van Ree

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 13 March 2013, 15:31:26 »
Ecoslink is een gesloten protocol waar behalve ESU verder niemand iets voor levert. Aansluitingen naar andere systemen zijn er nauwelijks of niet... kijk naar de Loconet interface die er na 2 jaar beloften nog niet is. Met slechts een aanbieder is het ook altijd de vraag hoe lang het gangbaar blijft. Veel open standaarden kennen dat probleem in elk geval minder.

Als ik de Ecoslink terminal (een verdeelstation) vergelijk met bijvoorbeeld een Digitrax UP5 loconet verdeelstation zie ik een mega prijsverschil, maar amper verschil qua functie.

Ik heb niets tegen ESU, maar ik vind de Ecos een idioot duur platform, wat in vergelijking met bijvoorbeeld een Digitrax of Uhlenbrock systeem maar weinig meer kan maar waarvoor wel veel meer geld gerekend word.