Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rails roestig verven door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:21:24
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Dpc Fo
Vandaag om 21:07:02
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:03:47
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:47:08
Klein baantje 1200x1200mm door tothebeach
Vandaag om 20:32:27
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 20:26:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 20:10:37
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 19:30:22
Intermittende kortsluiting door Tjalling
Vandaag om 18:45:32
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door Eenerspoor
Vandaag om 18:45:10
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 18:37:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob11
Vandaag om 18:16:38
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
Vandaag om 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
Vandaag om 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:35:09
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 16:34:47
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:27:50
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:02:56
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
Vandaag om 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
Vandaag om 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
Vandaag om 14:50:23
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
Vandaag om 14:02:31
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 12:23:42
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
Vandaag om 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 11:09:34
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 09:35:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 08:43:35
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door Quinzeedied
Vandaag om 07:45:53
  

Auteur Topic: DWK Motor Tram  (gelezen 22277 keer)

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8592
  • Nooit uitgeklust....
Re:DWK Motor Tram
« Reactie #45 Gepost op: 19 May 2013, 22:47:01 »
Ik vinnum mooi! Prachtig handwerk! Diep respect voor deze bouwkunsten. Mooie manier tegenover al dat laser en snijplotter geweld!  (y) Overigens is er niks mis met een laser en snijplotter.  ;)

Gr.

Edsko

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:DWK Motor Tram
« Reactie #46 Gepost op: 19 May 2013, 23:02:48 »
Dank voor het compliment.
Even de DWK voor de wagen gezet. Tenslotte is het hier om begonnen.
Morgen maar eens een blik op werpen. Moet het nodige aan gebeuren.
Weet nu hoe en wat.






Tot morgen.

Robert Jan

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:DWK Motor Tram
« Reactie #47 Gepost op: 20 May 2013, 08:49:59 »
Vanmorgen al vroeg de lichtkap pas gemaakt en deze in de mal op de wagenbak gezet. En hoera het past heel mooi.





Op de mal staan ook de posities van de spanten in het dak. Nu eerst de zijwanden en kop wanden verbinden. Voorbij de kleine ramen zit nog een wandje aan beide zijden. Tevens moet de scheidingswand tussen 2e & 3e klas er nog in.

Tot zover voor nu.

Groet,

Robert Jan

 

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8292
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:DWK Motor Tram
« Reactie #48 Gepost op: 20 May 2013, 12:43:17 »
Gebruik je dat Zap-a-gap op de achtergrond als standaard lijm? Dan gebruik je dus ook nog eens extra dikke lijm. Uiteraard zet ik je bouwkunsten niet ter sprake, maar je lijmkeuze wel.  :o

Tof treintje.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:DWK Motor Tram
« Reactie #49 Gepost op: 20 May 2013, 12:54:50 »
Hallo Sven.
Ik gebruik 4 verschillende soorten ZAP. Van ultradunne, bijna water tot en met de medium gel. Roze - Groene - Paarse - Gele flacon. Afhankelijk van wat ik moet lijmen, gebruik ik de meest effectieve.

Groet,

Robert Jan

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:DWK Motor Tram
« Reactie #50 Gepost op: 20 May 2013, 19:48:26 »
Een kleine update.

Een hele klus zo'n lichtkap. Maar het ding ligt op zijn plek. Nog wel los, maar het was even uitzoeken waar het ding op ging steunen en hoe hoog ze in het dak moest komen.


Tussenwand is ook geplaatst.


Nog enkele foto's.



Tot zover.

Groet,

Robert Jan

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:DWK Motor Tram
« Reactie #51 Gepost op: 21 May 2013, 18:28:47 »
Meters maken is er niet bij vandaag.
Interieur gemaakt voor de wagenbak. Banken voor de 2e en 3e klas.

Derde klasse. Lange houten banken tegen de wand.


Tweede klasse. Gestoffeerde baken met leuningen. Poten moeten nog overigens.
Maar nu de vloer er in ligt kan ik ze op maat maken.




Vanavond weer meer.

Groet,

Robert Jan

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8292
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:DWK Motor Tram
« Reactie #52 Gepost op: 21 May 2013, 23:21:40 »
Chique. (y)

(maar kan het nog steeds niet met je lijmkeuze eens zijn)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:DWK Motor Tram
« Reactie #53 Gepost op: 22 May 2013, 14:49:02 »
Vorderingen met het interieur.

Het volk kan gaan zitten. In de 2e klasse is het wat krapjes. De achterzijdes van de banken worden iets minder dik, kwestie van even schuren, dat komt wel goed. Maar in de lengte past alles mooi. Lichtkap zit ook mooi strak en op hoogte.


Boven de bordessen begonnen met het bepalen van de positie van het dak.
De rand steekt straks iets over. Voor de aansluiting met de bak over de lengte van de wagen gebruik ik de mal. Spanten welke het dak gaan dragen staan er op.



De 3e klasse.


Dus we gaan weer vrolijk verder met snijden en passen, schuren en turen. Tot dat 't goed is.

Tot zover.

