Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: DWK Motor Tram  (gelezen 20687 keer)

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:DWK Motor Tram
« Reactie #15 Gepost op: 03 maart 2013, 22:43:28 »
Hallo allemaal,

Druk met wat nu nog mijn werk is, nog 4 weken te gaan en dan is 't schluss, kom ik vandaag toch nog aan wat modelbouw toe.
De neuzen wat meer body gegeven en ool de ronding van het dak.
Aan de onderzijde wat styreen gemaakt. Daar gaat nog weer veel van af. Maar voor de bolling aan de onderzijde van de neus nodig.

Foto's laten zien wat ik vandaag gedaan heb.








De foto's laten nog niet zien wat ik zie, dus daar gaan we maar eens aan werken.
Maar de contouren kloppen steeds beter dan pak weg een week of 2 terug. Ploeteren met plamuur en schuren schuren schuren.
Om even wat anders te kunnen doen ga ik me deze week eens bezig houden met de zijpanelen, dwz de raam raam raam verdeling. De verhoudingen van stijlen en ramen en de horizontale lijnen.

Tot zover.

Robert jan 

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3506
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re:DWK Motor Tram
« Reactie #16 Gepost op: 03 maart 2013, 23:49:24 »
DWK dus; 'Deutsche Werke A.G. Kiel'., waarvan motorwagen 40 van de WSM nog bestaat bij de Stoomtram Hoorn-Medemblik.
Fraai apparaat wordt deze motorwagen, de kopvorm is inderdaad lastig te treffen. Mooi hoor.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
129* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 507
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re:DWK Motor Tram
« Reactie #17 Gepost op: 04 maart 2013, 12:39:51 »
Hallo Robert Jan,

De juiste vorm komt er wel in.Modelbouw is een zaak van veel geduld.De kwaliteit van het eindproduct is evenredig met de tijd die je er in steekt.

Succes!

Vriendelijke groeten ,
Jan den Haan

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:DWK Motor Tram
« Reactie #18 Gepost op: 06 maart 2013, 21:13:30 »
Hallo allemaal,

Heel langzaam komt er meer vorm die me bevalt.
Ik heb de onderzijde op de flanken van de bak een streep styreen gegeven.
Daarop de lijnen gezet vanaf de tekening die ik heb gekregen van Paul.
Wel nog de nodige marge gehouden. Onder de neus moet nog wat weg.
De ramen worden ook nieuw 'ingezet'. Dat wil zeggen, het geheel zakt iets naar beneden.
Ramen zijn nog te verticaal. 1 tot 1.5mm lager en dan denk ik dat ik goed zit.
Eerst even een stel foto's.

Vlakverdeling vanaf de tekening schematisch op het styreen gezet.









De eerste indruk is gelijk een stuk beter. Het ding is een stuk 'hoger' geworden.
Dit was flank nummer 1. Op naar de tweede!!!

Groeten,

Robert Jan

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:DWK Motor Tram
« Reactie #19 Gepost op: 16 maart 2013, 16:52:16 »
Hallo allemaal,

Het is een waar gevecht vandaag met alles wat af wil breken, maar een eerste indruk van het behaalde resultaat is volgens mij goed.

Zie gedane Arbeit in foto's







Ik heb de hele zijkant eruit gesloopt. Dwz de spijlen van de ramen. Vervolgens de daklijst strak gemaakt.
Op de fronten moet dit ook nog gebeuren. Maar daar moet eerst alles keihard zijn, alvorens ik durf te schuren. Inzetten van de gebogen randen in de ramen was even een vraag. Ben er nu wel uit. Flinterdun messing stripje gaat het worden denk ik.

Later weer meer.

Groet,

Robert Jan

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7847
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:DWK Motor Tram
« Reactie #20 Gepost op: 17 maart 2013, 15:38:24 »
Dit is geen modelbouwen meer, maar boetseren.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:DWK Motor Tram
« Reactie #21 Gepost op: 17 maart 2013, 17:09:13 »
Boetseren. Ja dat is het eigenlijk wel.
Grotendeels een eerste opzet, maar die moet wel staan.
Je haalt er wat af, smeert er iets bij.
Maar van alles wat er ooit aan kwam blijft er wel iets zitten.



Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:DWK Motor Tram
« Reactie #22 Gepost op: 01 april 2013, 20:59:58 »
Hallo allemaal,

Ik was  een beetje in het ongewisse over waar de tram dan wel zou moeten rijden. Ik heb her en der de nodige info verzameld over hoe zoiets er uit moet zien. Mijn tijdperk ligt rond het begin van de jaren '20. Alles is dan in een mooie positieve sfeer. Je ziet ontwikkelingen in het verkeer, maar ook de bouw van huizen en dergelijke krijgt een ander karakter. Voor het eerst komen modern en oud duidelijk naast elkaar voor in het alledaagse. Wat ik wil bouwen is niet een bestaand voorbeeld maar een verzameling van beelden. Dat geeft bij het bouwen de meeste voldoening. In detail kan ik dan meer laten zien.
Via MP en de gewone webshops heb ik een aantal kitjes van Artitec aangeschaft. Deze vervolgens opgemeten en ik ben aan het bouwen geslagen.
Sommige blijven uniek, andere huizen, gevels en delen hiervan  zijn deels verwerkt, dan wel in een nieuw jasje gestoken.
De inrichting van de omgeving, stratenplan en uit eindelijk de trambaan, ga ik baseren op foto's van oud Groenlo. Die vind ik op S.I.B. Website met erg veel informatie. Ik kies op basis van sfeer, bijvoorbeeld de Barakkenplas, Tramstraat. Maar ook gebouwen, plaatselijke nijverheid of industrie. Er was een  poetskatoenfabriek van de Fam. Heijmans, er was bijvoorbeeld een nonnenklooster Het gaat me dus om de sfeer.
Tramstation, we zijn weer waar het allemaal om gaat, is bij een Hotel. In Groenlo was dat Meijer. Dat ga ik wel enig zins benaderen in het bouwen. Is een markant punt en eigenlijk meer een halte.

Even wat foto's voor de duidelijkheid.   

Arbeiderswoning Tramstraat = dubbel Artitec, met schuurtjes



Artitec kit. Opgemeten en een andere look gegeven. Een slagerij in wording. Poortje zit vast aan het klooster en geeft straks een doorkijkje naar de kloostertuin.



Huis van de dokter.



Ingangspartij van het klooster. Plat uit de kit van Artitec.



Ingangspartij van het klooster. Beetje plakken en details toevoegen en het krijgt diepte. Muren ga ik met stucwerk afwerken. Plamuren dus, daarna schrapen.



Een beetje steken met de beitel voor een ander resultaat.





Een eerste indruk.









Een gevel.



Jawel, de aandrijving voor de DWK. Eigenlijk normaalspoor. Maar de PMT laat zich eenvoudig ombouwen naar H0m.



Tram in hevige tape en plamuur toestand. Voor de verhoudingen, ik ben vooralsnog tevreden.







Rails en wissels zijn besteld bij AnW in Medemblik. Is nieuw voor mij, maar prijstechnisch vond ik het wel ok.
Maar waar ga ik dit alles plaatsen, in mijn zee van ruimte? Daarover een volgende keer.
Benieuwd naar de reacties dus.

Groet,

Robert Jan

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7847
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:DWK Motor Tram
« Reactie #23 Gepost op: 03 april 2013, 23:17:52 »
Dat ziet er veelbelovend uit. Ik ben erg benieuwd, even doorwerken aub!
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:DWK Motor Tram
« Reactie #24 Gepost op: 04 april 2013, 07:42:31 »
Bedankt Sven,

Ik heb me voorgenomen vandaag eens ruimte te maken voor het baantje, dat moet eerst. Inmiddels zijn de wissels en rails binnen. Eind van deze dag zal er een begin zijn.  Van een baanplan? Ik ga maar eens wat leggen. Beetje spelen met de huisjes, etc.

Groet,

Robert Jan

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:DWK Motor Tram
« Reactie #25 Gepost op: 15 april 2013, 16:00:41 »
Zijn we weer,

Ik heb de huizenbouw verplaatst naar een ander draadje, dus verder met de tram.
Vandaag maar eens een poging gewaagd de deuren er in te maken.
Ik heb wat voorbeelden waar ik de informatie uit kan halen hoe of dat zit.
Allemaal verschillend in aanzicht. Ik ga uit van de foto die ik ken van S.I.B.
Onder de deuren zit een verdiepte instap. Die ga ik aan de deuren vast maken.
Deurtjes kunnen er nog niet vast in. Eerst moet de cabine nog wat bijgewerkt worden.

Deurtjes: breed 7mm. raampjes zijn 10mm. hoog 5mm. breed.


Zijkant van de opbouw met deuren.


Van uit een andere hoek, deuren liggen er dus los in.


Nogmaals.


Breekbaar blijven de raamstijlen. De kleine boog moet er ook nog in. De stootranden of belijning op de zijkant worden gemaakt uit 0.5mm. messing draad.
De ronding op de koppen zijn weer nieuw vormgegeven. Nog een antal plamuur en schuur beurten te gaan.

Tot zover.

Groet,

Robert Jan 
 

 

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:DWK Motor Tram
« Reactie #26 Gepost op: 15 april 2013, 17:05:18 »
Nog even wat foto's gemaakt van de motor tram met motor op de juiste hoogte.
Geheel staat op een H0m PMT aandrijving. Ik had eerst een H0, deze is geruild voor een H0m, met Eric den Boer, waarvoor nogmaals mijn dank.

Foto's

Op het witmetalen blok op iedere neus wat styreen gelijmd
Bovenkant railstaaf tot het dak moet 45mm. zijn.







Bevestiging met het koetswerk lijkt nog wat grof. De bodem van de tram krijgt dan ook nog vorm. Ik heb de plaatjes voorzien van een gat, zodat alles straks met 2 schroefjes vast gemaakt kan worden. Afwerking van de onderzijde van de neus moet dus ook nog. Moet tevens op zoek naar trambuffers en koppelingen welke onder de DWK gebruikelijk waren. Genoeg te doen.

Groet,

Robert Jan

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:DWK Motor Tram
« Reactie #27 Gepost op: 16 mei 2013, 23:30:29 »
Zo even de zaak afstoffen.
Na de focus op het landschap, vandaag maar eens verder gewerkt aan het tramgebeuren zelf.
Dat wil zeggen begonnen aan een rijtuig voor achter de tram.
Ik ga dit doen op basis van het onderstel zoals dat van J. Moors zijn BC wagens.
Natuurlijk wel aangepast op lengte en breedte voor smalspoor.
Ik heb een voorbeeldwagen genomen uit een boek over de trams langs de Zuiderzee.
Staan een aantal prachtige tekeningen in.
Met de tram zelf gaat het goed. Dat moest even rusten en ik heb nu weer de drive om het te doen. Dus er gaay de komende dagen weer een hoop gebeuren.

Foto's...

Het uitgangspunt.


Deze NCS wagens, bij Allan gebouwd, zijn mijn uitgangspunt. Begonnen dus met een onderstel.


Iets verder. Ook een gastank gemaakt.


Tot zover voor nu.

Groet,

Robert Jan
 

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:DWK Motor Tram
« Reactie #28 Gepost op: 17 mei 2013, 15:32:09 »
Zo weer een stapje verder. Met de zijwanden van het rijtuig ditmaal.

Opbouw van de zijwand. Raamstijlen van 1.0x1.0mm op 0.5mm styreen geplakt.


Boogjes in de ramen worden per stuk gesneden.


Een stukje styreen van 1.5mmx1.0 als opvulling. Als de wand dan klaar is vul ik de gaten met snel plamuur. Geschuurd en de wand is bijna voltooid.


Als dat klaar is kun je de ramen eenvoudig uitsnijden. Bijwerken met een vijltje en de basis is er.


Tot zover.

Groet,

Robert Jan

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7847
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:DWK Motor Tram
« Reactie #29 Gepost op: 17 mei 2013, 20:14:23 »
Iets meer info over het boek, aub.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.