Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 19:53:44
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 19:40:38
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 19:19:01
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 19:12:39
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:51:55
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 18:33:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
  

Auteur Topic: Stopsectie en ATB bij diverse digitale systemen  (gelezen 14476 keer)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Stopsectie en ATB bij diverse digitale systemen
« Reactie #15 Gepost op: 13 March 2013, 15:32:55 »
Wat selectrix betreft : afhankelijk van het aantal loks met zo'n decoder kon het wel eens goedkoper/handiger wezen die loks gewoon om te bouwen naar DCC zodat je een standaard hebt. Daarmee word je keuzevrijheid ineens een stuk groter.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

NS1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 241
    • Station Enschede in schaal 1:87
Re:Stopsectie en ATB bij diverse digitale systemen
« Reactie #16 Gepost op: 13 March 2013, 15:45:54 »
Inderdaad denk ik hier wel over om dat te gaan doen.

Gert1

  • Gast
Re:Stopsectie en ATB bij diverse digitale systemen
« Reactie #17 Gepost op: 13 March 2013, 15:56:01 »
Aansluitingen naar andere systemen zijn er nauwelijks of niet... kijk naar de Loconet interface die er na 2 jaar beloften nog niet is.

Bedoel je deze: http://www.esu.eu/produkte/digitale-steuerung/lnet-converter/

Die is/komt eerdaags op de markt.

mvg,
Gert

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Stopsectie en ATB bij diverse digitale systemen
« Reactie #18 Gepost op: 13 March 2013, 16:05:01 »
Ja eindelijk... na ruim 2 jaar aangekondigd te zijn. En al die tijd kon je dus niets kopen behalve EcosLink producten. Dat is mijn punt dus : ESU bepaalt wat jij wel / niet kunt aansluiten.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Gert1

  • Gast
Re:Stopsectie en ATB bij diverse digitale systemen
« Reactie #19 Gepost op: 13 March 2013, 16:07:18 »
Oke, duidelijk.
Kun jij nog een uitspraak doen over de verplichting om met ABC te werken bij Ecos?
Ik dacht namelijk dat dat nou juist een systeem van Lenz was en dat Ecos je niet verlpicht daarmee te werken.

mvg,
Gert

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Stopsectie en ATB bij diverse digitale systemen
« Reactie #20 Gepost op: 13 March 2013, 16:39:52 »
ABC is toch met die diodes? Da's iets wat volgens mij vooral je decoders moeten supporten.
ESU vermeld het hier wel : http://www.esu.eu/support/tipps-tricks/ecos/blockstrecke-mit-bremsabschnitten/

Overigens is reeds gebleken dat het ABC systeem niet echt goed werkt, is hier op het forum al het nodige over gezegd. Hiermee maak je trouwens de boel nog veel gecompliceerder, vraag me af wat dan nog de winst is t.o.v. een simpele PC-gestuurde baan...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Stopsectie en ATB bij diverse digitale systemen
« Reactie #21 Gepost op: 13 March 2013, 17:14:32 »
Hoi,

Het ABC-systeem werkt inderdaad decoderafhankelijk. Staat los van de centrale.
Je bent bij de ECos1 en 2 niet afhankelijk van de ECoS-Link, het apparaat heeft o.a. ook een S88 aansluiting.
Zie technische gegevens.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Stopsectie en ATB bij diverse digitale systemen
« Reactie #22 Gepost op: 13 March 2013, 17:48:52 »
De ESU Ecos S88 bus is niet geweldig, zie http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=20052.5, het 3rail-forum en ESU forum : om enigszins betrouwbaar te werken moet je schijnbaar een lege print als nummer 1 in de keten hangen.

Bovendien geeft Henny aan dat het om een grote baan gaat. Puur S88 is niet echt geschikt voor een grote baan, geeft dan snel storingen, want de S88 bus mag niet te lang worden.

Als je toch per se een Ecos wilt, zou ik wachten tot de Loconet interface uit is en alle ins en outs van dat ding goed getest zijn. En dan gewoon zoveel mogelijk Loconet gebruiken : ben je vrij in keuze van alle apparatuur en is er veel zelfbouw mogelijk.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Gert1

  • Gast
Re:Stopsectie en ATB bij diverse digitale systemen
« Reactie #23 Gepost op: 13 March 2013, 18:05:56 »
Ik las zojuist dat ABC bij de ESU-decoders alleen werkt vanaf versie 4.0.
En dat heeft de Ecos dus nodig. Zou dus betekenen dat je al je oudere ESU-decoders moet vervangen.

Weet iemand hoe het zit met de Zimo-decoders die Roco tegenwoordig gebruikt? Ondersteunen die ABC-remmen?

Op zich is het wel mooi dat je bij die ESU-decoders middels het instellen van een CV kunt aangeven of de loc moet remmen bij een linker of rechter spoor met een afwijkende spanning. Dat betekent dus dat je een rood tegensein zondermeer kunt passeren.

mvg,
Gert

NS1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 241
    • Station Enschede in schaal 1:87
Re:Stopsectie en ATB bij diverse digitale systemen
« Reactie #24 Gepost op: 13 March 2013, 18:09:17 »
Door de reacties wordt mij nu wel het een en ander langzaam duidelijk. Bedankt daarvoor. Ik denk dat Loconet het wel minimaal zal moeten worden gezien de flexibiliteit en dat je niet merkafhankelijk bent. De Intellibox II lijkt mij op dit moment wel een goede keuze voor de handbesturing, eventueel uit te breiden met handregelaars. Om de juiste blokbeveiliging te kiezen weet ik nog onvoldoende maar via de Intellibox II en Loconet zijn er voldoende mogelijkheden.

Echter het systeem wat ik nu heb Rautenhaus Digitaal gaat dan in de verkoop.

Verder heb ik mij nog verdiept in GamesOnTrack. Hier is per locomotief een zender van €50,- nodig. Deze zender is dus vrij groot en op Youtube staat een filmpje over de inbouw van de zender. Gewoon een rooster uit het dak zagen en daar de zender inzetten, dat nooit natuurlijk. Filmpje is van de fabrikant zelf, maar wie gaat nu zoiets doen. En de totale kosten zijn ook hoger dan een compleet systeem met bijv. de Intellibox en Lissy. Maar het principe van GamesOnTrack vindt ik geweldig.

NS1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 241
    • Station Enschede in schaal 1:87
Re:Stopsectie en ATB bij diverse digitale systemen
« Reactie #25 Gepost op: 13 March 2013, 18:10:19 »
Ik las zojuist dat ABC bij de ESU-decoders alleen werkt vanaf versie 4.0.
En dat heeft de Ecos dus nodig. Zou dus betekenen dat je al je oudere ESU-decoders moet vervangen.

Weet iemand hoe het zit met de Zimo-decoders die Roco tegenwoordig gebruikt? Ondersteunen die ABC-remmen?

Op zich is het wel mooi dat je bij die ESU-decoders middels het instellen van een CV kunt aangeven of de loc moet remmen bij een linker of rechter spoor met een afwijkende spanning. Dat betekent dus dat je een rood tegensein zondermeer kunt passeren.

mvg,
Gert

Mijn Zimo Sounddecoders ondersteunen de ABC remweg.

Gert1

  • Gast
Re:Stopsectie en ATB bij diverse digitale systemen
« Reactie #26 Gepost op: 13 March 2013, 18:25:23 »
Oke, dat scheelt dan weer dat Zimo dit systeem ook ondersteunt.

En een rooster uit je dak zagen om een zender te kunnen plaatsen?
Hoe verzinnen ze het? O wacht, het zijn Denen daar bij Games-on-Track!  8)

mvg,
Gert

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Stopsectie en ATB bij diverse digitale systemen
« Reactie #27 Gepost op: 13 March 2013, 18:42:59 »
De ESU Ecos S88 bus is niet geweldig, zie http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=20052.5, het 3rail-forum en ESU forum : om enigszins betrouwbaar te werken moet je schijnbaar een lege print als nummer 1 in de keten hangen.

Klopte een tijdje geleden wel, maar dat is in een update voor de ECoS aangepast. Daarna zit er op mijn baan geen lege S88-print meer tussen en werkt het 100%.


Ik las zojuist dat ABC bij de ESU-decoders alleen werkt vanaf versie 4.0.
En dat heeft de Ecos dus nodig. Zou dus betekenen dat je al je oudere ESU-decoders moet vervangen.

mvg,
Gert

Helaas ook weer een interpretatiefoutje. Niet de ECoS heeft het nodig, maar je moet om met ESU decoders ABC te kunnen gebruiken dus een decoder vanaf versie 4 hebben.

Heb hier ook Zimo's ingebouwd en die kunnen al een hele tijd met ABC overweg.
Velen denken dat ABC door de centrale geregeld wordt. Maar dan zou er een terugkoppeling via de rails naar de centrale moeten zijn. Het enige wat er bij ABC gebeurt is dat op de sectie met de diodes het DCC-signaal als het ware verminkt wordt. Het signaal wordt namelijk asymmetrisch en op dat signaal reageert alleen de decoder en niet de centrale.
« Laatst bewerkt op: 13 March 2013, 18:55:57 door Fred Eikelboom. Reden: Overtollig stukje tekst verwijderd. »
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Stopsectie en ATB bij diverse digitale systemen
« Reactie #28 Gepost op: 13 March 2013, 18:46:25 »
@Fred : goed te horen dat die bug inmiddels toch gefixt is, dan vervalt dat bezwaar. Wel blijf ik lange S88 bussen een risico vinden.

@Henny : Met de Intellibox2 heb je echter weer niet de mogelijkheid om zonder PC geheel automatisch te rijden... althans ik ben het nog nooit tegengekomen. Verder een prima centrale, zeker voor een grote baan.

Geen enkel systeem is zaligmakend, er is geen systeem dat alles kan. Ik ben nu aan m'n derde digitaal systeem en hoewel het een eind komt is het ook niet 'perfect' maar zal het de komende tijd ruimschoots voldoen (zeker met mijn bouwtempo...)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

NS1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 241
    • Station Enschede in schaal 1:87
Re:Stopsectie en ATB bij diverse digitale systemen
« Reactie #29 Gepost op: 13 March 2013, 18:53:00 »
@Jab. Met de Intellibox en Lissy sensoren kun je een volledig werkend bloksysteem maken zonder pc. Ook een pendeldienst is mogelijk. Of dit programmeren in de IB te doen is weet ik nog niet. Dit is eigenlijk alles waar ik momenteel behoefte aan heb. En uitbreiding blijft mogelijk mocht ik me bedenken in de toekomst. De software om te automatiseren heb ik en de IB heeft een USB aansluiting.

Mocht ik nog fout denken, ik hoor het graag.