Groet,

Robert Jan

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:DWK Motor Tram
« Reactie #54 Gepost op: 23 May 2013, 17:23:31 »
Hallo allemaal.
In mijn papieren bibliotheek van allerhande magazines zitten ook wat uitgaves van 'Op oude rails' Jaargang 1986 is toevallig compleet. Met nog wat andere losse nummers over trams e.d. kom ik deze van morgen tegen bij het opruimen. Dat was dus snel gebeurd.
Ik kijk de bladen door en kom een fotoverslag tegen van E.R. Ooijevaar.
Hij bezocht op 13 juli 1986 het 'Bello Festival' En hij heeft dus ook een van de rijtuigen die aan het bouwen ben op de foto gezet.

De bewuste foto en let op de man bij het raam.

De uitgave van september 1986, nummer 139.


Ik blader wat verder in de diverse bladen over trams en kom nog wat meer interessante dingen tegen, etc, etc. Toen wist ik ook dat er wat niet goed zat aan het model. Nog eens kijken, vergelijken met andere beelden van internet en ook het boek met de tekening erbij, en jawel hoor!
Kop wanden zaten te ver naar voren. Net alles klaar en pas gemaakt voor het dak. Moet de hele zaak weer los. Na voorzichtig 2x maal in mijn vingers gesneden te hebben, lag alles weer mooi schoon op tafel.
Aanpassingen gedaan aan de vloer en de lichtkap en alles weer met schuren en gluren in elkaar gezet.

Oude situatie.

Nieuwe situatie.



In de tekst bij de tekeningen stond ook dat op het balkon plaats was voor 10 personen. Die passen er nu wel op.
Wel weer een dag druk mee geweest, tussen de bedrijven door wel te verstaan.
Maar nu klopt het weer enig zins.
Tot zover maar weer.

Groet,

Robert Jan
 

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12155
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:DWK Motor Tram
« Reactie #55 Gepost op: 25 May 2013, 10:43:57 »
T blijft knap gedaan  (y)
Hopelijk hoef je het geheel niet nog is te verbouwen voor een foutje,zou zonde zijn.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:DWK Motor Tram
« Reactie #56 Gepost op: 25 May 2013, 11:18:51 »
Ja dat was een crime. Mijn vingertoppen doen er nog pijn van.
Ben nu aan het dak begonnen. Ook heeft de wagenbak nu de balkons gekregen.
Slangen voor de remleidingen zitten er op. Maar het dak daar zag ik nog al tegenop. Alles heeft maar een hele flauwe ronding. Leter vandaag de foto's.

Thank God it's Saturday.

Robert Jan

De Burgemeester van Hespedam

  • Offline Offline
  • Berichten: 455
    • Hespedamse Tramweg Maatschappij
Re:DWK Motor Tram
« Reactie #57 Gepost op: 25 May 2013, 14:25:56 »
Mooi hoor, weer een ervaring rijker. Pijntjes kun afdekken met een pleister! ;D

Hartelijke groet,
Niek

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:DWK Motor Tram
« Reactie #58 Gepost op: 25 May 2013, 16:40:14 »
Kleine update voor het AH zaterdag spektakel zullen we maar zeggen.
Rondingen op de kopse kant van de bak. Bij de opstap gaat nog weer een 'maantje' uit. Luchtslangen zitten er los voor. Ben ik nog niet tevreden over. Het andere ijzerwerk moet nog bewerkt. Korter en een mooiere boog.



Dan de onderkant van de bak. Gastank geplaatst en remcilinder. Ik baseer me op tekeningen die ik heb uit de catalogus van Perlmodell. Als er opmerkingen zijn tot verbetering, graag. Maar zo ziet het er nu uit. Nog wat vijlwerk en dan kan het er onder.



Dak was ik ook mee begonnen. De aansluiting met de lichtkap is klaar. Een precies werkje. Moet alles eerst eens even laten drogen en daarna een schuurpapiertje er over halen. Als dat klaar is kan de toplaag er op.

Tot zover. AH here we come.

Groet,

Robert Jan

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re:DWK Motor Tram
« Reactie #59 Gepost op: 25 May 2013, 23:43:16 »
Hallo Robert Jan,

Wat jouw vraag over verbeteringen betreft denk ik dat je het zodanig moet maken dat je er zelf tevreden mee bent.Wanneer je een nauwkeurig model wilt maken zou je eerst de tekeningen van het origineel kunnen opzoeken.Deze zitten voor dit rijtuig in het Utrechts Archief.zie http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/archiefbank/archieftoegangen/zoekresultaat?mivast=39&mizig=210&miadt=39&miaet=1&micode=921&minr=944228&miview=inv2 .Deze tekening staat daar op microfilm en je kan daarvan voor 1 Euro een afdruk op A3 krijgen.Zo te zien maak je een luchtdrukrem onder het rijtuig.Dat klopt natuurlijk voor NCS , Gooische Stoomtram en SHM maar niet voor de Geldersche Tramwegen , want die reden met vacuümrem.Het te gebruiken type rem is dus afhankelijk van de locomotief die voor de tram staat.Maar je moet vooral zelf beslissen hoe precies je alles maakt.

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan