Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€128.00
Per saldo:
€-122.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Haandrecht materieel
door
orientexpress
Vandaag
om 21:51:59
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ)
door
gdh
Vandaag
om 21:51:42
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 21:38:59
Laag-Baarlo
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 21:37:50
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 21:19:22
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting
door
Bert_Apd
Vandaag
om 21:14:45
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen?
door
Michiel 80
Vandaag
om 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
johanw
Vandaag
om 20:31:36
Einde Koemo ballast ???
door
Ronald Halma
Vandaag
om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2)
door
tothebeach
Vandaag
om 20:02:10
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
Vandaag
om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen
door
grossraumwagen
Vandaag
om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
NS264
Vandaag
om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 18:55:04
Aachenau West
door
MichielB
Vandaag
om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes)
door
thonis
Vandaag
om 18:36:00
Openen Lima Hondekop
door
Mispoes
Vandaag
om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Ben
Vandaag
om 17:53:38
LS Models 2024
door
Daan!
Vandaag
om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?)
door
Ben
Vandaag
om 16:14:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
dh3201
Vandaag
om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG!
door
Daan!
Vandaag
om 14:09:36
"Nederlandse" modellen
door
ArjanB
Vandaag
om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden
door
Dion
Vandaag
om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken.......
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 10:02:44
25 jaar geleden
door
Willem1951
Vandaag
om 09:43:30
Baan in Los Angeles
door
Jelmer
Vandaag
om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 08:55:03
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
DWK Motor Tram
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
5
6
Omlaag
Auteur
Topic: DWK Motor Tram (gelezen 20669 keer)
Speedy
Offline
Berichten: 731
Trains Planes & Automobiles
Re:DWK Motor Tram
«
Reactie #30 Gepost op:
17 mei 2013, 20:23:14 »
Sven: Het boek "De Zuiderzee Stoomtram" door Fokke Bakker en Tom Bergstra.
Komt van Uitgeverij Pirola. ISBN 90 6455 062 N.
Erg mooi boekje over het tram gebeuren rond de oude Zuiderzee. De tramlijn Nunspeet - Elburg - Zwolle, 1908 1931 en de zijlijn naar Kampen.
Aanrader!
Groet,
Robert Jan
Gelogd
Sven
Offline
Berichten: 7839
Eton Wick, UK
Re:DWK Motor Tram
«
Reactie #31 Gepost op:
17 mei 2013, 21:04:00 »
Bedankt! Je kunt nooit genoeg boeken hebben over oude stoomtrams.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Speedy
Offline
Berichten: 731
Trains Planes & Automobiles
Re:DWK Motor Tram
«
Reactie #32 Gepost op:
18 mei 2013, 01:38:05 »
@Sven; Ik heb het boek ooit op MP gekocht voor €10,-. Gewoon voor de heb, nee dat niet. Ik vind dat intrigerend, die gesloten gemeenschappen rond zo'n Zuiderzee. Dolf Kruger heeft er een mooi fotoboek over gemaakt. Eens de Zuiderzee heet dat. Alles zwart/wit gefotografeerd. Erg rauw allemaal, schitterend contrast. Cultuurshock destijds voor die mensen.
Maar goed. Het gaat voorspoedig met het rijtuig.
Zijwanden schieten op. Ik kan ze nog niet volledig uitsnijden, want dan ben ik wat 'vlees' kwijt. Kopse wanden ook het zelfde verhaal. Zelfde opbouw. Leuk om te doen, nog nooit gedaan.
Foto's...
Foto's laten denk ik heel duidelijk mijn werkwijze zien. Het is onvoorstelbaar wat styreen van 0.5mm met een beetje profiel een stevigheid krijgt. Het is vast heel ambachtelijk, zal echt wel sneller kunnen. Maar met de ramen maken is voor mij vandaag een wereld open gegaan. Dat is voor de DKW goed nieuws, want die krijgt er een zusje bij, nu ik weet hoe het moet worden.
Lekker gewerkt dus vandaag. Kan niet wachten tot morgen.
Groet,
Robert Jan
Gelogd
Speedy
Offline
Berichten: 731
Trains Planes & Automobiles
Re:DWK Motor Tram
«
Reactie #33 Gepost op:
18 mei 2013, 02:02:05 »
Het is dus DWK en geen dkw. Tikfout...
Gelogd
Speedy
Offline
Berichten: 731
Trains Planes & Automobiles
Re:DWK Motor Tram
«
Reactie #34 Gepost op:
18 mei 2013, 18:00:28 »
Zo, de wanden zijn klaar. Ruwbouw is goed om straks in elkaar te zetten.
Op naar de volgende klus. Het maken van de dakspanten.
Er zit een bovenlicht over de hele lengte van de bak. Naar de bordessen toe lopen ze bij het ene model af, zoals bij de LTM wagens van J. Moors. De andere wagen heeft een ook een daklicht, maar die is weer gelijk aan de BC wagens van J. Moors.
Ze geven als model een goed houvast als je iets wilt weten over constructie in styreen. Dus hierbij bedank ik Johan.
Foto's...
Kop wanden. Ruwbouw en de uiteindelijke vorm. Nog zonder het houtwerk en deur.
Lay-out van de wanden en de bodemplaat.
Interieur is ook een volgend project. De wagens hebben banken in de lengte van de bak tegen de wand.
Tot zover, later meer.
Groet,
Robert Jan
Gelogd
Sven
Offline
Berichten: 7839
Eton Wick, UK
Re:DWK Motor Tram
«
Reactie #35 Gepost op:
18 mei 2013, 21:02:49 »
Ik weet niet wat je gebruikt, maar je kunt best minder lijm gebruiken, lijkt me zo. Ik nogal dikke tetters lijm.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Jan den Haan
Offline
Berichten: 507
RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re:DWK Motor Tram
«
Reactie #36 Gepost op:
19 mei 2013, 00:22:38 »
Hallo Robert Jan,
Ook dit ziet er weer erg mooi uit.Alleen vraag ik mij af waarom je een NCS rijtuig gekozen hebt.Deze hebben wel wat omzwervingen gemaakt.Ze begonnen natuurlijk op Nunspeet-Hattemerbroek.In 1931 gingen ze naar de voormalige HSM-lijn Kwadijk-Edam-Volendam. Daar reden ze overigens tussen Edam en Volendam over een spoor met 3 rails (1435 mm voor NS en 1000 mm van de NZH) samen het de elektrische NZH trams die kort tevoren de TNHT stoomtram waar Sven mee bezig is opgevolgd hadden.In 1934 gingen ze naar de Gooische Tramweg en in 1940 naar de normaalsporige elektrische Bollenlijn van de NZH.Nu rijdt rijtuig 21 bij de SHM in Gooise uitvoering.Maar in Groenlo kwamen ze toch niet.Wilde je als tegenhanger voor al die Joodse bedrijven een Gooise tram?
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
Gelogd
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15416
Re:DWK Motor Tram
«
Reactie #37 Gepost op:
19 mei 2013, 00:28:19 »
Goois of Groen, ik vind het allemaal prachtig! Je hebt heel wat goeie ideeën, Robert Jan!
Groet,
Jan
Gelogd
Speedy
Offline
Berichten: 731
Trains Planes & Automobiles
Re:DWK Motor Tram
«
Reactie #38 Gepost op:
19 mei 2013, 08:02:59 »
Hallo allemaal.
Dat met die lijm. Ik gebruik ZAP. Ik moet nog wel het nodige aan resten wegpoetsen. Maar het merendeel van de wanden is dubbelzijdig en er komt nog een afwerklaag overheen. Waarom ik specifiek voor deze wagens kies. Ze zijn vooral erg mooi afgewerkt. Details in de rijtuigen zijn fraai smeedwerk voor de bagagenetten.
Ook de banken zijn zijn voorzien van mooie Jugendstil details.
Voor het maken van zo'n rijtuig heb ik eerst heel lang gekeken hoe een ander dat doet. Voorbeelden aangeschaft, de BC 411 van J. Moors. 1 gebouwd, de ander als lay-out voor constructie en maatvoering
Ik zie dit project eigenlijk als een oefening om straks met minder problemen wagens te kunnen bouwen. Dat is eigenlijk ook het geval met de tram. Ik heb een boel geleerd over het materiaal en ga die nu toepassen op een versie 2.
Dus met vallen en opstaan.Werken en leren.
Bedankt voor de reacties en tot later.
Groet,
Robert Jan
Gelogd
Speedy
Offline
Berichten: 731
Trains Planes & Automobiles
Re:DWK Motor Tram
«
Reactie #39 Gepost op:
19 mei 2013, 10:56:59 »
Eigenlijk moest het altijd zondag morgen zijn. Vroeg uit de veren en je geheel kunnen concentreren op je werk.
Vorderingen met de bouw van de wagenbak.
De verhoging in het dak met veel ruitjes.Spanten van de zijwand doorgetrokken naar het dag.Hierin zit al de uitsparing voor de lichtbak. Bij de scheiding 2e en 3e klas komt een tussenwand, dus daar geen spant. Ook op de kopse kanten geen spant, die zit immers al in de wand verwerkt.
