Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 21:51:59
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
Vandaag om 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:38:59
Laag-Baarlo door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:37:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 21:19:22
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 21:14:45
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
  

Auteur Topic: DWK Motor Tram  (gelezen 20669 keer)

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:DWK Motor Tram
« Reactie #30 Gepost op: 17 mei 2013, 20:23:14 »
Sven: Het boek "De Zuiderzee Stoomtram" door Fokke Bakker en Tom Bergstra.
Komt van Uitgeverij Pirola. ISBN 90 6455 062 N.
Erg mooi boekje over het tram gebeuren rond de oude Zuiderzee. De tramlijn Nunspeet - Elburg - Zwolle, 1908 1931 en de zijlijn naar Kampen.
Aanrader!

Groet,

Robert Jan

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:DWK Motor Tram
« Reactie #31 Gepost op: 17 mei 2013, 21:04:00 »
Bedankt! Je kunt nooit genoeg boeken hebben over oude stoomtrams.  :D
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:DWK Motor Tram
« Reactie #32 Gepost op: 18 mei 2013, 01:38:05 »
@Sven; Ik heb het boek ooit op MP gekocht voor €10,-. Gewoon voor de heb, nee dat niet. Ik vind dat intrigerend, die gesloten gemeenschappen rond zo'n Zuiderzee. Dolf Kruger heeft er een mooi fotoboek over gemaakt. Eens de Zuiderzee heet dat. Alles zwart/wit gefotografeerd. Erg rauw allemaal, schitterend contrast. Cultuurshock destijds voor die mensen.
Maar goed. Het gaat voorspoedig met het rijtuig.
Zijwanden schieten op. Ik kan ze nog niet volledig uitsnijden, want dan ben ik wat 'vlees' kwijt. Kopse wanden ook het zelfde verhaal. Zelfde opbouw. Leuk om te doen, nog nooit gedaan.

Foto's...








Foto's laten denk ik heel duidelijk mijn werkwijze zien. Het is onvoorstelbaar wat styreen van 0.5mm met een beetje profiel een stevigheid krijgt. Het is vast heel ambachtelijk, zal echt wel sneller kunnen. Maar met de ramen maken is voor mij vandaag een wereld open gegaan. Dat is voor de DKW goed nieuws, want die krijgt er een zusje bij, nu ik weet hoe het moet worden.

Lekker gewerkt dus vandaag. Kan niet wachten tot morgen.

Groet,

Robert Jan

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:DWK Motor Tram
« Reactie #33 Gepost op: 18 mei 2013, 02:02:05 »
Het is dus DWK en geen dkw. Tikfout...

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:DWK Motor Tram
« Reactie #34 Gepost op: 18 mei 2013, 18:00:28 »
Zo, de wanden zijn klaar. Ruwbouw is goed om straks in elkaar te zetten.
Op naar de volgende klus. Het maken van de dakspanten.
Er zit een bovenlicht over de hele lengte van de bak. Naar de bordessen toe lopen ze bij het ene model af, zoals bij de LTM wagens van J. Moors. De andere wagen heeft een ook een daklicht, maar die is weer gelijk aan de BC wagens van J. Moors.
Ze geven als model een goed houvast als je iets wilt weten over constructie in styreen. Dus hierbij bedank ik Johan.

Foto's...

Kop wanden. Ruwbouw en de uiteindelijke vorm. Nog zonder het houtwerk en deur.


Lay-out van de wanden en de bodemplaat.


Interieur is ook een volgend project. De wagens hebben banken in de lengte van de bak tegen de wand.

Tot zover, later meer.

Groet,

Robert Jan   

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:DWK Motor Tram
« Reactie #35 Gepost op: 18 mei 2013, 21:02:49 »
Ik weet niet wat je gebruikt, maar je kunt best minder lijm gebruiken, lijkt me zo. Ik nogal dikke tetters lijm.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 507
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re:DWK Motor Tram
« Reactie #36 Gepost op: 19 mei 2013, 00:22:38 »
Hallo Robert Jan,
Ook dit ziet er weer erg mooi uit.Alleen vraag ik mij af waarom je een NCS rijtuig gekozen hebt.Deze hebben wel wat omzwervingen gemaakt.Ze begonnen natuurlijk op Nunspeet-Hattemerbroek.In 1931 gingen ze naar de voormalige HSM-lijn Kwadijk-Edam-Volendam. Daar reden ze overigens tussen Edam en Volendam over een spoor met 3 rails (1435 mm voor NS en 1000 mm van de NZH) samen het de elektrische NZH trams die kort tevoren de TNHT stoomtram waar Sven mee bezig is opgevolgd hadden.In 1934 gingen ze naar de Gooische Tramweg en in 1940 naar de normaalsporige elektrische Bollenlijn van de NZH.Nu rijdt rijtuig 21 bij de SHM in Gooise uitvoering.Maar in Groenlo kwamen ze toch niet.Wilde je als tegenhanger voor al die Joodse bedrijven een Gooise tram?

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re:DWK Motor Tram
« Reactie #37 Gepost op: 19 mei 2013, 00:28:19 »
Goois of Groen, ik vind het allemaal prachtig! Je hebt heel wat goeie ideeën, Robert Jan!

Groet,
Jan

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:DWK Motor Tram
« Reactie #38 Gepost op: 19 mei 2013, 08:02:59 »
Hallo allemaal.

Dat met die lijm. Ik gebruik ZAP. Ik moet nog wel het nodige aan resten wegpoetsen. Maar het merendeel van de wanden is dubbelzijdig en er komt nog een afwerklaag overheen. Waarom ik specifiek voor deze wagens kies. Ze zijn vooral erg mooi afgewerkt. Details in de rijtuigen zijn fraai smeedwerk voor de bagagenetten.
Ook de banken zijn zijn voorzien van mooie Jugendstil details.
Voor het maken van zo'n rijtuig heb ik eerst heel lang gekeken hoe een ander dat doet. Voorbeelden aangeschaft, de BC 411 van J. Moors. 1 gebouwd, de ander als lay-out voor constructie en maatvoering
Ik zie dit project eigenlijk als een oefening om straks met minder problemen wagens te kunnen bouwen. Dat is eigenlijk ook het geval met de tram. Ik heb een boel geleerd over het materiaal en ga die nu toepassen op een versie 2.
Dus met vallen en opstaan.Werken en leren.
Bedankt voor de reacties en tot later.

Groet,

Robert Jan   

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:DWK Motor Tram
« Reactie #39 Gepost op: 19 mei 2013, 10:56:59 »
Eigenlijk moest het altijd zondag morgen zijn. Vroeg uit de veren en je geheel kunnen concentreren op je werk.
Vorderingen met de bouw van de wagenbak.
De verhoging in het dak met veel ruitjes.Spanten van de zijwand doorgetrokken naar het dag.Hierin zit al de uitsparing voor de lichtbak. Bij de scheiding 2e en 3e klas komt een tussenwand, dus daar geen spant. Ook op de kopse kanten geen spant, die zit immers al in de wand verwerkt.

Onderkant

Bovenkant


Het transparante materiaal, volgens mij is het lexaan, laat zich prima buigen.
Is glas helder en flexibel.


Alles past mooi in de uitsparing. Kozijnen worden straks gesneden uit styreen.
Ik maak een uitslag die ik eroverheen kan leggen, zodat ik minimaal lijm hoef te gebruiken om de kozijnen vast te zetten



Zo, nu de uitslag maken voor de kozijnen. Die staan niet in lijn met de dakspanten.
Later meer.

Groet,

Robert Jan

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:DWK Motor Tram
« Reactie #40 Gepost op: 19 mei 2013, 11:59:14 »
Je zou eigenlijk een potje Slaters Styrene Bond moeten halen. Da's net water en met het kwastje breng je de lijm zo goed als onzichtbaar aan. Het smelt alles samen. Er zijn nog twee andere potjes, eentje met iets gezondere uitlaatgassen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:DWK Motor Tram
« Reactie #41 Gepost op: 19 mei 2013, 12:19:14 »
Hallo Sven,
Dat heb ik thuis, maar ik vind het rotzooi om mee te werken. Ook met het Bison concept heb ik al van alles geprobeerd.
Met een glasvezelstift ga ik over het algemeen de hoeken langs en verwijder ik ook de alle andere vlekken

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 507
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re:DWK Motor Tram
« Reactie #42 Gepost op: 19 mei 2013, 13:29:52 »
Hallo Robert Jan,
Zelf werk ik voor het lijmen van styreen ook wel met MEK (methyl ethyl ketone) dat o.a. door Slaters geleverd wordt https://slatersplastikard.com/plastikard/mekpak.php .Het werkt wel goed voor kleine oppervlakken zoals naden en kleine onderdelen.Je moet er ook erg weinig van aanbrengen.Dat kan met een kwastje of met een injectiespuit (van metaal en glas, want kunststof raakt aangetast en dan loopt de zuiger vast.Met een zgn. tuberculine spuitje van kunststof van 1 ml gaat het ook wel, maar na een paar uur loopt die ook vast).Het is erg belangrijk dat alle MEK die je aangebracht hebt volledig kan verdampen.Wanneer MEK opgesloten raakt tussen b.v. twee  grote platen blijft het doorwerken en raken die platen vervormd om dat ze verweken.Ik vind het een voordeel dat je bij gebruik van MEK eigenlijk geen volume toevoegt dus wanneer een bouwsel "droog" goed past zal het na aanbrengen van MEK nog goed passen.Jouw constructie met kleine balkjes tussen de platen zou ook met MEK moeten kunnen.

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2013, 13:53:19 door JanHdH »

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:DWK Motor Tram
« Reactie #43 Gepost op: 19 mei 2013, 18:41:36 »
Vanmiddag raampjes tellen en snijden maar in dat styreen.
Dat was een heel gedoe. Alle maten die ik tot nu had, kon ik desnoods met een loep wel van de foto in het boek halen. Bij de ramen in het daklicht werd het uittellen en schatten. Maar ik denk dat ik een aardig eind gekomen ben.
Alles gespiegeld gebouwd. Wel eerst de snijlijnen gezet op de te verwijderen delen.

Aan de hand van de foto's zie je het proces wel.













We gaan weer verder. Alles is tot nu toe mooi recht en passend gebleken ten opzichte van de rest van de bak. Kijken of ik later vanavond nog zo tevreden ben.

Groet,

Robert Jan


Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:DWK Motor Tram
« Reactie #44 Gepost op: 19 mei 2013, 21:54:22 »
Zomaar de zijwanden die in ene passen. Dat was een dansje waard.
Even pauze, dus een paar foto's.



Met een mal voor de lichtkap op het dak


Heel clean


Later weer meer.
Hey Ho Lets Go...............
Back to some good old Rock & Roll Gabba Gabba Hey.