Onderkant
Bovenkant
Het transparante materiaal, volgens mij is het lexaan, laat zich prima buigen.
Is glas helder en flexibel.
Alles past mooi in de uitsparing. Kozijnen worden straks gesneden uit styreen.
Ik maak een uitslag die ik eroverheen kan leggen, zodat ik minimaal lijm hoef te gebruiken om de kozijnen vast te zetten
Zo, nu de uitslag maken voor de kozijnen. Die staan niet in lijn met de dakspanten.
Later meer.
Groet,
Robert Jan
Gelogd
Sven
Offline
Berichten: 7839
Eton Wick, UK
Re:DWK Motor Tram
«
Reactie #40 Gepost op:
19 mei 2013, 11:59:14 »
Je zou eigenlijk een potje Slaters Styrene Bond moeten halen. Da's net water en met het kwastje breng je de lijm zo goed als onzichtbaar aan. Het smelt alles samen. Er zijn nog twee andere potjes, eentje met iets gezondere uitlaatgassen.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Speedy
Offline
Berichten: 731
Trains Planes & Automobiles
Re:DWK Motor Tram
«
Reactie #41 Gepost op:
19 mei 2013, 12:19:14 »
Hallo Sven,
Dat heb ik thuis, maar ik vind het rotzooi om mee te werken. Ook met het Bison concept heb ik al van alles geprobeerd.
Met een glasvezelstift ga ik over het algemeen de hoeken langs en verwijder ik ook de alle andere vlekken
Gelogd
Jan den Haan
Offline
Berichten: 507
RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re:DWK Motor Tram
«
Reactie #42 Gepost op:
19 mei 2013, 13:29:52 »
Hallo Robert Jan,
Zelf werk ik voor het lijmen van styreen ook wel met MEK (methyl ethyl ketone) dat o.a. door Slaters geleverd wordt
https://slatersplastikard.com/plastikard/mekpak.php
.Het werkt wel goed voor kleine oppervlakken zoals naden en kleine onderdelen.Je moet er ook erg weinig van aanbrengen.Dat kan met een kwastje of met een injectiespuit (van metaal en glas, want kunststof raakt aangetast en dan loopt de zuiger vast.Met een zgn. tuberculine spuitje van kunststof van 1 ml gaat het ook wel, maar na een paar uur loopt die ook vast).Het is erg belangrijk dat alle MEK die je aangebracht hebt volledig kan verdampen.Wanneer MEK opgesloten raakt tussen b.v. twee grote platen blijft het doorwerken en raken die platen vervormd om dat ze verweken.Ik vind het een voordeel dat je bij gebruik van MEK eigenlijk geen volume toevoegt dus wanneer een bouwsel "droog" goed past zal het na aanbrengen van MEK nog goed passen.Jouw constructie met kleine balkjes tussen de platen zou ook met MEK moeten kunnen.
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
«
Laatst bewerkt op: 19 mei 2013, 13:53:19 door JanHdH
»
Gelogd
Speedy
Offline
Berichten: 731
Trains Planes & Automobiles
Re:DWK Motor Tram
«
Reactie #43 Gepost op:
19 mei 2013, 18:41:36 »
Vanmiddag raampjes tellen en snijden maar in dat styreen.
Dat was een heel gedoe. Alle maten die ik tot nu had, kon ik desnoods met een loep wel van de foto in het boek halen. Bij de ramen in het daklicht werd het uittellen en schatten. Maar ik denk dat ik een aardig eind gekomen ben.
Alles gespiegeld gebouwd. Wel eerst de snijlijnen gezet op de te verwijderen delen.
Aan de hand van de foto's zie je het proces wel.
We gaan weer verder. Alles is tot nu toe mooi recht en passend gebleken ten opzichte van de rest van de bak. Kijken of ik later vanavond nog zo tevreden ben.
Groet,
Robert Jan
Gelogd
Speedy
Offline
Berichten: 731
Trains Planes & Automobiles
Re:DWK Motor Tram
«
Reactie #44 Gepost op:
19 mei 2013, 21:54:22 »
Zomaar de zijwanden die in ene passen. Dat was een dansje waard.
Even pauze, dus een paar foto's.
Met een mal voor de lichtkap op het dak
Heel clean
Later weer meer.
Hey Ho Lets Go...............
Back to some good old Rock & Roll Gabba Gabba Hey.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
5
6
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
DWK Motor Tram